Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auto menee kuin ajokoira

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Auto menee kuin ajokoira

    Eli ongelma on semmoinen, ettei auto tahdo mennä suoraan enään oikeen millään. Rattikin näyttäisi olevan hieman vinossa kun suoraan yrittää ajaa.
    Tossa joku aika sitten ajoin 80km/h isoon routa kuoppaan ja siinä meni aluvanne soikeeksi.
    Nyt epäilen, että etupäässä olis jotain muutakin tapahtunu. Voiko auraukset mennä tuollaisessa kolhussa persiilleen? Muistaaksen auraukset ainakin vaikuttaa juuri tuollaiseen suoraan menemiseen. Yksi tietenkin voi olla mun kitkapyörät 225/55 ja urat tiessä.
    Sellaisenki olen huomannut, että mutkissa ratin kääntäminen tuntuu yliohjaavalta. Eli eli yhtäkkiä tuntuukin kääntyvän enemmän kuin rattin vääntäminen antaisi olettaa. Tämäkin tuon kolhun jälkeen.

    Syksyllä kun auton ostin, en huomannut mitään tuollaisia ongelmia, auto meni kuin juna.
    Aivan kuin tänä vuonna teissä olis normaalia suuremmat urat.

    #2
    Olet nähdäkseni totuuden jäljillä. Nopean tuomion perusteella etupäässä kulmat sekaisin ko. kuoppaan ajon seurauksena: Haritusta.

    Comment


    • #3
      Sama vika "rahikaisella". Minulla luultavasti veteleminen ja oikealle puoltaminen johtuu ylileveistä ja huonoista renkaista. Minä ainakin tarkistutan kulmat uusien renkaiden (ja aluvanteiden keskittämisrenkaiden) vaihdon yhteydessä. Audin pöyränkulmien säätö, kokemukseni mukaan ei onnistu, joka paikassa. Jotkut rengasliikkeet eivät saa edes säätömuttereita auki! Saatikka kulmia kohdalleen (tämä Lpr:ssa)

      Comment


        #4
        Kulmat on muuttuneet kuoppaanajon seurauksena.
        Ei muuta kuin nelipyärmittaukseen ja säädöt kohdilleen ja taas menee suoraan.

        Kulmien säädöt ovat loppujenlopuksi aika yllättävän herkkiä erilaisille pikku töyssyille ym iskuille, joten ne kannattaa aina silloin tällöin mittauttaa + säätää vaikka ajossa ei varsinaisesti mitään omituista ei tuntuisikaan.

        Itse olen mittauttanut autoistani kulmat melkeinpä kahdesti vuodessa..ja kertaakaan ei ole mennyt ilman säätämistä..VAIKKA ajotapani on todella autoa säästävä ja varovainen.

        Kulmien säätöjen muuttumiseen riittää hyvinkin jo vaikka se että kesällä asfalttityömaalla uuden ja vanhan asfaltin reuna on jäänyt työmiehiltä hieman liian korkeaksi/jyrkäksi (jota se on lähes aina)..ja siihen kun hiukankin vinosti autolla osuu niin jo saattaa hyvinkin olla kulma pielessä sen jälkeen.

        Comment


        • #5
          Kukas Turun suunnalla osaisi säätää pyöräkulmat kohdalleen Audista?
          Onko etu- ja takapyörien auraus ainoa säätö, vai pystyykö myös camperia ja casteria säätämään? Itse en ainakaan huomannut mitään epäkeskopultteja joita ainakin vw:ssä on harrastettu. Kysessä siis tuo typ89 quattro.

          Comment


            #6
            Camberin säätö on, casterin säätöä ei. Camber säädetään liikuttamalla alapalloja alakolmion sisällä.

            Comment


              #7
              Turun seudulla minä olen säädättänyt Teboil Aaltosetillä, Multavierunkadulla Yliopistonkadun ja Eerikinkadun välissä aivan kirkonpuoleisessa päässä. Maksoi jotain 45 euroa. Olen menossa sinne taas kunhan saan jouset ja iskarit vaihdettua.

              Comment


                #8
                Pitääpä kokeilla sitten vaikka Vaasan Vianoria jos ne sais säädettyä tuon. Ajattelin kyllä odottaa jahka saan uudet vanteet ja renkaat, mutta niitä jostain syystä ole näköpiirissä.

                Olis pitäny soittaa poliisit paikalle jotta olis voinu yrittää maksattaa vannetta+korjauksia tiepiirillä, mutta huomasin vanteeseen tulleen kolhun vasta myöhemmin.

                Comment


                • #9
                  Jos tuon voit todistaa vielä esim. todistajilla niin voithan jotain saada vieläkin.
                  Yksi mikä myös aiheuttaa levottomuutta on löysällä oleva laakeri, kun pyörä
                  alkaa elämän esim uran tms. ylityksessä.

                  Comment


                  • #10
                    Onko takakelkka jotenkin säädettävissä pituussuuntaan?

                    Mulla on kuskin puoleinen takapyörä sentin verran edempänä toista pyörää. Ton havaitsee selvästi renkaan ja lokasuojan kaaren välistä. Ainakin yksi takatukivarren pusla on ihan loppu, joten se vaikuttaa jotain, muttei varmaan kuitenkaan noin paljoa. Alapallonivelten välistä etäisyyttä en ole vielä mitannut joten tarkkaa pituusheittoa ei ole vielä tiedossa. Vanteista karkeasti mitattuna ero on 10-13milliä.

                    Mistä tuollainen heitto yleensäkin voi johtua? Autoa ei pitäisi olla koskaan kolaroitu. Siitäkään ei ole tietoa että mitä sieltä aikojen saatossa korjailtu/vaihdettu.

                    Mitkä ovat ohjearvot aurauksissa ja cambereissa?

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä kuluneet puslat vaikuttavat pyörien asentoon melkoisen paljonkin. Huomasin asian omassa autossani kun alatukivarrenpuslien vaihdon jälkeen akseliväli korjaantui samaksi molemmin puolin autoa.

                      Comment


                      • #12
                        Jos vetää toiselle puolelle voi Caster olla pielessä. Ainakin typ44:ssä saa muistaakseni tuota hieman säädettyä joustintuen yläpäästä, pienikin muutos vaikuttaa ohjautuvuuteen.

                        Comment


                          #13
                          Jos vetää toiselle puolelle voi Caster olla pielessä. Ainakin typ44:ssä saa muistaakseni tuota hieman säädettyä joustintuen yläpäästä, pienikin muutos vaikuttaa ohjautuvuuteen.
                          Tuosta tulikin mieleen, että kuskin puolen etunurkasta kuuluu sellasta napsuntaa kun paikallaan tai hitaassa vauhdissa kääntää. tuohan voisi siis olla se laakeri siellä jousituen yläpäässä joka on tullut tiensä päähän. Nivel se ei ole. Tuo+kolhu vois olla yhteissummana, että kiemurtelee.

                          Löytyyköhän tuolle laakerille jotain numeroa. Akte on toisessa koneessa muualla. Vois vaihtaa sen ennen kulmien säätöä.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä mun mielestäni yliohjautuvuus ja vaeltelu viittaa auraukseen enemmän kuin haritukseen.

                            Aliohjautuva käytös ja vaeltelu viittaa mielestäni haritukseen.

                            Kun ulkokurvin puoleiselle pyörälle tulee painoa, se alkaa logiikkani mukaan aurauksessa yliohjaamaan. Ehkä jopa käytännössä.

                            Comment


                              #15
                              Jos vetää toiselle puolelle voi Caster olla pielessä. Ainakin typ44:ssä saa muistaakseni tuota hieman säädettyä joustintuen yläpäästä, pienikin muutos vaikuttaa ohjautuvuuteen.
                              Kaivetaanpas vanhaa ylös.

                              Onkos kaikissa vanhemmissa Audeissa säätö tuolla joustintuen yläpäässä? Epäkeskoisesti?
                              Nyt olisi kyseessä ~85-mallinen kasikymppi.

                              Comment


                                #16
                                Taitaa toi joustintuen yläpään säätö olla noissa 100/200 Audeissa. Vanhemmista kasikympeistä en ole varma, mutta veikkasin säädön tapahtuvan alapallojen asemaa muuttamalla, kuten tossa mun kasikympissä. Camberia siis säädetään liikuttamalla alapalloja kohti auton keskilinjaa tai toisinpäin. Voi sitä casteriakin hieman säätää noilla - silloin liikutetaan alapalloja eteen- tai taaksepäin.

                                Comment


                                • #17
                                  Nostoa.

                                  Liukkaiden tullessa oma b6 alkanut oireilemaan samantapaisesti, eli kun tie on jäässä meinaa auto lähteä sivuttain luisuun, "kiemurtelee". Ensin ajattelin, että vika on wanhoissa kitkoissa, noh hain uudet nastat alle
                                  ja vika jatkuu edelleen, kävin vielä konttorillakin näyttämässä jos olisi jossain väljää, eipä ollut ei.
                                  Kiemurtelu tapahtuuu ihan kaupunkinopeuksilla. Autolla rullattu reilu 130tkm.

                                  Kulmat pielessä?

                                  Kuivalla kelillä auto menee normaalisti suoraan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kulmat pielessä tai tukivarret/varsi kulahtanu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kulmathan ne oli aivan päin mäntyä.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X