Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uskallatko jättää autosi merkkihuollon "pojille"?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uskallatko jättää autosi merkkihuollon "pojille"?

    Toivottavasti tästä ei ole jo omaa topiikkia....
    Kuullut muutamilta kavereilta jotka on merkkihuollossa töissä, että siellä kyllä testaillaan kaikki vähänkin kiinnostavammat autot mitä huoltoon tulee. Eli kaikki tehopelit ynms vähänkin massasta poikkeavat joita ei joka päivä huollossa pöyri.

    Tiedän jopa yhden yli 100 keuron auton omistajan joka kirjoittaa huollon pojille terveiset, että:
    auton halliin/hallista pois ajaa vain työnjohtaja "tämä ei ole koeajoauto!
    T.Matti meikäläinen"

    Itsekin pitskun huollon edessä nähnyt kuinka yksi A8 siirrettiin renkaat vinkuen/kaasu pohjassa huollon takapihalle yhtenä perjantai-iltana klo 18.00.
    Toki houkutus koeajoon on suurempi korjaamoilla jossa pöyrii vähemmän erikoisia autoja, kuten maaseuduilla.
    Muistan ainakin tapauksen pääkaupunkiseudulta jossa huolto hajotti RS4.n olikohan laatikon turhalla koeajolla/revittämisella. Ja auto taisi tulla pajalle vaan ovenmaalaukseen ynms työhon.

    Tuli vaan mieleen minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla on noista huolloista. Uskallatko siis jättää autosi hyvillä mielillä huoltoon? En tarkoita nyt auton vian määritykseltä tarpeellista koeajoa, vaan näitä turhia ajoja jotka tehdään testimielessä kuinka se uusi Q5 tdi, tai risa kulkee.

    #2
    Työpaikan vieressä on autokorjaamo, joka huoltaa erään valtakunnallisesti tunnetun käytettyjen kauppiaan autoja. Silloin tällöin asentajat polkevat aika reippaasti tuossa suoran pätkällä, jos on tehokkaampi Audi/BMW/MB työn alla.

    Comment


    • #3
      Mieluiten huollatan autoni yhden-kahden miehen "nyrkkipajoilla". Usein omistaja itse ruuvaa, joten työn jälki kiinnostaa vähän enemmäne eikä asiakkaan auto saa "possua" ihan niin paljon. Tai sitten pajoilla joissa on tuttua työnjohtoa.

      Merkkihuollossa olen käyttänyt ainoastaan yhtä autoa takuuajan, kun silloin piti vielä käyttää ihan siinä maahantuojan huollossa, ei ollut näitä "monimerkkihuoltoja".

      Ja sellainen juttu vielä, että merkkihuollossa ei helposti tehdä muuta kuin korvataan viallinen osa uudella vastaavalla, vaikka selkeä suunnitteluvirhe rikkoisi sen. Esim. juurikin tuollainen tuttu työnjohtaja kertoi, että heillä siirretään erään V-alkuisen auton joku mikähän matolaatikko se oli pois turbon vierestä samalla kun se vaihdetaan uuteen. Kun ei se siinä kuumuudessa kuitenkaan kauan kestä. Ja juurikin tuohon uuteen autooni ehdotin, että pissapojan letkuun laitettaisiin takaiskuventtiili, kun letku valui aina tyhjäksi. Ei käynyt: pumppu vaihdettiin takuuseen uuteen, mutta eipä siitä mitään apua ollut (ylläri!). Laitoin sitten itse sen takaiskun.

      Nojoo, lopetan raporttini täältä tähän, kun meinaa livetä aiheesta.

      Comment


      • #4
        Tuttava oli töissä erään suuren konsernin marmorilla, ja kyllä siellä tavan remppapojat ajoivat niitä autoja päivittäin. Ei siellä pihassa hirveää burnista saa aikaseksi, kun kaupungissa tieosuuksille ei muutenkaan ole huollon puitteissa mitään asiaa. Melkoisen huoletta veisin siis autoni huoltoon..

        Comment


          #5
          Omasta RS4:stä se laatikko aikanaan hajosi, kun ovessa ollutta pikkupainaumaa korjasivat. RS4:n hidas 1-2 siirtomekanismi oli itselle tuttu, mutta ei koeajajalle. Se mikä meni pieleen oli, että virhettä ei myönnetty alkuun. Ja EI ollut Audi-merkkiliike, eikä siitä enempää tässä, kiitos.

          Ylipäätään vien autoni huoltoon liikkeisiin, joihin luotan. Olipa auto satasen tai miljoonan arvoinen, se kestää normaalia ajoa jopa kaasu pohjassa.

          Ja sitä saa ja pitääkin koeajaa tarpeen mukaan. Ja saa se olla hauskaa tuntea voima, jos on tarpeen ajaa kaasu pohjassa.

          Sitä toivon, että autojen huoltajat ymmärtäisivät perusasiat: ei revitetä turhaan, ei kylmänä, ei sammuteta saman tien kovan ajon jälkeen. Perusasioita erikoisauton omistajalle, toivottavasti asentajillekin.

          Comment


          • #6
            Itse käytän autoni osaavissa yksityis- huoltamoissa ja jos vain aika antaa myöten niin seuraan itse vierestä, kun autoa huolletaan...
            Esim. kun nykyinen ässä oli alustasarjan asennuksessa niin olin koko sen 6-7 tuntia mitä se vei aikaa vieressä katsomassa.

            Vaikka ihmisiä ne huollon porukkakin on ja joskus lapsettaa vanhempaakin, niin kunnioitus toisen omaisuutta kohtaan pitäisi jonkin verran takaraivossa kolkuttaa...

            Comment


            • #7
              Huollan itse autoni, ja jos jotain sellaista tulee mihin taidot/tietämys ei riitä vien hovikorjaajalle. Mitään merkkiliikettä vastaan mulla ei ole mitää, mutta ei vain anna pää periksi viedä sellaiseen.. jostain vain on semmonen mielikuva tullut.

              Comment


                #8
                Minä huollan itse autoni. Mutta sekin huoltohenkilöstö käy välillä autoa polkemassa :)

                Comment


                • #9
                  Kokemuksen kautta opittua: Autojani huoltaa pari luotettavaa ammattimiestä. Yksinkertaisen +500hp kesäpelin huollot/säädöt ym teen itse.

                  Comment


                    #10
                    Ja ne samat kaverit, jotka eivät ymmärrä auton tekniikasta sen vertaa, että polkevat sen rikki, ovat päteviä tekemään merkkihuoltoja? Kieltämättä merkkipajojen huoltojen taso ryömii aika alhaalla.

                    Comment


                      #11
                      Tulee mieleen kaverin tapaus kun hän vei S3:n öljynvaihtoon merkkiliikkeeseen. Siinä sählätessä saivat ensin helman halki kun laskivat nosturilta puoliksi lankun päälle. Sen jälkeen auto pistettiin käyntiin ilman öljyjä! Onneksi kaveri oli vieressä, miten kauan lie olisi moottori käynyt muuten.

                      Comment


                      • #12
                        Minulla aikoinaan myös merkkihuollossa nostivat Firebirdiä helmasta siten että lokasuoja oli mutkalla, eivätkä huomauttaneet asiasta. Pitkän riidan jälkeen myönnettiin ja korjattiin.

                        Lukuisia pienempiä juttuja vuosien varrella. Kuukausi sitten Mitsuun ajettiin perään ja meinasin että vien tuttuun tunnettuun kolarikorjaamoon joka ei ole merkkiliike mutta merkkiliikkeeet käyttävät. Olipa tuollakin homma muuttunut niin että osia sai kysellä jälkikäteen ja ammattitaidotonta porukkaa piti opastaa. Lopputulos on se että teen hommat loppuun itse ja kävin hakemassa itse viimeisen osan eilen minkä hommaaminen oli niin vaikeaa...

                        Ei tapahtunut mitään ennenkuin otin yhteyttä IF:iin ja pyysin heiltä apua.

                        Comment


                        • #13
                          Monessa paikassa varmaan asentajakato käynyt ja osaavat/kokeneet asentajat on "loikanneet" toisiin hommiin tai laittavat omaa pystyyn.

                          Eihän se auto tavallisessa ajossa miksikään mene vaikka vähän irtiottoja ottaiskin. Mutta jos sillä ei osata ajaa asianmukaisesti, esim. vähän epäonnistuneita vaihtoja (manuaalilla) taikka ajetaan vetomiehen elkein ja sammutetaan vahingossa seuraavassa risteyksessä jossa käännytään takaisin korjaamolle
                          Tällästä ei varmasti noissa ns. pääpaikoissa tapahdu (ainakaan luulis), mutta muualla varmasti löytyy noitakin asentajia joukossa.

                          Eri lukunsa on nuo asennusmokailut sitten, mitä omalle kohdallekin on sattunut-ne erikseen.

                          Onko sitten moukkamaista huollossa huomauttaa, jotta autolla ei sitten turhaan ajella jos on esim. öljynvaihdossa tai vastaavassa. Vai saako siinä asiakas vaan kusipään maineen?

                          Comment


                            #14
                            Minun mielestäni saa painottaa etukäteen, jos siltä tuntuu. Ei se ole moukkamaisuutta, että pitää autonsa kunnosta huolta eikä nykyinen huollon maine anna luottamukseen aihetta. Toki asian kun asian voi esittää kusipään tavoin tai asiallisesti.

                            Comment


                            • #15
                              JPeltopuro kiteyttää mielestäni asian oikein.

                              Tiedän jopa yhden yli 100 keuron auton omistajan joka kirjoittaa huollon pojille terveiset, että:
                              auton halliin/hallista pois ajaa vain työnjohtaja "tämä ei ole koeajoauto!
                              Kukahan tämän viestin niille huollon pojille lukee, tuskin ainakaan itse osaavat.
                              Tai eivät ainakaan ymmärtäisi.Mutta työnjohtajat, ne vasta fiksuja on nehän käy koulut ja tietää käytännön hommat.
                              Huollon pojat vaan rassaa tajuamatta mitään..
                              Mieleeni tulee eräs mersumies vs. Bentley mies vitsi:)

                              sammutetaan vahingossa seuraavassa risteyksessä jossa käännytään takaisin korjaamolle
                              Mitä tämä tarkoittaa?
                              Viimeksi muokannut opinions; 10.1.2009, 01:12. Perustelu: lisää tekstiä

                              Comment


                              • #16
                                Sitä että kone sammuu.
                                Kun pysähdytään ja aletaan kääntämään takas niin kone stumppaa, kun ei osata ajaa. Eli ensin miljoonaa ja sitten tunaroidaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Minulla hyviä kokemuksia paikallisesta merkkikorjaamosta, mutta käytin autoni renkaan vaihdossa paikallisessa auto/rengas liikkessä, niin nuori asentaja kävi oikein 10min koeajo lenkillä. Varmisti varmaan että, täryyttäkö rattia.;) Ja aika reipasta ajoa oli. Ei varmaan huomannut et seurasin tilannetta pihalla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    4 v sitten RS6 Avantista hajosi eräällä savolaisella merkkipajalla ilmamassamittari huollon aikana. Antoivat takaisin auton, joka ei meinannut pysyä käynnissä. Myönsivät kyllä, että on hajonnut huollon aikana ja vaihtoivat ilmaiseksi. Miten, en tiedä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hyvin mielin olen aina auton huoltoon jättänyt ja harvemmin on ollut mitään sanottavaa. Silloin jos on ollut, niin asia on hoidettu asiallisesti ja virheet on korjattu.
                                      Huoltohallissa en ole käynyt yleensä kuin pyydettäessä, en minäkään kaipaa ketään hiostamaan selkäni taakse kun itse teen töitäni. Luotan kyllä että ihmiset osaavat tehdä työnsä ja ei siihen autoon voi tehdä mitään peruuttamatonta mitä ei saisi korjattua.

                                      Comment


                                      • #20
                                        4 v sitten RS6 Avantista hajosi eräällä savolaisella merkkipajalla ilmamassamittari huollon aikana. Antoivat takaisin auton, joka ei meinannut pysyä käynnissä. Myönsivät kyllä, että on hajonnut huollon aikana ja vaihtoivat ilmaiseksi. Miten, en tiedä.
                                        Voisko olla niin että ollut paskana jo ennen? Moottorinohjaushan sopeuttaa itseään tuollaisiin rikkinäisiin antureihin, eli se auto kyl toimii. Huollossa nollattu vikakoodit jolloin nuo sopeutukset häviävät ja auto käy ihan päin persettä.


                                        Huoltohallissa en ole käynyt yleensä kuin pyydettäessä, en minäkään kaipaa ketään hiostamaan selkäni taakse kun itse teen töitäni.
                                        Puhut asiaa...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Forssan laatuautosta mulla ei oo ku hyviä kokemuksia. Hommat hoidetaan just niinku ollaan sovittu, ja sieltä soitetaan aina jos huollon aikana autosta löytyy joku juttu mikä pitäis laittaa kondikseen. Esim. viimeks ku auto oli huollossa, ni soittivat että "1 pytyn puola antaa satunnaista vikakoodia, laitetaanko uus?" Eli asiakas pidettiin koko ajan ajan tasalla.

                                          Ihan samaa ei voi sanoa Salon virallisesta merkkikorjaamosta... Pari vuotta sitten ku mulla vielä oli VR6 Golffi, ni vein sen sinne termostaatin vaihtoon. No, kun menin hakemaan autoa, ni mankasta oltiin käännetty kaikki mahdolliset subbarintasot ja loudnesit täysille, voluumit oli ihan pirun kovalla jo valmiiks ja muutenkin sitä oltiin räplätty aivan helvetisti. Meni varmaan vartti ennen ku sain omat vanhat säätöni siihen takas... (autossa oli siis jonkin asteiset rokkivehkeet silloin ja mankassa n. miljoona eri säätöä). Sen lisäks trippimittariin oli tullu melkosen reilusti kilsoja ja bensaa oli palanu melkein 1/5 tankillinen.
                                          Tästä siis päättelin et huollon jannut oli polkenu sitä oikeen urakalla pitkin kyliä popin soidessa ja subbarin hakatessa täysillä...

                                          Enää en autoani sinne vie, enkä kuulemma ole edes ainoa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Täytyy sanoa Salon merkkihuollosta, että kuulin osan Salossa vag takseja ajavien käyttävän Forssassa huollossa.
                                            On käynyt Traktoauton jäljiltä kuulemma muutamia kertoja niin, että on jäänyt huollon jäljiltä auto tielle.
                                            Lisäksi yksi kaveri oli tuolla viisi vuotta korjaamon puolella töissä, sitä kuulee kaikkia tarinoita.

                                            Itse en ole kertaakaan Traktoautossa autoa käyttänyt, enkä aio käyttää. Merkkihuoltoa olen yleensäkin käyttänyt viimeksi kun mulla oli Nissan.
                                            Käytän nykysin autoa pelkästään RAM-autossa, jos tarvii. Teen kaiken itse niin paljon kun on mahdollista.

                                            A6 Audia käytin yhdellä paikallisella pajalla lohkolämppärin asennuksessa aikanaan, siihen oli mittariin kertynyt pajareissulla liki 30km.
                                            Melkein menin kyselemään pitääkö ilmauksen takia noin pitkä reissu ajaa vai mistä oli kyse, mutta mitäs sitä sitten kun autoon ei ollut ilmestynyt mitään vikaa.

                                            Edit: Ettei menis ihan Traktoauton haukkumiseksi, niin varaosapuolta täytyy kyllä kehua.
                                            Vaikka välillä on joistain osanumeroista ollu kinaa, niin kyllä siellä homma kiitettävän puolelle silti kääntyy.

                                            Piti lisäämäni vielä noista huollon poikien koeajoista, että kyllä niitä eroikoisempia autoja sitten käytiin kuulemma polkaisemassa.
                                            Tiedä sitten mikä systeemi siellä nykyään on. Paikallisella Nissanilla on ainakin iät ajat ollu systeemi, että vain korjaamopäällikkö suorittaa koeajot. Huollon pojat saavat vain siirtää auton pihalta sisään ja ulos, eli muutaman metrin.
                                            Viimeksi muokannut A6tonen; 10.1.2009, 19:36.

                                            Comment


                                              #23
                                              Itse en ole kertaakaan Traktoautossa autoa käyttänyt, enkä aio käyttää.
                                              Olen päätynyt itsekkin tähän lopputulokseen, omaa kokemusta ko. putiikista ei ole, mutta nuo huhupuheet riittää tässä tapauksessa syyksi!

                                              Ajan mieluummin sitte Turkuun tai Forssaan...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Varkaudessa en Laakkoselle enää astu. Autopalvelu Varkaudessa, osaavaa ja ennen kaikkea haluavaa porukkaa töissä! mikä tahansa ongelma, niin kaverit hoitaa sen HETI, ei tarjota aikaa 3kk:n päähän. Taksikuskit käy siellä, tarvitseeko muuta sanoa! Palvelu mahtavaa, kiitos henkilökunnalle ja nykyään löytyy ammattitaitoa myöskin MB:n hoitoon.
                                                Paikallinen Laakkonen; en voi, enkä halua edes sanoa mitään näin julkisesti saamastani palvelusta. "Kiitos" heille! Jos tarvitsen merkkihuotoa, käyn JKL:n autotarvikkeella, vain positiivisiä kokemuksia. Aamen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kaikki korjaustyöt (poislukien maalaus) pyrin tekemään aina itse. Kokemusta on tullut Tampereen Autotalo Laakkoselta ihan tarpeeksi, enkä sinne mielelläni autoani enään vie :(

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minulla taas aivan päinvastaiset kokemukset Varkauden Laakkosesta. Aina on homma toiminut mallikkaasti kun siellä on tarvinnut asioida. Kahdesti olen jopa saanut auton käyttöön huollon ajaksi veloituksetta. Eli vastaus topicciin: uskallan kyllä jättää autoni merkkihuollon "pojille"

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Lompakkoni ei uskalla jättää audia merkkihuoltoon (terveisiä vaan sinne seinäjoen käyttöautolle).
                                                      Yleensä pyrin tekemään kaiken itse, mutta jos korjaamossa korjautan, niin vien paikalliselle ad-korjaamolle. Omistaja harrastaa rallisprinttiä ja ne pari työntekijää on muuten päteviä, kauan olleet samassa firmassa töissä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Laakkosella ukkeleiden motivaatiota laskee herkästi kehno tuntipalkka. Pikkuputiikeissa saa varmasti huomattavasti parempaa palkkaa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Minun autosta merkkikorjaamo sai kytkimen hajalle lohkolämppärin asennuksen sivutuotteena. Paha sanoa miten kytkin hajosi, oliko vaan huonoa tuuria, että vanhan auton (240tkm ajettu) kytkin sattui hajoamaan merkkikorjaamon koeajolla vai edistikö asentaja kytkimen väsymistä sopivasti.

                                                          No eipä tuo nyt silleen haitannut, kun olin joka tapauksessa varautunut kytkimen uusimiseen. Kuitenkin, tuon ja erään toisenkin äksidentin seurauksena ei autoni varmasti enää tuossa korjaamossa käy.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Juhaska Näytä viesti
                                                            Itse käytän autoni osaavissa yksityis- huoltamoissa ja jos vain aika antaa myöten niin seuraan itse vierestä, kun autoa huolletaan...
                                                            Esim. kun nykyinen ässä oli alustasarjan asennuksessa niin olin koko sen 6-7 tuntia mitä se vei aikaa vieressä katsomassa.
                                                            No hohhoh. Jos on noin kova luottamus ammattimiehiin ja noin paljon joutilasta aikaa, niin eikö homma silloin kannata tehdä itse?

                                                            Eipä käy kyllä kateeksi asiakaspalveluammatissa työskenteleviä. Tosin on sitä omassakin työssä jonkin verran, mutta onneksi ne asiakaat ovat aina oman työnantajansa edustajina, niin käytös on parin piirun verran asiallisempaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X