Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akun vaihto C5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mulla meni kaks Sznajderin 95Ah AGM akkua sököksi. Kaverilla meni kanssa samanlainen paskaks.
    Nyt on Boschin 100Ah AGM tilalla. Maksoi sen 70e enemmän, mutta ei kiinnosta akkua vaihtaa kerran vuoteen vaikka takuuseen saisikin.

    Comment


    • #32
      No niin, testatusti menee akku, jonka koko on 350x175x190. Hieman on suuritöisempi, kuin B5 A4:ssä, johon joskus vaihdoin parissa minuutissa huoltoaseman pihalla akun. Suojamuovi pois, metallinen kieleke irti ja vielä epämääräinen alumiininen poikkitanko pois. Sitten vanha ulos ja uutta tilalle ja palikat takaisin kiinni.

      Defan ylläpitolaturille etsiskelin paikkaa pitkään ja hartaasti ja siihen se akun naapuriksi meni lopuksi. Lämppärin piuhan liitäntä meni nätisti vänkärin puolen sumarin viereen ja johto ilmastoinnin letkujen kanssa samasta läpiviennistä sinne akun läheisyyteen.

      Toivottavasti tuo ylläpitolaturi pitää hengen tuossa halpisakussa :)

      Comment


      • #33
        Joo ei ne AH-luvut kaikkea kerro. Orggiksenahan ainakin itellä on semmonen isokokoinen 0000-logolla varustettu "normi-neste" 105ah-akku. Joka on ihan paska.

        Akku puutuu yli -20c pakkasella täysin, ei jaksa pyörittää webastoa eikä varsinkaan sen jälkeen startata.
        Tämä kyseinen akku on siis nyt 2,5v. vanha (edellinen oli samanlainen) ja on puutunut noin 10kertaa juurikin yli -20 pakkasilla. Muuten virta siis riittää normaalikäyttöön mutta pakkasella sillä menee pupupöksyyn.

        Akku maksaa vielä sen reilu 200e ja painaakin melkoisesti.

        Seuraava akku on Optiman red top tai vastaava, ei oo amppeereita ku 50-60 ja kooltaan miltei puolet tuosta orggis-akusta, mutta etenkin kylmäkäynnistys-virta eri planeetalta.

        Comment


        • #34
          Optiman purkuvirrat sitten taas on aika pieniä, siis tyhjenee nopeasti pienellä virralla "normiakkuun" verrattuna. Meillä työkoneissa hetken aikaa käytettiin Yellow toppeja niiden näppärän koon vuoksi, mutta lopetettiin äkkiä kun akut oli aina tyhjiä jos kone seisos pidemmän aikaa päävirrat päällä.

          Comment


          • #35
            Yhtä ja ainoaa ei ole olemassa. Syväpurkua nimenomaan tuo redtop kestää rutosti eli esim. käynnistysvirtaa.

            Yellow top on enempi semmonen yleispätevä akku. Käyttöauton akkuina molemmat loistavia.

            Comment


            • #36
              Itselläkin akun vaihto edessä vm.02 A6 avanttiin, koneena 2.5TDI ja lisävarusteena Eberi. Minkä kokoinen akku noissa on alunperin? Muistaakseni tällä hetkellä taitaa olla 70 Ah akku kiinni. Ja ilmeisesti onnistuu akun vaihto vanha irti - uusi tilalle periaatteella? Onko kokemuksia vaihdon jälkeisistä ongelmista tämän ikäluokan autossa?

              Comment


              • #37
                Ei pitäisi olla mitään ongelmia. Menee näin: Ensin radion koodi käsille, jos autossa on orkkissoitin. Sitten vanha akku pois. Sen jälkeen akkukaukalon alapuolisen alueen putsaus/tarkistus ettei vedenpoistotulppa ole tukossa. Uusi akku tilalle. Radion koodin syöttö ja sähköikkunoiden uudelleenopetus (ikkuna alas, nappi painettuna hetken aikaa, sitten ikkuna ylös ja nappi painettuna hetken aikaa).

                Kannattaa laittaa mahdollisimman iso akku (väh. 100 Ah), ja mielellään vielä AGM, jos kerran autossa on Eberi. AGM-akku kestää paremmin jatkuvaa purkamista ja latausta. C5 akkukaukaloon pitäisi mennä ainakin 353x175x190mm kokoinen akku.

                Comment


                  #38
                  Itellä meni AGM-akku soosiksi paris vuodes webaston kans. En suosittele. Nyt ollu reilu neljä vuotta Exide Premium eikä mitää ongelmia oo ollu. C5:een menee esim. Exide Premium EA1000 joka on siis 100Ah.

                  Comment


                  • #39
                    Terve tämä on ajatuksia Akun vaihdosta Audissa ,eli lapset ovat sytytä lukuvalot takana talvella ja minä en huomaa siitä eli auto akku on tyhjä 1-2 päivän päästä kun ne on jäänyt päälle.

                    Mitä auto tehdas on ajattelut tällaisesta tapauksesta? Ymmärtääkseni aikoinaan oli suuri villitys kun autoradioita varasetin niin niissä joutui syytämään koodin jos ne huomasi että jännite laski alle tietyn tason ne ajatteli että ne oli varastettuja. Tänä päivänä kuitenkin esimerkiksi Audin kohdalla alkuperäsi radiot yleensä tunnistavat isäntä auton jolloin sillä ei ole merkitystä jos sähköt katoavat. Eli eri vuosimaalin ja malleissa voi tulla Audeissa akkuun irrottamisesta erilaisia ongelmia mutta mielestäni ei pitäisi vaikuttaa niin että auto ei käynnistyisi. Jos näin niin silloin auton moottorissa on jotain muuta ongelmia jotka aiheuta tämän esim. koska adaptio rajoissa ollaan kaukana raja-arvoista eli moottorissa on jokin pielessä. Eli uudella akulla ehkä käynnistys ei tapahdu niin kuin normaalisti mutta sen pitäisi käynnistyä. Ainoat ongelmat pitäisi olla vanhemmat audit jotka vaati että jokainen sähköikkuna ajetaan alas ja ylös jolloin kertapainallus riittää avaamaan ikkunan tai sulkemaan.

                    Sitten tullaan Audeihin missä on energy managemet. Eli tämä tuli ensin A8 siten A6 ja ymmärtääkseni siten A4. Jos autossa on tällainen niin tehtaalla on ohjelmoituu mikä akku autoon on asennettu(Ah). Tämä järjestelmä tutki jatkuvasti paljonko akusta lähtee virtaa eli ampeeria ja paljonko akkuun tule (myös monia muita asioita on huomiotta ) Eli tärkein seikka on jos ei laitetta ohjelmoida akun mukaisesti niin järjestelmä saata mennä sekaisin ja aihetta ongelmia. Mutta minulla on kuva jos akku on noin samoilla arvoilla niin akun vaihto ei aiheuta ongelmia mitä tavallinen käyttäjä huomaisi (jos akkuun Ah on pienempi kun ohjelmoitu niin silloin enemmän ongelmia) Suosittelen että jos autossa käytetään polttoaine käytöistä lisälämmitintä niin olaan tarkkoja koska energy managment esimerkiksi samuutta tämän laiteen jos se on alkuperäsi asennus jos sen mielestä auton käynnistyminen on varassa että ei riitä virta esimerkiksi -10 ,-20 tai -30astessa käynnistämiseen. Lisäksi minua vaivaa kysymys että akut kehittyy mitä ohjelmoida esimerkiksi vuoden 2005 A8 kun kun olen matkalla Alaskassa ja heillä ei löydy kun 120 Ah akku joka on iglun valmistama.

                    Tämä on yksinkertaistettu selitys asiassa on muitakin tekijöitä lisäksi on autoja missä on kaksi akku järjestelmä ja laturin ohjauselektronikaan i jotka keskustele akun latausjärjestelmän kanssa. Sitten vielä toinen huomio olen antanut apu käynnistys sähkö monia kertoja toisille autoille vaikka vastaan on tullut mitä kummallisempia kertomuksia että tämä saata rikkoa omassa autossa jotakin ehkä minulla on olut onnea? Ainoa sääntö mitä minulla on olut että kun annan sähkö toiselle niin minulla on moottori käynnissä koska ei tiedä missä kunnossa on toisen akku on vaikkapa umpijäässä jolloin on todennäköistä että se auto ei käynnisty.
                    Viimeksi muokannut okkim; 14.5.2013, 20:45. Perustelu: Korjattu rivityksiä ja lisätty kappalejakoja.

                    Comment


                      #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja micke1 Näytä viesti
                      Terve tämä on ajatuksia Akun vaihdosta Audissa ,eli lapset ovat sytytä lukuvalot takana talvella ja minä en huomaa siitä eli auto akku on tyhjä 1-2 päivän päästä kun ne on jäänyt päälle.
                      Ilmeisesti ei ole C5:sta kyse, koska automatiikka sammuttaa sisävalot vähän ajan päästä jos ne jää päälle sen jälkeen kun ovet lukitaan.
                      BTW tämä topicci koskee nimenomaan C5 korimallia joten olisin sitä mieltä että on aika raskasta lukea näin pitkä viestiä.

                      Okkimille kiitos muokauksesta!

                      Comment


                      • #41
                        Audin C5 on tarkennus minkä sukupolven A6 on kysymys samalla tavalla kun BMW E39 joka ilmaise että on 500 sarjaa ja valmistettu tiettynä aikana. Tämä juttu liity että ihmiset pelkää vaihtaa Akkuja autoissa kun on olut ongelmia. Tässä vähän selitystä eli ongelma on se että eri autot toimii eri tavalla esimerkiksi minulla on nyt auto missä on energy management ja en osa sanoa sammuttako se takapenkin valaistuksen jos ne jää päälle.

                        Myönnän että teksti ei olut selvin mutta tässä tekstissä oli ajatuksena että akun vaihto ei saa olla niin hankalaa että siitä ei pystytäisi tekemään pienessä kylässä Siperiassa. Autot kehittyvät ja niissä tehdään facelift muutoksia jolloin esimerkiksi otetaan käyttöön uusia tai muuttuneita ominaisuuksia eli ne voivat käyttäytyvä eri tavalla. Suurin osa ihmistä ajavat vain autoja pystytkö sinä esimerkiksi jos sinulla olet olut vuokra autona Citroen DS 3 vuosimallia 2012 sanomaan että sammuuko takka sisävalot varmasti jos ne jää päälle?

                        Tässä eräs esimerkki erässä Audissa tietty vuosimalli niin kaistavaihto tarkkailee 30 metriä taaksepäin tutkalla. Kun eräs vuosimaalin Volvo tutki kameralla 9 m taaksepäin nyt kun olaan esimerkiksi autobahnalla Saksassa ja sinä ajat 150 km/h ja takaa tulee auto 300 km/h niin veikkaan että toiselle autolle tule varoitus vähän myöhässä. Mutta autotehtaat kirjoittaa ohjekirjaan että se on ainoastaan apu ja kuljettajalle jonka on tarkistettava että ei aiheuta varaa kun vaihtaa kaistaa. Nämä elektroniset laiteet on aivan sama kun aikoinaan tuli ABS jarrut minä ajelin autoilla missä oli nämä ja autoja joissa ei olut ja siten kun tuli tiukka paikka niin ensimmäinen reaktio oli jarruttaa siten tuli ajatus onko autossa abs jarrut vaiko ei?

                        Jos Audi C5 niin en tarkoita ovikytkimistä toimivaa viivesammutusta vaan taka sisävaloissa olevaa kytkintä jotta lapset käyttävät kun lukevat Akku ankkaa tai Läksyjä takapenkillä kun ajan heidät kotiin pimeällä.
                        Viimeksi muokannut okkim; 30.5.2013, 16:36. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Rivitykset näyttävät hassuilta muiden (erikokoisilla) näytöillä.

                        Comment


                        • #42
                          huh,huh...

                          Comment

                          Working...
                          X