Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etupään lievä kolina? Audi A6 Allroad vm 2003 ilmajousilla.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Etupään lievä kolina? Audi A6 Allroad vm 2003 ilmajousilla.

    Allroadissa vm 2003 kuuluu soratiellä ja mukuloilla ajettaessa kumeaa kopinaa kuskin puolelta etupyörästä - ei kuitenkaan selviä kolahduksia; auto ei ole enää hiljainen, vaikka onkin ilmajousilla.

    Katsastusmieskin yritti löytää syytä vääntelemällä ja tutkimalla, mutta totesi, että ei ole väljyyttää missään. Itse en löydä äänen lähdettä.

    Uudet ylätukivarret on vaihdettu kuskin puolelle muutama tuhat kilometriä sitten, mutta sillä ei ollut vaikutusta; kopina on pikemminkin hiukan lisääntynyt.

    Mistä tuo ääni lähtisi kenties? Onko iskareiden yläpäässä laakerointia tms. jonka voisi vaihtaa?

    #2
    Kopinoita voi tulla iskarin yläpään kumitutista, alatukivarsien ulkopäiden pallonivelistä ja kallistuksenvaimentajan puslista apurungossa tai linkeissä. Mutta on niitä kolinoita tullut kuluneesta laakerista tai vetoakselistakin.

    Yläpään kumitutti pitää kiristää ylälautasen alle todella kireälle ja saattaa alkaa kovettuessaan kopista.

    Comment


    • #3
      Tuo kumitutti - ilmeisesti iskari ja ilmajousitus purettava pois kumitutin vaihtamiskesi? Ääni voisi olla juuri sellainen;kovettunut kumimainen kumina.

      Comment


      • #4
        Jos ääni kuuluu ulkoa, eikä tule tukivarsia pitkin sisälle, niin jarrupalatkin saattavat kolista. Se on äkkiä testattu, kun painaa aavistuksen jarrua kohdissa, missä kolina normaalisti kuuluu.

        Comment


          #5
          Juu, voi olla jarrukin. Mulla se on ikuinen ongelma FNR-60 -jarrujen kanssa. Avaa ikkuna kun ajat mukulakivillä - aika kova räminä se on ulospain ja loppuu jarrua painaessa.

          Mulla siihen auttaa joksikin aikaa BrakeQuiet -silikonin laitto.

          Comment


          • #6
            Tämä vika löytyi lopulta; iskari kolisi sisältä.

            Iskunvaimentimen vaihto oli viimeinen toimenpide ja silläpä auto hiljenikin!

            Comment

            Working...
            X