Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Silmälaserleikkauksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Silmälaserleikkauksesta

    Mahtaako jollaki foorumilaisella olla kokemusta? Itte oon ny vakavasti harkinnu menemistä moiseen. Hinnat näyttäs pyörivän siinä 2.5ke paikkeilla, vai mitä ite ootte maksanu?

  • #2
    Varautua kannattaa siihen, että näkö ei leikkauksen jälkeen ole täysin 0, joten on mahdollista, että silmälasi/piilaritarve pysyy ennallaan, joskin voimakkuudet tietysti ohenevat. Monet kuulemma mieltävät että näkö paranee huimasti leikkauksen jälkeen, eivätkä koe tarvitsevansa laseja, vaikka lukemat toista väittäisivätkin. Saattaa myös olla että tarvii joskus vuosien päästä uusia operaatio, sillä iän myötä näkö saattaa heikentyä. Nämä saattaa ollakin jo tiedossasi.
    Muija on optikko, ja korvakuulolta muistin nämä asiat kun keskustelujen keskelle olen useasti joutunut :)

    Työkaveri on harkinnut myös moista leikkausta. Hänellä on muistaakseni -6 näkö, joten hän on juuri sitä pohtinut, että mikäli ei ole varmuutta että pääsisi kokonaan laseista eroon, niin jättää väliin. Hän myös epäröi sitä, kun jossakin paikassa on operaatiot tyyliin tule sisään, tehdään tarkastus ja jos ei ole esteitä niin heti leikataan. Kun taas monessa muussa paikassa on ensin ajanvaraus jossa saa kysellä vielä oleellisia kysymyksiä ja tehdään tarkastukset, sitten vasta varataan leikkausaika.
    Kaipa netistä kuitenkin saa oleellisia tietoja kanssakävijöiltä.

    Comment


      #3
      Rouva oli noin kuukausi sitten. Ei oo muutakuin kehunut siitä asti, miten hyvin nykyään näkee. Eikä kuulemma sattunut yhtään, ei operaation aikana, eikä sen jälkeen. Maksoi kaiketi noi n. 3k€, eli parit uudet lasit + saman ajan piilolasishown kustannukset. Ei paha. (ja audin ylläpitoon menee tiytysti tuossa ajassa jo hippasen enempi :) Tehtiin siis tuo operaatsioni Turussa, molemmat silmät samalla kertaa.

      Comment


        #4
        Kaveri kävi yli kymmenen vuotta sitten laserleikkauksessa, piti operaation jälkeen olla viikon pimeässä/hämärässä. Hieman on muuttunut noista ajoista.

        Comment


          #5
          Itse kävin tuossa ~10v sitten. Toiseen silmään jätettiin varaa ns. ikänäköä varten ja toinen on +-0. Kävin vuosi sitten tarkastuksessa (Silmälaseri) ja lukemat on edelleen samat eli muutosta ei suuntaan jos toiseenkaan.

          Täytyy sanoa, että olen ollut 100% tyytyväinen hommaan vaikka aluksi ei päästy tuohon +- tulokseen ja jouduttiin leikkaamaan toiseen kertaan. Onneksi älysin ottaa sen ns. elinikäisen takuun (en tiedä myöntääkö ne tuota enää) Kaikki leikkaukset on ilmaisia loppuelämän ajan.

          Tuo oli törkeän kallis aikoinaan, yhteensä taisi mennä lähemmäs 6t euroa kaikkineen. Muistakaa, että ne lukuisat jälkitarkastukset yms. maksaa jokainen melko paljon eli kustannukset ei jää tuohon.

          Nykyäänhän ne pystyy leikkaamaan silmän kuin silmän. Metodit on ihan eri luokkaa kuin aikoinaan. Nykyään kun ei edes tehdä tuota "viiltoa" höylällä kuten mun tapauksessa.

          Comment


            #6
            Veljen vaimolle on suoritettu laserleikkaus silmiin pari vuotta sitten Tampereella ja tyytyväinen on edelleenkin lopputulokseen. Näkö palautui "lasittomaksi".

            Comment


            • #7
              Vaimoke kävi pari vuotta sitten leikkauttaan Oulun Diakonissalaitoksella molemmat silmät. On kuulemma ollut elämänsä paras sijoitus. Ei sen koommin ole laseja tarvinnut. Eikä ollut yhtään kipeenä.

              Comment


                #8
                Itse kävin viime tiistaina (29.6.) täällä kuopiossa laserleikkauksessa. Molemmat silmät leikattiin samalla kertaa, viikkoa aiemmin kävin ensin esitutkimuksessa, jossa kuvattiin silmät ja tarkastettiin näkö (sarveiskalvon paksuus jne....). Itselleni tehtiin Lasik-leikkaus, eli niin sanottu läppä leikkaus. Itselläni ei ollut mikään erityisen huononäkö, mutta koin lasit varsin hankalaksi ja käytinkin niitä lähinnä vain autoa ajaessani.

                Itse operaatio ei tuntunut miltään, reilusti enemmän tuntuu esim. hammaslääkärin pora :) Särkylääkkeitä en tarvinnut ollenkaan, lukuunottamatta heti leikkauksen jälkeen annettua buranaa. Tummia laseja piti pitää ensimmäinen vuorokausi ja sen jälkeen viikko nukkua ne päässä, ettei töki unissaan silmiä (silmiin ei saisi viikkoon koskea). Silmä tippoja pitää nyt laitella, pari viikkoa antibiootti tippoja + kostutus tippoja. Kostutus tippoja myöhemminkin käytettävä tarpeen mukaan. 4 päivää olin sairaslomalla. 2-4 vrk on tuo sairasloman tarve tällä leikkausmenetelmällä. Itse olen sen verran pölyisessä paikassa töissä, että sen takia tuo 4 vrk.

                Leikkaus päivänä näki jo varsin hyvin katella töllöä (esim. futispelit tuli kateltua). Kontrastiherkkyys on vielä hieman hakusessa, mutta se olikin tiedossa ja palautuu seuraavien viikkojen aikana. Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen ainakin toistaiseksi. Uloskin kun katselee, niin puut ei ole enää pelkkää vihreätä massaa, vaan niissä on lehdetkin :) Kuukauden päästä on ensimmäinen kontrolli jolloin alkaa tietää päästiinkö lähelle +-0.

                Itse olin käynyt näöntarkastuksessa 4-5 vuotta sitten edellisen kerran, eikä näkö ollut muuttunut mihinkään siitä (nyt ikää 29v). Vanhenemisen myötä tuleva ikänäkö on sitten erikseen, siihen ei laseroinnit auta. Eli itsekin tulen tarvitsemaan varmasti jossain vaiheessa lukulasit.

                Kaiken kaikkiaan tulee n. 3k€ hintaa tälle show:lle, mutta pidän sitä varsin kohtuullisena siitä ilosta ettei tarvitse laseja pitää.

                Comment


                  #9
                  Itselläni on piilolinssit. Olen harkinnut leikkausta myös pidemmän aikaa.

                  Kävin vasta silmälääkärillä (ja myös silmäkirurgi) ja kysyin häneltä tuosta laserleikkauksesta. Hänen mielipiteensä oli ettei siitä ole pidemmän päälle (välttämättä) hyötyä koska mitä todennäköisimmin vanhemmalla iällä tulen tarvitsemään lukulasit johon leikkaus ei auta ja vaikka leikkauksen ottaisikin, lähinäkö huononee tulevaisuudessa mitä todennäköisimmin kuitenkin ja tarvitset silti lasit

                  Hän myös sanoi että jos en laikkausta ota, voi olla etten välttämättä tule koskaan tarvitsemaan lukulaseja ja kaukonäkökin saattaa parantua ajanmyötä hieman koska silmämykiö tulee kuitenkin vetäytymään hieman ajan saatossa.

                  Tuo on toki vain yksi mielipide, mutta pani toki hieman miettimään enämpi.

                  Comment


                  • #10
                    Nissenin kaverit oli saunottaneet hyvin tuota lääkäriä :D

                    Comment


                      #11
                      Itse en oikein jaksa uskoa, että kaukonäkö yksinään korjautuisi jos puhutaan siis aikuisista ihmisistä, lapsilla asia erikseen. Eli samaa mieltä Ronin kanssa.

                      Ikänäkö tulee meille kaikille, ennemmin tai myöhemmin, sille ei voi mitään. Ja silloin yleensä ne lukulasit on tarpeen.

                      Pari tuttua kävi vuosituhannen vaihteessa laserleikkauksessa ja kummankaan näkö ei ole muuttunut sen koommin, molemmilla ikää nyt +40.

                      Comment


                      • #12
                        Kysytään nyt tässä, että onko kellään kokemusta ICL-leikkauksesta? Híntaahan tuolla leikkauksella on ~2700€/silmä eli aika kallis operaatio kyseessä.

                        Comment


                        • #13
                          Yhellä tutulla oli molemmissa jotain -13 luokkaa ja ei nyt tarvii laseja ollenkaan laserleikkauksen jälkeen.
                          Noin 3000? oli hinta.

                          Comment


                            #14
                            Itellä on karvan päältä -6 molemmis. Ala-aste iästä on lasit ollu ja jotenki tekis mieli hankkiutua näistä eroon. Kuhan ny saa mopon myytyä ni pitää olla yhteydes Seinäjoelle ja kattoa mitä lääkäri tuumaa.

                            Comment


                              #15
                              Tuosta näön muuttumisesta iän myötä, ite sain 11v ikäisenä lasit, huonoimmillaan näkö oli -2/-1.75 kun olin 19v. Nyt ikää 34v ja näkö on palautunut arvoihin -0.5/-0.5. Nelikymppisenä pääsee ehkä laseista eroon :-)

                              Comment


                                #16
                                Ja sitten tarviikin jo lukulasit =)

                                Comment


                                  #17
                                  Oma puolisokin leikkuutti molemmat silmät yhtäaikaa Tampereen mehiläisessä 2006 tammikuussa, kustannukset esitutkimus,leikkauskäynti ja jälkitarkastus n.2700€. Lähtö tilanne oli -6 ja -6,5 ja nykyisin täydellinen näkö. Ainoa asia mikä kuulemma harmittaa, on se ettei tehny operaatiota aiemmin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Funtsin aikoinaan, molemisssa okulaareissa -2.25, pysynyt vakiona vuodesta 93 asti. Viimeiksi mitattu joku viikko sitten kävin uusia silhuja tilaamassa.

                                    Sitten tulin siihen tulokseen että piiloudun mieluumin rillien taakse ja keikaroin kakkuloilla. Tuolla hinnallahan saa jo anopille ostettua suupielelien kohennusleikkauksen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mullakin on tuo homma edessä. Nyt meni raha kylppäriremppaan, mutta eiköhän se hoidu viimeistään veronpalautuksista. Olen jo päätynyt Femto Lasik menetelmään, vaikka se vähän enemmän maksaakin. Se on totta, että rillejä tolla rahalla saa aika kasan.

                                      Mulla rillit on ovat maksaneet n. 500-600e/laaki ja olen uusinut niitä 2v välein. Yleensä sen takia, että linssit ovat olleet huonossa kunnossa. -1 On näkö sekä hajataittoa ja siinä pysynyt jo pitkään. Nyt mittarissa 32v, joten todennäköisesti jo 10-15v päästä mulla on lukulasit, kävin leikkauksessa tai en.

                                      No kaikkea ei voi mitata pelkässä tuottavuus/kustannus asteikossa. Itse kyllä tulen varmasti riemuitsemaan rillittömyydestä. Takuuleikkauksista kannattaa muistaa vieläse, ettei niitä voi tehdä loputtomiin. os sarveiskalvo käy liian ohkaiseksi, siitä ei enää voi höylätä matskua pois. Eipä se nyt kuitenkaan taida liian ohueksi mennä yhdestä tai kahdesta leikkauksesta...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Leikkasin omat silmät Lasik+ menetelmällä 4vuotta sitten. Ei muuta kuin positiivisia kokemuksia. Jää lasien osto pois kokonaan ja eri harrasteissa (vuorilla telmuilu, melonta, fillarointi, uinti, jnejne...) tarvittavat aurinkolasit jne paljon halvemmaksi kun ei oo enää laseja. Samalla poistuu riski siitä että piilarit päässä jos sattuu päänsä kolauttamaan johonkin (oon nähny alpeilla kun laskijalta meni taju useiksi tunneiksi ja oli piilarit päässä) niin ei tee hyvää silmille... Ja helpottuu muuten helvetisti elämä kun noista laseista pääsee muutenkin eroon. Oikeestaan vasta sitten kun laseista/piilareista pääsee eroon niin ymmärtää millaista säätöä lasien kanssa elämä on. Ei voi kun suositella leikkausta. Mulla taisi olla 1pv sairaslomaa toimistohommista. Ja heti leikkauksen jälkeen näki jo ihan hyvin. Kävin leikkauksen jälkeen varmaan 1,5 viikkoa suihkussa uimalasit päässä niin ei menny hiuksia pestessä saippuaa silmiin. Tuosta ne mulle varoitteli leikkauksen jälkeen...

                                        Comment


                                          #21
                                          Leikkasin omat silmät Lasik+ menetelmällä 4vuotta sitten.
                                          Tä?! Netistäkö löysit ohjeet? :) Ei herneitä :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Itsekkin leikkasin noin 10v sitten lasikilla ja nyt piti hankkia lasit -0.75. En taida jaksaa mennä uudestaan kun alkaa kohta ikänäkökin painaa vaikka vieläkin huononee toi likinäkö?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse kävin pari vuotta sitten leikkauttamassa molemmat silmät. Menetelmällä silloin viimeisintä huutoa oleva FemtoLasik Mehiläisessä. Lähtötilanteena -8 ja -7.25 ja alku tutkimuksen jälkeen oli täysin selvää, että päästään laseista pysyvästi eroon. Sarveiskalvon paksuus ja muoto määrittää aika pitkälti lopputuloksen, joten osaava lääkäri osaa siitä antaa tarvittavat tiedot päätöksen tekoon (omalla kohdallani voidaan vielä operoida 10-15 kertaa molemmat silmät jos olisi tarvetta).
                                              Hintaa tuli noin 2800 eur yhteensä. Oli kyllä paras investointi ikinä. Itse leikkaus oli täysin kivuton ja lievää kuivuuden tunnetta, joka jatkui muutaman viikon, lukuunottamata mitään oireita ei ollut.

                                              Hieman tuntuu olevan ristiriitaista tietoa edelle olevissa viesteissä. Leikkauksella voidaan korjata siis silmän taittovirheitä. Eli likinäköä ja kaukonäköä (sekä 13 muuta taitto virhettä). Esim. laseilla voidaan korjata ainoastaan 2 taittovirhettä kerrallaan, eli siis liki/kaukonäkö+hajataitto.

                                              Nämä leikkauksella korjattavat asiat johtuvat silmän muodosta ja sen takia ovat siis korjattavissa.
                                              Ikänäkö taasen johtuu silmän mykiön refleksien hidastumisesta (lue, hidastuuvanhentuessaan) ja luonnollisesti tätä ei leikkaamalla korjata. Ikänäkö vaivaa kaikkia ihmisiä ennemmin tai myöhemmin, osaa enempi osaa vähempi, johtuen yksilöllisistä seikoista.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kerronpa omia kokemuksia hieman erilaisesta laserleikkauksesta.

                                                Minulle tehtiin laserleikkaus kuukausi sitten. Kyseessä oli kuitenkin alkavan silmäpohjan rappeuman hoito. Ei siis silmälasien käytön poistava korjausleikkaus.

                                                Leikkaus sinänsä oli aika epämiellyttävä kokemus. Operoitavaa silmää vasten laitettiin sellainen luuppi, jonka kautta tykitettiin laseria silmänpohjaan. Hoidon ajan (n. 5-10min) et siis voi räpyttää silmää yhtään vaikka mieli tekee, kun se silmää operoiva lasersäde häikäisee ihan pirusti. Sinänsä se ei tehnyt fyysisesti kipeää, mutta sellainen jomotus tosta häikäisystä jäi sen päivän ajaksi jollain leikkaus tehtiin.

                                                Operaation jälkeen operoitu silmä on myös melko sokea ja erityisesti tarkka näkö puuttuu siitä täysin. Tähän toki vaikutti se, että mustuaiset laajennettiin hoidon ajaksi ja se aiheuttaa häikäisyä ja tarkan näön puutetta.

                                                Seuraavana päivänä silmä oli oikeastaan ihan ok tuntuinen, ei särkenyt tms. mutta näkö palasi ennalleen ehkä vasta n. viikon kuluttua operoituun silmään.

                                                Elokuussa on sitten jälkitarkastus, jossa tsekataan leikkauksen onnistuminen.

                                                Operaatio tehtiin silmäklinikalla Helsingissä. Kustansi n. 30? eli tunsin taas saaneeni verorahoille vastinetta. En uskalla edes ajatella mitä moinen olisi maksanut yksityisellä puolen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Itse olen käsittänyt että vanhemmiten lähinäkö huononee (=ikänäkö), toki noi muutkin ominaisuudet huononee.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä, vanhemmiten lähinäkö huononee, kun silmän mykiö ei tarkenna enää niin nopeasti kuin aikaisemmin, ja lähelle katsottaessa tuon hitauden rekisteröi nopeimmiten. Mykiö on siis kuin kameran linssi silmässä ja hidastuminen johtuu tuon linssirakenteen elastisuuden katoamisesta.
                                                    Ikänäön tulevia oireita osaava lääkäri hoitaa leikkauksessa leikkaamalla toisen silmän hieman plussan puolella ja jättää toiseen hieman miinusta. Ja koska tähän ns. monivision menetelmään tottuminen on täysin yksilöllistä, osaava lääkäri myös testaa tämän ennen leikkausta määräämällä potilaalle piilolinssit joissa tämä taittokorjaus tulee testattua.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itse leikkautin molemmat silmäni samalla kertaa muistaakseni 4 vuotta sitten ja olen tulokseen erittäin tyytyväinen. Lääkäri ennusti mulle lukulaseja 42 vuoden iässä, joten joitakin vuosia tässä vielä pääsee nauttimaan lasittomista hetkistä. Katsotaan, toteutuuko ennustus :)

                                                      Ajoitin leikkauksen keväälle, jolloin illat olivat jo valoisia. Leikkauksen jälkeen omalla kohdallani pistemäiset valolähteet (esim. vastaantulevien autojen valot) näkyivät tähtimäisinä muutaman kuukauden ajan. Kuulemma aivan normaalia.

                                                      Kaveripiirissä on myös useampi käynyt leikkauksessa viime vuosina ja kaikilla on homma mennyt nappiin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itse olen myös elätellyt ajatusta josko menisin leikkaukseen. Itsellä ongelmana on iso hajataitto, liki-/kaukonäkö on likimain normaali. Eipä kakkuloista normaalisti suurta haittaa ole, mutta harrastuksissa ne ottaa aina päähän, joko ne on huurussa (fillarointi) tai sitten märkinä (purjehdus).

                                                        Hmm, pitääkin alkaa odottamaan mitä verottaja antaa takaisin loppuvuodesta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itse kävin PRK-leikkauksessa pari kuukautta sitten, silmän epiteelikalvon paksuus, tai tässä tapauksessa ohuus, määritti sen millä tekniikalla leikkaus tehdään. Lääkärini mukaan noin viidellä prosentilla väestöstä asia on näin. Operaatio (1500eur) oli täysin kivuton ja puoli tuntia ilmoittautumisesta olet takaisin autolla, rillit taskussa, menossa upteekkiin hakemaan roppeja (100eur). Näkö hieman savuinen heti operaation jälkeen, mutta sen jälkeen en ole laseja pitänyt.

                                                          Erittäin valoarat silmät kolme päivää, ne meni radiota kuunnellen hämärretyssä huoneessa. Ei särkyä, ei kipua, kolme päivää pidetyt suojapiilarit tuntui hieman. Pikkuhiljaa näkö tarkentui paremmaksi, lähtötilanne oli -5,75 ja -6 ja ripaus hajataittoa.

                                                          Itse elänyt 2/3 elämästäni lasien kanssa eikä ne ole ikinä olleet minkäänlainen ongelma, mutta hitto! Tämä olisi pitänyt tehdä paljon aikaisemmin!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ikänäkö tullut, ulkonäkö mennyt... :D

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X