Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

NefMoto, DIY ecun ohjelmointia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • NefMoto, DIY ecun ohjelmointia

    Terve,
    En bongannut että kukaan tätä olisi vielä linkannut:
    http://nefariousmotorsports.com/forum/index.php

    Eli linkin takana on softa jolla saa luettua ECU:n tiedot sekä kirjoitettua modatun tiedoston ECUlle takaisin.

    Tuolla on myös hyvää keskustelua Launch controllista yms S4:lle.

    Kokeilin omaan boxiin ja sain luettua nykyisen ohjelman ja samalla tuli todettua että se on melko tyhmästi tehty joskus aikoinaan.

    Käytin Tuner Pro nimistä softaa tuohon ohjelman ihmettelyyn.

    Tuota ihmetellessä on ruvennut kiinnostamaan jos muokkaisi oman Stage3 softan käyttöön yhdistelemällä noita jenkkien filejä omaan fileen.

    #2
    Itsekin olen tuota välillä lukenut. Olisi halua opetella itse säätämään, mutta ei vaan ole aikaa :( Ja tuo vaatisi aika paljon perehtymistäkin.

    Hyvä että tuollainen foorumi on olemassa!

    Comment


    • #3
      yllä mainittu tunerpro videolla
      http://www.tunerpro.net/
      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=xhdodbCZf_M[/ame]


      Motronic ECU Audi urS6 Avant.
      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=M7AGSsvIm2k&feature=related[/ame]

      tuning , ecu , real time trace, eprom editor
      Viimeksi muokannut Tommy200rs; 18.6.2011, 13:54.

      Comment


        #4
        Missäs kaikissa vehkeissä tuo sitten toimii?

        Comment


        • #5
          Sorry kun nostan muinaisen langan ylös mutta tämähän kuulostaa hyvähköltä.
          Ajattelin testailla viikonlopun aikana että lukeeko/kirjoittaako a4b5 2,4.

          Meikän laitteisto:
          OBD-lukija jolla esim vagcom toimii
          KWP2000+
          Galetto

          Comment


          • #6
            Äh. ei tunnu toimivan bee vitosessa.

            Comment


              #7
              Nyt kun mulle tullee vaihtomoottorin mukana automaatin ecu niin voinko vaan lukea auton alkuperäisestä manuaalin ecusta binin koneelle ja flashata sen tuohon automaatin ecuun?

              Nefmotoa olen opiskellut jonkun verran ja nyt olisi mahdollisuus saada ylimääräinen ecu harjoituskappaleeksi jos vaan onnistuu.

              Comment


              • #8
                Joskus muistan kuulleeni, että automaatin ja manuaalin ecuissa olisi molemmissa kartat molemmille?

                Comment


                • #9
                  Free power to everyone

                  en haulla löytänyt aiempaa postausta foorumilta, mut törmäsin tuollaiseen freeware juttuun:

                  http://trionic.mobixs.eu/

                  Saattaa kiinnostaa henkilöitä, joilla myös EDC15 ecu. Hyvät grafiikat mielestäni, jotka helpottaa ymmärtämään noita karttoja. En ole itse yrittämässä virityksiä: ei ole varaecua, ei tietoa sen vaihtamisesta, eikä liioin flash kaapelia. Kiva silti katsella ja järkeillä.

                  AKE:n vakio-ohjelma (4B2907401B) löytyi helposti netistä ja kyllä tuo siitä poimi lukuisia karttoja näkyviin - en tosin ymmärrä, miksi ne kaikki tarvitaan.

                  Lisäys:
                  Tohon edellä olevaan viitaten: vois hyvinkin olla, että niitä karttoja on siksi niin monta, että on sekä automaatin että manuaalin.

                  Korjaus:
                  on sittenkin kolme kertaa ihan identtiset kartat, jos tarkemmin katsoo.
                  Viimeksi muokannut Iivari; 19.6.2013, 23:50.

                  Comment


                    #10
                    Onko joku kokeillut tuota Motronic-suitea Audin ME7 purkkiin?

                    Comment


                      #11
                      Nikkaroin iltapuhteena Bench-Flash rigin tallin pöydälle. Testasin irtoeculla ja hienosti toimii, sekä vag-com että NefMoto yhdistyy.

                      Nyt pitäis enää opetella. Nefmoto ei näköjään irtoecusta saanut edes softaa luettua, tuli joku käynnistykseneston vikailmoitus. On jo niin pitkä ja raskas päivä takana että sammutin koneet välittömästi kun ei enää jaksanut perehtyä. Sen verran on jo esivalmisteluja tehty että toinen softa löytyy jolla immon saa koodattua pois tai kopattua jatkoa varten tuosta oman auton ecusta.

                      Onko tähän Nefmotoon ketään muu isommin tutustunut?

                      Comment


                        #12
                        Minä olen flashannut sillä oman ECUn kymmeniä kertoja. Ei siihen ole kovin syvällisesti tarvinut tutustua, just burn and write ;) Tosin tein sen kiinni autossa. Pöydällä käytin Gallettoa, joka ei välitä ajonestosta.

                        Comment


                          #13
                          Minä en Gallettolla saanut mitään yhteyttä. En tosin yhtään eilen illalla jaksanut perehtyä ja yrittää, pitäisihän se onnistua jos kerran Nefmotollakin. Tulispa kunnon vesisade niin voisi hyvällä omallatunnolla nutata tallissa :)

                          Comment


                          • #14
                            Onko kysymyksessä tämä Galletto? Tämän halvemmalla autoa tuskin saa itse rikottua?

                            http://www.ebay.co.uk/itm/Galletto-1...item4aa8c7c385

                            Comment


                              #15
                              Juurikin tuo.

                              Comment


                              • #16
                                Toimiikos tää ohjelma nyt siis b5 1.8t koneella?
                                Jos sitä vaikka itsekkin alkais kiinnostua tässä talven aikana.

                                Comment


                                • #17
                                  Itse olen Nefmotolla 22 softaa ME7:kaan syöttänyt. 2 kertaa on tuo kiinankaapeli tehnyt errorit, mutta uudestaan yrittämällä on läpi mennyt. Eikös tuo autom/manuaali valita vaikka vag-comin recoodilla, perussoftissahan ei eroa ole ainakaan näissä mopoversioissa. Kun pistää ilmastoinnin/lämppärin pois päältä, niin ei herjaa mitään estoista. Poistaa sitten vikakoodin softauksen jälkeen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mikä kikka siihen ecun askin koodaukseen muuten tarvitaan. Nykyinen varaecun koodi on muistaakseni 05752 ja pitäis saada tilalle 05712. Ei se arvo tallennu kun painaa vag-comista "Do it!" nappia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oletko kokeillut kytkeä varaecun autoon ja recoodata sitten? Toki ajonesto kanattaa kytkeä pois. Itse olen recoodannut pelkästään alkup. ecua ja ei ole ollut ongelmia. Nefmotolla en ole irtoecua kokeillut ja ajonestoerrorit on tulleet ilmastointi/lämppärin ollessa kytketty.

                                      Comment


                                        #20
                                        En ole vielä kokeillut autossa. Nefmoton lukuongelmiinkin löytyi todennäköinen syy. Laitoin pöydälle ylimääräisen tietokoneen powerin joka näytti antavan 12.9 volttia kun yleismittarin mittasin. Ecu kytkettynä jännite putoaa 11.8 volttiin joka ei vissiin riitä. Hain nyt töimaalta säädettävän teholähteen jossa pitäis riittää jerkku.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pistin Galetton Ebaysta tilaukseen. Olisiko alkuun järkevämpi testaillta irtoecun kanssa?

                                          Onko ecua mahdollista saada ns "bricked" moodiin eli tilttiin josta se ei enää perustyökaluilla aukea? Käsittääkseni softatessa ei varsinaisesti muuteta prosessorin ohjelmaa, vain säätökarttoja.

                                          Onko näitä esim Audin Motronicceja käytetty harrasteprojekteissa muissa moottoreissa? Minulla on työn alla yksi MegaSquirt II -projekti, mutta Motronic käytettynä voisi olla sekä halvempi, että kehittyneempi moottorinohjaussysteemi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Aina softauksen jälkeen on jäänyt alijännite vikakoodi, joten varmaankin syy on tuossa powerissa. Galetto löytyy itseltäkin, mutta tuo Nefmoto on toiminut niin luotettavasti, että ei ole ollut tarvetta vaihtaa. Kyllähän sen ecun tilttiin voi saada softaa ladatessa ja näillä halpiksilla ei sitä sitten hereille välttämättä saa. Itse olen omat softamuutokset, jättänyt Antti K:n hommiksi ja itse pelkästästään laittanut softan sisään, sekä käyttänyt Unisettingsiä ja Vag-comia. Tunerpro löytyy, mutta ei ole ollut hinkua perehtyä ohjelman tekoon.

                                            Comment


                                              #23
                                              Nyt on omat projektit siinä vaiheessa että kunhan rautapuolen ongelmat on autosta taputeltu niin pääsee lopulta testailemaan muutoksia softaan.

                                              Mitä olette tänä päivänä käyttäneet checksumien korjaukseen? ME7sum ei tunnu toimivan aivan täydellisesti.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kokeilinpa ajankuluks tänään tuota Gallettoa, mutta en onnistunut samaan Ecusta mitään ulos sillä. Sillä FGTechin EOBD2 softalla ja ECU Dataa kun klikkasi nii lähti kullä palkki juoksemaan, mutta pysähty 60% ja heitti jonkun errorin.

                                                Vinkkejä otetaan vastaan tuon Galletton kanssa :) Ja ECU on siis autossa kiinni.

                                                Täytynee huomenna kokeilla tuota Nefmotoa ajankuluks.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei Gallettoa kannata käyttää kuin Bootmodessa ja se taas on autossa kiinni tarpeettoman hankalaa. Joka tapauksessa ecu pöydällä bootmodessa toimii Gallettolla joka kerta. Autossa olevaan ecuun toimii Nefmoto ihan yhtä hyvin.

                                                  Vai toimiiko... Onkohan Ristolla 512k vai 1024k purkki? En ole itse saanut Nefmotoa koskaan toimimaan 512k purkkien kanssa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä tuossa käsittääkseni on 1024k purkki, jos yhtään oon kattonut oikein :)

                                                    Tänäänhän tuo selviää saako Nefmotolla ulos mitään, kunhan nyt pääsee täältä harrastamista rajoittavasta pakkopullasta (jotkut sanovat työksi) pois.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eipä tuosta mitään tullut. Aito RossTech+serial to USB ei tunnu taipuvan yhteistyöhön Nefmoton kanssa. VCDS:stä kävin poistamassa ruksin siitä "Boot intelligent mode" tms, eikä sekään auttanut. Ajureita ei hyväksy kuin tuon serial to USB:n omat, jotka on Aten-merkkiset. Pitänee jostain hommata vielä tuollanen piraattikaapeli, jos ei muu auta :D

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Missä välissä sinulla serial2usb on?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Rosstechin kaapelin ja läppärin välissä. Tuo rosstechi kun on serial päällä ja läppäristä ei sellasta löydy. Kyseessä siis tällänen ja vain nuo Aten omat ajurit kelpaa tuolle :/

                                                          Oon koittanu asentaa sekä Rosstechin VCP ajureita, että Nefmoton formilta bongattuja FTDI ajureita huonolla tuloksella.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Aivan, olisit heti sanonut että sulla on joku 80-luvun reliikkiväylä vielä käytössä :)

                                                            No eBayn toiseksi paras kaapeli toimii ainakin minulla, ei sininen vaan musta. Sininen kaapeli ei pelaa Nefmoton kanssa mutta tuo pari euroa kalliimpi toimii. Musta kaapeli taas ei sitten toimi vakkomin kanssa mutta sininen toimii siinä hommassa hyvin. Ei oo helppoo.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X