Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

auto sammui peruutusta yrittäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • auto sammui peruutusta yrittäessä

    En tiedä onko oikea foorumi?

    Onko normaalia että auto sammuu kun peruutan sillä kovilla kierroksilla kun auto on jumissa lumessa tai jääkuopissa? Auto on automaattivaihteistoinen(vanha 4-pykäläinen, ei näitä uusia hienouksia).

    Auto oli jumissa niin että takapyörät lumen keskellä ja eturenkaat(auto on etuvetoinen) jääkuopissa eli pyörivät suht liukkaasi. Renkaat uudekot kitkat(sen takia en päässytkään liikkeelle). Nostin peruuttaessa kierrokset ehkä vähän yli 3000:n ja kun otin jalan pois kaasulta(kokonaan ja nopeasti), auton kierrokset laskivat niin alas että sammui koko paska. Olisi varmaan pysynyt käynnissä jos olisin jättänyt pienen kaasun päälle tai laskenut pikkuhiljaa kaasua..

    Automaatissahan on aina veto päällä, joten olisiko tässä kyse siitä että kun kierroksen laskivat nopeasti kaasun loputtua yhtäkkiä, renkaat pyrkivät vetämään ja vaikka olivat kitkat niin sen verran hyväkuntoiset että kone ei jostain syystä jaksanut pitää itseään päällä?

    En siis heilutellut autoa eli siirtänyt nopeasti D:n ja R:n väliä jolloin mahdollisesti voi auton saada sammuksiin momentinmuuntajan vastavoimien takia. Nyt auto siis sammui ihan vaihtamatta vaihdetta, vain sen takia että kierrokset laski alas ja renkaissa oli sen verran pitoa että aiheutti vastusta? Mutta eikös automaatin pitäisi pysyä päällä vaikka olisi vaihde "silmässä" eikä auto pystyisikään liikkumaan(ylämäessä tai tälläisessä tilanteessa)?

    Onko automaatissani jotain vikaa, esim. kytkinlevyissä että luistaisia tms vai onko normaalia käytöstä ja kuskin vika ettei osaa käyttää kaasua oikein?

    #2
    Oma tomaatillinen sammuilee välillä pysähtymisissä. Olen pistänyt tuon öljyjen vaihtotarpeen piikkiin.

    Comment


    • #3
      joo

      Mulla ei ole auto vielä sammunut pysähtymisissä, siis normaali-oloissa, eikä esim. ylämäissä. Mutta nyt simahti ja on simahtanut ennenkin vastaavalla tavalla kun olen peruuttanut ja äkisti nostanut kaasun pois kokonaan. Sitä vaan mietin että onko ominaisuus vai vika. Vaihteiston öljyt ovat suht ok, vaihdettu n. 3v sitten ja punertavaruskeaa näyttäisi olevan eikä haise palaneelta tms. Niillä on ajettu ehkäpä 10tkm.

      Comment


      • #4
        Vaihda, Ville, ne tomaatin öljyt.
        Sulla on ollu sen verran tohon laatikkoon liittyviä juttuja, joten voisin melkein (kokemuksesta) kertoa, että pääset noista huolista eroon laatikon öljyt ja suodattimen vaihtamalla.

        Todennäköisesti sulla o sit yx huoli vähemmän ja pääset tutkailemaan muita "kivoja" juttuja joita auto tarjoaa....kaikella ystävyydellä.

        Se et sä oot katellu öljyjä tikusta, ei kerro totuutta, toisaalta jos öljy näyttää tikussa jo punaruskealta on kolme vuotta vanhaa ja 10tkm, niin vaihtoon. Mitä muuten tarkoitat: "öljyt ovat suht OK"? Mun mielestä ne on joko OK tai ei, liekö liian mustavalkoista ajatella näin?

        Comment


        • #5
          tattis

          Joo kiitos neuvoista, öljyt menevätkin vaihtoon ensi määräaikaushuollon yhteydessä kesällä.

          Autossa on tosiaan ollut kaikkea "kivaa" kulumaa, siksi olen pistänyt tänne sitä sun tätä kyselyä, pääosin sen takia etten ole ennen juurikaan (mitään) autoa rassannut, ja että tiedän missä mennään jonkin oireen suhteen.

          Olen jo voiton puolella näiden vikojen ja oireiden puolesta mitä olen löytänyt, huoltopäiväkirjan merkinnät lisääntyvät ja lompakko laihtuu joka kuukausi tasaisesti korjauksien takia.. :o

          Comment


            #6
            Automaatti voi tehdä tuon, vaikkei siinä olisi vikaakaan, juurikin mainitsemassasi tilanteessa. Kun lasket kaasun pois, moottorin kierrokset laskevat niin nopeasti, ettei ISV ehdi hätiin, silläkin kun on oma vasteaikansa. Öljynvaihdolla ei ole siihen merkitystä, mutta toki se kannattaa muuten suorittaa.

            Comment

            Working...
            X