Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lumilaudan perushuolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lumilaudan perushuolto

    Aikaisemmin olen vienyt lumilaudan aina ammattilaiselle huoltoon, mutta miksei sitä voisi tehdä itsekkin? Tieto lisää tuskaa ja parin tunnin googlettamisen jälkeen en viisastunut niin paljoa, että ymmärtäisin, mitä välineitä minimissään perushuoltoon tarvitaan.

    Kanttiviila, rauta, harja ja sikli ainakin.. Millainen harja? Voinko käyttää loppukiillotukseen lampaanvillalaikkaa ja myllytyskonetta?

    Voiteista: Eniten jäi askarruttamaan, tarvitaanko aina pohjustus vai ei?

    Muutenkin saa vinkkiä antaa. Ja esimerkkejä välineistä, hintahaitari tuntuu olevan melko laaja.

    #2
    Jos meinaat laittaa siihen ihan jonkun perusvoiteen, niin itse pistäisin Rexin sinistä 423:a, siklaus ja harjaus niin eipä se oikein muuta tartte. Jos haluaa käyttää pohjustevoidetta, niin oranssi 491 ensin alle. Ennen voitelua voisi pohjan huokosia puhdistaa ja avata messinkiharjalla. Jos käytät noita parafiineja, niin tarvitset tietysti myös voiteluraudan.

    http://rex.fi/rex/index.php?id=produ...pId=3&subId=18

    Comment


    • #3
      Noista välineistä sen verran sanottakoon että ihan kohtuullisen tavanomaisilla tavaroilla pärjää. Itse olen käyttänyt jostain halpahallista hankkimaani normaalia (ei höyry) silitysrautaa voiteluun viimeiset 10vuotta ja hyvin on asiansa ajanut. Sikliksi joku muovinen ja riittävän leveä läpyskä. Metallistakin sikliä on tullut käytettyä, mutta en sitä oikein suosittele kun sillä tuppaa lähtemään kaikki voide pohjasta. Itse en ole harjaa juuri käyttänyt voitelussa, johtuen lähinnä siitä etten omista soveliasta harjaa. Loppukiillotukset on hoitunut ihan vaan vanhoilla villasukilla :) Tietenkin saa myllyttää jos kokee siihen olevan tarvetta...

      Voiteisiin en ota mitään kantaa, en niiden nykytilasta ole tietoinen. Viimeisimmät vuodet on menneet ihan vaan laudan pohjustamisella ja sillä pohjaparafiinilla. Jos sitten tuntuu että ei vaan luista, niin olen laittanut ohuen kerroksen fluorivoidetta ihan vaan kylmiltään ja kiillottanut sen.

      Mitä taasen tulee kanttien tekemiseen, onkin sitten hieman tarkempi homma. Jos omistaa varsinaisen kanttiviilan ja kanttiohjurin, lienee homma varsin suoraviivaista hankausta. Hiottavista kulmista ja tekniikoista saa kertoa joku joka niistä enemmän tietää, itse olen hionut suoraankulmaan... osa tekee plussa tai miinus kulmia mieltymyksensä mukaan.

      Ja pohjustamisesta: Itse olen pohjustanut laudan pelkästään kun se on uusi ja pohja ihan puhdas. Uudelleen en ole pohjustanut normaaleissa tilanteissa. Jos olen hionut pohjan auki tai muuten poistanut kaiken voiteen pohjasta, olen myöskin pohjustanut sen uudelleen.

      Eli halvimmillaan: Sovelias leveä viila tai tarkoitukseen suunniteltu kanttiviilain, halpahallin höyrytön silitysrauta, jostain 30cm leveä pleksinpala tasaseksi hiottuna ja mummolta villasukkia - sillä pärjää. Sitten tietenkin haluamansa voiteet ja puhdistusaineet.

      Comment


        #4
        Kanttien viilaus on mielestäni turhaa hommaa. Ei tule ikinä hyvää. Kauppojen kanttiviiloilla saa pahimpia röpöjä kantista pois, mutta varsinaista hyötyä niistä ei ole. Vapaasti viilaamalla tulee vaan huonompi lopputulos.

        Voiteista tarvitset oikealle lämpötilalle suunniteltuja palikoita. Itse olen isoista Intersporteista hakenut sellaisia kilon limppuja. Keltaiset ja yleisesti pehmeät voiteet toimii lämpöisillä keleillä ja kylmää kohden kovettuu voiteet ja menee väriltään lähemmäs sinistä tai liilaa.

        Tarvikkeista tarvitset silitysraudan ja oikean siklin. Sikli maksaa 8 €, joten siinä en säästäisi. Kiilloittamisesta ei ole mielestäni mitään hyötyä. Kiiloittamisen tuomaa luistoa, kun ei oikein alamäkeen laskiessa kerkeä huomaamaan. Lauta kannattaa voidella noin viiden laskukerran välein. Laudan pohjasta näkee voitelutarpeen, kun yleensä kanttien luota pohja alkaa mennä harmaaksi.

        Suosittelen lämpimästi käyttämään hengityssuojaimia voidellessa. Varsinkin fluorit ovat järjettömän myrkyllisiä.

        Comment


          #5
          En ole ikinä viilaillut kantteja itse, vaan vienyt jonnekin huoltoon. Oikein viilattuna eron entiseen kyllä huomaa, mutta voi olla riskaapelia alkaa itse harjoittelemaan. :) Huollossahan ne voi myös hioa samalla pohjaan uuden kuvion ja pahimmat naarmut pois.

          Voidellun pohjan ei pidäkään olla peilipintainen, vaan harjauksen tarkoituksena "avata" pohjaa sen verran ettei lumen ja pohjan väliin muodostu ns. imua, vähän niin kuin kaksi märkää lasilevyä yhdessä. Huolellisen harjauksen jälkeen pohja kyllä kiiltää, mutta pinnanmuodot ovat näkyvissä. Kaikki näkyvä voidehan siklataan pois. Mitä laadukkaampi pohja, sitä paremmin se imee voidetta ja kestää kulutusta. Voide- tai silitysrauta kannattaa pitää sen verran miedolla lämmöllä ettei käryä synny.

          Comment


            #6
            Oikeasti hyvin voideltu väline on "peilipintainen" esim. kilpakäyttöön voideltavat hiihtosukset.

            Comment


              #7
              Ei se kanttien teroitus mitään salatiedettä ole. Viila kouraan ja lauta jalkojen väliin vaan. Joskus monta vuotta sitten tuli lsakettua suksilla kilpaa ja silloin niitä tuli myös huollettua itse. Jos kantit on suht hyvässä kunnossa, keraaminen puikko riittä terottamiseen. Jos on pahaa koloa, niin viilalla sitten vaan suurimmat kolot tasaiseksi ja puikolla vimeistely. Jos ei oo vakaata kättä, voi viilan laittaa kiinni vaikka puupalikkaan, että sen saa pysymään oikeassa kulmassa. Tässä kohtaa kannattaa olla sitten varovainen, ettei irronnut metalli mene pohjan huokosiin.

              Yhden laudan pohjasta korjasin todella pahan naarmun six packin muovilla. Sen kun sulatteli uraan ja tasoitti puukolla, niin kyllä siitä ihan hyvä korjaus tuli. Ei se ainakaan irronnut koskaan. Siitä en sitten tiedä olisko se naarmu siellä sen suuremmin mitään haitannut... Jostain reilistä sen sinne sain.

              Edit:
              silitysraudalla mäkin oon pohjan voidellut. Siiklaus muovilastalla ja kiillotus villasukalla ;) Jos ei halua tuhota vaimon silitysrautaa, niin leivinpaperin voi laittaa laudan ja raudan väliin ;)
              Viimeksi muokannut JM; 23.11.2009, 18:34.

              Comment


                #8
                Puijon Ski&Bike:sta kävin tänään hakemassa siklin, harjan ja jöötin voidetta. Voitelurauta löytyy veljen tallista (veli ei ole koskaan käyttänyt :-D ) Kantit on niin hyvässä kunnossa, ettei vielä nähty tarvetta teroittamiselle. Muutenkin todella hyvää palvelua ko. putiikissa.

                Uudet "kantalaput" vielä askartelen alumiinista ja voiteet pohjaan, niin lautakausi voi alkaa. Kovasti polttelee jo päästä rinteeseen!

                Comment


                • #9
                  Muutamalla eurolla saa kirppikseltä sopivia silitysrautoja, niin ei tule kotona sanomista.

                  Lisää yllättävän paljon nautintoa lautailussa ja hiihdossa, kun on välineet oikein voideltu. Vinkkinä voin sanoa, että voidellessa kannattaa lattia suojata, jos sisätiloissa joutuu voitelua harrastamaan. On meinaan pesuhuoneen lattia muutaman hetken melko liukas märkänä, jos siihen sattuu jäämään suksivoiteiden ylijäämää.

                  Comment


                  • #10
                    Tuolta löytyy hyvät ohjeet: http://www.swixschool.com/

                    Välineitä on tullut hankittua tuolta: http://www.alpinraceshop.fi (on vaan tuo nettikauppa pois toiminnasta näköjään...)

                    Huoltovälineet eivät ole halpoja, mutta muutaman huollon hinnalla saa hankittua kunnon välineet. Ja ainakin omasta mielestäni kunnossa olevilla suksilla on mukavampi laskea ja itse laittaen saa parempaa jälkeä, kuin ns. pikahuollossa, jossa sukset vaan ajetaan koneen läpi sen enempiä niitä tutkailematta. Jälki on mitä sattuu tulemaan.
                    Viimeksi muokannut anotsook; 23.11.2009, 19:36.

                    Comment


                      #11
                      Kiitos videolinkistä! Nyt on "kantalaput" ruuvien upotuksia vaille valmiit, jos huomenna pääsisi jo voitelemaan pohjaa..

                      Comment


                        #12
                        Lumilaudan teroituskulmat

                        Tuli hankittua kesällä uusi lumilauta autonomiseksi muuttuneen vanhan laudan tilalle.

                        Onko joku keksinyt, millä saisi kotikonsteilla mitattua sivukantin kulman?

                        Kulma on 89 astetta +/- 1 aste, teroitusvehkeet on, joissa on säädöt 85-90 asteille, mutta milläs hiiskatilla sen nyt tuosta oikein näppärästi saisi selville. Taskulampun kanssa tiirailemallakaan ei oikein tahdo saada selvää.

                        Tussilla jos vetää kanttiin värin ja kokeilee ohjuriviilalla/timantilla, niin voi tietysti jotain kuvitella näkevänsä. Mutta olisiko jollain paremmalla laskijalla jotain parempaa ideaa?

                        K2 Fastplant xxx Wide + ikivanhat Clickerin siteet.

                        Comment


                        • #13
                          Joku tämmöinen työkalu tulee ekana mieleen ?

                          Comment


                            #14
                            Tarkoitatko, että haluaisit selville mihin kulmaan kantit on laudassa nyt teroitettu?

                            Jos laudalla on yksikin päivä viimeisen teroituksen jälkeen laskettu, niin ei muutakun laitat liivatuen 89 astetta ja kokeilet lähteekö lastua. Jos lähtee siellä on ollut joku muu kulma. Veikkaan, että tästä alhaisempaa ei ole laitettu, kun silloin laudasta tulee todella leikkaava.
                            Itse on tullut käytettyä tätä 89 kulmaa ja lauta toimii erittäin hyvin. Teroitan myös kantit aina parinlaskupäivän jälkeen laudasta.

                            Minulla tähän tyylinen viilatuki:
                            https://www.suksistudio.fi/suksivoit...-astetta/5001/

                            Comment


                              #15
                              Halpa rauta on laudan kanssa sitten vihon viimeinen kampe. Kun voideltava ala on iso, ei pienen ja kevyen raudan puhti oikein riitä ja se on aina liian kuuma tai liian kylmä. Semmosta 50e rautaa ei tosiaan voi suositella mihinkään murtsikoita isompaan hiihtovehkeeseen. Mielummin vaikka painava vanha silitysrauta. Laiskana ukkona oon nykyään vedelly lähinnä startin all-weatheria pohjaan ja koskaan ei oo ollu luisto huono. Ei se ihan priimaakaan oo, mutta toimii aika laajalla skaalala.

                              Comment


                              • #16
                                Kantin teroituksessa kulman saa selvitettyä kun tussilla vetää kantin mustaksi ja pyyhkäisee viilalla (ohjurin kanssa). Jäljestä näkee kyllä sitten oliko kulma yli vai alle.

                                Toisaalta kantin kulman määrittää laskija, ei lauta. Eli vedät kantin kulmaksi sellaisen joka sopii omaan laskutyyliin ja viilalla vedät uutta kulmaa niin kauan, että kantti on terävä. Tussi auttaa tässäkin näkemään koska uusi kulman ulottuu reunaan asti.

                                Comment


                                  #17
                                  Noilla olen lautoja ja suksia vuoleskellut aina ennen kauden alkua ja aikanakin.
                                  Tuo isompi viilamalli on aika tehokas. Alla oleva hiomakiekko olisi väliteroituksiin.

                                  Pitänee taas viritellä joku pukki keittiöön, että saa kunnolla selville nuo kulmat ja piirtää ne tussilla keittiön kaapin oveen.

                                  K2:n Fastplant laudasta joutuu maksamaan rahaa, mutta jotenkin se ei laskiessa harmita :) Voi suositella täyskasvuisillekin laskijoille.
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 19.3.2018, 20:24. Perustelu: Isot kuvat poistettu.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itellä oli aikanaan Burtonin joku leveämpi lauta, että ei kengät tökänny rinteeseen... ei sekään ilmainen ollut, mutta ainoa omistamani lauta jossa ominaisuudet ei loppunu ennen laskijan uskallusta :D

                                    Ekan kerran ku laudalla tuli kikkailtua oli viikon verran vuokraamon lauta, se rupes lepattamaan kesken viikon ku laskin vissiin liian lujaa sillä :D

                                    Comment


                                      #19
                                      Mulla oli kans ongelmia laudan leveyden kanssa. Ei meinannu popot mahtua laudalle ja kovissa kyydessä kun kärki nappas rinteeseen, oltiin naamallaan. F2 merkiltä löysin laudan, johon mahtui kengät ja sillä kesti laskea sen, minkä pää antoi myöten. Ekojen offireissujen jälkeen lauta on ollu varastossa ja läskisukset tuli varmaan aika lopullisesti tilalle. Olis vielä tallessa muutaman reissun lasketut Salomon Malamutet, jos joskus vielä innostuu. Noi oli parhaat pehmeät monot, millä tuli laskettua. Ei mitkään parkkikengät, mutta noilla oli hyvä laskea kovaa.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X