Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin uusi ajovalotekniikka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audin uusi ajovalotekniikka

    MTV3: Audeissa alkaa pian näkyä erikoisesti käyttäytyviä ajovaloja

    Jännä nähdä millaisia nuo lopulta on. Voin vain kuvitella paljonko tuollainen ajovalo maksaa korjata!

    #2
    Jos olen käsittänyt oikein, tuossa ei ole mekaanisesti liikkuvia osia eli ei pitäisi olla kovin vika-altis. Tai yhtä vika-altis kuin nykyiset viirusilmäledit ts. hajoava komponentti on itse ledi. Tosin led-valaisimien tekniikka on kehittynyt aikalailla, joten oletettavasti eivät enää poksu niin helposti kuin aiemmat viiruledit.

    Korjaamisen voisi olettaa olevan aika identtistä nykyisiin viiruledimoduuleihin. Ledi pois ja uusi tilalle, kunhan saa sen koko lamppuyksikön ensin auki :) Eiköhän nuo kuitenkin ole koottu siten, että ledipiiri on vain linssi/heijastinyksikön perässä. Itse ledien voisin veikata olevan jotain saatavilla olevaa normikamaa.

    Comment


    • #3
      Ainakin navigointijärjestelmä kannattaa olla ajantasalla....ettei ala valot kääntyä "vanhaan" olemattomaan mutkaan pimeällä:)

      Comment


        #4
        Jos tämä toimii yhtä "hyvin" kuin audin kaukovaloassistentti, niin varmasti oikein kiva lelu. Varsinkin näin suomen talvessa.

        Comment


          #5
          Tosta kaukovaloassistentista tuli mieleen yks kysymys.

          Kävin ajelee pienen lenkin anopin A5:sella jossa moinen kapistus on. Lähdin alueelta jossa paloi katuvalot, mutta tyrkkäsin "autopitkät" päälle jo tässä vaiheessa. Kun tulin taajamasta ulos ja katuvalot loppui niin pitkät ei syttynytkään, kuten olin olettanut. Onko siis tuossa systeemissä siten, että ensimmäisen kerran pitkät pitää laittaa manuaalisesti pimeässä päälle ja sitten toimivat automaattisesti?

          Comment


            #6
            Mielestäni sen kuuluisi toimia täysin automaattisesti, kun viiksestä on pökännyt pitkät auto-asentoon. Oli se sitten taajamassa tai pimeällä tiellä. Itse en ole kovinkaan vakuuttunut tuosta auto-pitkien toiminnasta. Välillä ei tunnista katuvaloja, välillä ei osaa vaihtaa takaisin pitkille kun pitäisi. Tähän yritin hieman viitata tuolla edellisellä viestillä.

            Comment


              #7
              Just, kirjoittelin jo aikaisemmin samansuuntaista mutta en siten kehdannutkaan postata sitä.

              Periaatteessa selkeällä kelillä taajaman ulkopuolella tuo toimii todella hyvin. Lumisade/pölly tai sumu niin ei sitten enää niin hyvin. Taajaman valot hitaasti pimentyessä saattaa jäädä lyhyet päälle, auttaa kun hilpaisee kädellä kameran eteen, sitten taas toimii hyvin. Liikennemerkit yms. ei aiheuta harhatoimintaa. Joskus on ollut huonot vastaantulijan valot, ja vasta kun on tuikattu pitkiä, niin vaihtaa lyhyille, ja heti takas pitkät kun oli vissiin kuuden voltin kupla tjsp. Perävalot (kunnolliset) tunnistaa myös hyvin, on ilmeisesti jotain algoritmiä myös spektrin mukaan niinkuin jokua taisi epäillä. Vimeksi lumipyryllä vastaantuleva lanssi vilkut päällä ei osannut vaihtaa lyhyille. Valoa oli tosin jokapuolella lumisateen takia.

              Joskus on käynyt että menee aika pitkään ennenkuin vaihtaa lyhyille, ja sitten on systeemi juuri kerennytkin vaihtaa kun viiksestä vaihtaa itse lyhyet mutta siitähän tuleekin sitten kaukovalovilautus. Ainakaan minulla ei ole ihan selkäytimessä tuo vipu eteen/taakse logiikka eri tilanteissa.

              Mutta tiettömällä taipaleella ihan hyvä - 200 euron hintaiseksi varusteeksi. Rajoitukset ja häiritsevät aspektit kun ymmärtää, niin olen silti tyytyväinen. Rouva ei ole vielä joutunut käytämään, sieltä voisi tulla ns. palautetta...

              Comment


                #8
                A8:ssa ei ainakaan hiljaisissa nopeuksissa kytkeydy pitkät automaattisesti päälle, tiedä sitten vaikuttaako tuo MMI:stä valittu keskimmäinen herkkyys asiaan.

                Comment


                  #9
                  Jos on syntynyt vuonna -87, niin eikö pitäisi olla jo tottunut kaikessa automatiikkaan, vai olenko vain jälkeenjäänyt? Kaikkea uutta ja "hienoa" jostain syystä tulee monesti vastustettua... (pois lukien Sports Tracker, joka on aika kätevä :D )

                  Mutta kuten joku tuolla MTV:n artikkelissa osuvasti kommentoikin, Audi on yritys, jonka tavoitteena on tehdä voittoa. Eipä silloin pienet pohjolan markkinat ja niiden heikot kokemukset ko. valoista täällä vallitsevissa olosuhtuista Audin kokoista yritystä hetkauta.

                  Comment

                  Working...
                  X