Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

IPv6 verkkoja?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    IPv6 verkkoja?

    Onko porukoilla jo minkälainen valmius IPv6:een? Viimeiset IPv4 osoitteet jaettiin pääkallopaikassa jo, ja pikkuhiljaa toivoisi että siirryttäisiin käyttämään IPv6:ta.

    Duunipaikan noin 700 aktiivilaitteen verkko on jo +96%:sesti IPv4/IPv6 dual-stack, ja esim. sähköpostit ja www-sivut on mennyt jo yli vuoden IPv6:en yli ilman ongelmia.

    Himassa nebula tarjoaa IPv6:tta, ja ei voi muuta kuin kiittää sitä nebulan porukkaa siitä asiantuntevasta palvelusta mitä sieltä saa. Toivottavasti saadaan kohta vielä niin että he jakavat muutaman aliverkonkin ADSL-liittymän toiseen päähän. Valmisteilla on mitä minä olen kuullut. Siistiähän se olisi jos saisi esim. /56:en (256 aliverkkoa) joissa jokaisessa olisi 18 446 744 073 709 551 616 julkista ip-osoitetta.

    Isompien kaupallisten operaattoreiden tilanne on valitettavasti vielä aika huono. Niissä nähdään IPv6 vain kuluna, aivan kuten modeemi-tilanteessa runsaat 15v sitten. Nimimerkillä 640 kb muistia pitäisi riittää jokaiselle. Toivottavasti kuitenkin tajuavat kohta että it take's two to tango ja että oikotietä ei ole.

    #2
    Lienee kotikäyttäjälle aika huomaamaton asia. Viran puolesta Soneran ADSL liittymien kanssa touhutessa ei ole kukaan edes ottanut sivulauseessa puheeksi, ei koulutuksissa sen paremmin kuin kahvipöydissä.

    Comment


      #3
      Lienee käyttäjille aivan sama muutenkin. Itse en ainakaan huomaa eroa ollenkaan, mutta meillä onkin kaikki hyvin hoidettu kun itse olen hoitanut :)

      Kyllähän se niihin ADSL-liittymiinkin tulee, ennemmin tai myöhemmin. Päätös operaattoripuolella on varmaan tulevaisuudessa siinä että annetaanko käyttäjälle IPv4-osoitetta enää ollenkaan. Tekniikat on olemassa millä voi käyttäjänä pärjätä pelkällä IPv6:ellakin. Kun tästä palvelujen saatavuus nousee kysymykseksi en olisi ollenkaan yllättynyt jos operaattorit pikkuhiljaa tiputtavat asiakkaitaan NAT:in taakse. Siellä ei ole kiva olla.

      Mobiiliverkoissa tämä on vielä akuutimpi asia, eikös jokaisella suomalaisellakin ole ainakin yksi puhelin jo tässä vaiheessa, noin keskimäärin?

      Mutta joo, jos kaikki hyvin käy niin kukaan ei huomaa mitään. Itse pidän tätä mun alaa samana kuin LVI-alaa, jos kaikki toimii ovat kaikki tyytyväisiä eikä kiitoksen sanaa kuulu. Auta armias kun joku ei toimi, siitä nousee vasta huuto aivan nuorinta ja uusinta työntekijää myöden.

      En ole yllättynyt siitä että sånera ei ole maininnut asiaa. Kyllä ne sitten heräävät kun on taas liian myöhäistä. Liian suuri yritys.

      Comment


        #4
        http://www.tekniikkatalous.fi/multim...lia_21359b.jpg

        Tuo auto oli esillä American car show:ssa 2003 tai 2004. Oli muistaakseni Songin auto tms. Huvittavaa asiassa on se, että isossa mittakaavassa kukaan ei ole laittanut tikkua ristiin 2003-2010.

        Comment


          #5
          Noh noh, jotain tapahtuu kyllä. Linux-distrot ja windowsit on jo 100% IPv6 kykeneviä tänä päivänä. Kaikkia toimii out-of-the-box, myös jopa XP mutta hiukan vajavaisena kun ei ymmärrä DHCP;tä IPv6:en yli.

          Tämä on mielestäni ollut se suurempi työnsarka, osaava admin vääntää DNS:ät, apachet ja ifconfigit jne. minuutissa päälle mutta ellei kuuntelijoita ole ollaan edelleen siinä muna-kana ongelmassa.

          Kesäkuun 8. vietetään muuten World IPv6 day, (varsinainen) jolloin ainakin google, facebook, yahoo! ja youtube laittavat AAAA-mainostuksen päälle.

          Mun mielestä olisi parempi laittaa tuki päälle jo nyt, jottei sitten kuumassa tilanteessa joudu opettelemaan nämä asiat. On muuten hiukan helpompaa sisäistää asiat ja saada jutut toimimaan kunnnolla kun on vain muutama käyttäjä. Sitten kun napsaistaan koko verkosta töpseli irti ei ole enää aikaa korjata asioita kunnolla.

          Koska muuten ACF julkaisee AAAA-tietueita? :)

          muoks: http://test-ipv6.com/ kertoo minulle 10/10 ja 9/10 nebulan ADSL:llä. Aika siistiä, nerdipr0nia.

          Comment


            #6
            No joo, 10/10 ja 0/10 Soneran molemmilla, 3.5G ja ADSL yhteyksillä.

            Comment


            • #7
              Elisa verkot on ja ollut olleet jo IPV6 valmiudessa mutta juuri kukaan ei kysy eikä kukaan käytä. Runko- ja alueverkoissa asia on siis jo otettu huomioon.

              Comment


                #8
                Sain muuten Nebulasta viestiä että aliverkkojakin rupeaa kohta saamaan. Se, saadaanko /48, /56 vai joku vielä pienempi on vielä auki. Ja tämä siis ilman että pitäisi ostaa oma IPv4-aliverkko.

                Onkohan Elisan verkossa reititin-mainostukset päällä? Näkyykö verkossa yhtään IPv6 paketteja?

                Comment

                Working...
                X