Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yläjyrsin puuhakäyttöön

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Yläjyrsin puuhakäyttöön

    Olisi pikku portaat työn alla ja ajattelin askelmiin tehdä etureunaan pikku urat liukastumisen vaikeuttamiseksi (niinkuin olen kaupallisissa tuotteissa nähnyt olevan).

    Onko kellään kokemuksia harrastekäyttöön tarkoitetuista yläjyrsimistä?

    Tekeekö esim. tällä ko. homman, ei olisi kallis, eikä tosiaan heti tule mieleen, missä hommassa sitä tän porrashomman jälkeen tarvitsisi, joten ei viitteis investoida turhaan johokin kovin kalliiseen .

    http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sa...-W-2000021086/

    btw. Metallirunkoiset portaat teetettynä maksaa enemmän, kuin kasin ylläpito, joten yritetään nyt sitten itse...

  • #2
    Mulla on ollut jo pitkään tollanen biltemajyrsin käytössä. Hyvin on kestänyt, vaikka ollut isommallakin käytöllä. En itekkään tohtinut mitään kalliita laitteita hankkia vähäisen käytön vuoksi.:)
    Siihen viel se kympin vai viidentoista euron jyrsinteräsatsi päälle ni pärjää hienosti.
    Ruuveja kiristellessä vaan järkee päässä, hennosti tuntuu menevän paskaks se kiinnityskohta vaan..:/

    Comment


    • #3
      Minulla on joku vastaavan hintainen Nutool harraste käytössä. Parempaa kaipaa muutaman vedon jälkeen. Tällaista olen katsonut, saisi suoraan omaan jyrsinpöytään kiinni ja nosto/lasku mekanismi huomattavasti kätevämpi kuin noissa halvoissa

      Comment


      • #4
        Minulla on kanssa joku halpis yläjyrsin, olikohan gerni. Siitä on karan lukitus hajonnut kun erehdyin kerran lainaamaan, mut muuten ajaa asiansa kun harvoin tarviaa.

        Noista teräsarjoista olisin sitämieltä, että kannattaa ostaa tarpeen mukaan. Isolla ja pienellä pyöristyksellä ja ehkä iso ja pieni suorakaiteen muotoinen terä upotuksia ja reunansiistimisiä varten. Erikoisemmat profiilit jää yleensä todella vähälle käytölle.

        Comment


        • #5
          Noilla halvoilla pärjää ihan hyvin kunhan huomioi laitteen rajoitteet/ongelmat.

          Esim tuossa Biltemalaisessa syvyyslukitus tehdään vain toiselta puolelta. Tähän kun lisätään se, että pystyliukujen rakenteessa on hieman väljää, saattaa terän korkeus vaeltaa hieman ajon aikana. (Eli tuo "ohjuripöytä" pääsee kallistumaan terään nähden, kun jyrsintä painaa alaspäin.) Tuota pystyy jonkinverran hallitsemaan, kun esim. kappaleen reunaa jyrsittäessä pitää syvyysohjurin aina kappaleen puolella.

          Eli näissä pätee sama kuin yleisesti kaikissa työkaluissa. Harrastajalaitteilla pystyy harrastamaan ihan hyvin, mutta ammattikäytöön tarkoitetuilla laitteilla työ on helpompaa/tarkempaa/nopeampaa.

          Comment


            #6
            Pikkuveljellä on nyt joku Clasulta ostettu Cotech(?). Sanoo, että menettelee, mutta ei läheskään pärjää edesmenneelle Hitachille. Halpa ja hyvä eivät taaskaan kohtaa. Toisaalta, jos sun tarvii yhdet porrasaskelmat käsitellä, niin kai siihen tuollainenkin käy. Ja Tokmannilla on varmaan myös omansa sanottavana. Tarviitko lainaksi vai haluatko oman?

            Comment


              #7
              Kai se omaksi pitää ostaa, jahka päästään niin pitkälle. Tehdään tämä rungon terästyö nyt ensin ja katotaan sen jälkeen, onko asiaa Kuusakosken romuvaa'alle vai rautakaupan pienkoneosastolle... :)

              Comment


                #8
                "Saatanan ruma siitä tuli, mutta pakko sietää kun itse teki" :-p

                Comment


                  #9
                  No niin. Alkaa olla portaat avajaiskunnossa. Vähän sähköhommia ja seinänpuoleinen kaide pitää vielä askarrella. Päätavoite kuitenkin saavutettu, eli jouluksi kulku sisäkautta kellarikerroksessa sijaitsevaan saunaan saavutettu.

                  Olihan homma! Tosin en vieläkään ymmärrä, miten ne kaupalliset tuotteet maksaa niin tolkuttomasti, tai sitten niissä on vaan hyvä kate. Kunnon hitsivehkeillä tuon rungon + osat olisi hitsannut varmaan parissa - kolmessa päivässä, minun valovirtapuikkokoneella tuohon meni hieman kauemmin ja jälki ei ole varmaan sellaista, mitä voisi kaupalliselta tuotteelta odottaa.

                  Säästäväisenä miehenä kävin romukaupassa ostamassa materiaalit, joten niistä joutui rättilaikalla vähän pahimpia ruosteita ensin siivoamaan ennen mittauksia ja palastelua. Jos tuota ei tekisi ihan näin budjettihinnalla, niin terästukkureilta saisi tuon kasan valmiiksi mittoihin pätkittynä ja reiitettynä parin-kolmensadan lisäkustannuksilla, kunhan on vaan kunnon piirustukset. Minullahan oli, kun projektiin liittyi vielä piirustusten teko, jossa sain harjoitella ACAD2016 -ohjelmalla vähän ruosteessa olevia taitoja taas. Vieläkun ihminen osaisi 3D-piirustusta, niin tuosta ois saanu näyttävämpiä piirustuksia ulos...Varsinaisen piirusteknisen haasteen aiheutti osittain portaitten alla oleva verstaan / askarteluhuoneen ovi, jonka on mahduttava aukeamaan portaitten alla. Pikku palkeilla ratkaisimme tuon...

                  Askelmat syntyivät Bauhaussin tarjouksessa olleesta massiivikoivuisesta työtasolevystä, s=38mm. Olihan hauska homma pilkkoa suht'koht ahtaassa kellarissa tuommoisia 3 metrin pituisia levyjä piirustusten mukaisiksi paloiksi ihan tuommoisella tavan käsipyörösahalla. Ostin sentään siihen hienohampaisen terän, olisko ollut peräti 60-hampainen. Bilteman yläjyrsin haukkui hintansa hyvin tuossa hommassa, nätit urat tuli koivuaskelmien reunaan. Vähän himpuli vehje tuo on, joten jossain vaativammassa hommassa saattaa olla väärä valinta. Turhaan ostin Bilteman teräsatsin, kun siinä ei sitten ollut 4mm:n tappiterää. Ostin sen erikseen Honkakoskelta, maksoi jotain 3 euroa.

                  Lopputulokseen olen itse tyytyväinen ja frouvakin uskaltaa näemmä noita käytää. Saa nähdä, joutuuko sitä kaidetta (ja motivaatiota) odottelemaan taas 3 vuotta, joka oli portaiden vaatima motivaation keräysaika :)
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Ei voi muutakun hattua nostaa suoritukselle hienot on portaat.

                    Comment


                      #11
                      Portaat koeponnistettu ja työn jälki hyväksi havaittu. Tekijän sormet laskettu eikä muitakaan uusia vammoja havaittu ;)
                      Viimeksi muokannut JPohja; 12.12.2015, 09:17. Perustelu: realismi

                      Comment


                      • #12
                        Hienon näköistä työtä.

                        Joskus tein mökille suorat portaat+kaiteen hieman samaan tyyliin, eli teräs neliöputkesta runko ja siihen askelmat kiinni kulmaraudanpätkillä. Huisin paljon yksinkertaisempi, mutta piti sitä useampi päivä hieroa kasaan.

                        Comment


                          #13
                          Mulla on vaan tällainen "the first cordless router ever"
                          Attached Files

                          Comment

                          Working...
                          X