Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Palkanmaksusta ja lomarahoista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Palkanmaksusta ja lomarahoista

    Milläs perusteella lomapalkan suuruus lasketaan? En hyvällä tahdollakaan löytänyt työehtosopimuksesta sopivaa klausuulia.

    Tässä näitä palkkanauhoja kattelin ja lomapalkka on maksettu ihan ok 12 päivältä kun olin kaksi viikkoa lomalla. Siihen päälle lomarahaa 50% edellisestä.

    Kuitenkin maksettu lomapalkka jaettuna 96 tunnilla (12 päivää kertaa 8 tuntia) jää 80snt pienemmäksi kuin tämänhetkinen tuntipalkka.

    Lasketaanko se kta:sta vai onko kaupan 7.5 h/päivä käytössä lomapalkkoja laskiessa vaikka ympäri vuoden teen 8h/päivä?

    #2
    Olikohan "loma-kta:lle" oma kaavansa, johon ei lasketa erinäisiä palkanlisiä? Tuollainen kummittelee mielessä toissa vuosikymmeneltä, jolloin olin asian kanssa hiukan tekemisissä. Puualalla.

    Comment


      #3
      7,5h mukaan ainakin itselläkin tulee lomapäivät. Minulla on tuntimääräinen palkka, työstä riippuen 6-16h päiviä, joskus ei töitä ollenkaan (talvella kausia). Menee kait maanrakennuspuolen sopimusten mukaan.

      En sitten paikkaansapitävyydestä tiedä, mutta en ole koskaan kyseenalaistanutkaan tuota.

      Comment


        #4
        Vuosilomalaista löytyy määritelmiä.

        Comment


          #5
          Kaupanalalla erilaiset laskenta-/kertymäperusteet. Metallissa loma-kta on aina vähintään euron-kaksi enemmän kuin tavan kta. Kertymä tulee palkkakertymä lomakertymäajalta jaettuna sen saman ajan tuntimäärällä.

          Comment


            #6
            Liippaa aika läheltä tätä aihetta, joten kysäsempä täällä. Jos työaika on 40h viikossa, onko millään kaavalla perusteltua käyttää 187 kerrointa muutettaessa tuntipalkkaa kuukausipalkaksi?

            Comment


              #7
              Kuulostaa äkkiseltään aika anteliaalta. Työpäiviä on vissiin keskimäärin 22 per kuukausi josta tulisi vasta 176h kuukaudessa. Minulla pyörii tuntimäärät jossain 180-195h haarukassa kun teen käytännössä koko ajan 43h viikkoja. Sisältääkö se 187h jo lomat?

              e: Laskin aikani kuluksi tämän vuoden ma-pe päivät joita on 261 kappaletta (arkipyhät mukaanlukien). 8h kertoimella tulee vuodessa 2088h tai kuukaudessa 174h. Jos laskee lomakorvaukset mukaan niin määrät ovat 2175h vuodessa tai 181h kuukaudessa.
              Viimeksi muokannut hopsis; 8.4.2015, 09:58.

              Comment


                #8
                Itseasiassa juuri päinvastoin. Kun pyysin palkankorotusta, annoin summan kkpalkkana, ja sitten sitä jaettiin tuolla kertoimella. Ruvennut nyt jälkikäteen miettimään, että kustiinko kuinka pahasti silmään.

                Eli olen siis tuntipalkalla, toiveena oli kkpalkka, mutta siihen ei suostuttu ja tuo toiveeni sitten jaettiin tuolla aiemmin mainitulla kertoimella. Ja minulle vaan kerrottiin että ko kertointa käyntetään ns. laskennallisena kertoimena kun lasketaan kk tai tuntipalkkoja.
                Viimeksi muokannut RistoEe; 8.4.2015, 10:02. Perustelu: Tarkennusta

                Comment


                  #9
                  Niin eli kuukausipalkasta johdetaan tuntipalkka 187 kertoimella? Oikean kertoimen voi helpoiten tarkistaa vanhoista palkkakuiteista. Arkityöpäiviä osuu tänä vuonna keskimäärin 21.75 kappaletta per kuukausi eli oikeampi kerroin olisi 174, tämä tosin on riippuvainen siitä miten lomat ja lisät maksetaan.

                  Comment


                    #10
                    Lisiä ei pahemmin tule kun työaika on aika pitkälti normityöaikaa arkisin. Mutta mitäs tuolla lomien maksulla meinaat? Lomarahat tulee aina lomaa edeltävässä tilissä.

                    Comment


                      #11
                      Sitä että joskus jossain maksetaan niin että lomakorvaukset masetaan tasaisesti jaettuna pitkin vuotta joka tilin yhteydessä eikä tule sitä isompaa pumpsia sitten kerralla kun loman pitää.

                      Kaikki muu tuossa nyt onkin laskettu auki. Joka tapauksessa näillä tiedoin tuo 187h kuukaudessa kaipaisi vähän perusteluja. En ole alan ammattilainen mutta tuntuu hiukan oudolta, voi olla että siihen on ihan perusteet olemassa.

                      Kuitenkin referenssinä oma tilanne ~2200h vuodessa (versus aiemmin laskettu 2088h), eli teen yli 100h vuodessa enemmän työtunteja. Siis toisinsanoen 2½ viikkoa enemmän joka vuosi ja siitäkin tulee kuukauden keskiarvoksi vasta 183h joka pitää tosielämässäkin hyvin lähellä paikkansa.

                      Comment


                        #12
                        Käytän itse kerrointa 174,6 kun laskeskelen. Kaikki nämä ovat hieman suuntaa-antavia.

                        Comment


                          #13
                          Tuntipalkkajakajan saanee selville käytettävästä työehtosopimuksesta.

                          Comment


                            #14
                            Pistelin jo liittoon kyselyä tuosta kertoimesta.. katellaan mitä vastaavat.

                            Comment

                            Working...
                            X