Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pysäköintivirhemaksu virheellisesti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pysäköintivirhemaksu virheellisesti

    Sattuipa viime viikolla sellainen tapaus että olin menossa Joensuusta Helsinkiin lentämällä ja jätin oman auton kentälle pariksi päiväksi parkkiin. Maksoin lentoparkin parkkimaksun normaalisti ja laitoin kuitin auton kojelaudalle. Takaisin tullessa n. klo 00.30 yöllä vesisateessa, kun muutenkin v-käyrä oli aika korkealla, meinasi päästä muutama ärräpää kun autolla huomasin parkkisakon ikkunassa. Asiaa kun aloin tarkemmin selvittelemään niin huomasin että parkkiautomaatista oli tulostunut pari tuntia aiemmin maksettu tosite, missä oli eri summa, eri luottokortin numero ja tietenkin eri päättymisaika, kuin siinä minkä itse maksoin. Tililtä oli lähtenu se alkuperäinen summa, joten reklamaatio oli helppo tehdä ja se menikin kiltisti läpi.

    Opetuksena tästä kaikille se, että tarkastakaa kuitti aina ennen kuin laitatte lapun kojelaudalle ja lähdette autolta pois. Reklamointi tuotti tällä kertaa tulosta melko pienellä vaivalla mutta voi vaatia paljonkin todistelua ja ylimääräistä jumppaa.

    #2
    Sattuipa minullekin vähän vastaava keissi - siis väärin perustein annettu pysäköintivirhemaksu. Tämä tosin Helsingissä ja ihan kaupungin pysäköinninvalvojan toimesta.

    Syy pysäköintivirhemaksuun oli parkkikiekon käyttämättä jättäminen parkkikiekkoalueella jossa max. 30min pysäköinti. Asia vaan on niin, että kyseisellä paikalla ei ole oikeasti parkkikiekkopakkoa/aluetta ja pysäköinti siihen muutenkin sallittu 24/7.

    Selkeä parkkipirkon virhe. No ei siinä mitään, virheitä sattuu kaikille. Tein tästä sähköisen asiointipalvelun: http://asiointi.hel.fi kautta reklamaation Helsingin rakennusvirastolle, joka hoitaa näitä asioita. Asiaa rouskutettiin siellä n. kolme viikkoa ja torstaina tuli ilmoitus sieltä: Asia on ratkaistu. Hyvä näin, mutta olisi ihan kiva tietää miten asia on ratkaistu? Minun vai pysäköinninvalvonnan eduksi. Tätä ei kerrottu, ilmoitettiin vain asia ratkaistuksi.

    Vähän ihmetyttää tällainen touhu, miksi annetaa tällaisia nollailmoituksia. Tuleeko asiasta minulle lopullinen tieto kirjeitse vai kuinka edetään. Kenelläkään tietoa tästä?

    On tietysti mahdollista, että lopullinen tieto ratkaisusta on jossain tuolla asiointipalvelussa. Se vaan on aivan pirun sekava sivusto ja vaikea sieltä löytää yhtään mitään, jos ei palvelua ole tottunut käyttämään.

    Tärkeintä tässä on se, että tiketin eräpäivä on viikon päästä. Siihen tulee 50% korotus jos en maksa sitä ajallaan. Tämä siis, jos minä olen HKR:n mielestä syyllinen.

    Comment


      #3
      Ilkan tapauksessa odottelisin päivän pari ja jos ei postista kuulu mitään, niin soittoa perään, että mikä se ratkaisu on.

      Comment


      • #4
        Sain Seinäjoella joskus maksukehoituksen pysäköintivirhemaksusta jota en ollut saanut. Oli melkoinen todistelu (minä itse jouduin todistaa, ei syyttävä osapuoli) että autoni oli ollut ihan eri paikkakunnalla kun tuo väitetty maksu oli muka autooni laitettu... Jopa työpaikan kulunvalvontatiedot piti esittää väitteeni tueksi, koska olenhan voinut olla vaikka sairauslomalla tuona päivänä ja siten jossain muualla kuin siellä missä väitin olevani.
        Olet siis syyllinen kunnes toisin itse todistat!

        Comment


          #5
          Todellakin, olet syyllinen pysäköintiasioissa, kunnes toisin todistetaan. Melkoista mielivaltaa harrastavat nuo ammattitaidottomat parkkipirkot.

          Oma keissi edennyt sillä tavoin, että alueella on taas vieraillut pysäköinninvalvoja (paljon tiketöityjä autoja). Sillä paikalla mistä minä sain tiketin, ei siinä nyt olleen auton ikkunaan tikettiä kuitenkaan ilmestynyt -> ainakin jonkun parkkipirkon mielestä se on laillinen paikka.

          Pitänee soittaa HKR:ään tästä asiasta, jos ei kohta kuulu lisätietoja. Samalla voisi kysäistä kenelle voin laittaa laskun siitä, kun olen käyttänyt ainakin 2h omaa aikaa tämän keissin selvittelyyn.

          Comment


          • #6
            Ilkalle voin kertoa omakohtaisen kokemukseen perustuen, että postia seuraa muutaman päivän päästä päätöksestä. Itsellä tuli ilman sakko maksuun, vaikka kautta kiven ja kannon mittari ei toiminut kun yritin siihen maksaa. Taitaa olla helpompi tyytyä 80€ maksuun kuin jatkaa taistelua.

            Comment


              #7
              Itse säästyin parkkimaksuilta/sakolta kun oli parkkiliisat kadun varressa ja yritin hakea parkkilippua, mutta mittari ei toiminut ja parkkiliisat totesivat, että antaa olla, kun ei mittari hyväksynyt kolikoita.

              Comment


              • #8
                Seinäjoella ne laittaa hakemaan toisesta mittarista... Sattui joskus Pirkko olla vieressä kun laite ei toiminut. Ystävällisesti osoitti suunnan ja sanoi että tuolla muutaman sadan metrin päässä on toimiva laite. Siinähän ehtii lapun saada kun haet lipuketta...

                Comment


                  #9
                  No niin, kessi saatiin päätöksen. Postiluukku kolahti eilen ja siellä oli perinteinen paperikirje HKR:ltä.

                  Pysäköintimaksu kumottiin. Vähän pisti kyllä v*tuttamaan, kun luin maksun kumoamisen perustelun:

                  Pysäköintivirhe on tässä tapauksessa jäänyt näyttämättä.
                  Ihan kuin olisin pysäköinyt väärin, mutta sitä ei pystytty osoittamaan todeksi!

                  Ei mitään anteeksipyyntöä/pahoittelua aiheutetusta vaivasta, joka siis oli parkkipirkon ammattitaidottomuutta, kun ei osaa toimialaansa liittyviä liikennemerkkejä/sääntöjä tulkita.

                  Jos jollekin muulle käy samoin, niin älkää antako periksi vaan reklamaatio heti vetämään.

                  Edelleen ihmetyttää logiikka asian hoidossa. Miksi asiasta pitää tehdä sähköinen valitus, mutta ratkaisua ei ilmoiteta Helsingin sähköisen asiointipalvelun kautta, jota kautta myös reklamaatio tehdään.

                  Ei ihme, että tässä maassa palaa hukkaan ja hallinointiin niin paljon rahaa, kun monessa asiassa tuntuu olevan sääntö: Perse edellä puuhun.

                  Comment


                  • #10
                    Tuli virhemaksu maastopysäköinnistä kun auto oli ajoradan ja kevyen liikenteen välisellä kapealla viherkaistalla. Paikka taajaman ulkopuolella, ei pysäköintikieltoa. Tekisi mieli väittää, että autoille tarkoitettu ajorata ja sen vieressä kulkeva kevyen liikenteen väylä muodostavat yhtenäisen tien, eli tuo välissä oleva suikale ei ole maastoa. Mistähän tuolle löytäisi määritelmän? Maastoliikennelain mukaan maastolla tarkoitetaan maa-aluetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen.

                    Comment


                      #11
                      Tuon maastoliikennelain määritelmän mukaanhan se on maastoa. Ainakin oman käsityksen mukaan.

                      Comment


                      • #12
                        Löysin maantielaista tuollaisen:


                        Maantiehen kuuluvat:
                        1) ajorata pientareineen ja muut liikenteen käyttöön tarkoitetut alueet, kuten jalkakäytävä ja pyörätie, erikoiskuljetustie, pysäköintipaikka ja -alue, joukkoliikennettä ja sen käyttöä palveleva alue sekä levähdys-, varasto- ja kuormausalue;
                        2) 1 kohdassa mainittujen alueiden säilymistä ja käyttämistä varten pysyvästi tarvittavat ja niihin välittömästi liittyvät rakenteet, rakennelmat ja laitteet;

                        Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettu alue muodostaa maantien tiealueen. Tiealue, jonka rajoja ei ole kiinteistötoimituksessa määrätty, ulottuu kahden metrin etäisyydelle ojan tai, missä ojaa ei ole, tieluiskan tai -leikkauksen ulkosyrjästä.




                        Ymmärränkö nyt tuosta oikein, että auto on tiealueella jos se ylipäänsä on ojien välissä eikä maastoliikennelaki voi siis koskea kyseistä aluetta?
                        Viimeksi muokannut Hezekiel; 7.5.2015, 18:23.

                        Comment


                          #13
                          Yksi peruste voi olla mahdollinen tien reunassa oleva sulkuviiva. Sitähän ei kait periaatteessa saa ylittää.

                          Comment


                          • #14
                            Tampereella tammmelassa osoittaa koulun seinään pysäköintikielto merkki..=)
                            pitäisiköhän kouluun parkkeeretta sisään..=)..

                            Eikös liikennemerkki ala tulla voimaan liikennemerkin jälkeen..=)

                            No mainittin siitä lappuliisalle ja hän räppäsi pienen v..mäisesti kaksi pysäköinti lappua tuulilasiin.. Ja lain mukaan ei saisi kahta lappua laittaa..

                            No tein valituksen ja sanoivat, että revi laput ja sillä siisti. No meni aikansa

                            kaksi lappua tuli maksettavaksi..=) Hivenen omavaltaisita.

                            Comment


                              #15
                              Noh, itse olen löytänyt "pysäköintihuomautuksen" tuulilasista, kun olin kaikkien sääntöjen mukaan luvallisesti poikennut säännöistä invapysäköintiluvan avulla. (Kyllä, olin kuljettamassa sitä henkilöä jonka lupaa käytin)

                              Selventävänä tekstinä oli "Yksi auton mitta eteenpäin olisi ollut pysäköintikiekkopaikka"... hiukan hymyilytti, koska olin siihen oman auton paikalle pysäköinyt juuri sen takia, että se sittemmin vapautunut paikka oli varattu sillä hetkellä kun pysäköin.

                              Comment


                              • #16
                                Pari vuotta sitten löysin itseltäni tuulilasista virhemaksun Hämeenlinnan keskussairaalan parkkipaikalla. Kyseessä oli invaparkkiruutu ja lasissa oli kyllä asianmukainen lappu (ihan oma), joka oli tarkastajan mielestä sijoitettu väärin. Lappusesta kun ei näkynyt "parasta ennen" päivämärää eli viimeistä voimassaolopäivää. Kyllähän se siitä näkyi, mutta valvoja ei viitsinyt nähdä sen vertaa vaivaa, että olisi pyyhkäissyt sivuun merkintää peittäneet lumihiutaleet. Laitoin asiasta reklamaation ja homma tuli oikaistua.

                                Kyllä niiden lappuliisojen pitäisi vähän käyttää järkeään jos sellaista on. Muistaakseni jossain Turun puolessa puitiin oikeudessa juuri tuonkaltaista tapausta, lopputuloksena oli virhemaksun peruuttaminen.

                                Comment


                                  #17
                                  Äiti sai Turussa virhemaksun, en muista minne oli pysäköinyt, mutta ei ollut ruudussa eikä haitannut muita liikkujia. Ja ikkunassa invalupa. Käsittääkseni sillä saa melkein mihin vaan pistää parkkiin kunhan ei tosiaan muuta liikennettä häiritse tai estä. En muista perustetta, mutta peruuttamaan eivät suostuneet, eikä äiti jaksanut asiasta alkaa riitelemään.

                                  Comment


                                    #18
                                    Invaluvalla saa ylittää pysäköintiajat ja pysäköidä sellaisille alueille, joissa pysäköinti on liikennemerkillä kielletty. Et saa pysäköidä alueelle, jos se on kiellettyä ilman liikennemerkkiä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jollekin mun käsitykseni mukaan invaluvalla sallitulle alueelle oli pysäköinyt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Helsingin kaupungille joskus reklamoinut pysäköintivirheestä jonka ne sähelsi. Minä voitin, ne hävisi.
                                        Vaasan kaupunki sama homma.
                                        Tampereen kaupungin kanssa olikin jo aikoinaan isompi rumba taistella, varsinkin kun ne ihan pokkana väittää että olen ajanut helsingistä tampereelle 22 minuutissa (kyllähän tuo 2.5 TDI V6 kulkee, mutta että vajaa 200km 22 minuutissa - c´moon :D ) ja kun käytin pankkikorttikuittimaksua todisteena että olen ollut helsingissä ja vajaa puoli tuntia aiemmin otettu parkkilipuke niin väittivät että olen pumminut joltakin parkkilipun ja antanut pankkikorttini jollekkin kaverille että käyttää sitä helsingissä kun itse laiminlyön pysäköintisääntöjä. Totesin vaan että asia menee seuraavaksi oikeuden käsiteltäväksi niin sit ne vasta usko :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Hezekiel Näytä viesti
                                          Tuli virhemaksu maastopysäköinnistä kun auto oli ajoradan ja kevyen liikenteen välisellä kapealla viherkaistalla.
                                          Tein sitten tuosta aikanani valituksen ja tänään tuli kirje että valitus hyväksytty ja rahat palautetaan! Kyseinen viherkaista ei siis ole maastoa joten ei voi olla kyse maastopysäköinnistä.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X