Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Varo tätä virhettä autonpesussa (Tekniikka & Talous)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Alkuperäinen kirjoittaja any1 Näytä viesti
    Koska peräkontti voi aueta paineen takia jos on sellaiset napit kuin esim. B5:ssa.
    Jaa, tuossa on kyllä ajatusta. Vaikka automaatit pesevät heikosti juuri kontin napin kohdalta ja mielestäni siksi todennäköisyys pieni, vahingon sattuessa itku olisi kyllä niin iso että morjens.

    Tulipahan taas opittua jotain uutta

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja polarice Näytä viesti
      ^ Kyllä ainakin itse olen autojen helmoja pessy noilla ikkunan pesuvälineillä. Eipä ole mitään haittaa asiasta ollut ja housutkin pysyy puhtaana.
      Paitsi sille seuraavalle joka kiskaisee sillä samalla vehkeellä tuulilasiin kaikki hiekat jotka edellinen on auton helmasta kaapinut.

      Comment


      • #33
        Toinen mikä saattaa aueta on bensatankin luukku.

        Comment


        • #34
          Tuosta takaluukun aukeamisesta pesussahan oli joku BMW-tapaus olemassakin. Tubesta taitaa löytyä kyseinen videokin. Painevesi just avas kontinluukun ja kone taittoi sen mukavasti kattoa vasten. Kannattaa miettiä kaks kertaa automaattinaarmutukseen viedessä muutenkin, just siksi että kun vahinko tapahtuu niin syy on yleensä asiakkaassa tai vika tai naarmu "oli jo".

          Näin kävi itellä just. Syyttivät minua itseäni, ja auto kuulemma oli jo mennessä paskana. Ja kone ei ole kuulemma "ennen" tehnyt vahinkoa. Eli jos on vahingoton historia takana ja kone/pesulinja vaurioittaa ekan auton, sitä ei näköjään tarvii korvata kun "ei näitä ole aikaisemminkaan käynyt". Samaten auto tarkastettiin vakuutusyhtiön omassa tarkastuspuljussa, ei se ole puolueeton. Saa nähdä onko viimeinen sana sanottu, vai mitä tässä tekis...

          Comment


            #35
            Tuolla lasinpesuun tarkoitetulla kalustolla autojaan peseviä näkee valitettavan usein huoltoasemilla, en pysty ymmärtämään moista aivopieruilua...

            Comment


            • #36
              Pahimmillaan pesukone törmää avonaiseen takaluukkuun ja koska koneen "pakosuunta" on vain ylöspäin romua tulee.Kasko ei auta koska auto ei ole normaali liikenteessä.

              Comment


                #37
                Ite käytän harjattomassa pesussa auton ensin, jos se on päässyt likaantumaan ihan todella likaiseksi, ja sitten vasta käsinpesu kera kinnas ja kahden sankon taktiikka.

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja polarice Näytä viesti
                  ^ Kyllä ainakin itse olen autojen helmoja pessy noilla ikkunan pesuvälineillä. Eipä ole mitään haittaa asiasta ollut ja housutkin pysyy puhtaana.
                  Ja kehtaat vielä idiotismisi tunnustaa näin julkisesti?!

                  Mitä tulee takaluukun aukeamiseen, muistelen, että 15 v. aikana kerran oli käynyt näin (ei mun työvuorossa) ja silloinkin takaluukun lukossa oli ollut jotain häikkää. Kieltämättä silloin ei tainnut vielä olla mikrokytkimellä toteutettuja takaluukkulukkoja, sen sijaan ulkonevia painonappeja.
                  Viimeksi muokannut Archie; 29.3.2015, 20:31.

                  Comment


                  • #39
                    Erään tutun BMW 730 avasi takaluukkunsa pesussa. Meni aivan huolella p#skaksi, johonkin vakuutukseen se sitten lopulta meni.

                    Tuossahan on siis sähköinen takaluukku ja hipaisukytkin. Kuulemma autossa on jokin luukun aukaisunestonappi sisällä jonka käytöllä tuo tilanne on mahdollista välttää.

                    Comment


                      #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja Archie Näytä viesti
                      Ja kehtaat vielä idiotismisi tunnustaa näin julkisesti?!
                      Sinänsä respektiä että joku uskaltaa täällä tunnustaa julkisesti omalla nimellään tekevänsä näin. Mutta toivottavasti Mr. Kovalainen saa viimeistään tästä ketjusta pääteltyä että moinen touhu kannattaa lopettaa välittömästi.

                      Comment


                      • #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja polarice Näytä viesti
                        Kyllä ainakin itse olen autojen helmoja pessy noilla ikkunan pesuvälineillä. Eipä ole mitään haittaa asiasta ollut ja housutkin pysyy puhtaana.
                        Se että sinä et koe siitä haittaa, ei tarkoita etteikö se seuraavaa haittaisi. Helvetin mukava vetästä se helmoista tullut paska tuulilasille. En pysty käsittämään moista idiotismia / oman navan ajattelua.

                        Comment


                          #42
                          En tiedä missä te kaikki muut tuulilasinne pesette, mutta ainakin täällä Kempeleen suunnilla vesipisteestä saa puhdasta vettä ämpäriin. Jos ei puhdasta vettä osaa ämpäriin ottaa ennen tuulilasin pesua, niin ihmettelen suuresti miten saatte autonne pysymään puhtaana muutenkaan. Kuka idiootti sitä jo valmiiksi likasella vedellä ja hiekkasella sienellä muutenkaan autoa pesee. Yllättävän paljon peppukipeyttä tämä tunnustus aiheutti. Elämä on sopeutumista ja jos se likaisen veden vaihtaminen ja sienen huuhtelu tuottaa tuskaa, niin kannattaa jäädä kotia nukkumaan.

                          Comment


                            #43
                            Huuhteletko sen sienen valmiiksi seuraavalle käyttäjälle?

                            Comment


                              #44
                              En. Niin tuskin tekee monen moni muukaan, koska yleensä se sieni on siellä likavedessä. Itse otan puhdasta vettä sankoon ja samalla huuhtaisen sienen letkulla. En koe tätä kovinkaan rasittavaksi toimenpiteeksi. En myöskään koe olevani vastuussa siitä, että joku mahdollisesti likaisella vedelläni tuulilasinsa naarmuttaa. Voisihan tuota alkaa kaatamaan sangon tyhjäksi lopuksi, älyäisi jälkeen tuleva ottaa ainakin sitä uutta puhdasta vettä käyttöönsä. Ja todettakoon vielä, että autojen helmat eivät ole kärsineet menettelytavastani, kiveniskuista kylläkin.

                              Ja jos laitetaan vettä myllyyn, niin miksei teillä pesuintoilijoilla ole omaa sientä mukana? Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/6050...00-cm-varrella Toki myös oman vetensäkin voi seuraavalla kerralla ottaa mukaansa, lähdevesi varmaankin puhtainta.
                              Viimeksi muokannut okkim; 30.3.2015, 07:10. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                              Comment


                              • #45
                                Siksi sillä ei pestä puoli autoa kun se on tarkoitettu laseille. Ei tarvitse olla intoilija jos ei hyväksy ku joku ottaa helmasta ne kaikki kivet sinne sieneen mukaan.

                                Comment


                                  #46
                                  Pesulaitteet on tarkoitettu vain lasien pesua varten. Kysy seuraavan kerran huoltamon omistajalta onko ok pestä helmoja hänen maksamilla pesuvälineillä.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja polarice Näytä viesti
                                    Ja jos laitetaan vettä myllyyn, niin miksei teillä pesuintoilijoilla ole omaa sientä mukana? Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/6050...00-cm-varrella Toki myös oman vetensäkin voi seuraavalla kerralla ottaa mukaansa, lähdevesi varmaankin puhtainta.
                                    Siksi, koska oletamme että ihmiset ovat sen verran fiksuja, etteivät käytä lasinpesutarvikkeita muutakuin lasinpesuun. Mutta valitettavasti kaikkien ymmärrys ei ole riittävällä tasolla.

                                    Comment


                                    • #48
                                      No itse en kyllä oikeastaan koskaan pese niillä huoltamoiden pesuvermeillä laseja juuri sen takia, kun nää uunot on tuhonneet ne pesemällä koko auton renkaista lähtien niillä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Heh, minulla on työautossa oma sieni/lasta, mutta lähinnä sen takia että se on teleskooppi varrella niin yltää paremmin pesemään lasit.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Itse pidän nykyään autossa mukana lasinpesusprayta, ikkunalastan, pienen pullon quick detaileria ja pari mikrokuituliinaa.

                                          Näin tuulilasin ja sivulasit pyyhkäistä puhtaaksi vaika bussipysäkillä. Samaten pahimpina suolauspäivinä tulee puhdistettua suolat pois työpaikan parkkipaikalla. On nimittäin melkoisesti helpompi putsata ennen kuivumista.

                                          QD ja mikrokuituliina on taas oikein hyvät tuohon ovenkarmien ja takaluukun reunojen puhdistamiseen. Lisäksi niillä pystyy tarvittaessa putsaamaan myös sisustaan tulevia likoja.

                                          Nuo huoltoasemien ikkunanpesulastat ovat nimenomaan ikkunanpesulastoja. Sen käyttämien autonpesuun autonpesuun on mielestäni verrattavissa huoltoaseman renkaantäyttöpistoolin käyttöön pölykapselin irtivääntämisessä. Ikkunanpesulasta kun on suunniteltu tasaisten lasipintojen puhdistamiseen. Esim. helman puhdistaminen rasittaa tuon lastan sieniosaa ja lyhentää sen käyttöikää merkittävästi.

                                          Jos kyseessä omat välineet ja oma auto niin pesun voi mielestäni suorittaa miten tahansa. Jos kuitenkin käytössä on muiden omaisuutta, niin sitä pitäisi kunnioittaa ja käyttää kuten on tarkoitettu!

                                          Comment


                                            #51
                                            Menee vähän samaan kuin firman kahvihuoneessa viimeisen kahvintipan juominen keittämättä uutta tilalle. Eihän se minua kiinnosta jos seuraava jää ilman, oma vikansa kun tuli vasta minun jälkeeni.

                                            Comment


                                              #52
                                              Aiheeseen sopii kivasti Klamydian biisi

                                              Comment


                                                #53
                                                Asia selvä. Peppukipeys jatkuu. En muista koskaan helmoissani olleen kiviä, jotka olisivat jääneet sieneen kiinni. Oletettavasti samaa tavaraa siellä auton helmoissa on kuin on esimerkiksi takalasissa (jos sattuu farkun omistamaan). Tuulilasissakihan sitä samaa tavaraa on, kun se edellä ajavan renkaista ilmaan nousee. Omalla työmatkalla ei ole hiekkateitä, enkä niitä muutenkaan vapaa-ajalla ajele. Ja vaikka ajaisinkin, olisi samaa hiekkaa myös esimerkiksi farmarimallisten autojen takalasissa. Onko nyt siis OK putsata hiekkainen takalasi?

                                                Liekköhän minun kannattaa tunnustaa työskennelleeni kaksi vuotta shellillä palvelumestarina (autontankkaajana siis). Kerran kuukauteen varmaankin noita sieniä joutui vaihtelemaan (Oulun alueella), joten kustannukset sienien osalta olivat todella korkeat. Pyynnöstä olen monta kertaa putsannut takaluukunkin alueen ettei asiakkaiden sormet likaannu takaluukkua aukaistaessa.

                                                En koe olevani millään tavalla itsekäs tässä asiassa, enkä myöskään tykkää siihen liittyvistä vihjailuista. Eikö itsekkyyttä ole myös se, että luulee itse saavansa kaiken valmiina? Hopsikselle voin vastata, etten itse juo kahvia, mutta työpaikalla sitä kuitenkin säännöllisesti keitän. Minun käytökseni ei kuitenkaan ketään jätä mistään ilman. Jos pesusieni on rikkinäinen, olen osannut siitä käydä kertomassa ja saanut uuden tilalle.

                                                Elexter on ainakin hyvin varustautunut ja noilla teoin taitaa auto pysyä todella puhtaana. En kuitenkaan ymmärrä pointtiasi paineilmapistoolin käytössä. Pesusieni on pesuväline ja sitä pesemiseen käytän (vaikkakin väärään paikkaan teidän mielestä). Esimerkissäsi tavaran käyttötarkoitus vaihtuu. Liekköhän paineilmapistoolilla saa kuivata autoa? Sitäkin on tullut nähtyä ja mielestäni aivan fiksua ainakin ovien väleistä. Varmaan joku voi samaistua, kun ainakin ABC asemilla oli joskus käytössä sellaisia kannettavia renkaantäyttösysteemejä. Ne piti aina viedä "latautumaan" käytön jälkeen. Monestihan ne oli tyhjiä, kun ne oli unohdettu laittaa "lataukseen". Itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä selvästi.

                                                Dieselman, ei kannata luottaa muiden ihmisten järkevyyteen, kuten huomaat, kaikki eivät ajattele samalla tavalla. Kaikilla varmaan on kokemusta kuinka autoilijat eivät osaa vilkuttaa pois liikenneympyrästä, vaikka se autokoulussa opetetaan selkeästi. Kaikkien ymmärrys ei ole riittävällä tasolla siinäkään asiassa.

                                                Mutta summasummarum, ilmeisen arkaan paikkaan osuttiin ja luultua isompi haloo asiasta nousi. Ymmärrän mielipiteenne, toivottavasti tekin ymmärrätte minun. Minun on erittäin vaikea uskoa olevani ainoa foorumilainen, joka helmansa pesee noilla vehkeillä.

                                                Jospa minä kuitenkin yksinäisenä soturina käyn itse ostamassa jo aiemmin linkkaamani pesuvälineen. MUISTAKAA kuitenkin VAIHTAA se VESI ennenkuin alatte hinkkaamaan sitä tuulilasianne.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Hiekka tuppaa vajoamaan pohjalle kun joutuu veteen...

                                                  Se että olet vielä toiminut asemalla ja noissa tehtävissä, saa ihmettelemään vielä enemmän. Mutta jos tunnet toimivasi oikein niin minkäs sille muut mahtaa, jokainen tehkööt kuten haluaa, olisi vain mukavaa ettei siitä aiheudu muille haittaa. Joskus voi asioita ottaa myös opiksi.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tätä en taas(kaan) omalla maalaisjärjelläni pysty ymmärtämään. Kerran erehdyin ko. Teppanalla mainitsemaan seniorikansalaiselle pesimien oikeista käyttökohteista. Lasikaapissa isolla ukaasit pesimien käyttötarkoituksesta. Sain sellaisen palauteryöpyn ettei olisi melkein sotaveteraanilta uskonut. Kai sitä pervitiiniä oli jäänyt reserviin. Kuulemma vain hlökunta voi puhutella häntä.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Mistä näitä idiootteja oikeen sikiää. Varmaan pesevät hampaat ja vanteet samalla harjalla

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Tietääpä kiertää jatkossa Shellin palveluasemat kaukaa. =)

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Ihan samasta paikasta kuin enin osa muitakin, vaikka insinöörien kohdalla on joskus muuta arvailtukin. Enpä ole vielä millään huoltoasemalla nähnyt puhdasta vettä lasinpesusankossa eikä niissä sankoissa taida olla pohjalla sitä ritilää mikä antaa hiekan painua pohjaan mutta estää itse sienen pohjaan pääsemisen. Muuten minusta nähden on rattoisen yhdentekevää miten itse kukin autonsa pesee, jos pesee lainkaan, mutta ei nuo lasinpesusienet ole kyllä auton pesemiseen tarkoitettu.

                                                          Maspe: Ei pidä yhden tapauksen takia tehdä yleistystä, meidän kylän Shellillä on oikein fiksua porukkaa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            jannekk: En toki tuomitse kaikkia, varmasti joukossa on fiksua porukkaa, joka hallitsee hommat. Mutta jos vedotaan jonkin työkokemukseen jossakin ammattiryhmässä, niin ei nuo kommentit ko. ammattiryhmän arvostusta lisää.

                                                            Toisessa ketjussa kun on kehuttu mikrokuituhanskoja yms. niin onko noita lasinpesureita olemassa jollakin vastaavalla mikrokuitukankaalla, joka olisi kaikinpuolin autoystävällisempi?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Älä maspe huoli, en ole Shellin palveluksessa ollut kahteen vuoteen. Ja ei, en saanut potkuja. Jotain ilmeisesti osasin kuitenkin tehdä oikein, ainakin palautteeseen ja maksettuihin poletteihin peilaten. Ja maspe, noita lasinpesureita tuskin on mikrokuitukankaalla. Karhea sen täytyy olla, että lähtee kesällä hyttyset ja muut öttiäiset pois tuulilasista.

                                                              Pulla: Kyllähän se hiekka sinne pohjalle vajoaa. Suola liukenee veteen. Oikein hieno pöly mukavasti siihen veteen sekoittuu. Puhdasta vettä taasen saa siitä letkusta, joka on vesipisteellä. Puhtaalla vedellä läträtessä ei tartte miettiä, missä se edellinen on ajanut. Shellillä ollessa aina kun vesi oli likaista, se vaihdettiin. Myös sieni pestiin tai vaihdettiin jos siihen katsottiin olevan tarvetta. Shellin palveluksessa ollessa en yhtään autoa ehtinyt naarmuttaa. Toisille aiheutuvaa haittaa en vieläkään ymmärrä. Itse aiheutettua se edelleen on, jos likaisella vedellä tai sienellä alkaa autoaan hinkkaamaan. Ja opiksi otettakoon, että tästedes kaadan käyttämäni veden pois.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X