Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2t-moottorit, miksi mäntä pitää vaihtaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2t-moottorit, miksi mäntä pitää vaihtaa?

    Tunnen itseni typeräksi, mutta koko joulupyhät pohtinut ja lukenut sitä sun tätä enkä vieläkään päässyt vastaukseen.

    Eli 2-tahtisissa vaihdellaan mäntää säännöllisesti, mutta mikä siellä männässä nyt prakaa? Väsyykö metalli takomiseen ja leipoo kiinni kun menee lopulta paloiksi? Vai menettääkö se pikkuhiljaa muotonsa (tapin reikä tai ylipäänsä koko mäntä)? Männänrengasurat kuluu väljiksi tms.?

    Männänrenkaat ja sylinterin kuluman ymmärtää, mutta mikä siinä männässä on syy siihen, että pitää vaihtaa säännöllisesti?

    #2
    Kyllä ne yleensä sitten lopulta menevät palasiksi, ihan ehjännäköisetkin. Tapit ei taida kulua väljäksi, sellaista en ole ainakaan itse nähnyt. Tosi usein koneen leviämiset johtuvat myös tavalla tai toisella männänrenkaiden katkeamisesta. Jokainen näiden kanssa pelannut varmaan tunnistaa tapauksen "pätkä männänrengasta pakoaukossa", josta se sitten kiilautuu kätevästi pytyn ja männän väliin. Se taas voi johtua mijoonasta asiasta. Karsta, väljät urat, kiinnileikkaaminen, terävä pakoaukon reuna jne... Aika havoin noi kuluu väljäksi niin, että pelkästään ohivuodon takia tarttis alka vaihtelemaan. Taitaa se halvin vakuutus olla edelleen se, että vaihtelee ne männät tuntien mukaan. Onhan noissa palotapahtumiakin samassa ajassa 2x enemmän nelariin verrattuna. Nelareissakin (crossit, enskat, ratapelit yms) on tuntirajat männille.
    Viimeksi muokannut JM; 7.1.2019, 20:14.

    Comment


    • #3
      Alumiinimännät väsyy ja lopulta murtuu että varmaan vaihdetaan varmuuden vuoksi kun ovat halpoja.

      Comment


        #4
        ja yleensä varsinkin pienet 2-tahtikoneet käy sellasilla kierroksilla, että jo se käy materiaalin päälle.

        Comment


        • #5
          Enempi kiertävissä koneissa mäntä alkaa murentua, käyntiääni muuttuu sirittäväksi kun hajoaminen alkaa ;)
          Myös renkaan urat väljistyy ajan myötä, voi tosin johtua huonosta materiaalista kun halpoja osia joutunut ostelemaan..

          Comment


          • #6
            Mä olen aina kuvitellut ylläolevia mutta juurisyynä heikko voitelu. Tästä ero 2t VS 4t männän vaihtovälistä. Mutua...

            Comment


            • #7
              Matalaviritteisissä 2-t koneissa männänrenkaat alkaa "sirkattamaan" ajanmyötä, männänrengasura rupeaa levenemään. Väljäksi kuluminen taasen johtuu ilmasta tulevista epäpuhtauksista ja männän/renkaiden ja sylinterin välisestä kitkasta.

              Jossain 125cc katupyörässä oli männänvaihtoväli 20tkm, olisko ollu honda nsr. Yksi tuttu ei mäntää vaihtanut ja mäntä purkaantui jossain 25tkm nurkilla, tiedä sitten mistä johtui, mutta itse lottoisin väsymistä.

              Tapauskohtaisesti varmaan erinäisistä syistä niitä mäntiä joutuu vaihtamaan. Matalaviritteisissä en noita männänmurenimisia ole nähnyt, mutta loppuun kuluneita kylläkin.

              Comment


                #8
                2t vs 4t tässä mäntäasiassa. Mielestäni 2t-koneessa männät kuluvat nopeammin koska:
                - suurempi lämpökuorma
                - heikompi voitelu
                - mäntien/sylinterien karstoittuminen ja siitä seuraavat lukuisat ongelmat
                - Kovasti kiertävissä koneissa mäntänopeudet aika suuria, joka aiheuttaa
                mäntien kulumista.

                Yleensä se on järkevämpää vain vaihtaa mäntä ajoissa, kuin odottaa sen hajoamista ja siitä seuraavia lisäongelmia.

                Comment


                • #9
                  2t koneissa sylinterit ovat aika paljon reikäisempiä mitä 4t moottoreissa niin männänrenkaat pääsevät elämään männässä aika paljon enemmän 4t koneeseen verrattuna. Mäntä myös pääsee keikkumaan sylinterissä hieman suurista aukoista johtuen. Etenkin pakoaukko on huomattavan leveä sylinterin halkaisiaan nähden korkeaviritteisissä moottoreissa.

                  Comment


                    #10
                    Mä olen aina kuvitellut ylläolevia mutta juurisyynä heikko voitelu. Tästä ero 2t VS 4t männän vaihtovälistä. Mutua...
                    Jos suutin on oikean kokoinen ja öljyä oikea määrä bensan seassa, se ei kyllä leivo voitelun puutteesta. Voi kyllä leipoa sen takia, että karstaa on kertynyt renkaan ja uran väliin niin, ettei lämpö siirry enää renkaasta sylinterin seinämään. Semmoinen perä tässä kuitenkin on, että esimerkiksi tuorevoitelujärjestelmien toimimisessa on huomattavavia eroja. Aika moni vehje toimisi paremmin ilman. Öljyissä on sitten todella paljon eroa muutenkin kuin hinnoissa. Bensasta ei myöskään kannata tehdä "rasvaisempaa", kuin ohjeistus neuvoo. Mielummin parempaa öljyä. Itse en laittelisi muuta, kuin täyssynteettisiä tai täyssynteettisen ja risiinin sekoituksia. Shell advance race ja castrol tts (power racing 1 nykyään) ovat ainakin omalla kohdalla olleen ne öljyt, joilla kone ei leivo kiinni.
                    Viimeksi muokannut JM; 8.1.2019, 11:06.

                    Comment

                    Working...
                    X