Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hyvä fileointiveitsi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hyvä fileointiveitsi

    Otsikko kertoo oleellisen. Hakusessa olis painosanalla hyvä fileointi veitsi. 12.5kg:n ahvenia fileoituani alko niin ottaan päähän ensimmäisen kalan jälkeen kun ei veitsellä tehnyt mitään. Onko täälä kokemuksia hyvistä fileointiveitsistä? Marttinilta ja iisakki järvenpäältä jo katsoinki mutta jotenki ei kuvasta näyttänyt hyvältä. Hintaa saa olla vaikka 70€, kunhan se on hyvä

  • #2
    Mulla on marttiinin teflon pintanen fileeraus veitsi terä n. 30 cm, on aika hyvä ehkä vähän liian jäykkä ahvenelle.
    Viimeksi muokannut Hartsa 1; 11.11.2014, 17:55. Perustelu: Kirjoitus virhe.

    Comment


      #3
      Tämä on hyvä.

      Comment


      • #4
        Tällaiseen olen ollut tyytyväinen
        http://www.netrauta.fi/filetti-tera-20cm-joustava

        Comment


          #5
          Tämä on hyvä.
          Täältä löytyy samanlainen, ihan kelpo peli.

          Comment


          • #6
            Noita wengerin swiboja käytetään ihan ammattilihanleikkuussa, ei tietenkään tuota mallia, mutta on hyvä jos osaa pitää terän ns. Kulmassa, joten ääni myös sille...
            Suosittelen myös hankkimaan laadukkaan teroitinpuikon kaveriksi...
            Nimim. Jonkinlaista kokemusta noista:)

            Comment


            • #7
              Kiitos vinkeistä. Tuon wengerin voisin tilata mutta ei osunut silmiin tuppea sille. Olisi kätevä kun on mukana kalareissuissa. Viktorinoxille taas saa tupenkin. No, jompi kumpi lähtee tilaukseen huomenna. Eiköhän noilla luonnaa ahvenen fileeraus kuten kirjolohenkin.

              Comment


                #8
                Näppäränä miehenä pykäät paksusta pahvista teräsuojan.

                Minulla on myös wengerin käyräteräinen filetti, loistava työkalu isompien kalojen kanssa.

                Comment


                • #9
                  Veitsiäkin täytyy huoltaa pitämällä ne terävänä ja puhtaana, muistutan tästä. Ahven ja kuha näpäkämpinä kaloina tylsistyttää veistä paljon enemmän vrt. vaikkapa lohikalat. Mulla jo 15 kilon verran kuhaa fileoidessani Victorinox kyykkäs selkeesti, teroitin kunnolla ennen työn alkua. Sitten vaikkapa 30 kg lohta fileoitaessa pysyy terässään, niin kevyttä on lihan rakenne lohessa. Mielestäni kotikäyttööön, raskaampaankin riittää hyvin perus Hackman kun pitää sen terävänä ja keskittyy siihen mitä tekee ja toimii rauhallisesti.
                  Edit: kolmosen ja siitä ylöspäin järeen kuhan olen tavannu fileoida järeää sahalaitaista leipäveistä käyttäen, kun ranteessani ei näköjään riitä potku muuhun. toki sitte nahka fileistä pois joustavalla fileointiveitsellä. näin toimien kuhafileet ovat yli 35% kalan kokonaispainosta, nahattomana siis.
                  Viimeksi muokannut trallalaalaakso; 14.11.2014, 10:24.

                  Comment


                    #10
                    Isojen (+3kg) kuhien fileointi on kyllä veitsen surma. Niin paksut kylkiruodot kalalla on. Tosin tuon kokoiset kalat joutaisi kyllä vapauttaa ja sitä kautta hyödyntää niiden lisääntymispotentiaalia.

                    Itse olen suosinut Swiboja. Kotona sellainen 20cm terällä oleva malli. Alle 10kg lohien kanssa toimii heinosti. Tuosta vaan loppuu terän pituus isojen lohien kanssa. Pitäisi hankkia sen kaveriksi pidemmällä terällä oleva.

                    Oleellista filetissä on mielestäni terän leveys ja joustavuus. Se pitää olla juuri sopivan levyinen&joustoinen, että liukuu kivasti kalan selkärankaa pitkin, eikä vahingossa leikkaa selkärankaa poikki. Pienemmälle kalalle kapeampi terä. Muuten lihan hukkaprosentti kasvaa turhan suureksi fileoinnissa.

                    Muita hyväksi havaittuja merkkejä on nuo aikaisemmin mainitut Victorinox, Wenger ja on kotimaiset Martin ja Fiskars myös olleet toimivia pikkukaloille.

                    Comment

                    Working...
                    X