Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja mstr Näytä viesti
    Joku viikko takaperin kolari tässä risteyksessä. Oonki oottanu, että millon rytisee. Tuossa risteyksessä valot vaihtuu moottoritieltä tuleville heti vihreiksi, kun toinen valo on punanen. Oululaiseen tyyliin päin punasia ajaville tulee kiire alta pois.
    Tämä on vähän liikennesuunnittelun puolelle menevää nillitystä mutta mielestäni Suomessa voisi olla ns. suoja-ajat erityisesti kesäisin nykyistä lyhemmät. Kun jengille tulisi riittävästi ns. läheltä piti -tilanteita punaista päin ajamisen vuoksi niin vähitellen niihin punaisiin opittaisiin pysähtymään. Suomalaiset on niin kovapäistä ja kaiken ulosmittaavaa kansaa että nykyisillä suoja-ajoilla ja valvonnan painottumisella nopeuksiin, liikennekuri heikkenee koko ajan.

    UGH.

    Comment


    • Erittäin samaa mieltä. Nyt risteykset on puolet ajasta tyhjillään, niin ihmekös tuo jos tulee houkutus mennä vähän vanhoilla.

      Comment


      • Sori vaan pojat mutta aina kaikki ei oo mustaa valkosella vaikka niin luulette. Ei siin jos kolmion takaa osut toisen etukulmaan tms mutta jos päräytät tarpeeks taakke oot ite maksu miehenä. Poliis kattoo että oot ajanu ristyksessä olevan auton päälle. Vois verrata ehkä siihen et kuka eka kerkee liikenneympyrään. Ei se kolmiontakaa tuleva aina joudu maksumieheksi....

        Comment


          Taidat nyt monica sekoittaa kaksi asiaa, nimittäin jos tuuppaat kolmion takaa tulevan takaluukkua sisään, niin silloin tuuppaaja saatetaan todeta syylliseksi perään ajoon. Mutta se että jos sieltä kolmion takaa tullaan eteen ja osut taka kulmaan kun et kerinnyt jarruttamaan niin silloin kolmion takaa tuleva on syyllinen.

          Ja on myös tarina erikseen se että seisot keskellä risteystä kun on ruuhkaa ja joku vie sulta taka kulman mennessään.

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
            Tämä on vähän liikennesuunnittelun puolelle menevää nillitystä mutta mielestäni Suomessa voisi olla ns. suoja-ajat erityisesti kesäisin nykyistä lyhemmät. Kun jengille tulisi riittävästi ns. läheltä piti -tilanteita punaista päin ajamisen vuoksi niin vähitellen niihin punaisiin opittaisiin pysähtymään. Suomalaiset on niin kovapäistä ja kaiken ulosmittaavaa kansaa että nykyisillä suoja-ajoilla ja valvonnan painottumisella nopeuksiin, liikennekuri heikkenee koko ajan.

            UGH.
            Aamen! Oonki toivonu, että tuosta risteyksestä otettaisiin mallia myös muihin valoihin. Ehkä turhaan.

            Ja kyse ei varmasti ole siitä, että risteykset ois tyhjillään, vaan piittaamattomuudesta ja kiireestä, "Kyllä mä tosta vielä ehin".

            Comment


            • Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
              Taidat nyt monica sekoittaa kaksi asiaa, nimittäin jos tuuppaat kolmion takaa tulevan takaluukkua sisään, niin silloin tuuppaaja saatetaan todeta syylliseksi perään ajoon. Mutta se että jos sieltä kolmion takaa tullaan eteen ja osut taka kulmaan kun et kerinnyt jarruttamaan niin silloin kolmion takaa tuleva on syyllinen.

              Ja on myös tarina erikseen se että seisot keskellä risteystä kun on ruuhkaa ja joku vie sulta taka kulman mennessään.
              Noi on kaikki tulkitsemis kysymyksiä. Tosissaa omaa kokemusta ei oo mutta kaveri rysäytti juurikin nii että kolmion takaa tuli auto eteen, kaveri osu takaposkeen. Vastapuoli puhu ummet ja lammet (vissii ylemmässä virassa oleva puku hemmo on uskottavampi ku intissä oleva nuori poika) No kaveri joutu makselee. Ajo risteyksessä olevan auton päälle....

              Olen mäkin kyllä jyränny rattijuopon nissanista koko kylen kasaa taannoin mazuunilla. Mut siin oli paikalla useempia todistajia, jokka sano et tuo nissani tuli suoraa eteen kattomatta...

              Comment


              • Suoja-ajat lyhemmiksi kesäisin. Samalla voisi tosin pidentää vihreitäkin kohtuullisella ajalla. Nyt on Oulussa monessa risteyksessä niin lyhyet vihreät, että jos ensimmäinen auto vähänkin hidastelee, niin toinen ei ehdi perässä laillisesti vihreillä. Näin on ainakin tuossa Hiirosessa moottoritielle etelään käännyttäessä Poikkimaantieltä. Yhden auton valot ovat liikenteen kannalta ikäviä. Kiertonopeutta tärkeämpi olisi liikennevirran sujuvuus. Pidemmillä vihreillä ehtii useampi auto läpi, jolloin sujuvuus kasvaa ja punaisia päin ajokin vähenee, kun suuri osa ajasta lyhyillä valoilla menee reagoimiseen ja liikkeellelähtöön eikä ole tarvetta ängetä "vielä ehtii"-tilanteisiin. Jono kun on liikkeellä, niin se menee sujuvasti läpi, jos sitä ei pätkitä tarkoituksella muutaman auton jälkeen poikki.

                VT22:lta moottoritielle pohjoiseen käännyttäessä on suhteellisen lyhyet valot ja porukka tulee melko huolettomasti vielä tummanpunaisilla. Tässä on talvisin läheltäpiti-tilanteita, kun porukka tulee punaisilla vasemmalle kääntyen kun ajatellaan, että ei sieltä kukaan ehdi liikkeelle (paitsi nelivetoset). Eipä tuota itsellä tee mieli kolhia, vaikka itse oikeassa olisikin, mutta valoja ja torvea tulee käytettyä. Liekö samaa asennetta näillä väistämisvelvollisuutensa rikkojilla kuin leveäkaistatiellä kokonaan vastaantulevalla kaistalla ohittavilla. Ei ohittajalla ole oikeutta ottaa vastaantulijan kaistaa käyttöönsä niin, että minä joudun väistämään pientareelle.

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja Crash_ Näytä viesti
                  Eikös se vaan mee nii et jos oisit osunu takaoveen/takaposkeen nii poliisi ois tuumannu et mitäs ajat risteyksessä olevan auton päälle... En siis pahalla tarkoita enkä vittuiluna.
                  Tämä on sitkeästi elävä kaupunkimyytti. Toinenkin osapuoli saattaa joissakin tilanteissa saada rapsut liikenteen vaarantamisesta, mutta syyllisyys ja maksumieheksi joutumista ei ratkaista osumakohdan mukaan. Tieliikennelain tulkinta lähtee väistämisvelvollisuudesta.

                  Comment


                    Kyllä Monica taitaa ainakin osittain oikeassa olla. On tuota lakia tulkittu oikeudessa asti niin että jo risteysalueelle kerinneen päälle ei saa ajaa vaikka itse oikealta tulisikin.

                    Comment


                      Aina voi saada sakot tieliikennelain §3 mukaan.

                      3 §
                      Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

                      Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

                      Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
                      Vaikka oikeassa olisikin. Tuo löytyy ihan raksiruutuun poliisin sakkolomakkeesta ;)

                      Lisäksi korkeinkin oikeus on todennut, että jos oikealta tuleva runttaa takanurkan, niin sakot siittä saa. Jo ihan siksi, että vaikka oikealta tulevalla on etuajo-oikeus, jos kerkiät toisen takanurkkaan osumaan, olet ollut risteysalueella myöhemmin.

                      Comment


                      • eilen 2 Cabriolet 80:pistä kuopiossa :O

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja Crash_ Näytä viesti
                          Noi on kaikki tulkitsemis kysymyksiä. Tosissaa omaa kokemusta ei oo mutta kaveri rysäytti juurikin nii että kolmion takaa tuli auto eteen, kaveri osu takaposkeen. Vastapuoli puhu ummet ja lammet (vissii ylemmässä virassa oleva puku hemmo on uskottavampi ku intissä oleva nuori poika) No kaveri joutu makselee. Ajo risteyksessä olevan auton päälle....

                          Olen mäkin kyllä jyränny rattijuopon nissanista koko kylen kasaa taannoin mazuunilla. Mut siin oli paikalla useempia todistajia, jokka sano et tuo nissani tuli suoraa eteen kattomatta...
                          Kyllä nyt on aikamoista legendaa ilmassa... Jos se inttijuippi vaan ajoi liian kovaa ja varomattomasti ja sai sakon syystä, todennäköisempää se on kuin poliisin korruptoituminen pelkän vastapuolen puvun/aseman takia. Vaikka jannu hyvin tietäisi sen olleen oma syy, niin tuskin kavereilleen tunnustaa, legendaa vaan liikkeelle "poliisi on sika byhyy". Minäkin kuulin kun kaverin siskon koira ajoi kännissä poliisiautoa, eikun mites se meni.

                          Comment


                          • Muistaakseni oli tää "pukuhemmo sanonu et oli"ruuhkaa" ja siks oli pysähtyny "keskelle" risteystä. Ja omalla kokemuksella mitä oon ollu noitten sinisten kans tekemisissä osa on valmiiks jo sinne opistoon mennessään asenteella "v*ttuun kakarat ja muut mopokuskit,yms amis pellet. Valitettavasti mutta totta.

                            Mä olen parhaimmillaa meinannu saada sakot ku puuttu ex-autosta joka oli ulkomaan rekkarissa puuttui EU tunnukset ku oli sen verran vanha kapistus ettei ollu viel siinä saarivaltiossa käytössä moisia. Ja olin ihan lomalla, en jäämässä. Ja pysäytyksen syy ku kysyin "ollaa tänää toppailtu näit "thuning" autoja ku ne tuppaa ajaa lujaa ja yleensä laittomia virityksiä. No kumpaakaa ei löytyny nii pakko oli koittaa sakot jostain kirjottaa....

                            Comment


                              Kyllä nämä asiat on niin tulkinnanvaraisia juttuja , että kannattaako näistä ruveta väkisin inttämään?
                              Itse olen ajanut talvella kolmiontakaa eteen tulleen auton perään kun oli niin perk liukasta , että väistävä auto ei ehtinyt tarpeeksi liikkeelle ja itse olin liinat kiinni ja käsijarru apuna koitin pysähtyä , mutta niin vaan osu takakulmaan , mutta kolmiontakaa tullut todettiin syylliseksi.

                              Se tietenkin , että otettiinko liukkaus huomioon tuossa tilanteessa , saattoi ratkaista syyn toiselle kuskille.

                              Comment


                              • Menee jo OT:na rankasti. Mulle ei ole koskaan poliisit olleet epäystävällisiä, eikä itsellänikään ole ollut mitään syytä sellaiseen. Pysäytykseen ja keskusteluun on aina ollut syy, niin kuin myös mahdollisiin seuraamuksiinkin. Tuntemani poliisit ovat aivan tavallisia ihmisiä, joilla on ollut erilaisia moottorikulkuneuvoja ja -harrastuksia, joten en lähtisi syyttämään heitä mopokuski-amisauto-yms. vastaisuudesta. Sosiaalisesti he ovat mielestäni keskivertoa paremmin ihmisten kanssa toimeen tulevia, joten jos heidän kanssaan on hankaluuksia, niin en lähtisi ensimmäisenä syyttämään haalaripukuisia asiakaspalvelijoita.

                                Ennen EU-kilpiä piti autossa olla maatunnuslätkä, ainakin meidän autoihin liimattiin takakonttiin FIN-lätkä kun lähdettiin ulkomaille, vaikka ei EU:ssa oltu, saati että olisi ollut EU-kilpiä. Liekö sellainen puuttui sinulta?

                                Aiheeseen liittyen, eiköhän nuo tilanteet tarkastella tapauskohtaisesti. Jos joutuu ruuhkan takia pysähtymään keskelle risteystä, niin silloin päälleajavalla on erilainen syyllisyys kuin tilanteessa, jossa toinen änkee "vielä ehtii"-meiningillä alle. Lähtökohtaisesti jokaisen tulisi pyrkiä välttämään kolarit. Jos niin kuitenkin sattuu ja tapahtuu vahinko, niin sitä varten meillä on viranomaiset jotka ratkovat syyllisyysnäkökohdat oikeuden ja kohtuuden mukaisesti.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja maspe Näytä viesti
                                  Menee jo OT:na rankasti. Mulle ei ole koskaan poliisit olleet epäystävällisiä, eikä itsellänikään ole ollut mitään syytä sellaiseen. Pysäytykseen ja keskusteluun on aina ollut syy, niin kuin myös mahdollisiin seuraamuksiinkin. Tuntemani poliisit ovat aivan tavallisia ihmisiä, joilla on ollut erilaisia moottorikulkuneuvoja ja -harrastuksia, joten en lähtisi syyttämään heitä mopokuski-amisauto-yms. vastaisuudesta. Sosiaalisesti he ovat mielestäni keskivertoa paremmin ihmisten kanssa toimeen tulevia, joten jos heidän kanssaan on hankaluuksia, niin en lähtisi ensimmäisenä syyttämään haalaripukuisia asiakaspalvelijoita.

                                  Ennen EU-kilpiä piti autossa olla maatunnuslätkä, ainakin meidän autoihin liimattiin takakonttiin FIN-lätkä kun lähdettiin ulkomaille, vaikka ei EU:ssa oltu, saati että olisi ollut EU-kilpiä. Liekö sellainen puuttui sinulta?

                                  Aiheeseen liittyen, eiköhän nuo tilanteet tarkastella tapauskohtaisesti. Jos joutuu ruuhkan takia pysähtymään keskelle risteystä, niin silloin päälleajavalla on erilainen syyllisyys kuin tilanteessa, jossa toinen änkee "vielä ehtii"-meiningillä alle. Lähtökohtaisesti jokaisen tulisi pyrkiä välttämään kolarit. Jos niin kuitenkin sattuu ja tapahtuu vahinko, niin sitä varten meillä on viranomaiset jotka ratkovat syyllisyysnäkökohdat oikeuden ja kohtuuden mukaisesti.
                                  Nyt veit jalat suustani eli hyvin pitkälti olen kyllä kanssasi samaa mieltä.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                    Monica on hyvä ja kokeilee käytännössä tuota, aja kolmion takaa tarpeeksi nopeaa siten että saat otettua osuman takaposkeen.
                                    Minä olenkin tätä kokeillut, maksoin oppirahat..

                                    Comment


                                      Vielä lievästi tuohon poliisijuttuun takertuneena.
                                      Itsellä ei ole myöskään ollut vielä mitään ongelmia poliisin kans, mutta ainahan sinne saattaa sattua mukaan niitä maanantaikappaleita. Ja suomalaisesta mentaliteetista johtuen huonoista asioista kirjoitellaan eri medioihin, kun taas kiitoksen sana hyvin usein unohdetaan. Ja tämähän siis koskee muitakin aloja/tilanteita. Esimerkkejä löytyy oman ja kavereiden kokemusten kautta suuntaan ja toiseen.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Jay Näytä viesti
                                        Tuo on ihan "kauhea" risteys nyt uudistettuna kun 75% ei taida tietää miten siitä ajetaan (vielä vuodenkaan jälkeen) ja raskastaliikennettä on hyvin paljon. Eipä siinä turhaan se 40 ole rajoituksena, en muista onko niitä kylttejä muutuneesta järjestelystä enää paikoillaan.
                                        Aika usein tulee mentyä kyseisestä risteyksestä ja suurin osa näistä, jotka "eivät tiedä" muuttunutta käytäntöä, taitavat olla juuri näitä ammattiautoilijoita. Rekan alle olen nimittäin meinannut jäädä useammankin kerran.

                                        Comment


                                          Metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kyllä mä luulen että 99% "vittumaisista" poliiseista on kyllä saaneet sylintäydeltä kirjanoppineilta, jotka tietää esim liikennesäännöt, lait ja asetukset paremmin kuin poliisit itse. Itsekin nuoruudessa, sanoisinko että huomattavan määrän maksumääräyksiä mopoilla ja autoilla saaneena ihan 100% on olleet täysin asiallisia tyyppejä.

                                          Comment


                                          • 6. tiellä Hammaslahden ohituskaistalla A4 B5 Avantin ohittamassa rekkaa sillä kaistalla, jolla ei ole ohituskaistaa, eli keltaisen viivan yli. Hieno suoritus, toivottavasti nopeutti matkantekoa!

                                            Comment


                                            • Aika usein tulee mentyä kyseisestä risteyksestä ja suurin osa näistä, jotka "eivät tiedä" muuttunutta käytäntöä, taitavat olla juuri näitä ammattiautoilijoita.
                                              Joka kerta kun ajan Joensuun ison ohitustietyömaan läpi, huvittaa se Siihtalassa pari vuotta paikallaan jököttänyt suuri kyltti, jossa lukee: "Liikennejärjestelyt muuttuneet".
                                              Nehän tosiaan muuttuvat sillä työmaalla (usein yllättäen) vähintään viikoittain.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja jtlukkari Näytä viesti
                                                Joka kerta kun ajan Joensuun ison ohitustietyömaan läpi, huvittaa se Siihtalassa pari vuotta paikallaan jököttänyt suuri kyltti, jossa lukee: "Liikennejärjestelyt muuttuneet".
                                                Nehän tosiaan muuttuvat sillä työmaalla (usein yllättäen) vähintään viikoittain.
                                                Sitä oon kans tässä miettinyt että mitä informaatioarvioa sillä "liikennejärjestelyt muuttuneet" -kyltillä kun siinä ei kerrota milloin ja miten ne on muuttuneet...

                                                Comment


                                                • Yhtä inhottavan informatiivista kuin kyltti kaupan ikkunassa:
                                                  "Ruokatunnilla. Palaan viiden minuutin kuluttua".

                                                  Comment


                                                  • Mitähän kehä1:llä itääpäin oli käynyt hetki sitten, tietoenatorin tornitalojen kohdalla poliisit, paloauto ja pari ambulanssia vilkut päällä oikealla kaistalla. Itse menin ohi länteenpäin niin ei kovin tarkkaa näkymää ehtinyt saada.

                                                    Comment


                                                    • Valkoinen Maserati GranTurismo yhdeksän aikoihin kuutostiellä Imatran kohdalla. Ajelin pidemmän matkaa perässä kun samaan suuntaan oltiin menossa. Melkoiset murinat lähti kun ohitti moottoritien loputtua rekan. Kilpien perusteella omistaja eräs tunnettu suomalainen rap-artisti.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja markush Näytä viesti
                                                        Valkoinen Maserati GranTurismo yhdeksän aikoihin kuutostiellä Imatran kohdalla. Ajelin pidemmän matkaa perässä kun samaan suuntaan oltiin menossa. Melkoiset murinat lähti kun ohitti moottoritien loputtua rekan. Kilpien perusteella omistaja eräs tunnettu suomalainen rap-artisti.
                                                        Varmaan joku kaveri ratin takana vai ? http://metrolive.fi/jutut/artikkeli/...?rel=isviihde1

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Blodshed Näytä viesti
                                                          Varmaan joku kaveri ratin takana vai ? http://metrolive.fi/jutut/artikkeli/...?rel=isviihde1
                                                          Melko hurjaa vauhtia tuo hetkittäin ajoi, enpä päässyt rinalle katsomaan kuka on ratin takana ;). Pienen googlailun perusteella Cheekillä on keikka tänään Kuortaneella. Siitä kohdasta jossa itse käännyin pois kuutostieltä on noin 470km kuortaneelle, joten voidaan kai olettaa tosiaankin ettei ollut itse ajamassa.

                                                          Comment


                                                            16 Ferraria lähes yhdellä silmäyksellä! Ai niin, tänäänhän on tämän vuotinen http://www.elisanet.fi/bella.italia/

                                                            Comment


                                                            • Eilen Villilän suunnalta tuli vastaan, villi veikkaus, komia S5. Rekisterikilpi oli meinaan täynnä tuota mallimerkintää. Uskotaan toki vähemmälläkin :)

                                                              Ja viime viikolla huvitti episodi eräällä Teboilin kylmäasemalla. Olin siinä tankkailemassa, kun toiselle puolelle pumppua tuli joku voortti, isäntä repsikkana ja emäntä kuskina. Emäntä sieltä sitten nousi ja tankkasi auton, ja kun tuli valmista avasi oven ja sanoi isännälle "Niin, en mä kyllä tiedä mitä tähän pitäisi edes tankata". Itse olin juuri lähdössä, joten en kuullut enää mahdollisia jälkipuinteja :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X