Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Goodbye Torsen... (and Crown Gear)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Goodbye Torsen... (and Crown Gear)

    Welcome Ultra...

    http://www.carmagazine.co.uk/car-new...-drive-system/

    Kaikki on nyt sitten tulevaisuudessa vajakkeja... Onkos ne Subarut millaisia ajaa?

  • #2
    (although the Torsen system will continue in production alongside the new Ultra set-up).

    Eiköhän S ja RS mallit ainakin pysy aidosti jatkuvasti nelivetoisina. :)

    Mainitaan myöskin 500Nm maksimiraja vääntömomentille eli 3 litran dieselitkin jatkanevat mekaanisella nelivedolla (Crown Gear siis nykyään eikä Torsen vaikka artikkelissa siitä puhutaankin).

    Kulutushan tuossa syynä, veikkaisin että konsonanttien ostajia se puoli hieman vähemmän kiinnostaa. Ei sillä etteikö tuo systeemi voisi olla oikeasti todella sporttinenkin vaikka ennakkoluulot kovia onkin monilla.
    Viimeksi muokannut jcarlson; 26.2.2016, 16:00.

    Comment


      #3
      Eikös tässä nelivetoisissa kohta jo ole joka pyörällä oma moottori, koska sähkö? Mitä lie siirtymäkauden tekniikkaa... :)

      Comment


        #4
        Voisin kuvitella ettei Quattro Ultra ole yhtään huonompi liikenteen seassa kuin mekaaninen Torsen tai Crown Gear.

        Comment


          #5
          Komppaan Jannea. Se sokkotesti olisi kova, veikkaan että jäisi erottamatta 99,9%:lla kriitikoista.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
            Voisin kuvitella ettei Quattro Ultra ole yhtään huonompi liikenteen seassa kuin mekaaninen Torsen tai Crown Gear.
            Ei varmaankaan. Mutta sama pätee kyllä 100% vajjavetoisiinkin suurimman osan ajasta. Mulle jatkuva neliveto on itseisarvo, joka on mm. ohjannut tähän merkkiin päätymistä. Toisaalta seuraava kulkine lienee hybridi, joten siellä tekniikka joka tapauksessa on eri.

            Ja tosiaan, kun ostaa voimaa, niin ei tarvitse ajella osa-aikanelarilla.

            Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
            Komppaan Jannea. Se sokkotesti olisi kova, veikkaan että jäisi erottamatta 99,9%:lla kriitikoista.
            Voi olla. Kuten olen useampaankin otteeseen tuonut ilmi, niin eron huomaa kun sähkötaulusta palaa sulake. BTDT, didn't buy the T-shirt...

            Ja moniko erottaa vajakin nelarista kesällä pelkällä perstuntumalla?
            Viimeksi muokannut Killeri; 26.2.2016, 19:56. Perustelu: viestit yhdistetty.

            Comment


              #7
              Minulla on molemmat, etuvetoinen ja nelivetoinen C5 ja aika vaikea on eroa nimetä perstuntumalla kun tuolla moottoritiellä ajelee. Märällä asfaltilla ja talvikelillä liikkeellelähdössä eron kyllä huomaa, samoin kuin liukkalla pinnalla kääntymisessä.

              Comment


                #8
                Voisin kuvitella ettei Quattro Ultra ole yhtään huonompi liikenteen seassa kuin mekaaninen Torsen tai Crown Gear.

                Ja lisätään vielä Haldex.
                Sähköhimmeli kuin sähköhimmeli.

                Luulisin että Audilla nelivetoisuuden perinteet velvoittaa sen verran että oli toteutustapa mikä hyvänsä niin se tehdään hyvin.

                Comment


                  #9
                  Ihan kiva kehitys, tämä on vain lisä. Aikaisemmin kaikki ultrat on ollut etuvetoja, nyt on sentään mahdollista saada nelivetoisena. Ajattelen etenkin niitä, joilla on joku ihmeellinen CO2-raja että minkä laitteen saa ottaa allensa työsuhdekinnerinä.

                  Lopputulema lienee vain lisää nelivetoja, sillä etuvetojen ultra-riveistä kaatuu nyt muutama.

                  Kai tuon saa lastutettua pysyväksikin niin halutessaan.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                    Ja lisätään vielä Haldex.
                    Sähköhimmeli kuin sähköhimmeli.

                    Luulisin että Audilla nelivetoisuuden perinteet velvoittaa sen verran että oli toteutustapa mikä hyvänsä niin se tehdään hyvin.
                    Perinteet saa kyytiä, kun EU puristaa yhdeltä suunnalta ja kirjanpitäjä toiselta. Audi on osakeyhtiö jonka on tarkoitus tuottaa rahaa omistajilleen. Se ei tule muuttumaan koskaan.

                    Comment


                    • #11
                      Ja vaikka sähköhimmeliä tuleekin lisää niin kehitys kehittyy. Ihan tervetullut lisä tuo on kulutuksen kannalta. Eikä varmasti huononna etenemistä yhtään. Fiksumpi voimanjako on muutenkin tarpeen. Puristilla voi tulla ikävä torsenia, muilla tuskin.

                      Comment


                        #12
                        Ja se voitto tulee asiakkaiden rahapusseista. Tarkkana saa olla, koska muut merkit ovat saaneet aika hyvin omia nelivetomallistojaan laajennettua (pahimpana kilpailijana varmasti Bmw). Jos systeemi on yhtään mitään muuta kuin erinomainen, saa markkinaosuudet kyytiä.

                        Varmaan liisariautoilijoille kiva uutinen, kun kulutus vähenee. Niille jotka maksaa omasta pussista auton huollot ja korjaukset, ei sitten ehkä niinkään. Ajotuntumaan 90% ajotilanteista tuolla tuskin on mitään tai ainakaan isoa vaikutusta.

                        Comment


                        • #13
                          Ajotuntumaan tuolla ei varmaan ole vaikutusta niin kauan kun se toimii. Mutta käsittääkseni vielä on se tilanne, ettei kukaan ole saanut torsenia ajamalla rikki. Haldexeja laukee harva se päivä. Jos tästä on eri mieltä, niin kannattaa lukea volvo-ketjuja.

                          No, omalla kohdalla tämä ohjaa hankintoja. Tosin jos eivät saa tuota vääntökestävyyttä parannettua, niin ei tule koskemaan minua.

                          Comment


                          • #14
                            Tässähän nelivedon kytkin ei ole hydraulinen vaan sähköinen. Käyttö näyttäisi olevan sähkömoottorilla, joka matopyörän kautta aukaisee monilevykytkimen. Hieno systeemi!

                            Comment


                              #15
                              Puristilla voi tulla ikävä torsenia, muilla tuskin.
                              Joillakin puristeilla on pitkään ollut ikävä junttilukkoquattroakin :(

                              Comment


                                #16
                                Ja ihan syystä. Sen verran vakuuttavaa oli käytös esim. Tahkon jääradoilla verrattuna 10-30 vuotta uudempiin.

                                Comment


                                  #17
                                  Josta voidaan heti vetää mukaan wrc autot joista löyty......Haldex.
                                  Ei muuta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                    Josta voidaan heti vetää mukaan wrc autot joista löyty......Haldex.
                                    Ei muuta.
                                    Paha... :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Minusta junttilukot puski ihan siinä missä muutkin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla on nykyään kitkalukkoperä + prikkatorsen ja kyllä se silti puskee jos kaasulla pelkästään yrittää mutta herkemmin irtoo nykyään perä kaasun pumppauksella eli ensin nosto ja sit kaasua.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                                          Tässähän nelivedon kytkin ei ole hydraulinen vaan sähköinen. Käyttö näyttäisi olevan sähkömoottorilla, joka matopyörän kautta aukaisee monilevykytkimen. Hieno systeemi!
                                          Edelleen: kun sulake palaa, loppuu sähkömoottorin toiminta. Teknisesti varmaan hieno, mutta ei välttämättä parempi tai toimintavarmempi.

                                          Ja sähköinen se on se hydraulinenkin. Ei niissä mekaanista pumppua ole.

                                          Alkuperäinen kirjoittaja pulla
                                          Josta voidaan heti vetää mukaan wrc autot joista löyty......Haldex.
                                          So? Ei mun autoa huolleta sadan kilometrin välein. Se mitä löytyy jostain ralliautosta ja formulasta, niin en sen perusteella paljon vetäisi johtopäätöksiä siitä miten ko. teknologia sopii siviilikäyttöön. Täälläkin valtaosa autoista taitaa olla yli 10v vanhoja. Siinähän sitten ihmettelette WRC-teknologian kanssa.

                                          Oli miten oli, mulle Torsen (lue: mekaaninen neliveto) on ollut se juttu. Jos Audi päättää luopua siitä, voin minäkin luopua Audista. Ei Audi ole minulle mikään omistamisen pakko.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei saen auton ole pakko olla aina uusi ;)

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuo "Ultran" mekaaninen puoli näyttäs minusta aika samalta kuin 15 vuotta vanhoissa Volskeissa (pl. takapään toinen kytkin). Ehkä se uutuus on enempi softatasolla.

                                              Comment


                                                #24
                                                onhan tuossa sentään ajateltu lisää Haldexiin nähden... Perus Haldexi pyörittää kardaania ja kumpaakin takavetaria tyhjää kun veto ei ole kytkettynä, Audin Ultra q pyrittää vain toista takavetaria, ei kardaania jne.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Aika harvoin sulakkeet palaa näistä tämän vuosituhannen autoista. Jos näin käy, niin neliveto on pienin huolista, silloin on jotain pahasti pielessä ja suunta pajalle.

                                                  Ottaen huomioon, miten upeasti nykyinen crown gear + sportdiff toimii, niin tuskin maltan odottaa tuota. Youtube-videosta päätellen Ultrassa tuo voiman vektorointi per pyörä lienee nykyistäkin helpompaa, mutta saadaan kulutushaitta pois. Ja uusi systeemi voidaan varmasti koodata 100% nelivetoiseksi dynamic-tilassa ja ja normiajossa on sitten se kulutusetu käytössä, eli ei varmaan tarvitse pettyä.

                                                  Kaikki torsenithan ovat olleet joistain eduistaan huolimatta aikamoisia puskijoita ja vetosuhteen arpojia. Tästä nyt viimeisimmässä crown gearissa oli jo päästy eroon, ja nyt näyttää tulevan uusi iso askel.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
                                                    Edelleen: kun sulake palaa, loppuu sähkömoottorin toiminta. Teknisesti varmaan hieno, mutta ei välttämättä parempi tai toimintavarmempi.

                                                    Ja sähköinen se on se hydraulinenkin. Ei niissä mekaanista pumppua ole.


                                                    So? Ei mun autoa huolleta sadan kilometrin välein. Se mitä löytyy jostain ralliautosta ja formulasta, niin en sen perusteella paljon vetäisi johtopäätöksiä siitä miten ko. teknologia sopii siviilikäyttöön. Täälläkin valtaosa autoista taitaa olla yli 10v vanhoja. Siinähän sitten ihmettelette WRC-teknologian kanssa.

                                                    Oli miten oli, mulle Torsen (lue: mekaaninen neliveto) on ollut se juttu. Jos Audi päättää luopua siitä, voin minäkin luopua Audista. Ei Audi ole minulle mikään omistamisen pakko.
                                                    Mun kommentti oli tarkoitettu hopsikselle...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Onhan haldexissa ongelmia useammin kuin torsenissa. Tosin niin oli aikanaan sähköisissä ruiskuissakin enemmän ongelmia kuin mekaanisissa kaasuttimissa jne.
                                                      Itse meinasin ekana talvena urssin puskea vastaantulijan kylkeen, kun olin tottunut haldexin(ja lyhyemmän akselivälin) tuomaan vähemmän puskevaan käytökseen. Aika paljon on temppuja tehty, että käytös on edes suunnilleen johdonmukainen, vielä torsen modi puuttuu, mutta muuten alkaa olemaan aika mielekäs tuo urssi mielestäni. Itse en etenkään vanhan torsenin suuri ystävä ole ja minusta on aivan ok, jos vaikka 10v välein autoon joutuu vaihtamaan haldex-pumpun ja maksamaan siitä sen 500€. Kyseessä ei ole etenemistä estävä rikko ja jos käytännössä on miellyttävämpi käytös autolle sen 200tkm siinä välissä, niin on yksi huoltokohde täysin perusteltavissa. En tiedä mikä olisi nyt mielipide jos ajaisin haldexia, kokemukset on 2005-2007 jaksolta ykköskopan tt:stä, josta tykkäsin kyllä todella paljon aikanaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Näppärimmät kuskattavat minulla on ollut typ81 junttilukoilla ja A3 8PA. Torsenilla varustettuja on ollut puoli tusinaa mutta aina on niiden kanssa pelottanut enemmän :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No, tunnustetaan nyt sen verran, ettei mulla varsinaista Torsenia taida olla ollut kuin C6 4F:ssä. Eikös tässä viimeisessä A5:ssä ole jo CG (ja mulla oli vielä sportdiff)? Ja nykyisessä on CG ilman sportdiffliä.

                                                          Se mistä olen näissä "torseneissa" pitänyt todella paljon on se perus 40:60 voimanjako. Liukkaalla kun ojentaa nilkkaa niin suoralla tiellä tarjoaa juuri mun mieleen makeasti perää. Vollea kun ajeli, niin siinä ei neliveto näkynyt mitenkään. Välillä piti kokeilla erikseen jossain lumen päällä, että vetääkö vai jarruttaako ne takarenkaat. Ja se haldexi antautui siinä 60 tkm kohdalla, kun pumppu sanoi poks. Maksoi muuten parisen tonnia muistaakseni se lysti. Ja eniten nauratti, kun auto oli jo "myyty", odotti vain uuden auton saapumista. Joten korjasin sitten seuraavalle omistajalle nelivedon kuntoon. Takapyörien vetämisen lisäksi tuo sitten kadotti myös ajonvakautuksen. Joten ajaa sillä kyllä pystyi, mutta ei se mikään herkku ollut.

                                                          Mutta eihän siinä mitään. Kehitys kehittyy ja kun näitä tekstejä lukee, ei näköjään torsenia tule kenelläkään minua lukuunottamatta ikävä. Aikanaan Audiin tuli päädyttyä juuri tuon takia, nyt sitten on vollet, bimmerit ja meset samalla viivalla.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Niin, yhdessä vaiheessa ruiskusta ei pitänyt voida saada tehoja eikä käyntiä kaasaria vastaavaksi... :)

                                                            Sinänsä eri quattron kehitysversioiden vertailukokemukset eivät ole niinkään päteviä, koska harva on päässyt kokeilemaan samaa koria ja alustageometriaa eri quattron versiolla. Lähimmäksi päässyt vissiin typ44/D1:sen kanssa, jossa kolme eri quattro-versiota istutettu suht muuten samaan peliin. Tosin niissäkin painojakaumat vaihdelleet, joten se siitä :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X