Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat hakusessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kesärenkaat hakusessa

    No niin, lain kirjaimen mukainen talvirengaspakko on taas ohi ja kesärenkaat uupuvat. Nyt kaivattaisiin suosituksia uusista kumeista. Tarkoituksena on hankkia 16" 205/55 renkaat. Nopeusluokka pitäisi olla kait W.

    Alustavien selvittelyjen jälkeen olen päätynyt seuraaviin vaihtoehtoihin:

    Nokian Z
    Conti PremiumContact2
    GY Eagle F1

    Nokialainen kiinnostaisi ehkä eniten. Conti olisi "testivoittaja", mutta olen kuullut laatuongelmista PremiumContact kakkosissa - tiedä sitten onko huhuja vain. GY taas on malli-iältään jo melkoisen vanha rengas ja en ole varma löytyykö sitä edes toivomassani koossa. Mikä noista olisi paras valinta? Suvikumissa arvostan äänettömyyttä, vähäistä uraherkkyyttä ja märkäpitoa.

    Jotain muutakin tunnettua ja hyvin saatavilla olevaa rengasta saa ehdottaa.

    #2
    Itse olin juuri ostamassa kesärenkaita, vaihtoehdot olivat samat. Päädyin Continentaliin. Olen kuullut että Eagle F1:set vetelevät oikein kunnolla urissa. Nokiat taas saivat jäädä koska ovat kuullemma nopeita kulumaan. Muutama tuttu on käyttänyt SportContacteja, ja pitoa on kuullemma oiken kunnolla, pysyy kun liimattuna tiehen. Tosin SC2:sten pito ei ole järjestään maailman paras soratiellä, katso vaikka uria.

    Comment


      #3
      Continentalia suosittelen minäkin. Onkos tuon nopeusluokan oltava välttämättä W?

      Comment


        #4
        Jos on vähemmän, pitää laittaa kojetauluun tarra, joka kertoo renkaiden nopeusluokan olevan alempi kuin auton huippunopeus. Talvirenkaiden takiahan tuollainen pitäisi olla hyvinkin suuressa osassa autoja, mutta eipä omassakaan ole.

        Comment


          #5
          No eihän tuon nopeusluokan ihan pakko ole W=270km/h olla, ehkä toi V=240km/h saattaisi välttää. Mielummin kuitenkin rengas jossa nopeusluokka riittää, jos autolla vaikka eksyy vapaan nopeusrajoituksen alueelle. Suomessahan riittäisi vaikka S-luokan rengas ihan hyvin.

          Täytyy varmaan tehdä valinta Nokialaisen ja Contin välillä. Mulla tulee kilsoja niin vähän vuosittain, että renkaan kuluma ei ole kovin merkittävä tekijä. Tahtoo olla niin, että renkaat ehtivät vanheta ennen kulutuspinnan loppumista. Noksu kiinnostaisi sikäli, että toi Conti on mielestäni kulutuspinnaltaan vähän hassun näköinen rengas. Sorapito ei myöskään ole merkittävä tekijä, täältä meiltäpäin kun ei sorateitä meinaa löytyä enää etsimälläkään.

          Comment


            #6
            Itse voin ainaska puoltaa Nokian Z renkaita. viime kesän alla 225/40/18 ja olivat pirun hiljaset matalaprofiilirenkaiksi. Ja ei vedelly urissa ja vesikelissä oli hyvät ajaa.
            kilometrejä tuli niille renkaille viimekesänä n.12tkm ja kuluvat 4mm. Johtuu varmaanki ajotyylistä kun tuli ensihuumassa reviteltyä yms. Ja ratapäiviä oli 2, motoparkissa molemmat ja kierroksia joku 30 yhteensä. Että omasta mielestäni eivät nyt hirveesti kuluneet loppujen lopuksi.
            Matka-ajoa renkaille ei hirveitä kertynyt että sekalaista ajoa.

            Comment


              #7
              Edellisen kesän ajoin Nokian Z kumeilla (225/45/17). Eipä niistä pahaa sanottavaa, tuntuu vaan kuluvan kohtalaisen nopeasti.

              Comment


              • #8
                UrS4:n alkuperäisrengastus on nopeusluokkaa Z.

                Comment


                  #9
                  Toi Z-nopeusluokka on muuten vähän outo. Nopeusluokitukset käsittääkseni menee näin:

                  N <140 km/h
                  P <150 km/h
                  Q < 160 km/h
                  R < 170 km/h
                  S < 180 km/h
                  T < 190 km/h
                  U < 200 km/h
                  H < 210 km/h
                  V < 240 km/h
                  Z > 240 km/h
                  W < 270 km/h
                  Y < 300 km/h

                  Muille luokille siis ilmoitetaan suurin sallittu nopeus, jossa rengasta saa käyttää. Z-luokituksen omaavalla renkaalla taasen saa ajaa yli 240km/h. Mitäs se nyt sitten tarkoittaa, mikä on Z-luokalle suurin sallittu nopeus? Oiskohan Z-joku vanha standardi ajalta ennen W- ja Y-luokkia.

                  Comment


                    #10
                    Vai onko se vanha ZR?

                    Comment


                    • #11
                      Taitaa siis juuri olla tuo ZR ilman W:tä.
                      <klik>

                      Comment


                        #12
                        Jotenkin niinhän se meni, että Z on jäänne. Tarkoitti kai että valmistaja erikseen määrittelee, mutta vähintään x.

                        Comment


                          #13
                          Michelinin rengasvalitsin sanoo, että S2A:n tyyppihyväksyttyjen kumien nopeusluokka on W.

                          Comment


                          • #14
                            Mistä lähtien Suomessa on ollut nopeusluokkamääritys autotyypin mukaan?
                            Saksassahan se nyt on ollut vaikka kuinka kauan, mutta en ole moisesta Suomenmaalla käytettävän. Haiskahtaa pelkältä rahastukselta. Kuormitettavuus kantavuuden mukaan on käsitykseni mukaan ollut ainut selkeä määritys autotyypin mukaan. Jos/kun halajaa Suomen rajojen ulkopuolelle on selkeää tarvetta ruveta iskemään mainittuja tarroja kabiinin puolelle.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä kait toi nopeusluokitus on jo ollut jonkin aikaa. Käsittääkseni joku EU-direktiivi niin määrää. Käytännössähän sitä ei valvota lainkaan.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla ois vaihtoehtoina GY F1 tai Misukan Pilot Sportit. Kummatkin on suunnilleen samassa hinnoissa ja kummistakin oon kuullu hyviä kommentteja. Käyttö on katukäyttöä ja kevyttä rata-ajoa ja haluaisin renkaalta hyvää pitoa kuivalla ja märällä. Rengasmelu ei ole suurin miinuspuoli, et enemmin arvostan suorituskykyä. Kilometreja tulee vähän (max. 10tkm kesässä).

                                Eli kummat kannattais valita vai olisko joku parempi vaihtoehto tossa hintaluokassa? (alle 800?/kierros 225/40/18)

                                Comment


                                  #17
                                  Noista vaihtoehdoista ottaisin Micheliinit. SportContact 2 ois varmasti aika hyvä vaihtoehto tuohon hintaluokkaan. Itsellä erittäin hyviä kokemuksia noista Conteista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mistä saat Teemu tuon kokoset contit tuhon hintaan? Itsellä hakusessa 235/40/18

                                    Comment


                                    • #19
                                      Soittelin kaikki turun rengasliikkeet läpi ja hinnoissa oli tosi paljon eroja. Halvimman tarjouksen sain kaerlan kumista, missä F1:set oli 750? ja pilot sportit 780? asennettuina. Kalleimmassa paikassa hinnat oli reilu tonnin...
                                      Tohon hintaan ei kannata ees alkaa tilaamaan rengasonlinestakaan...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Selvä. Itse olen katsellut tuolta www.aluvanne.com sivuilta. Siellä f1 760 ?. Onko sulla kokemusta noista f1..? Olen kuullut että vetelisi urissa aika paljon...

                                        Comment


                                          #21
                                          yleensä noi f1 on paljon halvemmat kuin misukat joten jos lähes samaan hintaan saat puoltaisin misukoita joista ei ikinä kuule mitään negatiivista (siis ps2). itse ostin toissa kesänä 235/40-18 ja halvimmat mitä löyty oli 1000e asennettuna (kytkykaupassa superleggeroiden kanssa). eli hinnat on tullut alas tai sitten toi 235 levee on paljon kalliimpi?

                                          nyt tarvitsen vain kaksi rangasta kun oli viimekesänä pakko ostaa kaksi NRY:tä kun puhkes matkalla rengas eikä ollut muita tarjolla. F1 kuvio on samantyylinen kuin NRY:ssä joten pitänee koittaa niitä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo sitä itekki ihmettelin et ne oli tuolla noin samanhintaiset kun muissa paikoissa niissä oli monen sadan ero. No voihan se tietty olla et se sano mulle vahingossa väärän hinnankin...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minulla on Nokian NRY ollut!215/45/17 todella hyvä rengas!vesi kelillä ja lujassakin vauhdissa toimii
                                              hyvin!ja eikä ole ura herkät!suosittelen!

                                              Comment


                                                #24
                                                Mulla on f1 235/40 18" vetelee alle 80km/h, mut sen jälkeen menee kuin juna... sateessa pito on tosi hyvä...itse tulen pysymään noissa! Mua ei noi renkaista tulevat äänet kiinnosta pätkääkään(autossa tärkeämpääkin kuunneltavaa) Sadekelin pito on varmaan mulle se ratkaiseva tekijä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Poikkesin Rengasmaailmassa kotimatkalla. Pyysin tarjoukset renkaista ja vanteista. Jos jotain muutakin kiinnostaa hinnat, niin laitetaanpa ne tänne.

                                                  Vanne (16") OZ Ultraleggera 730e

                                                  Renkaat koossa 205/55 16

                                                  GY F1 580e
                                                  Nokian Z 618e

                                                  GY:t vanteineen (sis rengastyöt) 1310e
                                                  Noksut vanteineen (sis rengastyöt) 1348e

                                                  Miltäs nuo hinnat kuullostavat, onko tarjous hyvä vai huono?

                                                  Myyjä kehui sen verran estottomasti noi GY-renkaita, että sai minut lähes vakuuttuneeksi niistä. Toi OZin vanne oli myös aika asiallinen, täytyy sanoa, etten ole ikinä pitänyt niin kevyttä vannetta kädessä. Harmi ettei sattunut kalavaaka mukaan, olisi ollut kiva tietää vanteiden todellinen paino.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Yleensähän sitä kehutaan parhaaksi missä on isoin kate firmalle. =)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      kenelläkään kokemusta pirelli pzero nero 225/40/18 oon meinannu tollaset hommata?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Niin onhan rengas- ja muissakin kaupoissa aina syytä pitää mielessä, mikä kauppa on myyjälle kannattavin. Voihan se olle, että GY:n kate on suurempi mitä Noksuissa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olen etsimässä 235/40/18 kokoisia kumeja kesäksi. Kovin on vain vaikeaa valita rengasmerkkiä kun en ole ennen näin isoja ostanut. Edelliset kesärenkaat olivat 17" contit mutta nyt contit eivät tule kysymykseen suuren hintansa vuoksi. Hintahaarukka minulla on 500-800?.

                                                          Renkaissa arvostaisin hiljaisuustta ja ne eivät saa olla uraherkät. Ajoni on hyvin sekalaista, siis sekä matka-ajoa kuin myös kaupungissa pyörittelyä.

                                                          Itse olen katsellut goodyearin eagle f1:siä tai michelin pilot sportteja. Onko kellään kokemusta?
                                                          Ja suositelkaapa mitkä kannattaisi ostaa.

                                                          Kiitoksia jo etukäteen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No nuo Pilot Sportit on kyllä kalliimmat kuin nuo Contit. Barum ois yksi vaihtoehto halvemmasta hintaluokasta. Goodyearit minä jättäsin ainakin kaupan hyllyyn. Jos haluaa ostaa hyvät ja halvat renkaat, niin joutuu kyllä ostaamaan kaksi sarjaa renkaita.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X