Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Soneran 24/1 toimii liian hitaasti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Tämä nyt voi olla hiusten halkomista, mutta minä pitäisin kaapelia ja kuitua eri asiana. Jälkimmäinen kotiin asti ja 100M liittymä, niin totta helvetissä se pelaa. Itsellä on 2M kaapelin (siis perinteisen kuparin) päässä kun parempaa ei ilman isoa rahaa saa. Tai saisi 8M, mutta tuo korotus ei vielä maksa vaivaa.

    Terho, mitäs kuituliittymä siellä maksaa? Siis asennuskulu?

    Comment


      #62
      Öö, mitenniin eri asia? Mulla on kriteerinä se että haluan netin kotiini siten että siinä toimii tekniikka ja laskutus, teknologia millä se toteutetaan on yhdentekevää. Kunhan nopeus korreloi jollain lailla maksetun rahasumman kanssa.

      Tuota kuituhommaa on paikallinen sähköyhtiö laajentamassa ja liittymä oli muutamia tuhansia euroja riippuen siitä miten kaukana asuu päälinjasta tms. Itsehän toki asun ihan todella kaukana, että ei varmaan ykköstonneilla selvittäisi edes. :)

      Comment


        #63
        Varmaan pointti oli että tekniikka pelaa jos se on tarpeeksi hyvää tekniikkaa. Aivan turha mielestäni marista jos Sonera/Saunalahti/Penan puhelimen oma ei toimi jos on kilometritolkulla ilmalinjaa välissä. Valittaa saa aina mutta syy ei useinkaan ole siinä yhteyden myyneessä operaattorissa eikä asia operaattoria vaihtamalla parane.

        Miten se kaapelointien laatu voisikaan vaihtua myyjää vaihtamalla? Hyvällä tuurilla mennään kilometritolkulla jonkun paikallisen operaattorin vuokraverkossa tai todellinen yhteysnopeus operaattorilta lähimpään keskukseen tulee hyvälaatuisena kuidulla ja viimeisen 500m jotain paikallisen 10 vuotta sitten vetämää paukkulankaa. Silloin on aivan sama kuka sen yhteyden on myynyt.

        Laskutuksen ongelmat ovat sitten kokonaan toinen asia, se puoli pitää toimia, luki laskussa saajana mitä tahansa.

        Comment


          #64
          No mutta onko se minun asiani asiakkaana korjata heidän vuokraamansa verkosto? Voinko jotenkin vaikuttaa siihen verkostoon mitä he operaattorina käyttävät? Sanoisin molempiin että ei.

          Ostan edelleen internettiä kotiini, minua ei todellakaan vähääkään kiinnosta _miten_ se toteutetaan teknisesti, keneltä operaattori vuokraa tai on vuokraamatta tekniikkansa jne. Jos ei jotain nopeutta voida teknisesti toteuttaa, silloin sitä ei pidä myöskään luvata.

          Comment


            #65
            En koita olla näsäviisas mutta jokaisessa adsl-sopimuksessa lukee se nopeuden vaihteluväli eli vähintään x ja enintään x. Olen kuluttajana periaatteessa samaa mieltä noista epäkohdista mutta näiden juttujen kanssa päivittäin työskennellessä olen sitä mieltä että jonkun tietyn operaattorin haukkuminen ei muuta mitään, samat ongelmat koskee jokaista toimittajaa.

            Comment


              #66
              Nuo viisaat päättäjät Arkadianmäellä ovat viimeksi lausuneet, että 2015 pitäisi kaikilla olla 100M laajakaista. Pitäis ja pitäis, huvilakin laittaa ja kiertää vähän mualimoo.

              Terho, en suinkaan tarkoittanut, että sun pitäisi tehdä jotain ja ikävää että yhteydet tökkii. Jos ja kun kerran asut valtaverkosta etäällä, niin nopeita ja aina varmasti toimivia yhteyksiä sinne ei valitettavasti saa keneltäkään. Kukaan muu kuin sulle nyt tulevan paukkulankaverkon (niinkuin hopsis asian ilmaisi) omistaja ei tarjoa lankaliittymää kun sen verkon vuokraus maksaisi enemmän kuin siitä liittymästä voisi vuokraa ja kuluja veloittaa. Samaten sen verkon korvaus paremmalla (käytännössä kuituverkko on se mitä nykyään rakennetaan) maksaa haja-asutusalueella enemmän kuin koskaan siitä takaisin voi saada. Sitä ajatellen on kummallista, että päättäjien mielestä kaikille pitäisi saada hyvää verkkoa halvalla. Tai ei se kummallista ole. Ne ei vaan taaskaan ymmärrä mistä on kysymys.

              Joku raja toki siinä, jos toteutunut yhteys ei ole lähelläkään luvattua. Uskoakseni reklamoinnilla voi saada hyvitystä jos on luvattu jotain mitä ei pystytä toimittamaan. Eli onko sulle nyt myyty sellainen nopeus, jota ei saavuteta niissä rajoissa, joissa luvattiin?

              Comment


                #67
                Joo siis homma meni niin että 8/1 oli netissä saatavilla tälle postinumerolle ja tilasin sen siis. Liittymässä oli kampanja, ei liittymismaksua, pari kk ilmaiseksi ja 18kk alennetulla hinnalla. Tiesin kyllä jo ennalta että sen verran kaukana keskuksesta ollaan ettei se 8 megaa varmaankaan toteudu. Tiesin kyllä senkin että nuo luvatut numerot ovat hyvin teoreettisia ylipäätään.

                Kun aloin liittymää käyttämään, niin maksiminopeus mitä tavaraa liikkui oli luokkaa 4/0.5. Se olisi vielä ollutkin ihan ok, mutta lisäksi yhteys pätki kokoajan säännöllisesti 5-10min välein. Laitoin sitten yhteydenottopyyntöä ja piakkoin sieltä tekniikan kaveri soittelikin minullepäin asiasta. Testailtiin siinä muutaman päivän ajan eri nopeuksia ja todettiin että eipä vaan toimi yli 2 megan nopeuksilla. Päädyttiin sitten siihen että tiputetaan liittymän nopeus, jotta saadaan linja pysymään ylhäällä katkotta. Tämä oli minulle ok, joskin tietyti lievä pettymys. Tekniikan kaveri oli kuitenkin asiallinen ja palveluhenkinen alusta loppuun, josta kiitos hänelle. Näiden toimenpiteden jälkeen linja onkin toiminut katkotta tällä alemmalla nopeudella.

                Tästä alkoivat kuitenkin sitten laskutusongelmat. No olihan siinä ollut jo alkujaan jotain pientä hässäkkää noiden ilmaisten kuukausien kanssa, taisi laskut niistä tulla joista reklamoin. Liittymän nopeuden vaihto ei ollut heidän järjestelmiinsä rekisteröitynyt, joten laskut tuli edelleen vanhalla summalla. Niistä olen sitten reklamoinut nyt vuoden päivät vaihtelevalla menestyksellä. Alussa jaksoin selvittää asiakaspalautteeseen oikein juurta jaksaen mitä oli tehty, sovittu ja mitä oikeasti oli tapahtunut. Huomasin kuitenkin asiakaspalvelijoiden minulle soittaessa että noita stooreja ei aina ollut jaksettu lukea.

                Asiakaspalvelijat neuvoivat minua ristiin, ensimmäinen sanoi että maksa tämä, jätä tuo maksamatta, toinen sanoi että maksa kaikki pienemmällä summalla. Yksi ei ilmeisesti ymmärtänyt puhetta kun pitkällisen puhelinkeskustelun jälkeen pyysin häntä lähettämään yhteenvedon puhelun aikana läpikäymistämme asioista sähköpostiin, koska en mitenkään voisi muistaa kaikkia summia ja laskun numeroita ulkoa. No eipä lähettänyt.

                Viimeistä edellisellä kerralla soitti asiakaspalvelija joka vaikutti asialliselta ja vakuutteli että hän korjaa nämä loputkin laskut että tulee sitten oikein vastaisuudessa. No eipä tullut. Nyt viimeisimmällä kerralla puhelimessa oli niinikään suht asiallinen tyyppi joka niinikään vakuutti että nyt laitetaan asiat kuntoon, saas nähdä. Erikoista hommassa on minusta se ettei laskutusta saada kuntoon vaikka olen vuoden aikana jokaisesta laskusta reklamoinut. Järjestelmän on oltava totaalisen paska tai käyttäjät tumpeloita? Tai sitten asiakkaan tyytyväisyys ei muuten vaan kiinnosta ja asiaan ei viitsitä paneutua oikeasti. Asiaa on kuitenkin puitu kuitenkin useamman henkilön toimesta siellä päässä.

                Toisten operaattorien puhelinmyyjät kun soittavat olen heille todennut että mikäli pystytte tarjoamaan lankaliittymää vaihdan heti, mikäli ette niin ei kiitos. Tilanne on sikälikin kiusallinen koska liittymä on teknisesti kuitenkin toiminut alun jumppaamisen jälkeen ok.

                Comment


                  #68
                  Terho, ei kai sulla ole sattumoisin Telewell:n ADSL purkki? Esim. malli EA510.

                  Mulla oli sama ongelma tuon kanssa eli luvattu 8/2M yhteys ei toteutunut, jäi aina 4/1. Ongelma on siinä että EA510 v2 ei tue adsl2+ protokollaa kunnolla. Asiakaspalvelussa koettivat tehdä vaikka mitä, mutta tuloksetta. No lainasin töistä hiukan järeämpiä testereitä yms. laitteistoa ja aloin ihmettelemään mitä siellä piuhoissa liikkuu ja selvisi, että vika on on tuossa Telewell:n purkissa, kättely tökki.

                  Telewell korjasi tuon ja julkaisi aikoinaan EA510 v3:n joka toimii oikein. V2.,sta ei saa edes firmiksen päivtyksellä toimimaan oikein nopeammalla kuin 4M yhteydellä.

                  Soneran liittymä on siis täälläkin kyseessä.

                  Comment


                    #69
                    Ei oo telewell, tällä hetkellä Billionin purkki jonka mallia en muista. Kokeiltu myös jollakin A-linkillä.

                    Comment


                      #70
                      Otsikkoon liittyen :)

                      Comment


                        #71
                        Kyllähän sitä saattaa heikkohermoisempi miettiä jo aika raskaitakin toimenpiteitä. :) Oma laskutusdilemmani on tullut nyt kuntoon, kenties erään kerhotoverin suosiollisella avustuksella tai sitten joku aspan täti on muuten vaan osoittanut merkillepantavaa pätevyyttä. Nopeus nyt on vieläkin mitä on, mutta hintaakin on sittemmin tarkistettu niin antaa olla kunhan toimii.

                        Comment

                        Working...
                        X