Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Helppoa vahausta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Helppoa vahausta

    Kyllästyin (tai siis ei vaan jaksa/huvita/viitsi/ yms) vahaamaan autoa hinkkaamalla ja kokeilin joskus noita Wetwax-turtleja yms.

    Tuntui toimivan kohtuu hyvin, mutta ovat mokomat aineet aika kalliita.

    Hoksasin sitten kerran, että pesukoneissahan käytetään myös nestevahoja, mutta en löytänyt Motoneteistä ainetta.

    Kerran Originatorilla Lahdessa käydessäni hyllyssä olikin Raskas Sarjan Märkävahaa, hintaa 35 eur/10 ltr.

    Eilinen pimeässä pesu (tulee aina puhdasta kun pesee pimeässä) tuntui ainakin tuo Märkävaha toimivan. Ruiskuttelin painepullolla 50% laimennettua ja sitten hetken päästä kaukaa painepesurilla huuhtelin.
    Ainakin vesi putosi puroina pintaa pitkin, eli tuntuisi toimivan.
    Eikä tarvinnut puunata.

  • #2
    Ehkä helppoa, mutta tuskinpa kovin pitkäikäistä. Ei tuossa vahauksessa mitään oikoteitä oikein ole olemassa, jos haluaa vähän kestävämpää ;)

    Comment


    • #3
      No tuonhan voi tehdä vaikka parikertaa viikossa, tai niin usein, kun siltä tuntuu, jos vaan mahdollista.

      Comment


      • #4
        Ruiskutin tuota samaa märkävahaa Scaniaan ja kesti ehkä noin viikon. Kiiltoa ei tullut yhtään lisää, ainut mistä huomasi vahan olemassaolon oli vesisateella liukkaat ikkunat.

        Vahaushommissa ei ole oikotietä onneen piste.

        Comment


        • #5
          Pistää kestopinnoitteen, kestää sen 2 vuotta. Ei tarvi kovin usein hinkkaa. Tosin myllyttää pitää jne.

          Comment


            #6
            Joo, ei tämä ehkä kovin kriittistä tarkastelua kestä, mutta kaikki sen puolen sentin kurakerroksen sijaan on jo eteen päin.

            Comment


            • #7
              No tuonhan voi tehdä vaikka parikertaa viikossa, tai niin usein, kun siltä tuntuu, jos vaan mahdollista.
              Väittäisin, että vielä parempi tulos ja vielä helpommin syntyy, kun vahaa normisti vaikka 2 kertaa vuoteen ja käyttää esim. Megun tai Auto Glymin pesuaineita, joissa vahaa mukana, niin tulee sekä pesu, että vahauksen ylläpito samalla vaivalla.

              Comment


                #8
                Helppoa vahausta ei ole olemassakaan, mikäli halutaan saada vahan avulla kestävä suojapinta autoon. Koko prosessi alkaa siitä, että maalipinnan on oltava puhdas ennen kuin siihen ryhdytään vahaa laittamaan. Se, että auton vain pesee harjalla tai sienellä käyttäen autoshampoota, ei tarkoita sitä, että maalipinta olisi puhdas, vaikka se saattaa sille näyttääkin. Vahan keston kannalta maalipinnan ehdoton puhtaus on hyvin tärkeä asia.

                Esipesu on tärkeä vaihe, irtolika on syytä saada irti, jotta ylimääräiseltä naarmuttamiselta vältytään. Itse käytän Autofoamia ja painepesuria + vaahdotinta siihen hommaan. Sen jälkeen pesu mikrokuitu- tai lampaanvillakintaalla käyttäen jotain laadukasta autoshampoota. Claybar käsittely,sen jälkeen vielä pesu ja kuivaus sekä pinnan pyyhintä IPA:lla (Isopropanoli-akkuvesi seos 50 %/50 %), niin pinta alkaa olemaan valmis vahausta varten. Talviaikaan kun nastarenkaita käytetään, voi olla hyvä ajatus ennen claybar käsittelyä suihkuttaa maalipintaan raudanpoistoaine, joka irroittaa nastoista irronneen ja maalipintaan kiinnittyneen rautapölyn ilman naarmuttamista. Itse vahaukseen olen käyttänyt Mequiariksen tuotteita, viimeaikoina lähinnä kiinteää vahaa, jonka olen todennut kestoltaan riittäväksi.

                Yllläpitoon onkin sitten riittänyt pesu Autofoamilla ja jos pinta ei ole lähtenyt ihan puhtaaksi (etenkin talviaikaan), niin sitten vielä pesu mikrokuitukintaalla + autoshampoolla ja päälle vahapintaa ylläpitävä suoja-aine. Tällaisia suoja-aineita löytyy mm. Dodolta. Varsinaisen vahauksen teen yleensä kaksi tai kolme kertaa vuodessa. Mikäli maalipinnan haluaa säilyvän naarmuttomana, kiiltävänä ja vettähylkivänä, siihen ei oikein oikoteitä ole. Mutta nämä toki ovat makuasioita, oma tapani menee vähän jo hifistelyn puolelle, mutta toisaalta se sopii minulle.

                Comment


                • #9
                  oma tapani menee vähän jo hifistelyn puolelle, mutta toisaalta se sopii minulle.
                  No shit Sherlock.. Jos mulla olisi joku Bugatti tms. niin ehkä sitten, mutta... :D

                  Comment


                  • #10
                    No kyllä itsellänikin autofoam on "huuhtelu", jonka päälle normaalisti pesu sienellä ja kahden sankon tekniikalla säästäen paskasimmat paikat viimoseks.
                    Viimeksi laitoin vanhukseen testiksi tuon jälkeen poor boysin black holea ja sen päälle vain sealantin(Wolf Chemicals Nano Paint Sealant). Uudempaan laitoin vain vs. pesun jälkeen sealantin ja hyvä tuli omasta mielestä. Ensi kesänä nähtävästi sitten myllytys ja wolfin sealant perään. Kivasti vesi pisaroi nyt molempien pinnalla :)
                    Tuo sealant oli vielä todella helppo levitettävä ja poistettava. Helpoin mihin olen tähän mennessä törmännyt.

                    Comment

                    Working...
                    X