Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pintaliitoskomponenttien työstäminen (rework, reflow, reball yms...)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pintaliitoskomponenttien työstäminen (rework, reflow, reball yms...)

    Olen tässä viime aikoina törmäillyt vikaantuneeseen elektroniikkaan, joidenka syy on liitoksistaan korkanneet ic-piirit. Tuntuu, että tämä on etenkin näytönohjainten vika. Onhan tuo tietty loogista, kun lämpökuormat on valtaisat ahtaissa tiloissa ja jäähdytys on puutteellinen. Noita ei ihan kotikonstein vaihdella kolvin ja tinan avulla kovinkaan helposti.

    Näin ollen ajattelin hommata vehkeet kotiin, mutta onko se näin, että tonnin joutuu latomaan tiskiin ennen kun on kohtuulliset vehkeet pöydällä? Täällä on varmasti myös elektroniikkamiehiä paikalla, niin voisitte vähän valaista homman järkevyyttä. Videoita oon päällistellyt youtubesta eikä tuo miltään ydinfysiikalta vaikuta jos laitteet on kunnossa.

    #2
    http://www.aoyue.de/

    Kiina on ihmeellinen maa.

    Comment


      #3
      Jos yhtään enempää rupee tekemään, niin kyllä sen tonnin helposti latoo tiskiin.
      Itellä advanced JBC kolvi, enkä muuta oo sen jälkeen miettiny, kun ekoja kertoja käytin. Kärki lämpiää parissa sekunnissa tavoitelämpöön ja terät voi vaihtaa lennossa. Monestikin tarttee samassa hommassa kolmeekin terää, niin ylimääränen ruuvaus ja lämmön odottelu on aika turhauttavaa.

      QFP kotelot oon irrottanu ihan kuumailmapuhaltimella ja itetehdyllä ilmaohjaimella. Tilalle oon kyllä harkinnu noita Aoye kiinaihmeitä.

      Mikroskooppi on kans ihan ehdoton, löytyy murtumat ja pikkuset tinasillat.

      Comment


      • #4
        Tuollaista kuumailmapuhallinta olen katsellutkin. Törmäsin tuollaiseen Atten-merkkiseen laitokseen, joka on vielä Aoyuetakin edullisempi, tosin ilman juotinta eli pelkkä puhallin on kyseessä. Onkohan mistään kotoisin?

        Aika heikosti on järkevästi (tullit, postit) saatavilla katseli sitten mitä tahansa idänihmeitä.

        Comment


        • #5
          Jos ei kiire niin kannattaa kattella ja seurailla käytettyjä.

          Itse esim ostin muistaakseni 20e:llä pacen ison purkin, on kolme erillistä kolvilähtöä. vakuumit ja puhallukset. Mukaan sai vielä 7 kärkeä, oli kuumapinsetit ja kaikki.
          Okei, toi oli halpa, koska myytiin rikkinäisenä. Kävin emon kaikki liitokset yms. läpi ja kauhistelin netistä löytynyttä 800e hintaa emolle. Lopulta vika olikin se, että ei osannut edellinen kaveri tai minä käyttää sitä. Googlesta manuaali ja ohjeet miten kärjet kalibroidaan ja säädetään niin avot rupes toimimaan :)

          Olin ennen kuin ton pacen löysin ostamassa aoyue:n isoa konetta missä on puhallukset ja vakuumit. Sitä vaan jengi haukkui niin paljon netissä että en viittinyt ostella.

          EDIT: Enpä kyllä muista muuta vikaa aoyue:ssa kuin se, että vain yksi kärki voi olla kerrallaan kiinni. Ei ollut mitään järkeä ostaa yhtä konetta missä on kaikki ominaisuudet, mutta ei voi kuin yhtä käyttää kerrallaan. Eli jos aoyue:n ostat niin osta erilliset värkit tarpeilles.

          Comment

          Working...
          X