Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Telkkarin jäähdytystuulettimet ulvovat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Telkkarin jäähdytystuulettimet ulvovat

    Vuoden vanhan Panasonicin plasmatöllön tuulettimet pitävät vithumaista melua.

    Reklamoin asiasta silloin heti oston jälkeen, ja niihin kävikin sitten huoltomies asentamassa sellaset foamit, joilla ääni muuttui ehkä napsun kymmenesosan vähemmän ärsyttäväksi, mutta ei likimainkaan kadonnut. Samalla korjausmies totesi, että toisessa puhaltimessa on laakerivika, joten se kävi vaihtamassa sen toisella kertaa, ja samalla se vaihtoi kaikki foamivaimentimet uuteen asentoon, koska Pansulta oli tullut uusittu ohje vaimentimien asentamiseksi.

    No, tuon ulinan kanssa pystyi elämään, kun edellisessä asunnossa oli iso olohuone, jossa kattokorkeus yli 3m, mutta nyt kun muutimme pienempään asuntoon, ja siirsimme laitteen pöydältä seinälle, on ulina alkanut käydä oikeasti hermoon.

    Lainasin tuollaisen tarkkuusmikrofonin, jolla mittailin melun spektriä, ja siitä ilmenee, että tässä Rekolassa meidän olkkarissa taustamelu on keskimäärin 34Db, josta pääosa ilmenee taajuuksilla alle 100Hz.

    Ihmisäänen spektrillä melutaso on 10-17Db.

    Kun television kytkee päälle, nousee 125-350 hertsin taajuuksilla melutaso 35-37 Db tasolle.

    Olenko mä tämän kanssa nyt yliherkkä? Asia on sikäli kurantti, että takuuaika on umpeutumassa. Toki olen reklamoinut asiasta jo saman tien kun laitteen sain. Silloin Pansun maahantuonnista oltiin sitä mieltä, että kyseessä on ominaisuus, ei vika, ja että mun on vaan elettävä sen kanssa.

    Tämän tekee mun mielestä ongelmalliseksi se, että tuo on melkein neljän tonnin töllö.

    #2
    Neljän tonnin töllössä ei voi olla tuollaisia ääniä! Sinua on kusetettu.

    Comment


    • #3
      Komppaan.
      Kuitenkin hirveä sijoitus, mutta kaikkihan on suhteellista.
      Jos mulla olisi 4Ke teeveessä kiinni. Ei kyseisiä ääniä olisi saanut edes kuulua.

      Comment


      • #4
        Tuulettimien ääni on valitettava ominaisuus plasmatelkkareissa vähän samaan tapaan kuin videotykeissä. Tietyt mallit ovat hieman hiljaisempia, mutta monesti tällöin on jouduttu tekemään kompromisseja muissa asioissa (koko, kestävyys, yms).

        Kuten Jyrki jo totesikin, ympäristö vaikuttaa merkittävästi äänen häiritsevyyteen. Kaupassa hiljaiselta vaikuttava kampe saattaa kotona huutaa niin että pää räjähtää. Se paljonko telkkari on maksanut ei nyt suoranaisesti tarkoita, että se ei saisi pitää ääntä. Ääni kun ei ole tässä tapauksessa ilmeisesti muuttunut, vaan muutos on tapahtunut ympäristössä. Tämän vuoksi valmistajalta voi olla vaike saada apuja ongelmaan.

        Itse saattaisi koittaa vaimentaa/suunnata ääntä jollain sopivalla "viritelmällä". Monesti esim sopivasti sijoitettu muvilevy voi vähentää melua huomattavasti. Toki seinäasennus saatta vaikeuttaa hieman siistin äänenvaimentimen rakentamista.

        Comment


        • #5
          näen kuitenkin itse ominaisuutena, jota itse en sietäisi tuon kokoluokan sijoituksessa.

          Comment


            #6
            Ei tuon hintaluokan töllön pitäisi imo päästää ylimääräisiä ääniä.
            Itsellä vanha Pioneer-plasma eikä minkäänlaista ääntä jäähdytyksestä. Ja tietääkseni Pioneer oli aikanaan ihan hyvä tekemään plasmoja.

            Comment


            • #7
              Mulla oli siis aikasemmin tästä neljä sukupolvea vanhempi laite, jossa oli neljä hitaasti pyörivää ropelia, eikä havaittavaa tuulettimen ääntä. Tässä on kaksi suurinopeuksista puhallinta.

              No, vanha hajosi, ja tämä tuli vakuutuksen piikkiin sen tilalle. Ojasta allikkoon.

              Ajattelin, että onko täällä ketään kotiteatterihifistiä, joka voisi kommentoida noita äänen tasoja.

              Comment


                #8
                Nuohan on varmasti joskus mitattu ja tästä luulisi löytyvän virallinen todistus netin uumenista. Tuota tietoa vastaan sitten reklamoimaan lisää..

                Comment


                • #9
                  Ei tuon hintaluokan töllön pitäisi imo päästää ylimääräisiä ääniä.
                  Niin, ovatko äänet ylimääräisiä eli merkki ongelmasta/viasta vai valitettava ominaisuus?
                  Tiedän yhden 28000eur näytön joka myös humisee, mutta sen kuuluu humista.

                  Itse veikkaan ominaisuutta jos panasonicilta on tuohon valmiina korjauskitti (foamit yms.)

                  Itse työnpuolesta tullut jokunen erilainen näyttö nähtyä ja asennettua.
                  Näytöt jotka suunniteltu 24/7 käyttöön (valvomot, info tv:t jne) ovat luonnollisesti jäähdytettyjä, ainakin laadukkaiksi tiedetyt, osa näistä pitää enemmän ja osa vähemmän ääntä. Viallisen ropellin ääntelyn kyllä tunnistaa.
                  Jäähdytyksen aiheuttamaa meteliä on kyllä helppo korostaa nostamalla näyttö pöytäjalustalta seinälle, kuten tässä tapauksessa.

                  Itselläni ei ole koskaan ollut tarvetta mittailla näitä melutasoja minkääntyyppisellä mikrofonilla joten äänentasoihin en osaa ottaa kantaa.

                  Omassa kämpässäni ei ole eikä tule olemaan näyttöä jonka tuuletus aiheuttaa tai aiheuttaisi v'tutusta.
                  Viimeksi muokannut dr_ink; 31.3.2015, 15:48.

                  Comment

                  Working...
                  X