Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Porajyrsinsorvi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Porajyrsinsorvi

    Harrastusfirman puitteissa olisi mahdollista ja tarvettakin pienelle jyrsin-porakoneelle. Optimumin vehkeet vaikuttaa jossain määrin toimivilta. http://www.optimum-maschinen.de/prod...rio/index.html ei nyt tuo hintakaan ihan mieletön ole.

    Jotkut kauppaavat myös sorviporajyrsimiä, mutta en tiedä miten nuo mahtaa toimia.

    Mitään "oikeatahan" noilla ei kovinkaan paljon voi tehdä, mutta talliverstas käytöstä tässä nyt kyse onkin.

    Onko herroilla jotain omakohtaisia kokemuksia noista ?
    Itse olen enemmänkin pelti- ja levypuolen miehiä, mutta tiukalla partsujen tavaamisella voisi jonkun terän noilla saada rikki.

    #2
    Mulla on tuollainen BF20L olemassa ja kyllähän sillä tekee kun ei rupea pöljäilemään ja käyttää vähän reilummin aikaa verrattuna isoon koneeseen. Eikä tuolla tietty tosiaan kuuhun mennä, mutta jotain pientä nysvää silloin tällöin. Jos olisin tänä päivänä ostamassa konetta, harkitsin tätä vaihtoehtoa vakavasti: http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-for...hp?topic=978.0

    Eli harrastaja tuo tuota samaa "kiinakuraa" erinäköisessä paketissa huomattavasti halvemmalla suoraan Kiinasta. Löytyy suoraan vastaavat koneet kuin optimum:n mallistosta.
    CNC-forumille joudut varmaan rekisteröitymään, että saat kuvat/hinnastot näkyviin

    Comment


    • #3
      Ei kannata ostaa mitään kiinalaista harrastetyökonetta , niistä ei ole kuin harmia. Suosittelen ostamaan ammattikäyttöön tarkoitetun käytetyn , vaikka vanhankin. Voimavirta pitäisi tietysti myös olla. Jyrsinkäytössä pitäisi myös olla holkki-istukka.
      Viimeksi muokannut vepek; 28.2.2010, 10:58.

      Comment


        #4
        vepek:kiä komppaan tässä. Itse alan hommia hieman tehneenä ja koneistajan paperit omaavana, välttäisin kyllä noita "pöytäsorveja". Muutamaa erilaista "kiina" mallista pöytäsorvia olen kokeillut, eikä oikein positiivista kuvaa ole jäänyt. Välystä löytyy, moottori on puhditon (voimavirtaa kun ei ole), tärisee ja viipottaa. Nämä tosin vain henk. koht. kokemuksia, en väitä et kaikki olisivat samanlaisia.

        Isäni on myöskin alan hommia tehnyt 70-luvulta lähtien ja suosii vieläkin vanhempia, jykeviä valurunkoisia koneita. Tälläiset koneet eivät rupea värisemään tai resonoimaan kovemmallakaan lastuamisella, toisin kuin suurin osa uudemmista peltirunkoisista koneista. Ne eivät myöskään maksa juuri mitään ja hyvin pidetty ja huollettu kone on kuin uusi, vielä tänäkin päivänä.

        Tosin... Kyllähän nuo pikkukoneetkin toimivat ihan passelisti pikkuaskareissa ja ymmärrettävää on, että iso kone tarvii paljon tilaa. Tila kun ei monenkaan verstaassa/autotallissa ole luksuriteetti.

        Comment


        • #5
          Niin, lelujahan nuo ovat oikeisiin koneisiin nähden. Mutta sama juttu itsellänikin, ei mulla ole valitettavasti tilaa oikeelle sorville ja jyrsimelle.

          Mitä itse olen sorvannut/jyrsinyt ihan oikeilla koneilla ja sitten muutamia kertoja kokeillut noita pienempiä kiinaihmeitä, niin kyllä kummatkin mielestäni puolustaa paikkansa. Toimii ihan hyvin kun pitää mielessä että mitään urakkahommaa ei sitten tehdä, ja hankkii työkalut koneen mukaan.

          Tuollaista Sorvijyrsin yhdistelmää en ole itse koskaan kokeillut, mutta juttua olen kuullut että ei mikään mahtava yhdistelmä. Jyrsimiseen huono, koska joutuu käyttämään sorvin pöydän liikkeitä.

          Comment


            #6
            http://www.axminster.co.uk/currency/...the-791320.htm

            PD400 Proxxonia on yleensä kehuttu tarkkuutensa ja värinättömyytensä puolesta. Tuossa linkissä CNC-versio. Ei vie tilaa ja pystyy nysväämään aika paljon kaikkea pientä kivaa.

            Comment


            • #7
              Tuollainen vastaava optimum on kaverilla, tuo on aika pieni... Oma mielipide että autoharrastajalla saisi vähän isompi olla. Teräksen sorvaamiseen on aika tuskaa vaikka sen ottaa harrastuksen kannalta, varsinkaan jos ei ole juurikin tuollaiselle mopolle koneelle tehtyjä teräpaloja. Mutta siltikin, kaiken tuolla on saanut tehtyä mikä vaan siihen pyörimään mahtuu, kunhan varaa pari tölkkiä kaljaa viereen.

              Itsellä pikkuinen proxxonin jyrsin CNC-modattuna, ihan vakuuttavaa on proxxonin hinta/laatu.

              Comment

              Working...
              X