Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lakiapua työaika-asioihin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Juuei, en ole kunnalla tai valtiolla töissä.

    Comment


    • #32
      Juuri sain sen verran vastausta että "Jos olisit pitänyt sen lomapätkän vaikka huhtikuussa niin olisi laskettu eri tavalla jolloin päiviä olisi jäänyt enemmän, nyt kun pidit noin alkuvuodesta, meni kaikki lomat".
      Itsekään en käsitä miten se pitämisen ajankohta vaikuttaisi siihen miten ne kertyy.
      Miten ihmeessä tuon pystyy vääntämään rautalangasta että sen ei pitäisi (ainakaan omasta mielestä) vaikuttaa kertymiin mitenkään koska ne lomat sitten käyttää..?

      Lisäys: Ja koska kyseessä on LOMA, kertyy lomat myös siltä ajalta minkä olin silloin lomalla. Tilanne lienee eri jos olisin ollut sen ajan palkattomalla?
      Viimeksi muokannut cancermann; 24.10.2016, 07:25. Perustelu: Täydennys, oon töissä just...

      Comment


      • #33
        Mielenkiintoiseksi menee. Palkanlaskija sanoi että minulle ei ole kertynyt lomanmääräytymusvuoden alusta kuin 2pv/kk koska olen pitänyt talvella lomaa jota en vielä ole etukäteen ansainnut. Tuo siis sovittiin silloisen toimarin kanssa.
        Voiko tuollainen "sanktio" olla edes mahdollinen?
        Jotenkin Ugemin linjaan itse kyllä menisin tässä laskennassa.

        Comment


          #34
          5 luku

          Vuosiloman antaminen

          20 §

          Vuosiloman antamisajankohta

          Vuosiloma annetaan työntekijälle työnantajan määräämänä ajankohtana, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi loman pitämisestä 21 §:ssä tarkoitetulla tavalla.

          Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma). Muu osa lomasta (talviloma) on annettava viimeistään seuraavan lomakauden alkuun mennessä. Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa.

          Jos loman antaminen lomakaudella aiheuttaa kausiluonteisessa työssä olennaisia vaikeuksia työnantajan toiminnalle, kesäloma voidaan antaa lomakauden ulkopuolella saman kalenterivuoden aikana.
          Sinulla on siis annettu 2016 tammikuussa lomaa lomakauden ulkopuolella, saman kalenterivuoden aikana kuten laki sanoo?

          2 luku

          Vuosiloman pituus

          6 §

          Täysi lomanmääräytymiskuukausi

          Täytenä lomanmääräytymiskuukautena pidetään kalenterikuukautta, jolloin työntekijälle on kertynyt vähintään 14 työssäolopäivää tai 7 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettua työssäolon veroista päivää.
          ...Ja 2016 tammikuussa tapahtuneesta lomasta huolimatta on tullut 14 työpäivää kalenterikuukauden aikana?

          Itse olisin sitä mieltä että loman pitäminen ei vaikuta lomankertymiseen mikä on tullut nuo 14 työpäivää täyteen.

          Comment


            #35
            Olin jo Ilkan kanssa samaa mieltä, mutta mietin omaa historiaa hieman tarkemmin.
            Eli se 2pv kertymän kausi sulla kesti 2 kuukautta Vuonna 2015 ja sitten alkoi täyden 2,5 kertymä. Toukokuu on yleisesti lomien kertymisen kantiltä paskin aika vaihtaa hommia ja siitäkin on kokemusta.
            Itse olen aina saanut sovittua täyden loman seuraavaksi kesäksi vaikka olen aloittanut esim joulukuussa. Talvilomaa ei tuolloin seuraavalle talvelle ole tietenkään kertynyt.

            Joten sulla pitäisi olla talviloma 2017. Se, että on pitänyt etukäteen lomia ei vaikuta siihen paljonko niitä kertyy kuukaudessa.

            Edelleen olen sitä mieltä, että tuo kuulostaa niin pikkulafkameiningiltä sulla. Toisaalta en tiedä millainen työaika sulla on, kun kirjotat jostain vapaista listalla. Mulla on aina ollut liukuva päivätyö, joten listat ei ole mulle tuttuja. Vanhoilla työntekijöillä voi olla omia etuja joita sulla ei ole.

            Lomien siirtäminen on mahdollista, mutta itse niitä ei voi omin nokkinen tietenkää siirrellä toiselle lomavuodelle. Vaimolla on töissä kesäloma pätkitty 3+1 pätkiin ja lomat pidetään vaihtuvilla kuukausilla. Oliko, että jotkut joutuu pitämään loman jo toukokuussa, seuraavana vuotena kesäkuussa jne. Ja viikko syksyllä tms.

            Ja suora ERTO:n tulkinta asiasta, suora esimerkki eikä tarvitse kuin vuosiluvut muuttaa. https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/vuo...-ansaitseminen
            Työsuhde alkoi 1.2.2010. Työntekijä ansaitsi lomaa 2 pv/kk ajalla 1.2. - 31.3.2010 (yhteensä 2 x 2 pv = 4 pv.), koska työsuhde oli kestänyt 31.3.2010 mennessä alle vuoden. 1.4.2010 lukien lomaa kertyy 2,5 pv/kk edellyttäen, että työsuhde kestää 31.1.2011 saakka (jolloin työsuhde on kestänyt vuoden). Näin ollen koko lomanmääräytymisvuodelta 1.4.2010 - 31.3.2011 kertyy 2,5 arkipäivää/kk, vaikka työsuhdetta tulee vuosi täyteen vasta lomanmääräytymisvuoden loppupuolella.
            Viimeksi muokannut Puuhapete; 24.10.2016, 17:51. Perustelu: Uudelleen pohdinnan tulos.

            Comment


            • #36
              Ensimmäiseltä täydeltä loman ansaitsemisvuodelta ansaitaan 2,5 päivää lomaa per kk. Ei siinä ole mitään vuoden karenssia. Tuolla Ugemin viestissä linkin takana on aivan vastaava esimerkki kuin tämä tapaus.

              "Työsuhde alkoi 1.2.2010. Työntekijä ansaitsi lomaa 2 pv/kk ajalla 1.2. - 31.3.2010 (yhteensä 2 x 2 pv = 4 pv.), koska työsuhde oli kestänyt 31.3.2010 mennessä alle vuoden. 1.4.2010 lukien lomaa kertyy 2,5 pv/kk edellyttäen, että työsuhde kestää 31.1.2011 saakka (jolloin työsuhde on kestänyt vuoden). Näin ollen koko lomanmääräytymisvuodelta 1.4.2010 - 31.3.2011 kertyy 2,5 arkipäivää/kk, vaikka työsuhdetta tulee vuosi täyteen vasta lomanmääräytymisvuoden loppupuolella."
              Viimeksi muokannut vilik; 24.10.2016, 17:36. Perustelu: Typo ja tapatalk allekirjoitus

              Comment


                #37
                Itsekkin menin tuohon miinaan aluksi, kun sitä ei osannut ajatella, jotta se loma kertyy vasta seuraavan vuoden kesälle ja talviloma siitä vielä noin puolen vuoden päähän vielä lisäksi.
                Itellä ollut aina ekalle kesälle sovittuna lomat erikseen.

                Comment


                • #38


                  Toivottavasti näkyy tuo kun kännykällä väsään.
                  Eli kaaviossa mun näkemys miten pitäisi mennä.
                  Eli ekana kautena tienattu 4pv jotka käytetty.
                  Seuraavana kautena 30pv joista nyt tapellaan kun ei muka olisi kertynyt kuin jotain 24 päivää tms... Oli vähemmän jakeluun menevä versio palkanlaskennasta..

                  Comment


                  • #39
                    No niin. Tämä asia tuli päätökseen, ja on 4 päivää säästössä. Auttoi tuo kuva selkeyttämään asiaa myös palkanlaskennan ja johdon osalta :)
                    Kiitos kaikille osallistuneille! Nyt osaan itsekin laskea nuo...
                    Viimeksi muokannut cancermann; 26.10.2016, 10:50. Perustelu: typo

                    Comment

                    Working...
                    X