Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmakompuran valintaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pysyy kannentiivisteet paremmin ehjänä. Mulla on samannäkösellä lohkolla oleva 4kw kompura mihin pääsin vaihtaan joka pyttyyn tiivisteet.

    Comment


    • ...

      259D4E77-DF6D-4D1C-88FB-BF547FA00BB4.jpg

      Täällähän oliki öljyt jo sisällä valmiiks, ei oo ollu kyllä aikasemmissa kompuroissa mitä on tullu ostettua..

      Tuntuu kyllä asialliselta laitteelta mitä tossa nyt pulttipyssyä pyörittelin..
      Attached Files
      Viimeksi muokannut Jesse87; 15.1.2019, 19:38.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
        Mulla on ajatus siirtää kompura erilliseen tilaan tallissa.

        Syy tosin on aivan muu kuin käyttöturvallisuus.
        Autotallirakennuksessa on nääs kellari jonka pitäminen plussalla on paljon halvempaa kuin koko tallin.
        Lisäksi lattia tilaa säästyy kun paineilma on vaan kelassa tallin seinässä.
        Olen kaksi vuotta sitten näemmä kirjoittanut noin. Ja tosiaan ajatuksen toteutinkin. On kiva kun ei tallissa pärise ja tosiaan kellariin riittää ihan 500w lämmitin pitämään paikat +15 asteessa.

        Nykyisellään ilman siirto on tehty ihan letkulla. Pitäisi tuo ehkä korvata suurempihalkaisijaisella letkulla ja tehdä vähän jakotukkia ja paineen säädintä ja vedenerotusta talliin.

        Kompuraakin voisi päivittää. Nyt meillä olisi kaksi tuollaista 2hp/24L pätkätintä. Toki ne voisi ehkä kytkeä yhteen ja säätää käynnistyspaineet vähän porrastain.

        Comment


          Kokemuksia tai suosituksia onko käytännön eroa kumpi pärjäisi paremmin jos paineilmavehkeillä (muutakin kuin renkaan vaihtoa) yhtään enempi puuhailee

          100l/320l/min
          https://www.ikh.fi/fi/kompressori-10...-230v-xt100320

          50l/360l/min
          https://www.ikh.fi/fi/kompressori-50...-240v-xt503600
          Viimeksi muokannut Mikse; 4.5.2022, 12:05.

          Comment


            Se riippuu mitä tarkalleen haluaa tehdä sillä. Huonoilla paine-ilmatyökaluilla mikään kompura ei riitä. Niitä mulla ainakin piisaa
            Nuo ei riitä ehkä hiomiseen, muuhun kyllä.

            Comment


            • Itsellä on kompuroiden kanssa menty 1kW -> 3kW -> 5.5kW ja vasta tällä viimeisellä viitsii jo hiukan tehdä pienimuotoista sooda- tai hiekkapuhallusta. Aika pientä siis vielä kuitenkin. Kotvan jo harkitsin ruuvikompuraa mutta on ne aika kalliita vielä. Paineilmatoimisten työkalujen käyttö on mennyt aika vähiin kun akkukoneet on nykyään niin hyviä ja tietyissä tapauksissa verkkovirralla toimiva on sopivampi. On siinä hyötysuhde kohdallaan kun heikonpuoleista hiomakonetta käyttelee niin 3kW kompura huutaa koko ajan...

              Comment


                Isolla säiliöllä voi paikata aika paljon. Itsellä on sellainen miehen mentävä säiliö kompuran perässä, joten sen kun kerran täyttää, niin riittää pitkälle käyttövaraa ilman kompuran käymistä. Tosin tilaa se vie tallista. Mutta pikkukompuraakin kannattaa harkita edes säiliötilavuuden tuplaamista. Auttaa pulttipyssy jne pätkittäishommissa paljon saatavaan hetkelliseen tehoon.

                Hiomista ja etenkin hiekkapuhallusta ei oikein pysty sitten tekemään muuta kuin isolla tuotolla suoraan kompurasta. Itselle on jäänyt sellainen kuva, että >500l/min pitää olla tuottoa, että onnistuu? Erityisesti hiekkapuhallus vaatii kompuralta paljon, että hommasta tulee yhtään mitään. Hiomiseen sentään löytyy nykyään hyviä sähkölaitteitakin.

                Oikeastaan omaan makuun enää renkaiden täyttö, yleinen puhaltelu tai imulaite ja se hiekkapuhallus on kompurahommia. Kaikkeen muuhun alkaa olemaan todella hyviä akkulaitteita jo olemassa, joita ei vielä 10v sitten ollut. Jos tallissa on jo hyvä kompura, niin sitten toki ilmalaitteet yhä hyviä. Jos ei ole, niin sitten akkulaitteet kyllä aika pitkälle tekee sen, mitä ennen vain kompuralla pystyi tekemään.

                Comment


                  Mulla on tosi halpa vehje hiomiseen ja mun 3kw nuair ei jaksa sitä pyörittää riittävästi. Toki tuon tuotto on alle 400l. Silti tuokin kompura alkaa olemaa aivan liian iso liikuteltavaksi. Ilmalinja täytys vielä kokeilla, kun mun mielestä sillä saisi ainakin säiliöltä enemmän litroja. 15mm letkua ja liittimiä huvittais testata

                  Comment


                    Eli toisin sanottuna pikkuvehkeellä käyttää pulttipyssyä mutta muihin hommiin tarvii sen voimavirtavehkeen ja ne mitkä jää tuolle välille on vaan rahanhukkaa?
                    IKH:lla kävin kyselemässä niin tätä olisi tulossa jossain vaiheessa taas hyllyyn
                    100l/550l/min
                    https://www.ikh.fi/fi/kompressori-10...BoCUp4QAvD_BwE

                    Mutta riittääkö tuokaan muuhun kuin renkaan vaihtoon..

                    Comment


                      Täytyy kyllä kompata, että akkuvehkeet on nykyään hiton päteviä ja myös kilpailukykyisiä hinnaltaan. Paineilmatyökalut laadukkaana maksaa helposti saman kuin akkukoneen runko.
                      Ei ole kiva, kun +1000nm ilmapyssy ei saa renkaanpultteja auki 10barilla. Oikeasti se ei pitäs olla mahdollista, pyöränpultit rengasliikkeen jäljiltä vois olla max 200nm. Tai sitte ne lupaukset on mitä on. Ilmavehkeissä on tasan tarkkaan kolme asiaa mitkä voi olla pielessä. Liian ohut letku, vuoto työkalussa tai markkinamiesten lupaukset

                      Comment


                        En tiiä, mulla on joku ikh:lta muutamalla satasella ostettu kompura ja sen perässä ~ 150e maksanut chicago pneumaticsin pikkupyssy. On niillä saatu auki kaikki 70 luvun zetorinkin 30mm pultit jotka varmasti on ruostuneet ihan voimalla kiinni. On sillä jotain pikkupaikkoja puhallellutkin ja hiontahommat onnistuneet melko halvoilla vehkeillä. En oo parempaa kompuraa kaivannut kuin siihen puhalteluun.

                        Toki ei tuotakaan huvikseen siirtele ja kunnon letkut ja liittimet auttaa paljon.

                        Comment


                          Sepä se, kun keksisi mikä hitto tuossa mulla ahdistaa.
                          10 baria säiliöstä suoraan pitäs pyörittää kyllä pyssyjä riittävästi eikä kompuran koolla ole siinä mitään tekemistä.

                          Comment


                            Voisko joku liitin olla mallia paska tai sitten se pyssy on paska. Tuo oma pikkunen on ainakin kranttu öljyn suhteen, eli sitä pitää olla tai ei aukea mikään.

                            Comment


                              Jaa pitääkö niitä työkaluja joskus öljytäkkin :)
                              Ehkäpä kokeilen sitä ensin. En jaksa uskoa, että tuollaisessa Nuairissa olisi huonot liittimit. Kyllä se syy pakko olla letku&pyssy.
                              Ja mun hiomakone on kyllä luokka huonoin ikinä. Sillä halua edes hioa, kun se vain räkii pinnat öljyyn tms (eli siis se varmaan vuotaa ohi ihan sikana)

                              Eli summa summarum. Kunnon työkalut, kunnon letkut, sen pitäs riittään. Mutta tulee siitä, että ne ei ole ilmaisia ne kunnon työkalut.

                              Comment


                                Letkun ja liittimien koko säiliöltä työkalulle asti on kyllä iso rajoittava tekijä. Ja mitä pidempi letku, sitä enemmän se alkaa helposti ahdistamaan. Pitäisi olla sitä 15mm sisähalkaisijaa alusta loppuun. Tulee muuten helposti kompuran verran hintaa pelkille letkuille ja liittimille, kun nostaa kokoa. Kaikki motonetin, puuilon jne. markettien myymät paineilmaletkut on nimittäin aivan liian pientä. Ja se kun ei ole pelkästään se viimeinen letku, vaan kaikki pitää olla riittävän isoa - joka liitin ja myös se paineensäädin.

                                Comment


                                  Liittimet vaikuttaisi olevan 10mm, mutta letku on 3/8. Sen sisähalkasijaa ei tiedä.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X