Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ebay apua?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Muistelin, että olen joskus siirtänyt rahaa tililleni, mutta en sitten olekaan. Ei ole minulle selvinnyt, missä muodossa tilinumero pitää palveluun antaa, että järjestelmä hyväksyy sen.
    EU -alueella IBAN on ollut pakollinen vuoden alusta, mutta paypal ei sitä tunne. Hämmästyttävää.

    Comment


    • Mä sain tilinumeron laitettua sinne vaan ilman väliviivaa, eli 1234567890 eikä 123456-7890. Ibania se ei suostunu ottamaan siihen.

      Ois pitäny vaan vaatia maksu tilille, kun meni niihin paypallin palkkioihin reilu 70?. En yhtään ihmettele miks ebayssa niin monet ei hyväksy paypallia maksuvaihtoehdoksi.

      Comment


      • Noin sen itsekin järkeilin olevan. Epävarmana en kuitenkaan lähtenyt kokeilemaan -erehdys maksaa.
        Monet perivät paypal -komission ostajalta, mikä on periaatteessa ihan ok, nopeuttaahan tuo systeemi maksu- ja toimitusketjua huomattavasti.

        Comment


          Tässä hieman pelotetta:

          www.paypalsucks.com

          Siitä vaan lukemaan :D

          Comment


            28%, ihan ok.

            Comment


              Apua saksankielentaitoiselta kaivataan...

              Itse kun en ihan älyttömän hyvää saksaa puhu, niin nyt olisi hieman apua tarpeen, kun ebay myyjä vaikuttaisi luistavan 700euron paketin lähetyksen. On siis uhkailun aika, jonka jälkeen Ebayn "probleme mit verkaufer" -nappi käyttöön, jos ei ala tavaraa näkyä.

              viitsisikö joku, joka puhuu SUJUVAA saksaa, luonnostella viestin, missä sanotaan seuraavaa:

              "Pyydän ottamaan pikaisesti yhteyttä koskien Ebay huutokauppaa #1234567879. Jos ei yhteydenottoa kuulu x päivän kuluessa, teen asiasta rikosilmoituksen, ja ilmoitan ebayssa että sinä et ole lähettänyt tuotetta, josta minä olen maksanut xxx euroa sinun pankkitilillesi. Sinun kannaltasi olisi paras vaihtoehto, jos postitat ostamani tuotteen, ja annat minulle GLS:n seurantakoodin."

              Kummaa toimintaa kyllä myyjältä, 248 palautetta ja 98,9% positiivista.
              __________________

              Comment


              • Paljonko siitä tuotteen maksusta on aikaa? Hieman myyjän aktiivisuudesta ja tuotteen toimitustavasta riippuen kuukausi ei ole mikään mahdoton aika. Voit toki laittaa reklamaation kehiin, jos alkaa siltä tuntua. Se saattaa herättää myyjän ja tavara voi saapua nopeastikin, jolloin keissi voidaan sulkea.

                Oma kokemukseni on, että ebayn ylläpidolta on ihan turha odottaa sympatioita puoleen ja toiseen. Ebay on firma, joka saa tulonsa tavaroiden myynnilla ja se saa komissionsa siitäkin huolimatta, että tavara ei vaihda omistajaa. Oma käsitykseni kärjistettynä: ebaylle huono myyjä on yhtä arvokas asiakas kuin hyväkin myyjä.

                Ei kuitenkaan kannata odotella liian kauaa, sillä isokaan tavara ei EU -alueella pitkään kulje. Mikäli tavaraa ei ala kuulua, keräät kaiken dokumentaation ja marssit poliisilaitokselle tekemään tutkintapyynnön.

                Comment


                  Maksusta on aikaa about 3,5 viikkoa, ja myyjä sanoi viimeisessä mailissaan: "rahat ovat saapuneet, vien renkaat/vanteet GLS:lle tällä viikolla ja ilmoitan lähetystunnuksen" .

                  Kyllähän tuolla ebay-yhteydenotolla saa ainakin tunnukset myyjältä pois, mitä hän tuskin haluaa, kun 248 palautetta on, joista 4 negatiivista. Syytön minä siihen olen, että ko. vanteet vaihtavat alihintaisina omistajaa, mutta ehkä hän ajattelee voivansa pitää ne, ja minun rahat.

                  Mitäs tuo tutkintapyyntö kaikkiaan vaatii? Ebay-artikkeli tulostettuna, pari sähköpostia tulostettuna, ja maksu nettipankista tulostettuna?

                  Onko saksassa olemassa mitään Finder-tyyppistä ohjelmaa, jolla saisi puhelinnumeroita kaivettua esille nimen/osoitteen perusteella?

                  Jos joku jaksaisi tuon kirjoittamanai tekstinpätkän muuttaa saksankielelle, niin auttaisi asiaa paljon. Usein auttaa, kun pistää pienen uhkailun kehiin, tavarat saattavat tulla "myöhässä" perille.

                  Comment


                  • Olen hyvin pessimistinen tunnusten poistamisen suhteen. Itse tein taannoin ilmoituksen myyjästä, joka möi minulle replica -tuotteen aitona. Myyjä väitti kivenkovaan, että kyseessä on aito tuote ja vaikka esitin ebaylle pitävät todisteet siitä, että tuote on selkeästi kopio, en saanut ebayn kautta mitään vastausta.
                    Ebaystä löytyy kyllä omat reklamaatio-osastot rantareiskoille ja uhanalaisesta alukasta valmistetuille kengille, mutta tässä tapauksessa jäin ns. rannalle ruikuttamaan.

                    Comment


                      Minulle meinasi myös käydä ohraisesti vähän aikaa sitten. Ostin tavaraa eBaysta viime kuussa. Sain tilitiedot vasta kuusi päivää huudon loppumisen jälkeen vaikka laitoin heti mailia, ja sanoin että on kiiire. Kyselin pari viikkoa maksun jälkeen että missä osat viipyy. Myyjä vastasi joskus että on jotain vaikeuksia kun on painava paketti.

                      Odotin kuukauden jonka jälkeen laitoin eBayhin valituksen (20. päivä). Myyjä vastasi että tavarat on lähetetty 13. päivä. Laitoin lisäkysymyksen että haluan kuitin tai muun todistuksen että ne on lähteneet mutta mitään vastausta en saanut. Noh 28. päivä osat tuli kotiin, ja tarkistin lähtyspäivämäärän. Ne oli lähetetty vasta 23. päivä, eli valituksen jälkeen!

                      Ilmeisesti myyjä säikähti ja laittoi osat tulemaan. Oliko lie odottanut että antaisin periksi tai jotain, mutta viimein ne sitten tuli. Kehtasi vielä valehdella moneen kertaan lähetyksestä! Loppu hyvin tällä kertaa.

                      Comment


                        Kummaa toimintaa kyllä myyjältä, 248 palautetta ja 98,9% positiivista.
                        Kun edes sadan prosentin feedback ei välttämättä takaa luotettavaa toimintaa, niin suhtautuisin varauksella tuollaisiin, joilla on 250 joukossa jo kolme negatiivista. Yksi voi vielä olla vahinko, mutta useampi alkaa soittaa kelloja.

                        Comment


                          Laitoin nyt tuon valituksen Ebayn kautta menemään.

                          Onko mahdollista saada myyjän yhteystietoja pankkitilin tai sähköpostiosoitteen perusteella jotain kautta?

                          Edit: Tuossa kusetuksessa on kyse tästä huutokaupasta, jonka voitin: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...m=330105234065

                          Comment


                          • Kävi itsellä melkein samanlaisesti mitä Mikko kirjoitteli tossa. Eli huusin ebaystä tavaran, jonka maksoin heti ja myyjä lupasi lähettää heti. No kun tavarasta ei kuulunut mitään niin pyysin myyjältä seurantakoodin. Hänestä ei muutamaan päivään kuulunu mitään ja sitten kolmen kyselyviestin jälkeen tuli että hän on ollu sairaalassa mutta lähettää tavaran ASAP. No taas odottelin pari viikkoa ja sitte aloin taas kysellä tuotteen perään. Myyjä ei taas vastaa ja siinä vaiheessa annoin negatiivista palautettakin. Tämän jälkeen kun hänestä ei mitään kuulunut, niin sanoin ottavani yhteyttä saksan poliisiin (mitä näin laiska mies ei koskaan olisi tehnyt). Ei mitään vastausta taaskaan, niin ilmoitin myyjästä ebayn ylläpitoon ja tein valituksen. No aikaa kului ja muutaman kuukauden päästä huudon loppumisesta myyjältä tuli spostia että mikäs se sun osoite oli niin hän pistää paketin tulemaan. Ja viikon päästä paketti olikin mulla...

                            Comment


                            • Pankin numeroiden perusteella pystyt ainakin paikantamaan, että missä pankissa/kaupungissa myyjän tili on (jos ei ole tiedossa), kun syötät tänne tilinumerot: http://www.iban-rechner.de/

                              Sen jälkeen voit paikantaa myyjän tarkempaa osoitetta/puhelinnumeroa nimen ja paikkakunnan avulla esim. tällä: http://www.dasoertliche.de/
                              tai: http://www.dastelefonbuch.de/

                              Tuli tuossa aiemmin itsekin tehtyä rikosilmoitus eräästä rengaskauppiaasta. Uhkasin kyllä rikosilmoituksella jo etukäteen, mutta vasta kun olin tehnyt ilmoituksen ja soittanut myös myyjän paikkakunnan poliisille, alkoi asia ratkeamaan. Vielä ei ole rahat tilille asti takaisin tulleet, mutta kuitti myyjän takaisinmaksusta sentään jo on. Ei noille ainakaan periksi kannata antaa, jatkavat vaan samaa rataa, jos asialle ei tee mitään.

                              Comment


                                Hyvä homma, kiitoksia suuresti noista linkeistä! Sain ainakin jonkun puhelinnumeron esille, täytyy kokeilla että toimiiko se.

                                Mites soittaminen saksalaiseen numeroon, onko sama kuin suomessa, eli kun numero alkaa 0531xxxxxx, niin otetaan nolla pois ja pistetään maakoodi eteen?

                                Comment


                                • Nuo palautehommat on ebayssa hieman hankalia juttuja: jos annat jollekin ansaitusti negatiivista palautetta, tämä saattaa kettuillessaan kostaa. Itselläkin on kaksi kostopalautetta, ensimmäisen kerran laitoin negatiivista, kun myyjä ei toimittanut tavaraa ja toisen kerran myyjä laittoi väärän tuotteen ja vieläpä syytti minua maksamattomuudesta. Bumerankina tuli molemmista negaa.

                                  Comment


                                  • Samalla tavalla menee puh.nro Saksaan soitettaessa, eli +49 ja sitten nolla pois suuntanumerosta.

                                    Kyllähän tuo eBay on sellainen paikka, että ostajan täytyy olla aina varuillaan ja tietoinen siitä, mitä on ostamassa. Yleensäkin voiton jälkeen kannattaa pyytää aina uudet kuvat tavarasta, olipa se sitten mitä tahansa. Jos myyjä ei suostu ottamaan kuvia, tuskin hänellä on enää tavaraakaan. Ja itse ainakin pyydän myyjältä aina täydelliset osoitetiedot ennen kuin maksan tavaraa. Lisäksi, jos vielä tarkistaa tiedot noiden edellä mainittujen linkkien avulla, että kaikki on oikein, niin osoitteet kuin tilinumerotkin, niin ei tule myöhemmin yllätyksiä.

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja -Henkka-
                                      Samalla tavalla menee puh.nro Saksaan soitettaessa, eli +49 ja sitten nolla pois suuntanumerosta.

                                      Kyllähän tuo eBay on sellainen paikka, että ostajan täytyy olla aina varuillaan ja tietoinen siitä, mitä on ostamassa. Yleensäkin voiton jälkeen kannattaa pyytää aina uudet kuvat tavarasta, olipa se sitten mitä tahansa. Jos myyjä ei suostu ottamaan kuvia, tuskin hänellä on enää tavaraakaan. Ja itse ainakin pyydän myyjältä aina täydelliset osoitetiedot ennen kuin maksan tavaraa. Lisäksi, jos vielä tarkistaa tiedot noiden edellä mainittujen linkkien avulla, että kaikki on oikein, niin osoitteet kuin tilinumerotkin, niin ei tule myöhemmin yllätyksiä.
                                      Joo.

                                      Myyjältä alunperin saamani osoite ja tilitiedot olivat ihan oikeat, nyt olen saanut ebayn kautta sekä hakuohjelmalla saman puhelinnumeron, johon soitan huomenna.

                                      Comment


                                      • Aika harvoin kaupan yhteydessä saa myyjältä muuta kuin nimen ja pankkitilin. Jos pitäisi ruveta selvittelemään kaupan yhteydessä esiintynyttä ongelmaa, olisi myyjän osoitekin hyvä olla.
                                        Itse asiassa, EU-maksua varten ei tarvita edes myyjän nimeä! Sikäli hieman huvittavaa, kun esim. OP:n verkkopankki vaatii EU -maksulomakkeeseen vastaanottajan kohdalle vähintään kolme riviä tietoa. Siihen voi laittaa vaikka:
                                        Koodi:
                                        Aku Ankka
                                        Ankkalinna
                                        Calisota
                                        ja maksu menee perille, mikäli IBAN ja SWIFT ja maksettava summa ovat oikein eikä käytä viestissä erikoismerkkejä. Tarkoitus on kai rajoittaa rahanpesua tjsp. IMO BS.

                                        Comment


                                        • En kyllä lähtisi allekirjoittamaan tuota väitettä, että nimen kohdalla saa olla mitä tahansa. Olen kerran maksanut yhden tavaran, jossa myyjä ei ollutkaan sama kuin tilin omistaja. Eli IBAN ja BIC olivat täysin oikein, mutta saajan nimi väärin. Rahat olivat toista viikkoa matkalla, kunnes tulivat takaisin minulle vähennettynä 50 eurolla (pankin käsittelykuluja Saksassa ja Suomessa!). Lisätietona palautuksessa luki, että saajan nimi ja IBAN eivät vastaa toisiaan. Kyseessä oli juurikin Osuuspankin verkkopankin kautta tehty tilisiirto.

                                          Comment


                                          • Näin voi olla.
                                            Myyjän nimen lisäksi olen kyllä joutunut keksimään jotain triviaali kenttien täytteeksi, kuten "pankin nimi" ja "Germany". En tosin koskaan ole kunnolla testannut nimen ja IBAN -koodin vastaavuutta. Myyjältähän tuo tieto on peräisin, joten nimessä voi olla vaikka kirjoitusvirhe. Minultako siinä tapauksessa peritään 50 euron komissio?

                                            Entä siinä tapauksessa, kun myyjän nimessä on umlaut, jota EU -maksulomake ei hyväksy? Silloinhan IBAN ja nimi ei täysin täsmää. Itse olen ainakin korvannut umlaut ü -kirjaimen u-kirjaimella ja läpi on mennyt. Oikeastihan pitäisi käyttää kirjoitusmuotoa ü>ue.

                                            Hyvin monesti myös myyjän ilmoittama IBAN tai SWIFT on väärin (tai sitä ei ole annettu laisinkaan), jolloin järjestelmä ei sitä hyväksy. Viimeksi viime viikolla jouduin käyttämään IBAN Checkeriä ja korjaamaan myyjän mokan.

                                            Kenellä on aikaa manuaalisesti tutkia satoja ja tuhansia EU -maksutoimeksiantoja ja vertailla, että vastaavatko kenttien tiedot toisiaan? Kyllä tuon hoitaa tietotekniikka ja toleranssin pitää olla iso, jos pitää vielä nimiä ja osoitteita vertailla tilinumeroon.

                                            Comment


                                              Noniin.

                                              Tämä homma taitaa päättyä ihan onnellisesti.

                                              Soitin saksaan, ja siellä vastasi myyjän vaimo, nuori naishenkilö. Sanoi että ovat juuri saaneet vauvan, ja tämän takia lähetys viivästynyt. Sanoi kuitenkin että miehensä vei vanteet eilen GLS:lle. Hetkeä myöhemmin sähköpostiin pamahti 4 seurantakoodia, jotka GLS:n sivujen mukaan ovat samaa lähetystä ja painavat 20kg/kpl.

                                              Homma paketissa, toivotaan että vanteet löytää perille ja polon alle.

                                              Comment


                                              • Tilasin äskettäin tavaraa tuosta kaupasta. Kuten sivulta näkyy, postikulu Suomeen on kohtuullinen 15.80?. Maksoin tuotteen ja postikulun hetimiten PayPalilla.

                                                Kohta tuli liikkeestä viesti, että olen maksanut vain Saksan postikulun, että minun pitäisi pulittaa vielä joku 12? lisää, jotta postikulu Skandinaviaan saataisiin katettua. Ihmettelin, että mitä hitto, ihan selkeästihän tuossa Suomen lipun kohdalla kerrotaan postikulu. Vastaus:
                                                that was a mistake in the software creating the template for which we have to apologize... but since Scandinavia is apparently rather expensive in shipping, we cannot ship to Finland for 15,80..
                                                Yritin ehdottaa, että DHL Paket International kulkee 22? taksalla, mutta he käyttävät DPD:n palveluja ja se maksaa jotain 29?.
                                                Ilmoitin, että haluan perua kaupan, koska minulle on annettu väärää tietoa postikuluista, mihin he vastasivat, että siinä tapauksessa heidän on tehtävä ebayn kautta reklamaatio maksamattomasta tuotteesta. Tämähän saattaa tuottaa minulle hankaluuksia.
                                                Tässä vaiheessa yritin vielä olla ystävällinen, mutta siitä huolimatta sieltä alkoi tulla ihmettelyä, että olen ensimmäinen skandinaavi, joka ihmettelee isompia kuljetustaksoja. Minun olisi pitänyt vain hyväksyä jälkeenpäin ilmoitettu maksukorotus, vaikka ihan selkeästi sivulla on kerrottu toimituskulu. Eikö vaikutakin vedätykseltä?

                                                Jotta tilanne ei eskaloituisi, jätin tilanteen hautumaan. Olen maksanut tuotteen ja toimituskulut, nyt odotan tuotteen saapumista. Jos tuotetta ei tule, teen reklamaation PayPalin kautta. Periaatteessa olen oikeassa, koska minulla on faktat siitä, että olen maksanut myyjän ilmoittamat kulut. Katsellaan, tästä voi tulla mielenkiintoista.

                                                Oikeassa oleminen voi tosin kostautua negatiivisena palautteena. Olisi se myyjänkin palaute pitänyt lukea hieman tarkemmin.

                                                Comment


                                                  Juu aika helposti sieltä voi saada negatiivista palautetta vaikka itse ei ole ostajana tehnyt muuta kuin maksaa nopeasti. Muutamia paketteja kun saa odottaa parikin kuukautta, siinä vaiheessa myyjä on kyllä ansainnut huonon palautteen.

                                                  Parhaillaan odottelen miten käy minun reklamaation yhdestä "myyjästä", joka kusetti rahaa noin kymmeneltä ostajalta tuhansilla euroilla. Eipä ole eBaysta tullut vastausta, niillähän pitäisi olla se jonkinlainen "rahat takaisin -takuu".

                                                  Comment


                                                    Tarvitsisin joltain saksantaitajalta vahvistusta/käännöstä seuraavaa viestiä koskien, eli kyselin GLS seurantanumeron perään kun se ei tuottanut tärppiä GLS trace systeemissä
                                                    Vastaukseksi sain seuraavaa ja sitä aikani heikolla saksankielen osaamisellani tavattuani sain käsityksen että Saksan päässä on ollut GLS systeemissä serverionkelmaa ja paketti ei ole kirjautunut systeemiin joko ollenkaan tai oikein ?
                                                    Lisäksi käsitin että viestissä pahoitellaan asiaa ja toivotaan kärsivällisyyttä.
                                                    loppuosassa myös pyydetään ilmoittamaan kun olen vastaanottanut tavaran, mutta kokonaisuudessaan en tajua onko tavara lähtenyt vai lähtee kun "ongelma" poistuu, myöskin viimeinen rivi jäi arvoitukseksi...

                                                    Hallo,
                                                    wir wissen um das Problem, da unser (Versender) GLS wohl aufgrund eines
                                                    Serverproblemes,
                                                    unsere Sendungen vom Anfang der Woche nicht richtig zuordnen kann.
                                                    Wir sind am Ball und hoffen das Problem schnell zu lösen.
                                                    Wir bitten um ein wenig Geduld und Verständnis.
                                                    Bitte informieren Sie uns, sobald Sie die Ware erhalten haben.
                                                    Ansonsten melden wir uns kurzfristig bei Ihnen.

                                                    Comment


                                                      Babelin käännös lontooksi:

                                                      Hello, we know around the problem, since our (senders) GLS can probably assign not correctly due to a server problem, our transmissions the beginning to the week. We are at the ball and hope the problem fast to solve. We ask for little patience and understanding. Please you inform us, as soon as you received the commodity. Otherwise we announce ourselves at short notice to you.

                                                      Comment


                                                      • We are at the ball
                                                        "Olemme pippaloissa".
                                                        Eipä ole sitten ihme, että tilauksetkin saavat odottaa.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen
                                                          "Olemme pippaloissa".
                                                          Eipä ole sitten ihme, että tilauksetkin saavat odottaa.
                                                          Tarkoittaako tuo oikeasti että ovat pippaloissa....kuulostaa varsin oudolta vastaukselta.Itse veikkailin translaattorin mukaan että tuossa yritetään viestittää että eivät voi vaikuttaa asiaan tms.

                                                          Niin ja tuo baabelinkala olikin jo kokeiltu mutta se kun kääntää viestin oudosti on edelleen ainakin minulle mysteeri onko tavara lähetetty vai lähetetäänkö se nyt alkuviikosta vai eikö lähetykset ole kirjautuneet alkuviikosta vai mitä ?

                                                          Comment


                                                            No mä ymmärin ton niin että ovat lähettäneet tavaran mutta sitä ei vaan pysty seuraamaan netissä.

                                                            "We are at the ball" vois tarkoittaa kanssa että että tietävät ja seuraavat tilannetta. Itse en saksaa tajua muutamia sanoja lukuun ottamatta.

                                                            Ota tosta selvää. :)

                                                            Comment


                                                            • Se on ilmeisesti hieman kuten "herran haltuun". Wir sind am Ball viitannee tähän logistiikkaketjuun.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X