Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbo Lötkön sammuminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Turbo Lötkön sammuminen

    Ongelma on että Audi 100 2,2 turbo vm-88 sammuu aina kun tulee tietyn lämpöiseksi (noin 90ºC). Pienet jäähdyttelyt ja taas mennään. Jäähdytys tapahtuu avaamalla konepelti ja virrat päälle/ilmastointi niin saadaan flekti pyörii ja näin konehuone huuhtoutuu.

    Tosiaan flektistä löytyy kaikki kolme nopeutta jotka testasin jomppilangalla suoraan termostaatin töpselistä. Ongelma kohdistuu mielestäni lohkon lämpöön kun olen huomannut että syylärin vesi saattaa jäähtyä paljon nopeammin ja silti roiske ei lähde tulille. Olen löytänyt lämpöanturin siitä hukkaportin luota ja olen poistanut sen laihoin tuloksin. Vikakoodeja auto ei anna sammuessaan tai kun lukee niitä niin niitä ei ole.

    Voiko hall anturi mennä kuumetessaan esim heikommaksi kun se ei anna siintä vikakoodia?

    Hei auttakaa miestä mäessä.
    Viimeksi muokannut jasso; 29.7.2010, 19:56. Perustelu: Rivitystä luettavaan muotoon.

    #2
    Se hukkaportin luona oleva lämpöanturi (kaksinapainen, lattaliittimillä irralliset johdot), joka on itseasiassa kiinni venttiilikopassa, on jälkijäähyn anturi. Laittaa flektin pyörimään ja vedet kiertämään sähköpumpulla, jos moottorin sammuttamisen jälkeen konehuoneen lämpötila jää tai nousee hetken päästä liian ylös.

    Kone on varmasti tyypiltään MC? Tyyppikoodi löytyy stanssattuna kannesta tulpparivistön alta keskeltä heti lohkon pinnan tuntumasta. http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1193839958

    Mitä tarkoittaa sammuu? Sammuu vaikka kierroksilta vai sammuu tyhjäkäynnin puutteeseen? Ei pysy edes kaasulla käynnissä? Jos sammuu totaalisti, niin hall-anturi. Sähkölaitteet yleensä hajotessaan eivät tykkää lämmöstä ja kylmänä voivat vielä toimiakin. Uskaltaisin veikata jo suoraan vian aiheuttajaksi muutenkin.

    Ruiskupuolella ei ole niin paljon sähköohjausta, että pelkällä sähkövialla menisi totaaliseis.

    ECU:ssa ei ole pysyvää muistia. Jos käännät virrat hetkeksikin pois, muisti nollaantuu. Eli jos sammuu, ei saa koskea avaimeen ennen lukemista. Vaihtoehtoisesti voit startata riittävän pitkään ja jättää virrat päälle, jolloin vikakoodeja tulee, jos tulee. Täytyy kuitenkin muistaa, että näissä peleissä koko vikakoodit ovat enemmänkin kuriositeetti. Todellinen hyöty ja niiden toimivuus on niin ja näin, joten niihin ei pidä takertua.

    Jos englanti taipuu, niin vitosturboille mainiota varsin tyhjentävää infoa löytyy: http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/trouble.html

    ---
    Sitten vinkiksi uudelle kirjoittajalle: Kannattaa panostaa tekstin luettavuuteen, sillä huonosti luettavaan harva jaksaa paneutua - tarkoittaen siis vähemmän vastauksia. Luettava teksti tarkoittaa siis auttavaa kappalejakoa, isot alkukirjaimet ja pisteen jälkeen väli. Korjailin malliksi.
    Viimeksi muokannut matrikkel; 29.7.2010, 21:59. Perustelu: korjattu typo... :-P

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta.Sammumiseen sen verran,että laite sammuu vaikka kesken vauhdikkaan ajon.Se siis niin kuin kuolee heti.Kone on tyyppiä MC niin kuin veikkasit.Kun on sammunut niin olen joskus kokeillut jakajaa kädellä,ja se on ollut aivan järjettömän kuuma.Lämpö anturiin ei mene kuin yksi piuha. Kun jäähtyy ,niin käynnistyy kuin mitään ei olisi tapahtunut.

      Comment


      • #4
        ääni bensapumpun releelle..

        Comment


        • #5
          Se yksinapainen lämpöanturi on juuri se jälkijäähyn anturi. Kato sammumisen jälkeen tuleeko kipinää ,niin saa vähän vian hakua rajattua.

          Comment


          • #6
            Hukkaportin suojakilvessä oleva anturi ohjaa suuttimien jäähdytystöhäriä. Vesikierron jälkijäähylle on 2-napainen anturi ylävesiletkun juuressa.

            Hall-vikaa myös veikkaisin, mutta muistaakseni 10vt koneessa hall-vika ei sammuta käyvää konetta. Siinämäärin sähkövialle kuitenkin kuulostaa, että kokeilisin vielä lukea vikakoodit yllä mainittujen ohjeiden mukaisesti.
            Viimeksi muokannut Jukka Majava; 30.7.2010, 00:45.

            Comment


            • #7
              Kiitos kaikille osallistuneille. Bensapumpun releestä sen verran että,startatessa sen kuulee että se toimii,ja jos erehtyy pumpaa kaasua niin sen myös haistaa. Olen monesti sammumisen jälkeen katsonut vikakoodit.tuloksetta. Olen joutunut opettelemaan katsomaan koodit itse,koska täällä meilläpäin ainoastaan Berner osaa hoitaa tota katiskaa. Ei kestä meitsin kukkaro.

              Monet viat olen ottanut koodien kanssa pois,vaikka toi blingitys onkin vähän karvalakki mallia.Käytännössä näyttää onko piuhat ehjät. KIITOS KAMUT.Lähden etsimään kyliltä sitä hallia ja vaihdan sen. ps..On muuten kiva peli ajaa kun ei tiedä milloin se sammuu ja mihin.
              Viimeksi muokannut okkim; 30.7.2010, 17:38. Perustelu: Poistettu turhat rivitykset, anna softan hoitaa se automaattisesti.

              Comment


              • #8
                Puolavika?.

                Comment


                • #9
                  Puolan olen mitannut sekä sammumisen jälkeen(siis kuumana)sekä kylmänä ja arvot ovat aina samat.
                  Olen saanut arvot kyseiseen puolaan paikalliselta autosähkö firmalta.
                  Tilasin uuden hall-anturin,ja kokeilen sitä. saas nyt nähdä tokeneeko se siintä.

                  Comment


                    #10
                    Bensapumpun relettä ohjaa sitten myös se sama hall-anturi, joten voi kadota kipinä ja bensa samaan aikaan. Ja pumppu kyllä lopettaa toiminnan heti, kun pyörimispulssia ei hallilta tule eli sammuu käynnistäkin.

                    Comment


                    • #11
                      Terve. Ostin uuden hall-anturin ja myös vaihdoin sen. Jännityneenä kone käyntiin ja ajelemaan kylän ympäri. Juuri kun tiesin että kohta sammumisen pitäisi tulla,niin kotiin ja odottamaan kuinka käy....
                      Jep Jep siihen se sitten sammui. Tämän jälkeen katsomaan antaako kipinää. Ei kipinöitä. Kysymys kuuluu; onko kellään vinoillut se puolan kyljessä oleva transistori joka vahvistaa tietsikalta tulevan liipaisu jännitteen. Onko kellään kyseiseen kalikkaan jotain tyyppiä,jolla voisi etsiä uutta partsii. Minulla siinä ei ole
                      mitään merkintää. Terveisin Joutsenon Jyyrä.

                      Comment


                        #12
                        Tuli mieleen, että olisiko mahdollista kokeilla toisella sytytysmodulilla?

                        Löytyy kuskin kickpanelista taikka tulipellista puhallinkaukalon sisäpuolelta (muistaakseni).

                        Hitto kun olet asut noin kaukana... Olisi voinut kokeilla minun lötköjen vastaavilla osilla tuota.

                        Comment


                        • #13
                          No niin. Kävimpä tossa piruuttani kokeilemassa että lähteekö romu käyntiin kun se oli jäähtynyt. No
                          ei lähtenyt. Katsoin huvikseni vikakoodit,että olisko jotain. Perkele sehän näytti hall-anturi koodia.
                          Jumaplivita onko tässä minun tuuri,että komponentti laukee 12km ajon ja 20minuutin tyhjäkäynnin
                          jälkeen. Asennusta ei voi mokata kun se ei käy kuin yhteen asentoon. No huomenna on uusi päivä
                          ja tarttee katsoa mikä sitä riivaa.

                          Comment


                            #14
                            Mutta eikös hallista tulekin koodi jos ei koneet käy?

                            Comment


                            • #15
                              Terve. Nyt on sitten todettu että hall-anturi ei ole syypää tähän ongelmaan. Ongelman syy olikin puolan
                              kyljessä olevan vahvistimen(transistori) liitäntä töpseli. Kerran taas kun auto sammui kesken ajo,niin pähkäilin että sen täytyy liittyä keseiseen kalikkaan. Otin töpselin irti ja kun en muuta keksinyt,niin tein
                              miehekästä liikettä sillä kera narttu kappaleen. Kuinka ollakkaan se lähti käyntiin,eikä tarvinnut odottaa
                              auton jäähtymistä. Kun pääsin kotiin,niin yritin parhaani mukaan puhdistaa töpselin/uros nastat ja sen jälkeen auto on pysynyt käynnissä myös kuumana. On se joskus pienestä kiinni. Palaillaan tyypit asiaan.

                              Comment


                                #16
                                Hyvä että selvisi. Onko kuvaa laittaa tuosta osasta?

                                Comment

                                Working...
                                X