Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Long-life -öljyjen vaarasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Lisäisin vielä oman kokemuksen Ilkka L:n tekstiin VAG konserniin kuuluvan merkin tapauksesta.

    Eli tuli vuosia sitten tarve isommalle kulkineelle perheessä ja päädyin silloin "vähän" ajettuun paskattiin (2.0fsi) (40tkm/2vuotta vanha) ja koska tuohon tuli jonkin moiset takuut ostettaessa niin käytettiin LL huollossa 60tkm kohdalla merkkiliikkeessä. Kun n.90tkm ja 2v. tuli täyteen ja takuut ym. rauenneet tuli aika tehdä itse huollot omassa tallissa.

    Hieman ihmetytti kun öljy propun avasin ja katselin LL öljyn ulostuloa kun tuon "vetisen" öljyn (LL öljyhän on melkoista vettä verrattuna esim. 10w-40 öljyyn) seassa tuli klomppeja ulos mutta muuten kyllä ihan normaalia mustaa käytettyä öljyä.

    Ja kyllähän se syykin selvisi klomppeihin kun tuli aika poistaa suodatin panos muovisesta kotelostaan.
    2 vuotta ja 30tkm olivat tehneet suodattimesta entisen tai ainakin vieneet sen synkkään yöhön eli suodatin mureni sitä mukaa kun yritti siitä kiinni ottaa sekä lisäksi sen lopun mitä ehjäna sai pois niin suodatin oli rullalla imusuuntaanpäin sekä revennyt laskoksistaan. Eli ei ilmeisesti ollut tuo suodatin hetkeen ollut muuna kuin koristeena ja ne klompit oli paloja suodattimesta.

    Paljon on tuon jälkeen muutenkin tullut oppia moottoreista ja voitelusta jo työn puolesta ja vahvistanut omaa käsitystä siitä että perse aukiselle tulee pitkällä juoksulla halvemmaksi vaihtaa noihin pyhiin pelti lehmiin oljyt kerran vuodessa, jottei konetta tarvitse ruveta ennen aikojaan avaamaan.

    Lisäksi tämä internetin ihmeellinen maailma helpottaa niin varaosien kuin öljyjen tilaamista esim. Saksan maalta jolloin esimerkiksi Castrollin edge LL 5W-30 saa koti ovelle toimitettuna 20l pönikässä rahdit mukaan laskien 7,5€/l vs. kotimaan keskihinta n.14€/l (4l kanisteri) + bensat päälle. Ja mitä enemmän tilaat niin halvemmaksi tietysti tulee;)

    Ja vielä onhan tunnettua että VAG konsernin 2.5tdi koneissa kulumis ongelma nokkien huonon voitelun takia joka tukee sitä että parempi pitää öljyt uusina ja juoksevina kuin säästää satasen vuodessa...

    Comment


    • #62
      Itse en ymmärrä, mikä ongelma noissa LL-öljynvaihdoissa suoranaisesti olisi. Toki tiehämpi öljynvaihtoväli pitä koneen varmasti puhtaampana, mutta miksi ei sitten käytettäisi "tuorevoitelua".

      Omat kokemusket tavallisesta ja LL öljyvaihdoista on, että silmämääräisesti suurta eroa ei ole ollut poisotetussa öljyssä. Huomattavsti suurempi merkitys on sillä, millaista ajoa autolla on suoritettu huoltovälin aikana. Jos autolla tehdään pelkkää lyhyttä ajoa ja auto seissoo paljon, tuntuu öljy olevan järkyttävässä kunnossa jo 5tkm jälkeen. Vastaavasti, ainakin omissa autoissa öljy on ollut LL-öljynvaihtojen yhteydessä vielä ihan kelvollisessa kunnossa (toki laboratoriossa en ole noita tutkituttanut). Säännöllisesti koneen (kunnolla) lämpimäksi ajaminen esim. ehkäisee kosteuden imeytymistä öljyyn, jolloin öljyn laimentuminen ei ole niin rajua. Lisäksi öljyntilavuus vaikuttaa melkoisesti tuohon epäpuhtauksien prosenttiosuuteen. Esim. 3.0 tdi öljytilavuus on yli 8 litraa vs 2.0tdi:n ~4litraa.

      Itse siis olen sitä mieltä, että jos esim 3.0 tdi:llä ajetaan pääsäntöisesti ajetaan matka-ajoa, 10-15 tkm öljynvaihtoväli on kyllä hätävarjelun liioittelua. Toki ei siitä varmasti haittaakaan ole. Vastaavasti jos autolla ajetaavn vain kevyttä pätkäajoa, ja sitä seisotetaan paljon, Tulisi mielestäni öljynvaihto tehdä puhtaasti ajan, ei kilometrien perusteella.

      Comment


      • #63
        Olen kyllä elexter:in kanssa samoilla linjoilla. Ei se LL ole mikään ehdoton mörkö ja jokainen tehköön päätökset oman ajotavan, määrän, auton ja moottorin suhteen. Valmistaja antaa suositukset.

        Itse vaihdan öljyt 15tkm välein, joka tarkoittaa minulla kaksi kertaa vuodessa. Silti auto on nyt menossa sihdin vaihtoon ja forte käsittelyyn. Varmaan joku aiempi omistaja ajanut pitemmillä väleillä tai paskoilla öljyillä. :(

        Comment


        • #64
          Öljyn värin muutokseen suurin syypää ovat alle 1 mikrometrin kokoiset nokihiukkaset. Katselin tuossa Mannin suodatinkatalogia ja autosuodattimet näytti järjestäen olevan nimellissuodatuskyvyltään 14 tai 20 mikrometrin suodattimia. Tämä tarkoittaa, että 50% tätä suuremmista partikkeleista suodattuu. Absoluuttinen suodatuskyky paljastikin sitten todellisuuden. Arvot olivat 38-50 mikrometriä beta-arvolla 200, joka vastaa 99,5% suodattavuutta. Tarkoittaa, että tuon kokoinen pallomainen objekti menee vielä läpi. Tosin nämä arvot standarditestissä standardipölyllä mitattaen. Varmuudella voin sanoa, että öljy on jo paremmin suodatettua uutena kuluttajapakkauksissa.

          Yleisesti teollisuudessa kun ollaan huolissaan jonkun apparaatin kestosta valitaan alle 5 mikronin suodatin beta-arvolla 1000 tai suurempi. Tarkoittaa 99,9% suodattavuutta, eli tuhannesta 5 mikronin kokoisesta paskakikkareesta yksi pääsee läpi ilman suodattimen ohittavaa ylipaine tai muuta venttiiliä. Jo 5% tilavuusvirran ohitus romahduttaa suodatuskyvyn. Auton moottorissahan tämä ei käy. Siellä on parempi, että kiertää sitten edes se paskainen öljy kun ei öljyä ollenkaan.
          Viimeksi muokannut JaniLah; 13.6.2014, 15:34.

          Comment


            #65
            Mikähän EGR:n osuus tässä LL keskustelussa on? Itse olen sitä mieltä, että se on yksi huonuommista keksinnoistä moottorin toiminnan suhteen. Mitään empiiristä tutkimust ei ole taustalla tässä vaan se, että pakokaasun tunkeminen sylintereihin vain kuulostaa aika typerältä hommalta.

            Comment


              #66
              Egr:stä oli puhetta jossain toisessa topicissa, ja siellä se ainakin oli niin hyvä ja tärkeä varuste, että samaan päädytään varmaan tässäkin keskustelussa...itse siis pidän egr:ää todella huonona varusteena.

              Comment


                #67
                Minä olen myös sitä mieltä, että EGR on todella typerä keksintö. Likaista pakokaasua päästetaan takaisin koneeseen kulkematta minkään suodattimen kautta - haloo. Olen myös vahvasti sitä mieltä, että esim. 2.5TDi V6:sen nokkaongelmat on pitkälti EGR:n aiheuttamia, kun mokoma keksintö likaa venttiileitä karstapaskalla ja edelleen jumittaa niitä.

                Comment

                Working...
                X