Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 V6 venakopan tiivisteiden vaihto pitkän kaavan mukaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 V6 venakopan tiivisteiden vaihto pitkän kaavan mukaan

    Potilaana olisi A6 C5 2.4 ALF koneella. Venttiilikopan tiivisteet vuotavat tässä moottorille ominaiseen tapaan ja tarkoitus olisi nyt korjata vuoto. Taustatyötä olen tehnyt jonkin verran ja ilmeisesti pelkkien venttiilikopan tiivisteiden vaihto harvoin riittää, vaan myös kaksi muuta tiivistettä pitää vaihtaa ("jakoketjun" päässä). Ilmeisesti näiden parin jälkimmäisen tiivisteen vaihto vaatii ylimääräistä työtä ja jonkinlaisen VAG 3366 erikoistyökalun. Kone ilmeisesti saattaa myös vaatia nokka-akseleiden tiivisteiden vaihdon, jolloin se vaatii nokka-akseleiden irroituksen ja luonnollisesti myös jakopään avaamisen. Aika monilla jenkkifoorumeilla porukka kiertää tuohon jakopäähän puuttumista ruton lailla, mutta mietin tässä, että mahtaako hommassa loppupeleissä mitään kovin kummoista olla (suuremman työmäärän ohella)? Jakopääremontit ovat minulle suhteellisen tuttua kauraa ja joitakin yleismallisia erikoistyökalujakin siihen on olemassa. Kysymys kuuluukin, että mitä kaikkea pitää huomioida, jos teen tuon tiivisteiden vaihdon pitkän kaavan mukaan, eli irroitan nokka-akselit kokonaan ja uusin jakohihnan oheistarvikkeineen samalla? Mahtaako missään netin sopukoissa pyöriä tällaiseen diy ohjetta tai jotakin muuta vastaavaa? Blaupartsin Youtube-videon olen jo katsonut, mutta se on hieman yleispiirteinen.

    Lisäksi mahtaako tuo ALF vaatia mitään erityisiä erikoistyökaluja, vai pärjääkö perinteisillä työkaluilla? Onko edes olemassa mitään varsinaisia erikoistyökaluja (esim. nokkien tai kampiakselin lukitsemiseen tai kiristimen avaamiseen)? Biltemassa olen jotakin sarjaa nähnyt myytävän (ja Saksasta saa saman setin 1/3 Bilteman hinnasta), mutta mahtaako silläkään tehdä mitään?

    #2
    Ei siinä mitään erikoista ole. Jakopää ja kannet on suunnilleen samoja kaikissa 30V-moottoreissa joten S4 biturbo keskusteluista löytyy paljon asiaa.


    Tarvittavat työkalut:
    - nokan lukitusrauta, sellainen pitkä joka kulkee nokalta toiselle, ei ole tuossa Bilteman sarjassa
    - viskon avain, tähän on monia tapoja, itse käytän säädettävää tappi-avainta
    - mainitsemasi kiristimen lukitsin VAG 3366
    - kampiakselin lukitsintappi

    Comment


    • #3
      Jakopään remppa ei tosiaan ole mitenkään erikoinen. Ajan kanssa vielä jos pääsee tekemään, niin on ihan mukava homma tehdä. Varsinkin jos ensimmäistä kertaa tekee.

      Jos jakopään vaihto ei ole kilometrien takia tai ajallisesti ajankohtainen, niin itse tutkisin tarkkaan vuotaako se sieltä nokka-akseleiden stefoista. Ensin vaikka vaihtaa nuo venttiilikoppien tiivisteet ja moottorin takana olevat nokka-akseleiden kuppitiivisteet, ja jos vielä vuotaa, niin sitten vasta alkaa miettimään jakopään avausta. Lukemani perusteella varsinkin tuo apukuskin puolen kuppitiiviste usein alkaa vuotamaan (myös perheen molemmissa 2.8:ssa).

      Ja jos jakopään remonttiin lähtee, niin kannattaa myös vaihtaa kampiakselin stefa ja moottorin etuosan öljyisyyden perusteella voi miettiä myös sitä öljypumpun/kampiakselin laipan uudelleen tiivistämistä. Nokka-akselin stefojen vaihto ei kyllä vaadi nokka-akselien irroitusta.


      Mihin hommaan muuten tuo VAG3366 työkalu liittyy? Sitähän ei perus jakopään remppaan tarvitse.

      Comment


        #4
        Nokka-akselien välisen ketjunkiristimen kasaan painamiseen.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia paljon neuvoista! Tarkoitus olisi toteuttaa projekti joulun aikana, jolloin minulla on siinä pari viikkoa aikaa ihmetellä autoa. Työkalut olisi kuitenkin tarvis hommata mielellään ennen pyhiä, niin homma ei jää siitä kiinni. Jos joku tietää mahdollisen setin, missä nuo työkalut ovat tai vaihtoehtoisesti työkalujen osanumerot, niin olisin erittäin kiitollinen.

          Kyseisen auton keulan olen jo pariin otteeseen joutunut purkamaan, joten sekin onnistuu jo aika rutiinilla. Venttiilikopan tiivisteitä ja jakohihnoja on muutamaan autoon tullut vaihdettua, mutta ei vielä tähän Audin V6:een. Täytyy varmaan vielä yrittää tiirailla, mikä oikeastaan vuotaa ja tilata osia sitten sen mukaan. Yleensä vaan olen todennut, että kokonaisuuden kannalta pääsee helpoimmalla, kun vaihtaa kaikki tyypillisimmät vuotavat tiivisteet samalla kertaa, niin ei tarvitse sitten konetta aukoa jatkuvasti.

          Comment


            #6
            Itsekin pitää vaihtaa venttiilikoppien tiivisteet kun vuotaa. Erinäisissä paikoissa on puhuttu, että samalla kannattaisi vaihtaa ketjunkiristäjän tiivisteet. Onko nämä sama asia kuin nokka-akselien tiivisteet? Vaatiko tuo käytännössä kiristäjän löysäämistä / nokkien irrotusta?

            Onko kyse siis oheisessa kuvassa näkyvät tiivisteet nro 7?

            http://www.partsbase.org/audi/audi-a...er-head-cover/

            Comment


              #7
              Kiristimen tiivisteet näyttävät tältä ja vaativat kiristimen löysäämisen:
              http://teksti.motonet.fi/fi/tuote/255417

              Comment

              Working...
              X