Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hyvä, mutta järkihintainen akkuporakone?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hommasin joku aika sit tommosen WORX akkukonepaketin. Hyvää jos etsii niin on kevyt ja näppärän pienikoinen sekä omaa kohtuullisesti vääntöä kokoonsa nähden. Huonoa onkin sit akkukesto, eli akut ovat lapsellisen pienet. Tosin ne ovat nopeasti täynnäkin.

    Comment


    • Itte olen pari vuotta ollut todella tyytyväinen omaan hankintaani.
      Hommasin tällaisen AEG BSB-18C koneen koska piti olla joku kunnon laite, jolla saa tehtyä kaikki tarvittavat. Talo on Siporex "kivi"talo joten tuo iskutoiminta on ollut siihen ennemmän kuin tarpeellinen.
      Akut kestää tosi pitkään ja olen tehnyt tolla aikalailla sellaisissa keleissä kun itse enää viitsii (-5' -> +30').

      Suosittelen. Itse pitää alkaa keräileen noita muita samalla akulla toimivia laitteita.

      Comment


      • Vähän turhan tyyris laite itselle, ominaisuudet kyllä näytti ihan messevältä :)

        Comment


        • isä alkoi haikailemaan akkukonetta pienille tarpeille ja siinä pelossa että hän hankkii jonkin halpisruppanan tarjouduin hankkimaan uuden akkukoneen ja lahjoittamaan 6 v käytössä olleen Makitan 453 rungon + laturin akkuineen hänelle.
          Loppujen lopuksi koneeksi valikoitui Makitan DDF 456 SP1J eli noin puoletoistakilon akkuporakone/ruuvinväännin 2 x 4 Ah akuilla. Paikallisessa liikkeessä meni hieman hankalaksi noiden kauppaaminen, joten tilasin saksasta toimitettuna hintaan 260 Euroa.

          Tämmöinen työvalokin olisi kiinnostanut, mutta hinnanero ei ole niin suuri, etteikö sitä voisi täältäkin ostaa. Edellinen led-valaisin on ollut käytössä tosi mieleinen.

          Comment


          • Itelläkin nyt tuo DDF456, tuntus erittäin voimakkaalta laitteelta. :) Suomesta 259€.

            Comment


            • Tuli sitten tuo Makitan DHP453SYE hommattua, ja varsin pätevältä vehkeeltä vaikuttaa! Akku jaksoi jopa 3h hiontalaikkaa pyöritellä kun maaleja eräästä prokkiksesta hioin veks.

              Comment


              • Viimeisimmässä TI-lehdessä kehuttiin Milwaukeen akkupyörösahaa niin autuaaksi vehkeeksi, että sellainen oli laitettava tilaukseen Tool-netistä. Ennestään on saman valmistajan porakone, iskevä väännin, kulmahiomakone ja pulttipyssy. Neljä vuotta sitten hankitut 3.0Ah akut ovat vielä aivan täydessä iskussa, mutta nyt on tulossa isommat varalle.

                Comment


                • Milwaukeen akkujiirisaha taas sitten ei kovin mairittelevia testituloksia TM-Rakennusmaailman 5/2015 testissä saanut, ongelmia akkujen ylikuumenemisessa ja sitä kautta niiden jäähtymisen odottelun aiheuttamassa ajanhukassa. Muut osallistujat Makita ja Metabo arvosteltiin myös muilta osin hieman paremmiksi.

                  Comment


                  • Se Rakennusmaailman testi oli omasta mielestä ihan sitä tasoa kuin yleensäkkin, eli ala-arvoinen. Miksi ihmeessä koneet testattiin täysin eri terillä, se että se tuli koneen mukana ei saa olla syy. Terä valitaan käyttökohteen mukaan ja varsinkin jos testataan laitteita vastakkain niin otetaan muuttujat pois. Vähän taas harmitti että miksi menin tarjouksena senkin puoleksi vuodeksi tilaamaan, no lukee sitä mielummin veskissä kuin eukon naistenlehtiä silti.

                    Comment


                    • Itsekin tilasin jonkun koejakson Rakennusmaailmaa, saattaa siellä joku asiakin olla.
                      Aika oudolta kuulostaa tuo Milwaukeen akkujen kuumeneminen: neljä vuotta on tuon valmistajan laitteita ollut käytössä, en ole kertaakaan kuumenemistä huomannut.
                      Jiirisahassa johdottomuuden tarvetta en oikein pidä tärkeänä, sirkkelissä johto on aina tiellä. Sähköhöylässä useimmiten myös terän silppuamana.

                      Comment


                      • Akun kuumeneminen kait johtus siitä että testissä vedettiin 2x4:sta jatkuvalla syötöllä poikki ilman mitään taukoja, ja Milwaukeessa oli reilusti paksumpi terä kuin Makitassa tai Metabossa. Ei oikeen tuu mieleen käytännön tilannetta jossa moista tulisi työmaalla harrastettua, muutakuin polttopuiden teko :D

                        Comment


                        • Joo noi arvosteluperusteet tietty vähän kaksipiippuinen juttu mutta toisaalta pitää se huomioida että saha kuitenkin toimitettu ko. terällä ja aika moni ei sitä kuitenkaan ala niin vaan heti vaihtelemaan, mutta olisivat kyllä voineet tehdä testin uusiksi niin että Milwaukeen olisi asennettu ohuempi terä jolloin nämä ihmettelyt olisivat turhia.
                          Ja tosiaan akkujiirisahaa harvemmin kuitenkaan rasitetaan kuten testissä joten monelle koko arvosteluperuste on merkityksetön, toisaalta taas tämmöiset ongelmat voivat ainakin yleisellä tasolla myös kertoa mahdollisesti tulevista ongelmista vehkeiden keston suhteen joten ei noita sivuuttaakkaan saa.
                          Sitten toisaalta kyllä voidaan ajatella että varsinkin kun Milwaukeen saha on selvästi testin kallein ja se muidenkaan eri testausperusteiden mukaan kunnolla pärjää noille kahdelle muulle niin testin huonoimmat pisteet ovat oikeutetut.
                          - Mitään omakohtaista kokemusta näistä minulla ei ole ja laitoinkin aiemman maininnan testistä siksi jos joku on tuommosta hommaamassa niin huomaa että tuommonenkin testi löytyy ja voi halutessaan lukea.

                          Comment


                            Makita käsisirkkeli itellä, ihan tavan 3ah akuilla, kyllä saa aivan surutta pistää lavoja polttopuuksi, ei ainakaan siinä touhussa lämmenny liikaa, mutta tuolla vintillä kun ilmanvaihtoa laitoin, niin aivan kunkkuvekotin.

                            Tosta makitan 1/2" pulttikoneesta oli tullut joku uusi malla jossa 4ah akut, josko sellaisen uudemman mallin akut kävisi ristiin näitten vanhohen 3ah kanssa, niin tarttee sellanen tilata, ja rälläkän runko.

                            Comment


                            • Tuli tuo 456 kone 2x 4 Ah akulla. Hyvin tuntuuvat akut käyvän yksiin 3 Ah versioiden kanssa. Ainoa ero minkä olen huomannut, on että tässä uudemmassa laturissa on puhallin akkujen jäähdyttämiseksi ja hieman enempi infoa antavat merkkivalot. Varma en asiasta ole, mutta 5 Ah akut eivät ehkä ole enää ainakaan täysin yhteensopivia. En ole asiaa vaa'alla tutkinut, mutta ei nuo 4 Ah akut ainakaan merkittävästi painavempiakaan ole verrattuna 3 Ampeeritunnin akkuihin.

                              Käsisirkkeli on kuulemma kätevä, kaveri sanoi että ei enää muuta sahaa terassinlaitossa käyttänytkään. Sai idean koneen hankkimiseen, kun raksaukot kävivät katon ruodelautoja asentamassa ja heillä oli vastaava kone ahkerassa käytössä.

                              Minulla on ollut 4 vuotta Makitan rälläkänrunko BGA 452, siinä on hieman liian herkkä ylikuormitussuoja (verrokkina esim. hitachi), mutta muuten on ollut ihan käypäinen vekotin. Luulen että tuosta on tullut jo uusittu malli, jossa lämpösuoja ei ole ihan noin herkkä. Taisin jostain lueskella että noita suojia on joku ohittanutkin, jolloin koneen suojaus on omissa käsissä...
                              Viimeksi muokannut Hervast; 2.7.2015, 11:22.

                              Comment


                              • Olen hieman mietiskellyt, josko raaskisi ostaa itselle jonkinlaisen akkuporakoneen. Halppiskonetta en välttämättä halua, joten katse kääntyy käytettyjen laatulaitteiden puoleen. Käyttöä laitteelle tulee harvakseltaan, ainakin vielä. Makitan pieni 10.8V ruuvinväännin riittäisi varmaankin, mutta tuon pikkuakullisen laajennettavuus mietityttää. Tykkään Makitan ja muidenkin laatumerkkien laitteissa siitä, että samat akut käyvät kymmeniin eri laitteisiin. Tarkoitus olisi siis tähdätä pitkälle tulevaisuuteen ja hommata kone, jonka akkuja voi myöhemmin käyttää esim. kulmahiomakoneessa. Pärjääkö 14.4V laitteilla vai onko 18V ns. ehdoton? Ja jos jollakin olisi toimiva setti myynnissä, niin saa tarjota.

                                Comment


                                • 14.4V laitteet on mielestäni vähän sellaisia väliinputojia. Fyysinen koko ja paino hyvin lähellä 18V laitteita. 10.8V porat ovat näppärän kokoisia/painoisia pikkuakuilla, toki akkua joutuu jossain terassin teossa vähän väliä lataamaan/vaihtamaan verrattuna johonkin 18V 5Ah laitteeseen.

                                  Comment


                                  • isä raapinu sujuvasti 12v makitalla viimeiset 15 vuotta. vihjasin päivityksestä,kysyi että miksi...Nimh akutkin on jaksaneet ihan ok.
                                    edullista ja pätevää jos hakee niin clas ohosonin Cotech 18V koneet on ihan jees. akkusirkkelikin pystyy aika hyvin

                                    Comment


                                      Boschin 10.8V sarja ollut käytössä kohta 8 vuotta. Kolmella 1.3Ah akulla niillä on tehnyt vaikka mitä järjen rajoissa. Ruuviväännin/Mutterimopo-yhdistelmä kyseessä ja olleet aktiivisessa työkäytössä, nyt tosin niistä alkoi elo loppumaan kun moottoreiden hiilet kulahtivat, ei muuta vikaa. Ostin uudet samanlaiset 2.0Ah akuilla ja jätin vanhat hyllyyn jos joskus jaksaisi huoltaa ne taas pelikuntoon. Isompaan hommaan ollut erilaisia akkukoneita vuosien varrella, ennen käytin Panasonicin koneita mutta sitten jotenkin eksyin reilu vuosi sitten Boschin 18V@4Ah poravääntimeen. Voimaa on kuin pienessä kylässä kun vertaa parinkymmenen vuoden takaisiin akkulaitteisiin.

                                      Comment


                                        Mulla on ollut tuollainen makitan 10.8v porakone/iskevä ruuvari kompo reilut 5 vuotta käytössä. Hiljalleen alkaa porakone luovuttaa mutta on se hyvin kestänytkin. Kaikkeen mihin istukkassa on vara riittänyt on reikä tehty. Myös metalliin. Uskallan suositella.

                                        Comment


                                        • Panasonicin konetta olen joskus käyttänyt edellisessä kesätyöpaikassa. Tykkäsin kyllä kovasti laitteesta ja sen kahvan muotoilusta, sopi omaan pikkukätöseen oikein hyvin. Jotakin Würthin konetta olen myös kokeillut. Hyvä kone se oli ja vääntävä kuin mikä, mutta liian iso ja painava minulle.

                                          Ehkä tuommoisen pikkuMakitan voisi hankkia. Veljellä tuommoinen on ja ilmeisesti kovin tyytyväinen on koneeseen ollut. Mikä Teemun koneessa alkaa luovuttamaan? Itse kone, vai voisko olla pelkkä akku?

                                          Comment


                                            Ihan kone. Pidempään kun sillä nykyään vedättää niin antaa pienen savu pössäyksen.
                                            Kone on oikeasti ollut turhan raskaalla käytöllä. Taisin joskus vedättää 50mm rasiaterää tuolla lankkuun.

                                            Akkuja tuli paketissa aikanaan kaksi ja ne on kuluneet hieman eri tahtia. Toisella tekee hommaa selvästi pidempää kuin toisella. Tosin saattaa olla että se parempi on tuoreempi ja vähemmän käytetty. Appiukolla on samanlainen pora joka on ostettu pari vuotta myöhemmin. Akut on saattaneet siis vaihtua keskenään.

                                            Niin tuohonkin 10.8v sarjaan saa muitakin työkaluja. Tuo iskevä ruuvari tuli jo mainittua. Sitten oli lamppua, kuvio-, pyörö- ja puukkosahaa, kulmaporaa ja varmaan muutakin.

                                            Comment


                                            • Itsellä kans tuollanen Makitan 10.8v setti poralla ja vääntimellä. Väännin on todella pätevä jos vetää pitkää ruuvia mutta sen verran äänekäs ettei montaa ruuvia viitsi vetää ilman kuulosuojaimia.

                                              Pora on ihan hyvä, pieni ja kevyt mutta raskaampaan käyttöön ne 18v on pätevämpiä. Näistä itsellä ei kokemuksia mutta 15 vuotta olen Makitan 14.4v pelillä vetänyt ja siihen verrattuna 10.8v poran vääntö on vaatimaton. Ni-Mh akut antautui about samaan aikaan 14v käytön jälkeen. Kohtuullisen laadukkaita akkuja siis ainakin vuosituhannen alussa oli Makitalla :-)

                                              Makita on ihan laatukone mutta se mikä on jäänyt mietityttämään on tuon 10.8v tuotesarjan laajuus. Boechin sinisellä on selkeästi laajempi valikoima ja laatu kutakuinkin samaa luokkaa.

                                              Comment


                                              • Itsellä ollut Ryobi käytös ja hyvin on toiminut :)

                                                Comment


                                                  Täältä ääni myös Ryobille. Kolme vuotta olen tuolla päristellyt ja vieläkin pelaa hyvin. Pudotin sen 6 metristä sepelin päälle tallia tehdessä eikä se siitäkään säikähtänyt. 169€ hintaan sisältyi kone,2 pikku akkua 1,5Ah, laturi sekä trimmeri.

                                                  Comment


                                                  • Minä olen samojen ongelmien ääressä kuin Hecekin. Ajattelin ostaa 18v. akkukoneen jossa riittää potkua pitempäänkin, alle 500€ pitää mennä.

                                                    BOSCH, Dewalt, Milwaukee, Makita 1, Makita 2

                                                    Boschin akuista kuullut huonoa, muuta huonoa ei tiedossa olekaan. Onko noissa makitoissa mitään isompaa eroa, viimeisimmistä makitoista kuullut laadun heikkoitta. Olisko kuitenkin järkevämpää jättää extravääntö kauppaan ja ostaa koohtuullisemmalla väännöllä oleva pora/ruuvinväännin paketti joltain ko. merkiltä?

                                                    Comment


                                                      Naapurilla on tollanen Milwaukee ja on kehunut hyväksi.

                                                      Comment


                                                      • Tuli aikansa mietittyä ja ostin makitan vaikka alkuun sitä vieroksuinki, vieläpä pakettina iskupora + ruuvari ja kylkiäisinä tuli virveli joka sekin on ollu ostoslistalla :D Ei kyllä ollu hintaluokassakaan enään.. Kliks

                                                        Comment


                                                        • Itse taannoin kattelin että noissa isommissa paino lisääntyy ja toisaalta olin tullut tehojen puolesta tuon vanhankin 453:n kanssa toimeen. 456 on kiinassa tehty ja siitä oli uuttuuttaan led moduuli pimeä. En jaksanut alkaa vääntämään ulkomaan puljun kanssa takuuasioista, joten tilasin ledmoduulin varaosana paikalliselta diileriltä. (9€) samalla kun akkuvalaisimen (50€) josta laitoin kuvajaisen aiemmin.

                                                          Pieni yllätys oli että akkurälläkkään BGA452 ei käynytkään uusi 4 ah akku. Tilasin muutamalla eurolla uudemman akkurälläkän akkukontaktin, jospa se sillä korjaantuisi.

                                                          Comment


                                                          • Siellä rungossa on sellanen pieni haitta mikä pitää vuolla pois että menee uudemmat akut vanhaan runkoon.

                                                            Comment


                                                              Panasonicin EY6409 molemmat akut alkaa olla kaput. Nyt on harkinnassa pari kappaletta tarvikeakkuja ~35€ tai sitten kokonaan uusi kone.
                                                              Onko kellään kokemuksia tarvikeakuista onko niistä mihinkään (todellinen kapasiteetti/ikä) tai uhratako suoraan pari sataa lisää ja ostan uuden Li-ion porakoneen?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X