Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"Silloin oli lähellä..." (Liikenteessä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Oli tyypillinen tumma kesäpäivä, kun olin ajelemassa hissuksiin Otaniemen Nesteeltä silloista kotia kohti. Oli risteyksen valot mulle ja vastaantuleville vihreänä.

    Noh.. Olin sen verta kaukana, että vastaantulevista 2 autoa kerkes hyvin kääntää minusta katottuna oikealle. Kolmas kerkes suht soppelisti, mutta sitten neljäs vielä änkes sinne kun itse olin 40km/h vauhdilla menossa suoraan risteyksen yli.

    Ei siinä mitään, tämä neljäs auto polkas liinat lukkoon ja pysähty ku seinään kun huomas että joutuu väistämään. Itse siinä katson että prkl tästä ei hyvä seuraa, mutta kerkesin kun kerkesinkin tehä pirun nopean ohjausliikkeen oikealle, että saa väistettyä autoa. Loppumatka meni aikalailla kädet täristen.

    Taisi olla vähän samankaltainen tilanne, kun Patasuvanto:lla. Jäin varmaankin sen kolmannen auton taakse, joten tämä neljäs ei nähnyt mua ollenkaan. Väliä en uskalla spekuloida, mitä olisi jäänyt väliin ettei olis tullu nokkakolaria, mutta voisin veikata alta puoli metriä.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja tusa91 Näytä viesti
      Ajelin siitä kotiin päin n.10km, kunnes poliisi pysäytti ja rupesi kyselemään tapahtuneesta. Tilanteen silminnäkijä oli soittanut kytille. Sakkohan sieltä tuli liikenteen vaarantamisesta, mutta ainakin olen vielä hengissä. =)
      Olen ennenkin kuullut vastaavan tapauksen mutta vieläkin kuulostaa vähän hölmöltä ja epäreilulta että poliisi voi jakaa sakkoja sen perusteella mitä joku toinen on niille sanonut. Sotii ainakin meikäläisen oikeustajua vastaan, että joku soittaa poliisit perääni motarilla ja väittää mun ajaneen vaikkapa 180kmh ja sen takia menetän korttini.
      Tämä toinen tapaus jonka oon kuullu, oli muistaakseni niin että vaalimaan rajalle oli joku autollaan menossa ja oli ohittanu autoletkan jonkin matkaa ennen rajaa. Rajalla oli poliisi vastassa ja hetken kuluttua paikalle saapu ohitettavassa jonossa ollut rajavartija joka oli poliisille vinkannu. Sakkoa silmämääräisesti arvioidusta ylinopeudesta.

      Comment


      • jonossa ollut rajavartija joka oli poliisille vinkannu
        Viime kesänä tuolla Suomussalmi-Kuusamo akselilla lomailtuani, huomasin näitä tuttuja liikenteenvalvontakylttejä ylinopeudesta.

        Allekirjoituksena ei ollutkaan poliisi, vaan rajavartiolaitos.
        Toki tolppia ei ollut, mutta heidän autoissaan ilmeisesti tutkat.

        Tosin tämä ehkä hieman ot. alkuperäisestä aiheesta, mutta kuitenkin.

        Comment


          Taitaa vain olla noilla rajamiehillä nykyisin vähän poliisivaltuuksia onneksi. Kaveri joskus sanoi ajelleeensa useamman tunnin rattijuopon perässä kun eivät saaneet pysäyttää selvää tapausta(tai siis vähemmän selvää).

          No asiaan: oma ehkä pahin läheltä piti tilanne oli kun olin menossa töihin erääseen pieneen laskettelukeskukseen niin vastaan tulevan tukkirekan tyhjän perävaunun jarrut jumivat. Vaunu iski penkkaan juuri edessä ja takana. Suhahdin heilahduksen aikana ohi, nopeutta minulla oli n. 80 km/h. Onneksi ei iskenyt vastapalloon.

          Comment


          • OT:tä vielä hieman http://yle.fi/uutiset/lapin_rajavart...vontaa/2794582
            "Vuonna 2010 voimaan astuneen lakimuutoksen myötä Rajavartiolaitos voi valvoa kameroilla ja muilla teknisillä laitteilla alueita enimmillään 20 kilometrin päässä rajavyöhykkeen takarajasta."

            Comment


            • Olen ennenkin kuullut vastaavan tapauksen mutta vieläkin kuulostaa vähän hölmöltä ja epäreilulta että poliisi voi jakaa sakkoja sen perusteella mitä joku toinen on niille sanonut. Sotii ainakin meikäläisen oikeustajua vastaan, että joku soittaa poliisit perääni motarilla ja väittää mun ajaneen vaikkapa 180kmh ja sen takia menetän korttini.
              No joo. Myönsin tapahtuneen poliisille, kun se ilmoittaja oli seurannu mua ja pysähty sitten samalle bussipysäkille poliisien taakse. Jos se ei olis pysähtyny niin olisin varmaan kiistänytkin. En vain jaksanut ruveta vääntämään tapahtuneesta.

              Sininen mies kertoi, että ilmoittajat epäilivät mua rattijuopoksi ja siksi tulivat perään. Tuskin olisivat muuten tulleet ollenkaan.

              Comment


                Muutema talvi sitten Oulussa Joutsensillan/Prisman risteyksessä olin odottamassa valoissa sillalle päin pääsyä.
                Edessä joku hondan sitimaasturi ja ite sen perässä. Valot vaihtui meille vihreiksi ja hondura lähti ihan rivakasti ylittämään risteystä ja ite tietenkin perässä.
                Vänkäri alkoi huutaan vieressä että kohta rytisee.. Jonkinmoinen vaistomainen lukkojarrutus ja joku synny pyhkäsee vasemmalta päin punaisia renkaat sutissa ja vauhtia varmaan joku viis/kuuskymmentä.
                Menee sitten siitä mun keulan ja hondan perän välistä ja ei muuten jäänyt montaa kymmentä senttiä ettei ois tullu suoraan kylkeen.

                Ja toinen "läheltä piti" pari viikkoa sitten...
                Kun tulee jonkin verran tuolla traktorillakin liikuttua tuolla tien päällä niin niin
                Turverekka pyyhkäsi ohi ohituskielto alueella ja aatteli sitten vaihtaa takaisin samalle kaistalle ennen kuin oli päässyt kokonaan ohitte.
                Traktorilla väistöliikettä kunnolla ojan pientareelle ja silti kärry pyyhkäsee valehtelematta 5-10cm päästä eturenkaasta. Oli se vaan ihme ettei rymissy.. Perk..le

                Ja jos saa sen verran vielä avautua niin tuntuu että nuo ihmiset menettää ihan järkensä kun sattuu traktorin kans samalle tielle.. Ei niillä paljon oma eikä muiden henki paina...

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja Jafe Näytä viesti
                  Ja jos saa sen verran vielä avautua niin tuntuu että nuo ihmiset menettää ihan järkensä kun sattuu traktorin kans samalle tielle.. Ei niillä paljon oma eikä muiden henki paina...
                  Niinpä, en kanssa ymmärrä mitä liikkuu traktorikuskin päässä joka uskaltautuu ajamaan maantielle 40-50km/h nopeutta muun liikenteen seassa joka saattaa liikkua tuplat omaan nopeuteen verrattuna, lienee selvää että vaaratilanteilta ei voi välttyä eikä se aina ole sen rekkakuskin vika.

                  Toki näin maalaistollona ymmärrän että siirtymät pelloilta toiselle ovat välillä pitkiäkin ja maantietä pitkin ne ovat pakko siirtyä.

                  Comment


                    Mä olen niin kaupunkilaisjuppi että minun puolesta kaikki kilometriä pidemmät siirtymät pitäis suorittaa lavetilla... Todella vähissä on onneksi näillä hermoilla minun ajamiseni maantiellä nykyään kun kaikki kulkeminen on tässä nurkissa mutta sen kerran kun viime keväänä satuin työmatkalle naapurinpitäjään niin vaikken edes valehtele niin kohdalle sattui monen sadan metrin mittainen autojono (toisinsanoen, varmuudella ainakin niin pitkä kuin eteen ja taakse missään kerralla näki). Syynähän oli joku kyinen jyväjemmari joka veti parikymmentä kilometriä sitä neljääkymppiä viitsimättä kertaakaan pysähtyä päästämään ketään ohi.

                    Comment


                    • Eiköhän se silti loppujen lopuksi ole sen ohittajan vika? Sellaisessa paikassa ei lähdetä ohi missä se ei ole mahdollista, edes kävelijästä.

                      Mutta tietysti hitaammalla ajoneuvolla tulee antaa tietä jos taakse alkaa kertyä jonoa, heti seuraavassa mahdollisessa paikassa. Ikävä kyllä näin ei suurin osa tee, mikä sitten aiheuttaa paljon turhautumista..

                      Traktorilla ajaessa tulee kyllä opittua se ajatusmaailma, että olet aina se viimeinen, kaikki tulevat risteyksistä eteen, kiilailevat yms. Pelkästään sen takia, että liikut "hitaammalla" ajoneuvolla, mikä ei esimerkiksi taajama-alueella pidä enään paikkaansa. Monta läheltäpiti tilannetta on tullut vuosien saatossa, kun ihmiset eivät tuppaa ymmärtämään että täydellä kuormalla varustettu 20 tonnia painava yhdistelmä ei pysähdy ihan hetkessä siitä neljästäkympistäkään. Viimeksi talvella yksi Avensis-kuski arvioitsi nopeuteni vähän väärin ja puhuttiin metristä kahdesta, ettei traktorini nokkapainot kurkistaneet matkustajanpuolen takaovesta sisään. Kuski oli siis kääntymässä vasemmalle ja minä olin hänelle kohtaavaa liikennettä

                      Nimim. 10h päivittäin traktorin hytissä istuva

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja _--Ville--_ Näytä viesti
                        Monta läheltäpiti tilannetta on tullut vuosien saatossa, kun ihmiset eivät tuppaa ymmärtämään että täydellä kuormalla varustettu 20 tonnia painava yhdistelmä ei pysähdy ihan hetkessä siitä neljästäkympistäkään.
                        Samoin kuin 80km/h liikkuva 60t painava yhdistelmäkään ei ole se maanteiden terävin väistäjä, saatikaan pysähtyjä.

                        Comment


                          No rekat ymmärtää. Mutta viime vuonna kun ajoin Vihdistä Hämeenlinnaan usein töihin niin sama traktori samalla kuormalla ajeli edestakaisin 25 tiellä. Ei sitten väistänyt, pysyi aivan keskiviivalla ellei vastakkaisella kaistalla.

                          Niin mikä oli lähellä: ns. Jälkiabortti.
                          Viimeksi muokannut Nuijari; 14.6.2012, 15:17. Perustelu: Lisäys/kirotushärö

                          Comment


                          • Paikkansa pitää tuokin kyllä. Ja reilusti vaikeampihan tuo vielä on. Ja se on kumma kuinka ihmiset eivät sitä ymmärrä. Kai jokaisen ihmisen pitäisi päästä kokeilemaan sellaista, jotta huomaisivat, että ei se ihan helppoa ole saada tuollaista yhdistelmää liikkeelle saatikka sitten yrittää pysäyttää sitä nopeasti, kun taas yksi autoilija tulee suoraan eteen.

                            Edit. Tuohan itseänikin välillä kyrpii. Kun sitä tietä ei anneta, vaikka eikös siitä oikein jokin lakikin ole, että hitaamman ajoneuvon tulee antaa tietä, kun tilanne sen sallii ( levennys, pysähdyspaikka, piennar ) Itse yritän mahdollisimman usein antaa tietä takanatulijoille = Mukavempaa molemmille.

                            Comment


                              Niinpä, en kanssa ymmärrä mitä liikkuu traktorikuskin päässä joka uskaltautuu ajamaan maantielle 40-50km/h nopeutta muun liikenteen seassa joka saattaa liikkua tuplat omaan nopeuteen verrattuna, lienee selvää että vaaratilanteilta ei voi välttyä eikä se aina ole sen rekkakuskin vika.
                              Niinpä, Ja paljonko voitetaan aikaa sillä jos ei malteta ajaa perässä sitä 100/200 metriä ja odottaa että ohitus hitaammasta ajoneuvosta olisi turvallista? Onhan siinä nopeus eroa 80 alueella peräti 30 kilometriä tunnissa.
                              Paljonko tuo nyt sitten tekee esim 200 metrille?

                              Uskaltautumisestahan tuossa traktorilla ajossa ei juuri kyse ole. Siinä ei paljon tuhannen kilon kinneri paina vastassa kun 15 tonnin massalla jyrätään menemään...Sen tietää kummalle käy heikosti..

                              Ite täytyy myöntää että tietä annetaan mahdollisuuksien mukaan ja yritetään ajaa "nopeampia" häiritsemättä.

                              pysyi aivan keskiviivalla ellei vastakkaisella kaistalla
                              Jos erehyt ajamaan pitkin pientareita niin on sata varmaa että kaks kaistasesta tiestä tulee mukavien kanssa autoilijoiden mielestä kolmikaistainen.

                              Comment


                              • Varmaankin lähin mitä käynyt niin piikki-ikäisenä ajelin huittisista forssaan. Vastaan tuli rekka ja muutama sata metriä ennenkuin olin rekan kohdalla tän takaa lähtee auto ohi. Siinä oli hiukan tekemistä että kaikki kolme mahtuu tielle. Meinasin viellä osua väistöliikkeellä auraustolppaankin..

                                Comment


                                • Tällä viikolla ajoin pekkalan sillalla oikeaa kaistaa viimeisenä, kolmen auton jonossa. Edelläni meni uusi farkku mersu ja sen edellä sininen pakettiauto.
                                  Sillalla on rakennushommat kesken ja kaistallamme edessä oli kyltti, joka määräsi vaihtamaan vasemmalle kaistalle. Ajoimme kaikki samaa nopeutta ja mersu edelläni vaihtoi kaistaa vasemmalle. Minä rupesin tekemään samoin.
                                  Katsoin vasemmasta peilistä, ettei takaa tule autoja ja samalla tarkasti "kuolleen kulman". Kun käänsi pään takaisin eteen oli mersukuski hiljentänyt nopeasti vauhtinsa melkein nolliin, sillä pakettiauto ei ollutkaan uskaltanut vaihtaa kaistaa mersun eteen, vaan jarruttanut kaistanvaihtomerkin eteen ja mersukuski ajatteli päästää sen pakettiauton eteensä. Hyppäsin jarrulle ja katsoin, että vastaan tulee rekka, joten sinne ei ainakaan passaa väistää. Onneksi pysähtyi ennen mersun peräloosteria. :/

                                  Jos olisin tupakka-miehiä, niin olisin varmaan vetänyt pari norttian tärisevin käsin.

                                  Comment


                                  • Ajelin juuri Särkiniementietä (00200Hki) tarkoituksena kääntyä vasemmalle Wavulinintielle. Hieman ennen risteystä on kaistan poikki "silta" alla olevan putkijohtotms. työn päälle paikattu. Siinä olikin sitten sellanen ura pitkittäissuuntaisesti, että kakkiksen matalaprofiiliganstarengaskoko 165-15 otti itteensä, urautui ja tempas niin perkeleesti oikealle eli kävelykaista-pöheikköakselille. Myöhäinen reagointi suuauki-mitävittuu-fiiliksellä, ja pysyin suurinpiirtein radalla. Tosiaan ajoin paikan yli hiljaa, tuttu tietyö, mutta myös ns. rennolla ratilla ja säikähdin niin pirusti. Odottelin jo Seston pihalla josko joku olisi tullut kommentoimaan/hämmästelemään piruettejani, se oli varmaan näky. Tollasella vanhalla ku ei saa niin nopeita sieviä väistöliikkeitä, vaan on hjieman sjuuremmat toleranssit :)
                                    Viimeksi muokannut trallalaalaakso; 14.6.2012, 16:25. Perustelu: oleellista: se on 165-13 viidentoista sijaan.

                                    Comment


                                      Nykyään kun on mahdollista rekistöröidä myös noita pyöräkuormaajia traktoreiksi niin on käynyt kyllä mielessä ajatus jos laittais sen samalla veturiksi jollekkin kärrylle, ei tarttis kuorma-autoa ja sen kaikkia perkeleen liinkennelupia tai ammattipätevyys touhuja. C-kortti riittäis.

                                      Aika paljon lisääntynyt maansiirto yrityksissä mielestäni traktorit.

                                      Comment


                                      • nuo ihmiset menettää ihan järkensä kun sattuu traktorin kans samalle tielle
                                        Just ja "pakettiautosyndrooma", on ihan samanlainen.

                                        Toisaalta tuosta traktorin näkemisestä maantiellä, alkaa alitajuntaisesti varomaan ja katselemaan turvallista ohituspaikkaa.

                                        Kun sen löydät ja meinaat ohittaa, niin eikö joku kusipää sieltä takaa jolla ei ole mitään käsitystä liikennekulttuurista, muuta kuin hieno työsuhdeauto painaa täysillä koko porukan ohi ja tilanne alkaa taas alusta.

                                        Comment


                                          Kyllähän noita hulluja henkilöautokuskeja riittää. Useita kertoja viikossa saa painaa jarrupolkimen maahan asti kun joku pirun ha tunkee eteen. Tuntuu etteivät usko että pakut kulkevat nykyisin paremmin kuin 70-luvulla. En jatka koska loppu täysin painokelvotonta ja joku voisi tykätä kyttyrää.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Jafe Näytä viesti
                                            Niinpä, Ja paljonko voitetaan aikaa sillä jos ei malteta ajaa perässä sitä 100/200 metriä ja odottaa että ohitus hitaammasta ajoneuvosta olisi turvallista? Onhan siinä nopeus eroa 80 alueella peräti 30 kilometriä tunnissa.
                                            Paljonko tuo nyt sitten tekee esim 200 metrille?

                                            Uskaltautumisestahan tuossa traktorilla ajossa ei juuri kyse ole. Siinä ei paljon tuhannen kilon kinneri paina vastassa kun 15 tonnin massalla jyrätään menemään...Sen tietää kummalle käy heikosti..

                                            Ite täytyy myöntää että tietä annetaan mahdollisuuksien mukaan ja yritetään ajaa "nopeampia" häiritsemättä.

                                            Jos erehyt ajamaan pitkin pientareita niin on sata varmaa että kaks kaistasesta tiestä tulee mukavien kanssa autoilijoiden mielestä kolmikaistainen.
                                            No tuo jyväjemmari tai yms kylläkin ajeli n. parikymmentäkilometriä edestakaisin sama heinäkuorma perässään. 99 % varmuudella oli tarkoituksella tientukkona. Esti ohituksia siirtymällä eteen ja piti nopeutta alle 30 km/h.

                                            Comment


                                              Tänään meinas itellä kolahtaa. Risteyksessä tunki väkisin vastaantulija vasemmalle kääntäen minun eteen. Minä siis jatkoin risteyksen yli suoraan. Lisättäköön vielä että minä tulin ns. vauhdilla eli ~40 km/h ja tämä Accord-kuski lähti parkista työntämään eteen. Näkyvyydestä tai tilanteen yllätyksellisyydestä ei siinä paikassa voi mitenkään olla kyse.

                                              Jos pitäisi syitä tuollaiseen harkittuun ja tahalliseen perseilyyn hakea niin ehkä se käsien huitominen ja slaavilainen rekisteritunnus kertoi omaa tarinaansa kyseisen kuskin liikennekulttuurista.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X