Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

rSAP Bluethooth PHONE-ADAPTER (OEM) kokemuksia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • rSAP Bluethooth PHONE-ADAPTER (OEM) kokemuksia?

    Auto on A8 (D3) - 03 jossa MMI 2G High puhelimella+lisäluurilla ja kaikella muullakin.

    Löysin netistä tälläisen:
    http://www.ebay.de/itm/Audi-rSAP-Blu...item2c6215c960

    Kysymys on käsittääkseni alkuperäinen ensiasennus luurin tilalle sen keskikonsolin koteloon tuleva "luurin näköinen adapteri" jolla/jonka kautta auton integroituun puhelinjärjestelmään voidaan kytkeä henkilökohtaisia kännyköitä Bluetoothtin kautta (aina 4 kpl)? Voidaan soitella/vastata ja yhteystiedot siirtyy auton muistiin? Toimii monessa ajankohdan Audi-mallissa joissa MMI 2G (ilmoituksen liitteessä luettelo, kts myös www.kolumbus24.com jos linkki vanhenee).

    - onko kenelläkään kokemuksia?
    - toimiiko Nokialaisten kanssa (E7 ja Lumia 800)?
    - tarvitaanko auton puhelimessa enää SIM korttia eli millä liittymällä soittaa ja mitä puhelinnumeroa näyttää silloin?

    Osanumero on 8P0051440A

  • #2
    Kinnostavaa, en tiennytkään että tuollainen kilke on olemassa. Mulla on sama setti (sis.rakennettu puhelinjärjestelmä erillisellä bt-luurilla keskikyynärnojassa).

    Aikoinaan kun kysyin Kufatecilta miten saisin oman puhelimen paritettua auton järjestelmään he ehdottivat tätä. Hinta on vaan väärä :)

    Comment


    • #3
      Minulla on tuollainen. En tiedä millainen luurin kiinnitys A8:ssa on, mutta rSAP-palikka tulee kiinni tällaiseen kehtoon:



      Itse olen käyttänyt Nokialaisen (5230) ja Samsungin (Galaxy S) kanssa. Nokia toimi loistavasti, valikoista kannattaa sallia SIM-kortin etäkäyttö. Galaxyn kanssakin toimii, mutta joskus rSAP-tila on vähän ongelmallinen.

      Tuo laite siis (rSAP-tilassa) lainaa kännykän SIM-korttia bluetoothin kautta, muuten se toimii täysin itsenäisenä puhelimena ja käyttää esim. auton antennia. Myös yhteystiedot kopioidaan puhelimesta auton muistiin. Palikka toimii myös tavallisena (ei-rSAP) bluetooth-HF-laitteena, toiminnan kannalta ainoa ero on, että silloin puhelintoiminnot kulkee edelleen kännykän kautta ja auton antenni ei ole käytössä.

      Mielestäni tuossa on vain yksi huono puoli: Jos kännykkä on kytketty rSAP-tilassa autoon, tulevat tekstiviestit tallentuvat SIM-kortille. Kaikki kännykät (esim tuo Galaxy S) ei ilmoita silloin uusista tekstareista.

      Comment


      • #4
        Pari juttua pikaisen googlailun perusteella:
        - Suurin osa Android-luureista eivät tue rSAP:ia natiivisti, luuri pitää modata ja sen jälkeen asentaa viritelmä: linkki
        - Samsung Galaxy S ja S2 tukevat rSAPia
        - iPhone ei tue rSAP:ia

        Puhutaan SIM-kortin etäkäytöstä, eihän kellään ole enää 2000-luvulla SIM-kortilla yhteytstietoja. Onko bt:n protokollassa mahdollista päästä käsiksi puhelmien muistiin?

        Comment


        • #5
          Tuo rSAP-palikka lukee yhteystiedot ongelmitta puhelimen muistista. Ääkköset ei tosin toimi ainakaan FIS-näytöllä.

          Comment


            #6
            Loistavaa! Hanki tuollainen ja tee kunnon projektiselostus, etukäteen kiittää hän.
            Juuri viikonloppuna Tahkolla noiduin tuota lotjakkeen vitun hienoa bt-systeemiä, joka ei ole kovin kiinnostunut muista autossa mahdollisesti olevista bt-luureista.

            Jos tuo toimii, niin eipä ole hinnan kiroissa. Samsungiin mulla ei oo händsfriitä, joten tuo kuittaisi sen tarpeen.

            Comment


            • #7
              Mä ostin tuon Pennivasaran linkittämän adapterin, samalla myyjällä on vielä useampi kpl tai sitten toiselta myyjältä: linkki

              Mielellään kuulisin kokemuksia mitkä uudet puhelimet (ei-Nokia) toimivat mallikkaasti tuollaisella rSAP-adapterilla, eli siirtävät puhelimen muistista osoitekirjan ja näyttää kaikki saman henkilön alle tallennetut numerot.
              Viimeksi muokannut RobTq; 16.2.2012, 18:15. Perustelu: väärää infoa

              Comment


              • #8
                Ei tuo rSAP-kilke käy mun kärryyn. Tämä vaatii SAP-systeemin entuudestaan toimiakseen.

                Tässä karkeasti A6 MMI 2G (luultavasti A8 MMI 2G sama juttu) puhelinvaihtoehdot:

                Korjatkaa jos olen väärässä!

                1) pelkkä bluetooth-liitäntä
                Autossa on mikrofoni ja kaiuttimet
                Auto toimii bt-headsettinä (bt headset-profiili)
                Kuulvuuden kannalta heikoin vaihtoehto, käyttää kännykän antennia.

                2) bluetooth handsfree.
                Autossa on mikrofoni, kaiuttimet, antenni ja keskikyynärnojassa "kehtovalmius"
                Auto toimii bt-headsettinä (bt headset-profiili)
                Kuuluvuus on parempi, käyttää auton antennia mutta puhelut kiertää kännykän kautta = bluetoothin äänen kompressointi tarkoittaa tyydyttävää äänenlaatua.

                3) bluetooth autopuhelin SIM Access Profile (SAP)
                Kuten case 2, lisäksi puhelinjärjestelmä
                Auto "etälukee" (SAP) auton SIM-kortin , jolloin puhelut ei kierrä kännykän kautta = parempi äänenlaatu.

                4) sis.rak. autopuhelin (langattomalla bt-luurilla keskikyynärnojassa)
                Puhelinjärjestelmä omalla SIM-kortinlukija, vaatii siis oman kortin.
                Viimeksi muokannut RobTq; 1.3.2012, 18:48. Perustelu: Myyntiin liityvä teksti pois. Laite myyty.

                Comment


                • #9
                  Tulkitsenko oikein, että pitää olla nimenomaan 3. vaihtoehto että luuri toimii?

                  Itselläni taitaa olla tuo 4. vaihtoehto eli sisäänrakennettu MMI:hin integroitu HF-autopuhelin Bt-lisäluurilla jossa on oma SIM korttipaikka. Luulin, että tuo palikka olisi korvannut Bt-lisäluurin (Rsap-luuri olisi toiminut "linkkinä") ja sitä kautta oma kännykkäni olisi integroitunut järjestelmään, mutta ei sitten ilmeisesti?

                  Audilta kun kysyin, niin luettelivat 3 eri vaihtoehtoa (siitä kolmikirjaimisesta varuste-luettelosta huoltokirjassa) johon luuri toimii. Sori en laittanut niitä ylös. Omaan luetteloon ei natsannut. Mutta eipä sieltä tosin löytynyt koko puhelinjärjestelmän merkintää...

                  Comment


                  • #10
                    Se on puhtaasti arvaus että vaatii 3. vaihtoehdon, ehkä myös vaihtoehto 2. riittää. Ajattelin vaan kun 3. toimii headset-profiililla ja 4. SAP-profiililla että rSAP-adapteri ei sisällä sen enempää älyä vaan tavallaan muuttaa sen ensimmäisen lenkin järjestelmässä langattomaksi (+ antaa mahdollisuuden liittää enemmän luureja). Muuten toiminnallisuus on sama.

                    Sen verran olen nyt oppinut että vaihtoehto 4. (joka minulla myös on) ei käy. Puhelinjärjestelmä juttelee ainaostaan tuon Audin oman langattoman luurin kanssa ja näin on ollut myös Audin tarkoitus.

                    Vaihtoehtoon 4. ylivoimaisesti helpoin ja toimivin setti olisi multiSIM, eli autoouhelimeen laitetaan oma SIM-kortti. Minulla vaan on joku Saunalahden älytön määräaikainen soppari, joka estää käytännössä sen tilaamisen.

                    Comment


                      #11
                      Niinpä tietysti! Täällä myös tuo nro 4. Kyselty firman puhelinoperaattorilta (Elisa), onko mahdollista saada tupla-SIM. "Ei ole meillä ohjelmassa vähäisen kysynnän takia" . Auttaisikohan jos kyselisin useamman kerran?
                      Mulla nyt tuossa auton puhelimessa oma kk-maksuton liittymä ja auton puhelin toimii hätäreservinä, eli kun unohdan kännykän kotiin tai vastaavaa. Eipä tuota montaa kertaa ole käynnistelty tässä 2,5 vuoden aikana.

                      Tuo irtopalikka olisikin ollut liian näppärää, -kele...

                      Comment


                      • #12
                        Elisalla ei ole enää multiSIM-palvelua? Kuvittelin että Sonera ja Elisa tarjoavat palvelua yritysasiakkaille. Elisa ei tosin näytä markkinoivan sitä.. Saunalahden multiSIM taas lopetettiin vuonna 2008 ja sen saa tilattua ainoastaan hankkimalla Mobiililaajakaista+ palvelun: linkki

                        Tämä mukaan Elisa tarjoaa vielä multisimiä: linkki
                        Viimeksi muokannut RobTq; 24.2.2012, 12:21.

                        Comment


                          #13
                          Sen verran joutuu seisomaan korjattuna, että firman nykyiset puhelupalvelut toimittaa Elisa, mutta ilmeisesti hetikohta DNA, jolta kyseistä tuplaSIMmiä ei sitten löydy

                          Comment


                          • #14
                            Soitin Elisalle, multisimmiä ei enää myydä. Sääli.

                            Comment


                            • #15
                              Olen Elisalla töissä suurasiakasmyynnissä.

                              KYLLÄ myydään ainakin yrittäjä/yritysasiakkaille. Onko kenen nimissä tuo liittymä (oma/työsuhde)? Otitko yhteyttä kuluttajapuolelle? Onko liittymämuoto vanha Elisa kuluttajaliittymä?

                              Ja onko se tarkkaan ottaen Elisan vai Saunalahden liittymä? Saunalahdella ei multiSIM:ä enää ole.
                              Kuten olette ehkä huomanneet niin kuluttajia pyritään ohjaamaan (mm. palveluilla ja hinnoittelulla) Saunalahden suuntaan. Kuluttajapalvelut ovat eritymässä Elisalla.

                              Yrityspuolen asiakaspalvelu 010 191319 (Yrittäjät), 010 808088 yritykset tai laita privaa. Myös Oma Elisa palvelun kautta asian saa kuntoon.

                              Toisaalta sinulla voi olla oma liittymä omalla numerolla jos autoa käyttää joku muukin esim. perheenjäsen. Nykyään on oman verkon sisällä puhelut ilmaisia liittymiä. Eli tälläiseen liittymään voit laittaa autopuhelin kiinni soitonsiirron kännykkääsi ja puhelun siirto ei maksa mitään (kun siirrät Elisa/elisa jne).

                              Comment


                              • #16
                                Aah, soitin vahingossa numeroon 050 950 500, se taitaa olla Elisan yksityispuolelle. Kiitos tiedosta. En kyllä vieläkään löydä Elisan www-sivuilta tai yrityspuolen verkkokaupasta mainintaa multisim-palvelusta..

                                Mulla on nyt yksityishenkilönä Saunalahden määräaikainen liittymä, josta en kuulemma pääse irti edes rahalla, vaan mun on odotettava kiltisti sopimuskauden loppuun (vuoden loppuun). Sen jälkeen mietin Elisan liittymää yrittäjäpuolelta.

                                **************
                                Yksi iso syy mulle saada autopuhelinasia kondikseen on se, että nykyisellä luurilla (HTC Desire HD) en saa aina hyvää kuuluvuutta. Luulen että tuplaikkunat vaikuttaa asiaan jonkin verran koska jos seison auton ulkopuolella niin kuuluvuutta voi olla tyydyttävän ja hyvän välillä mutta auton sisällä kuuluvuus voi jopa hävitä..

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja RobTq Näytä viesti
                                  Yksi iso syy mulle saada autopuhelinasia kondikseen on se, että nykyisellä luurilla (HTC Desire HD) en saa aina hyvää kuuluvuutta. Luulen että tuplaikkunat vaikuttaa asiaan jonkin verran koska jos seison auton ulkopuolella niin kuuluvuutta voi olla tyydyttävän ja hyvän välillä mutta auton sisällä kuuluvuus voi jopa hävitä..
                                  Tuplalasit vaikuttaa paljonkin.
                                  Kokeileppa jotain irtonavia, tuskin toimii. Muuta mitä on valitettu, on autotallin avaajat, joutuu kuulemma kättä työntämään ulos jotta pelittää ( on varmasti merkki ja malli riippuvaista).

                                  Comment


                                  • #18
                                    RobTQ:lle. Loppukesästä 2011 tuli uusi asetus joka oli tarkoitettu kuluttajille mutta kattaa myös yritysliittymät. Saamasi vastaus on tarkkaan ottaen laiton.

                                    Puhelinnumero on pakko luovuttaa liittymävaihtoon, oli siinä minkälainen kytky tahansa. Liittymänumeron siirto ei kuitenkaan vapauta sinua maksamasta sitoumuksiasi vanhaa operaattoria kohtaan joka tarkoittaa että maksat kiinteät kuukausimaksut sopimuskauden loppuun (kuten puhelimet ja/tai minuttipaketit jos sinulla on sellaisia siinä mukana).

                                    Jos laite on SIM lukittu, niin lukitusta ei välttämättä avata, mutta Saunalahden lukittu laite hyväksyy (tai on ainakin aikaisemmin hyväksynyt) Elisan SIM:in koska verkko on sama.

                                    Eli jos vaihdat Saunalahden Elisaan eikä sinulla ole minuttipaketteja niin pääset irti, maksat toisin puhelinlaitetta saunalahdelle edelleen, mutta liittymät saa irti ja ne pelaa saunalahden puhelimissa (varmista tuo jos pystyt, voin lainata testiin liittymäänkin...).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiinnostavaa, Saunalahden aspa oli siis väärässä ja kieltämättä Elisan yksityispuolen aspa olisi voinut kertoa että multisimmiä myydän yritysliittymissä. Kiitos tiedosta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tästähän on ollut erilaisia keskusteluja ennenkin. Mutta olen nyt hukannut tuon listan noista telineistä mitä saa. Toki rSAP luurin voi hankkia myös joka maksaa... omansa. Toki Handsfree telineisiin saatavia sovitteita on myynnissä. Eli itseltäkin löytyy hyllystä yksi Nokian 6100 tai vastaavan luurin teline, johon voisi hankkia sovitteen muutamalla kyNpillä, mutta ei mahdu sitten käsinojan sisään. iLuurille Audin OEM - löytyy myös 4(s) malliin. Viimeiset kaksi numeroa kun otti pois niin Googlella pitäisi löytyä telineitä.

                                        Itsellä toimii 4f:ssä yhteistietojen luku iLuurista (4s), sekä viimeiset puhelut jne. Puheohjausta en ole testannut, ne kun eivät ole mitenkään kaksisia ja MMIstä pystyy suht helposti tietoja rullailla. B7:ssa en saanut yhdistettyä puhelimen yhteystietoja (iLuuri 3gs), mutta muuten toimi ihan ok. Tuolla telineellä vaan saisi huomattavasti paremman kuuluvuuden ja latauksen samaan aikaan.
                                        Viimeksi muokannut perrier; 27.2.2012, 12:46.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mun tietojen mukaaan iPhonet ha Androidit EIVÄT tue SAP:ia, poisluettuna Samsung, joka on maksanut lisenssimaksut ja tukee sitä ainakin Galaxy S ja S II -malleissaan. Jailbraketut ja rootatut laitteet ovat sitten oma lukunsa.
                                          Viimeksi muokannut RobTq; 4.3.2012, 20:48. Perustelu: vastaus oli jo aikaisemmassa viestissä

                                          Comment


                                            #22
                                            Itse olen sen niin päätellyt joistakin esitteistä, että rSAP auttaa tosiaan pitämään puhelimen akun paremmassa kuosissa, kun tosiaan käyttää SIM etälukua. Ei toimi kaikissa puhelimissa ja maksaakin melkein 400€ tuohon telineeseen. Sovitepalikan saat 150€ laakkoselta, joten järkevämmäksi vaihtoehdoksi se tulee. Samalla saat tosiaan paremman antennin ja äänenlaadun. + puhelin latautuu.

                                            Sanoisin tuota rSAP järjestelmää vanhentuneeksi, kalliiksi ja HiFistely leluksi. tosin yhdellä palikalla saat useamman puhelimen toimimaan, itse laitteen rajoissa. Eli ei tarvitse aina pistää 150€ telineeseen kun vaihtaa puhelinta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mun mielestä SAP ja rSAP on teknisesti ihan hyvä idea autossa, kun käytännössä auton oma puhelinjärjestelmä hoitaa kaiken = parempi äänenlaatu. Huonona puolena tietysti että kännykkä menee stand by -tilaan, eikä sitä voi käyttää mihinkään = ei voi surffata netissä liikennevaloissa ;)
                                              -----------
                                              Sain oman puhelinasian vihdoin järkättyä. Vanha määräaikainen sopimus Saunalahdella jää voimaan laskujen osalta, kunnes soppari umpeutuu loppuvuodesta. Numeron sain siirrettyä Elisalle, jossa he tarjoavat yritysliittymiin MultiSIM-palvelua 3,95e/kk (alv 0%).

                                              Tuo sisäänrakennettu autopuhelin erillisellä langattomalla luurilla vaikuttaa sen verran pätevältä raktaisulta, etten viitsi ruveta rakentamaan bt-settiä tilalle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei tarvinnut mulla tulla purkamaan sun telefoonia itselle :)

                                                Onko minun käsitys ihan väärä, että kun on tuo hainevä katolla niin se olisi vain puhelinta varten? Eikö radio/gps antennit ole ikkunoissa?

                                                Omassa on puhelinvalmius, niin kiinnostais onnistuuko pelkän bluethoot yksikön lisääminen autoon, että sais puhelinmen toimintaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jos mikki ja muut kilkkeet löytyy, niin Kufatec myy interface-boksia ja kaapeleita hintaan 589e: linkki
                                                  Koko setti on 869e: linkki

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Antennit on ainakin D3 (A8):ssa (TV 4kpl, radio, puhelin ja navi) ja varmaan kaikissa uudemmissa muissakin upotettu takalasiin. Siksi se maksaa noin 4000,- uusia.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A6:ssa GPS ja puhelin käyttää katolla olevaa antennia. Ainakin päätellen tästä Kufatecin kuvasta: linkki

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Onko kokemuksia Audin omaan puhelintelineeseen tulevasta Iphone sovittimesta?

                                                        Tuotenumero on 8t0051435f.
                                                        Tässä kuva kapistuksesta: http://imgvs.com/p-a-8t0051435f-1-0.html

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          itse tarvitseisin juuri kyseistä palikkaa (8P0051440A), onkohan kenelläkään jääny nurkkiin pyörimään?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eivät osanneet Laakkosella mulle tuota myydä kun eivät löytäneet koneelta ollenkaan kun kävin kysymässä.

                                                            Pitänee varmaan jostain muualta hommata (ebay) kun ei merkkivaraosatiski sitä saa toimitettua.

                                                            Kylläpähän tuo iPhone bluetoothilla auton omassa handfreessä toimii, mutta tuo telakka avittas sen verran että sais akkuakin ladattua siitä samalla.
                                                            Viimeksi muokannut sv; 21.3.2012, 09:05.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X