Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Piha-asvaltin korjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Piha-asvaltin korjaus

    Olis pientä pihaprojektia tiedossa syksylle. Talon edustan asvaltissa on muutama pidempi ns. "hiushalkeama". Sen lisäksi on yksi kohta, josta kivet ovat kadoneet ja ruoho meinaa tunkea läpi. Ei mitään dramaattista damagea vielä, mutta sopivan routatalven jälkeen voisi ollakin. Kaverin vastaavat vauriot kävi jou pikimies korjaamassa ja velotti siitä toista tonnia. Mun koko asvaltointi maksoi jotain 1700e niin nyt on kyllä paikka harjoitella itse.

    Ajattelin, että ajan timantilla halkeamat auki, lämmitän pien retkikeittimellä notkeaksi kattilassa ja kaatelen railon täyteen sitä. Tuon reiän ajattelin kaivella auki, kaataa rankasti rounduppia sinne ja sitten täyttää piellä ja samankokoisella soralla, mitä asvaltti on. Meneekö vikaan tällä suuunnitelmalla vai olisiko raadilla parempia ideoita?

  • #2
    Jos touhuilet sen pien kanssa, niin avoastiassa en suosittele liekin päällä sitä lämmittämään. Sieltä sulan pien seasta nousee palavia kaasuja ja ne kaasut syttyvät helposti roihuamaan.

    Joku kannellinen astia vois olla hyvä, mut ei liian tiiviillä kannella. Ja lämmittää ensin seoksen, sammuttaa liekin ja kaataa sitten noron halkeamaan. Ja työvaatteeksi takki, suojalasit ja pitkävartiset rukkaset, tekee häjyä jos sitä sulaa pikeä roiskuu iholle.

    Comment


      #3
      Joo. Täytyy varmaan jostain kirpparilta metsästää semmonen yksilevyinen mökkihella. Sen voin kuvitella, miltä tuntuu, jos kuumaa pikeä menee iholle...

      Comment


        #4
        Mites jos hakisi asfaltti-asemalta kärrin kanssa valmista massaa?

        Comment


          #5
          Rounduppi maahan kaadettuna ei ole oikea tapa hävittää mitään (muuta kuin rounduppia). Se pitäisi antaa mennä vihreän pinnan kautta kasviin ja tappaa sitä kautta. Eli nyt niihin vihreisiin sitä.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viesti
            Jos touhuilet sen pien kanssa, niin avoastiassa en suosittele liekin päällä sitä lämmittämään. Sieltä sulan pien seasta nousee palavia kaasuja ja ne kaasut syttyvät helposti roihuamaan.
            Itse olen toholla sulatellut pikeä metalliämpärissä ja ei ole "roihunnut" kertaakaan. Pientä liekkiä on tullut, mutta kuuluu asiaan. Jos routimisen takia on asfaltti mennyt rikki, niin tuskin paikkaus kauaa kestää, kun routiminen uusii. Itse olen painarilla laskenut roskat railosta pois ja pistänyt hiekkaa tilalle. Sitten pikeä tai kylmäasfalttia päälle. Riippuu railon koosta.

            Comment


              #7
              Ja sateella tai lätäkköön ei kannnata kaataa kuumaa pikeä ikävästi roiskuu pitkin naamaa. ;)

              Liimakivi hommista jokunen "mato" muistona käsissä, tekee nannaa kun roiskahtaa iholle ja tarttuu käsi karvoihin. Ei oikein voi muuta kun kiroilla ja jäähdyttää vaan jollain sitä mahd. nop. Sitten myöhemmin lähtee ihon kanssa irti.

              Asfalttia en ole korjannut muutoin kun sahaamalla halkeaman viereen uuden sauman ja vanhat palat mäkeen ja uusi massa tilalle.

              Comment


                #8
                Vielä ei ole routa tehnyt tuhoja. Asvaltti on ihan tikissä, mutta ennaltaehkäisevästi noita pikku halkeamia haluaisin jotenkin korjata, ennen kuin on myöhäistä. On tuo tuossa ollut jo kohta 10 vuotta. Pikiämpäri löytyy jo katoksesta. Nyt sitten tarttis alkaa soveltamaan. Joo, roundupit huomenna vihertävään kohtaan.

                Edit:

                Nä halkeamat on siis vielä mallia "hiushalkeama, eikä niihin mitään pikeä pysty edes kaatamaan, ennen kuin ne ajaa auki. Olen vain antanut itseni ymmärtää, että noista halkeamista se vesi sinne alle menee ja sitten on roudalla paremmat mahdollisuudet tehdä tuhojaan.

                Comment


                  #9
                  Se vesi siellä halkeamassa kun paskana talvena sulaa ja jäätyy sen 150 kertaa, ja joka kerralla suurentaa halkemaa.

                  Comment


                  • #10
                    Mistä olette pikeä ostaneet? Pitäisi pihan ja kadun asfaltoinnin sauma tiivistää ennen talvea..

                    Comment


                      #11
                      Bitumiharkkoja saa rautakaupoista.

                      Comment

                      Working...
                      X