Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mondex vuolukivikiuas

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mondex vuolukivikiuas

    Onks kellään saunassa Mondex:sin ko.kiuasta? Muutettiin uuteen kämppään vuodenvaihteessa ja saunasta löytyy Mondex steel kiuas. Löylyt on
    ihan ok, ei siinä mitään, mutta ihmetyttää se että miten paljon toi kiuas "kusee"vettä lattialle. Toisin sanoen kun kaataa vettä se lipan päällä olevien pikkukivien päälle vähänkään reilummin kun ihan liruttamalla niin iso osa vedestä menee kyllä lattialle!? vaikea oikeastaan kaataa edes niin että alimmaisetkin löylyharkot kastuisi. Kiukaan suoruuden ja kivet/kivilipan tsekkasin ja kaikki pitäs olla ok.

    Normaaliako?

  • #2
    Samaa tekee meilläkin. Mallia en muista (toisinsanoen en jaksa käydä katsomassa) =D

    Comment


    • #3
      Sivusta seurannut tapausta joka oli sellanen "normaali" mondexin kiuas. Siinä vastukset hilseili ja sitä rautapölyä oli sauna täynnä. Yhteys myyjään, Terraan. Terra otti yhteyttä valmistajaan ja kävi ilmi, että tyyppivikana vialliset vastukset, jotka vaihdettiin valmistajan piikkiin.

      Tämä vain nyt esimerkkinä merkistä. Vikoja löytyy näköjään muustakin valmistajan mallista.

      Comment


      • #4
        Mulla oli edellisessä talossa Vuolux Stone 8Kw, joka on saman suunnittelijan tekele, kuin Mondex Steel. http://www.vuolux.fi/vuolukivikiukaat.php?p=stone

        Erona Vuoluxissa on se, että etuseinässä on "jarrukivet", eikä vesi holahda niin helposti lattialle. Olin kiukaaseen erittäin tyytyväinen.

        Mökillä löylyt tarjoaa Vuoluxin Stone puu ja sekin on palvellut hyvin. http://www.vuolux.fi/vuolukivikiukaat.php?p=vuolux_wood

        Comment


          #5
          Kyllä meilläkin Mondex laskee alleen ihan reippaasti jos yläkiville laittaa enempi vettä. Enpä ole haitaksi havainnut olevan. Johtunee ihan siitä, että ellei kiuas ole tosikuuma, pikkukivet höyrystävät vettä suht. rauhakseltaan (kuten on tarkoituskin) ja ylimääräinen valuu RST-kaukalon reunasta sen verran nopeasti ettei höyrysty myöskään matkalla.

          Itse heitän varsinaiset löylyvedet vuolukiviosaan. Toki siitäkin valuu lattialle jos kunnolla innostuu löylyttelemään, mutta siitäkään ei haittaa ole ollut.

          Comment


          • #6
            jooh. Parin viikon kokeilun perusteella uskallan sanoa että toi Mondex on aivan sukka! Ei tosta ihan oikeita löylyjä saa millään.Itse en ole mikään über kova saunoja a´la Timo Kaukonen, mutta kyllähän saunassa pitäis saada löylyä niin että korvat käpertyy(tämä lainausmerkeissä)mutta Mondexsilla ei saa...
            En suosittele kenellekkään...!

            Summasummarum! Tilaan Iki-pilarin!


            ps. 6 kw mondex steel myynnissä(vuoden vanha).
            Viimeksi muokannut Zikke; 21.1.2012, 01:41.

            Comment


              #7
              Ettei sulla olisi tyypillinen alitehoinen kiuas, termari ei täysillä, tai liian lyhyt lämmitysaika kun noin ottaa päähän; tai sitten vaan ei sovi makuun. Meillä 9kW kerrostalosaunassa ja hyvin pöhisee. Toki jos lämmittää vain sen 20min että mittari nousee 80C, löylyt voivat olla vähän vaisut jos enemmän heittelee. Vähän pidempi lämmitysaika, termari kaakkoon saunomisen ajaksi ja löylynheitto suoraan "viistoon" osaan, niin mielestäni saa kohtuu kipakat löylyt. Toki löylyt eivät silti ole maailman "terävimmät" - ja makujahan on monenlaisia.

              IMO parhaita sähkökiukaita, mutta toki nuo katiskakiukaatkin ajavat asiansa.

              Comment


                #8
                Mä oon tykänny kovasti Helo Roxx kiukaasta. Saa asentaa todella lähele lauteita ja antaa kyllä pikkukiukaaksi tosi hyvät löylyt. Vesi sihisee pitkään kivillä ja löylyt ovat mukavanpehmeät. jos sinne heittää isomman satsin vettä niin pienellä viiveellä tulee löylyä niin että tuntuu. Kiviä siihen meni reilu pari laatikkoa.
                Tämmönen:

                Comment


                • #9
                  Itellä 2,1 x 2,6m saunassa 8kw Mondex steel. Lämmitän vähintään tunnin ja oon ollut siihen tyytyväinen, 5 vuotta ollut jo.

                  70 astetta piisaa jo kunnon kärvistelyyn, (ei oo pakko uskoa mutta voi tulla kokeilemaan) erilaisilla löylynheittotavoilla saa erilaisia löylyjä. Kovat kyljestä, kosteat valuttamalla pikkukivien päälle.

                  Comment


                  • #10
                    Oma kysymykseni olisikin ollut, että minkä tehoinen se sun kiuas on, mutta kerroit jo että 6kW, eli todennäkösesti aivan liian pieni sun saunalle. Itsellä on pykälää suurempi ja ei edes ole montaa neliötä tai kuutiota saunan tilavuus. Itsellä on se versio jossa kyljet on myös vuolukiveä ja tulee oikeasti tosi pehmeät löylyt ja hiukan enemmän heittämällä sitte taas kovemmat, joten no prob. Termostaatti on suunnilleen puolessa välissä.

                    Comment


                    • #11
                      Sauna ei ole iso, noin 6 m3. Suosituskokohan tolla kiukaalla on 5-9 m3, eli sen puolesta pitäs olla just oikean kokoinen. Termaria olen pitänyt siinä täysillä ja niin oli edellinenkin asukas.

                      Kyllä siitä nyt oikeesti jonkunnäköset löylyt saa, mutta jos itse valitsisin tollasta kiuasta, niin päätyisin varmasti isompaan malliin. Eniten vaan ihmetytti heti alkuun se että puolet löylyvesistä menee lattialle! Lämmittänyt olen sitä 45-60 min ennen saunomista. Yks tuttu lämmittää omaa Mondexiaan aina 1,5 h kun kuulemma ennen ei saa löylyjä. Ite en oo kokeillu niin pitkää lämmitysaikaa, mutta pitääpä kokeilla. Nopeasti tolla saunassa lämpötila nousee, reilu puol timmaa ja mittari näyttää sen reilu 80 astetta, mutta silti itse löyly on aika "pliisu". Vettä saa kipata aika paljon kun kiuas ei sitä kaikkea kerkee höyrystää vaan ne menee lattialle.

                      Mites onkos porukka käyttäny löylytuoksuja(terva) ton kanssa? Muistan jostain kuulleeni ettei sais koska kivet värjääntyy. Onko perää?

                      Comment


                        #12
                        Tuttu sähkäri sanoi, että mondexien laatu ei oo ollu ihan parhaasta päästä. On ollut jo uutena väärin kytkettyjä ja risoja kiukaita. Kuulemma. Onkohan Zikken kiukaasta joku vastus pimeänä? Mä meen saunaani 20min lämmitksen jälkeen ja hyvin tulee löylyä. Jos kiuas on ollu yli puoli tuntia päällä, sammutan sen saunomisen ajaksi. Tulee paremmat löylyt, kun vesi ei sihise vastuksien päällä.

                        Comment


                        • #13
                          Juhana, hyvä kysymys. Eipä tullut edes mieleen... Pitääpä muuten joku päivä kun saa inspiksen ottaa kivet veks ja testata.

                          Comment


                          • #14
                            Ei siitä varmaan saa ihanteellista jos joutuu termostaatin pitämään kaakossa. Itse olen ainakin käyttänyt löylytuoksuja ja en ole huomannut värjääntymistä, tosin tuossa saunassa ei ole järin voimakas valaistus, että pieniä värieroja tuskin edes huomais. Oma kiuas on tosiaan se 9kW ja sauna jotain 8 m3 ja puoli tuntia on ihan sopiva aika lämmittää.

                            Comment

                            Working...
                            X