Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4F Allroad ilma-alusta ja pakkanen -> ongelmia.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 4F Allroad ilma-alusta ja pakkanen -> ongelmia.

    Prkl, vähän kauemmin luulin pääseväni ilman alustaongelmia tällä. Kyseessä siis facelift -09 Allroad 3.0TDI (onhan auto tietty ensi kesänä jo viisi vuotta vanha), tuotu keväällä lämpimästä maasta, ajettu nyt vasta ~76tkm. Ensimmäiset pakkaset kesti hyvin, täällä Keski-Suomessa oli jo kerran semmonen 14-15 astetta päivän ajan. Auto pysyi hyvin täydessä korkeudessa. Nyt sitten laski lämpötilan +4 -> -10 melko lyhyessä ajassa ja eipä enää kestä auto ylhäällä. Jokainen nurkka oli laskenu jonkun verran (joka ainakin teoriassa lienee ihan normaalia, koska ilmanpaine laskee), mutta oikea etukulma oli jo syvällä.

    Eilen käynnistelin autoa ja se nousi kiltisti normaaliin korkeuteen, mutta aamulla 15h myöhemmin oli taas nyökähtänyt lämpötilan olessa tasaisesti se -11. Taas auto nousi kyllä, mutta muutama kilometri myöhemmin, kun vauhti nousi ja autoa olisi pitänyt laskea, niin se "humpsahti" ilmeisesti vähän liian matalaksi, koska korkeusasetus näytti tippuneen pykälän, mutta suuntanuoli näyttikin ylöspäin :).

    Onko näissä 4F mallin ilmajousissa sitä samaa tiivisteongelmaa kuin vanhemmassa Allroadissa? Luulin, että ne ongelmat oli jo näistä taklattu. Pitääkö heti lähteä 1000€ per nurkka käymään läpi vai onko jotain muuta tehtävissä?
    Viimeksi muokannut Killeri; 4.6.2018, 20:01. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    Allroad ilma-alustan kanssa ongelmia pakkasella

    Moro!
    Mulla samanlainen ongelma omassa A6 Allroad -07 3.0tdi:ssä.
    Kun pakkanen nousee n.15 asteen tietämille ja yli niin keula laskee yön aikana alas. Mulla teki tuota jo viime talvena mutta kesällä, ja kun ilma lauhtuu ei ole mitään ongelmaa. Edellis yönä täällä oli n.10-12 astetta pakasta ja aamulla ei mitään vikaa, mutta sitten viime yönä kun oli n.18-20 niin aamulla keula maassa. Outo juttu...
    En usko että vika on ilmapusseissa/ tiivisteissä koska mulla vaihdettiin katsastus mokan takia eteen o-rengas tiivisteet viime talvena ja silloin kun o-renkaat oli rikki niin keula laski maahan oli keli mikä tahansa.
    Sitä ilmankuivainta itse vähän epäilisin että jos se on märkä ja järjestelmässä on kosteutta ja ehkä tästä syystä joku venttiili jäätyy.
    Tämä tuntuu olevan melko hankala ongelma, eikä varmaa tietoa/ratkaisua tunnu olevan oikein kenelläkään.
    Itse en ainakaan mihinkään monen tonnin remonttiin autoa vie ennen kuin on varmaa missä vika on, ja sitä paitsi eihän tuo varsinaisesti ajamista haittaa.
    Jos jollakin on tietoa tai vinkkejä tähän ongelmaan niin saa kertoa, kiitos.

    Comment


    • #3
      Jep, kyllä nyt tippuu auto näissä 13 asteen pakkasissa tehokkaasti. Jännä, että ongelma on molemmissa oikean puolen jousissa, mutta edessä oikealla pahin. Vasen puoli pysyy ylhäällä. Audille en ole huoltoon soitellu vielä, mutta sieltä aikaisemmin sain infoa, että kosteus ahdistaa joskus, kun autoa pidetään talvella välillä lämpimässä hallissa... kosteutta kertyy järjestelmään ja se aiheuttaa oikkuja.

      Comment


      • #4
        Jaaha… nyt sitten aamulla taas nousi, mutta hetken kuluttua laski se oikea etunurkka ja alko vilkuttamaan ilma-alustan valoa. Illalla vikakoodit lukuun… mutta kyllä se taitaa nyt reilummin jo vuotaa (tai jotain).

        Comment


        • #5
          Eipä ole vikakoodista suuremmin hyötyä... huomenna kerkeää varmaan soitella huoltoon, josko niillä ois ideoita.

          Address 34: Level Control Labels: None
          Part No SW: 4F0 910 553 D HW: 4F0 907 553 A
          Component: J197 LUFTFEDER H17 0030
          Serial number: 00872000290900
          Coding: 0000220
          Shop #: WSC 02335 785 00200
          VCID: 2579CCA7EC1AE236C75-8070

          1 Fault Found:
          02646 - Plausibility of Level Control System
          008 - Implausible Signal - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00101000
          Fault Priority: 2
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 197
          Mileage: 76804 km
          Time Indication: 0
          Date: 2014.01.15
          Time: 08:46:55

          Comment


            #6
            Tää voi olla joidenkin mielestä täysin homeopaattista (ja koskee alkuperäistä Allroadia) mutta jos ja kun kosteutta on muuallakin kuin kompurassa, tein seuraavaa ja tuntui auttavan: auto lämpimäksi kuivassa parkkihallissa tms muutaman tunnin ajan ja sitten muutama täys ylös- ja alasveto niin ilmat vaihtuu putkistossa ja jousissa. Ehkä kosteudenpoistajakin kuivuu vähän. Hämmentävän helppoa on ollut elämä sen jälkeen.

            Comment


            • #7
              Tein tuon poppakonstin tänään hallissa :).

              Marmorilla tyypillisiä vastauksia. Varmaan vuotaa siellä se ilmapussi... se maksaa jotain 2000€ vaihtaa.

              Ei ole pätkääkään luottoa, että tuolla korjautuu. Kaikki kulmat laskee jonkun verran (paitsi ehkä yksi). Millanen se rakenne on? Onko jokainen jousi omassa kierrossaan jonkun venttiilin takana? Miksi kaikki laskee?

              Auto on leasing yhtiöltä ostettu lämpimästä etelän auringosta, kilometrit Audin huoltojärjestelmässä kohdallaan ja nyt 77600km ajettu. Nämä on siis auton ekat pakkaset. Ottaen olosuhteet huomioon alustan pitäisi olla priimakunnossa, kun pakkaset eivät ole kovettaneet tiivisteitä jne. Voisko vika olla kuitenkin kompurassa/kuivaimessa?

              Comment


                #8
                http://www.air-suspension-shop.com/A6-C6-4F

                Täältä edukkaampia vaihtoehtoja ?

                Ja sitten vaihdattamaan ei-marmorille...

                Ite olen ainakin tuota tutkaillut jos joutuisi itse noita uusimaan.

                Comment


                  #9
                  Voisiko tässä tapauksessa jos joka nurkka laskee alaspäin olla se "Venttiililohko" rikki? Sehän jakaa kompuralta tulevan ilman jousille ja säätää niiden painetta.

                  Minulla oli omassa autossa ongelmaa ilmajousituksen kanssa viimetalvena ja purin kompuran ja venttiililohkon.
                  Ainakin minulla siellä oli kostettu sisällä aika lailla.

                  Comment


                    #10
                    UrAllroadissa (C5) systeemi pyrkii ilmeisesti tasaamaan auton päitä eli jos yksi jousi on rikki, molemmat tyhjenevät.

                    Kultakin jouselta menee oma putki jakoboksiin auton takapäässä.

                    Pitää muistaa myös että ilman tiheys muuttuu pakkasella. Eli auto laskee pakkasella jonkin verran. Mulla auto laskee pari senttiä parinkymmenen asteen pakkasella. Ja lämpötilan noustessa nousee suurionpiirtein vastaavasti.
                    Viimeksi muokannut ttenhunen; 21.1.2014, 08:49. Perustelu: Tarkennus loppuun

                    Comment


                    • #11
                      Tuo homeopaattinen temppu autto :). Eli viime yönä ei laskenu auto oikeastaan ollenkaan. Jotenkin viittaa kuitenkin enemmän kosteusongelmaan...?

                      Comment


                        #12
                        Hämmennetään vielä: onko eroa mille korkeudelle jättää illalla ?

                        Comment


                        • #13
                          Ei ole vielä tarkkaa statistiikkaa :), mutta näyttää siltä et korkeammalta laskee herkemmin ja enemmän. Se yksi kulma (etuoikea) on yleensä laskenut eniten, seuraavaksi oikea taka ja sitten vasen etu. Vasen taka ei tunnu laskevan juurikaan. Viime yönä ei ollu se vasen etukaan merkittävästi tippunu.

                          Comment


                          • #14
                            Tänään aamulla oli taas tippunut Allroadista Lowrideriksi -21 pakkasella. Nyt oli kolme kulmaa melko pohjassa ja yksi puolivälissä. Taas ei tykänny heti nostaa vaan alko vähän ajan kuluttua vilkuttamaan valoa. Kolmen sormen bootti ja sitten taas mentiin.

                            Kävin paikalla tuolla Audi huollossa ja alkoivat pyörtämään, ettei vika varmaan olekaan jousissa vaan luultavasti ilmalinjassa ja kosteutta epäilivät ekana. Kuulosti aika epätodennäköiseltä, että kaikki jouset vuotaisi ja pitäisi se 5000-6000€ laittaa vaihtotöihin. Huolto-ohje: viikonlopun yli lämpimässä tallissa. Helpommin sanottu kuin tehty sekin :).

                            Auttaakohan edes kosteuden poistumiseen kohtuulliseen suljetusta järjestelmästä? Jupe, millanen homma oli kompuran purku ja kuivaaminen? Mulla on kyllä aika otolliset olosuhteet tolle kosteuden muodostumiselle talvella, kun työpäivän auto on lämpimässä hallissa ja siitä sitten yöksi pakkaseen kotiin.

                            Comment


                              #15
                              Tuttu juttu näissä. Ihan normaalia, että kosteutta kertyy järjestelmään ja pienikin ylimääräinen hippu siellä venttiiliyksikössä aiheuttaa em. ongelmia, eli ilmat pihalle. Mulla on venttiliyksikkö jo siinä kunnossa, että vain vaihto auttaa, mutta ajoissa kun olisi tajunnut kuivatella järjestelmää, niin olisi päässyt hiukan halvemmalla.
                              Siellä pumpun vieressä lienee ihan silikagelillä täytetty ilmankuivaajakin, mutta en tiedä saako sitä ostettua mistään erikseen. Venttiiliyksikköä ilmeisesti saa yksinäänkin.
                              Jos nyt saisin joku ilta itseäni niskasta kiinni ja vaihdetuksi tuon venttiiliyksikön, niin voisin kertoa asiasta enemmän.

                              Älkää nyt kuitenkaan lähtekö niitä pusseja ensimmäisenä vaihtamaan. Omalla autollani on ajettu 350 tkm, eikä pussien kanssa ole ollut ongelmia.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja msuomal Näytä viesti
                                Tänään aamulla oli taas tippunut Allroadista Lowrideriksi -21 pakkasella. Nyt oli kolme kulmaa melko pohjassa ja yksi puolivälissä. Taas ei tykänny heti nostaa vaan alko vähän ajan kuluttua vilkuttamaan valoa. Kolmen sormen bootti ja sitten taas mentiin.

                                Kävin paikalla tuolla Audi huollossa ja alkoivat pyörtämään, ettei vika varmaan olekaan jousissa vaan luultavasti ilmalinjassa ja kosteutta epäilivät ekana. Kuulosti aika epätodennäköiseltä, että kaikki jouset vuotaisi ja pitäisi se 5000-6000€ laittaa vaihtotöihin. Huolto-ohje: viikonlopun yli lämpimässä tallissa. Helpommin sanottu kuin tehty sekin :).

                                Auttaakohan edes kosteuden poistumiseen kohtuulliseen suljetusta järjestelmästä? Jupe, millanen homma oli kompuran purku ja kuivaaminen? Mulla on kyllä aika otolliset olosuhteet tolle kosteuden muodostumiselle talvella, kun työpäivän auto on lämpimässä hallissa ja siitä sitten yöksi pakkaseen kotiin.
                                Kompuran poisottaminen autosta ei ole mikään vaikea, jos vain saa auton ylös nosturille. Kompura löytyy pelkääjänpuolelta edestä pohjamuovin alta.

                                Kompuraan on myös saatavilla korjaussettiä, jossa uusi kuivin yms. osanumero: 4L0698010
                                Minä avasin vain kompuran ja puhalsin sieltä vedet pois ja kuivasin kuivaimen sisällä olleet "ryynit"
                                Otin myös venttiililohkolta ilmaputket irti ja kuivailin sen myös.

                                Täällä kans keskustelua kosteuden poistosta järjestelmästä:
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=65721&page=2

                                Minulla lopullinen vika oli kompuran rele joka oli jäänyt jumiin ja vika korjautui sillä.

                                Comment


                                • #17
                                  Moroo

                                  Terve kaikki!
                                  Tosiaan vastaavanlainen ongelma täälläkin.
                                  Olen seurannut keskustelua ja tuli tuosta releen jumiin jäämisestä mieleen että oma autoni pitää sellaista pientä surinaa aina jonkin aikaa parkkeeraamisen jälkeen, onko se ns. normaalia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hmm… vähän jo ketuttaa vino auto. Tänään oli jo 4 tunnissa -15 pakkasessa molemmat oikean puolen kulmat melko alhaalla. Vasen näytti nyt molempien osalta normaalilta :). Ihme vinoilija tuo auto. Tuliskohan tuo kuntoon ku vaihtas tämmösen:

                                    http://www.air-suspension-shop.com/L...0054F0616006_3

                                    Sitten vois rauhassa availla ja kuivailla sen vanhan ja jättäs hyllyyn. Vaihtas sitten taas takasin, ku alkaa uusi temppuilemaan :).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pisti silmään kun sanoit ekassa viestissä että kun nopeus nousi niin auto alkoi tippumaan. Pidätkö alusta asetusta automaattiasennossa?? Itselle ei tulisi mieleenkään juuri tuon takia ettei se ala tulipalopakkasilla ominpäin rukkailemaan kovin paljoa korkeuttaan. Mulla on ollut käytännössä kokoajan comfort asennossa ja parikertaa olen tiputtanut dynamicciin tai nostanut allroadiin lämpimän talliyön jälkeen. Kaikki nostot ja laskut olen siis tehnyt lämpimänä. Hyvin on toistaiseksi pelannut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla se on lyhyessä ajossa käytännössä jatkuvasti Allroad asennossa talvella. Meidän pihastakaan ei traktorin jäljiltä pääse ulos, jos ei ole vähän maavaraa :). Pidemmät matkat menee comfortilla ja välillä dynamic. Oon mä välillä miettiny sitä et miten vaikuttaa kun se aika paljon pumppailee autoa noin, mutta Audiltakin vakuuteltiin, että on se käytettäväksi tehty ja olisi hyvä päivittäin kompuraa pyörittääkin. Olis parempi asetus, jos se laskis maavaraa automaattisesti vasta 90 km/h nopeudessa (eikä 80 km/h), sillon tulis vähemmän sahausta. Säädettävän maavaran takia mä tuon hommasin, vaikka ymmärrän kyllä, että ehkä tuo Jannen tapa olisi käytännössä fiksumpi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Audissa ja mersussa on samanlainen kompura ,joka hoitaa paineasian.
                                          Tässä juttua noista kuivaimesta ja kuviakin.

                                          http://www.mersuforum.net/forum/view...2739&start=150

                                          Comment


                                            #22
                                            Olisko kellään tietoa tai mahdollisuutta mitata kompuran sylinterin halkasiaa?

                                            Comment


                                              #23
                                              Näköjään männärenkaita saa eBaystakin: http://www.ebay.com/itm/AUDI-ALLROAD...-/171237464119

                                              Comment


                                                #24
                                                Juu. Tommosen laiton mut sylinteri tuntu olevan aika kulunut, eikä tullu mitattua sitä sillon. Paremmin se toimii nyt mut jos kontissa on enemmän kamaa niin ei auto pääse leveliin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tässä enemmänkin pohdintaa männärenkaan vaihdosta: http://forum.a8parts.co.uk/attachmen...3&d=1349551241

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Audi A6 allroad 2007 3.0 TDI ilma-alusta ongelma

                                                    Terve

                                                    Mulla on tollanen audi ja toimii muuten hienosti mutta siinä on alustan kanssa tälläinen outo ongelma että kun pakkanen nousee yli -10 niin etupää tipahtaa alas. Tänään teki sen ensimmäisen kerran tänä talvena jälleen kun pakkanen nousi johonkin -12 asteeseen. Kuitenkin kun menin ulos ja avasin auton oven niin etupää nousi taas ylös normaaliin asentoon. Kesällä sekä leudommilla keleillä tätä ongelmaa ei ole.
                                                    Jotenkin tulee sellainen olo että joku venttiili tai joku jäätyy ja päästää ilman pihalle tai jotain.
                                                    Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa tai tietääkö joku kuka voisi osata auttaa.
                                                    Eihän tuo sinäänsä menoa haittaa mutta eihän se tuollainen kuulu olla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Pakkanen ja kosteus yhdessä jäätää venttiilin, näin tapahtuu mersuissakin. Vikaa vasta sitten jos ei nouse ylös, tai vajoaa lämpimässäkin..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No joo näinhän se varmaan on, mutta se on vaan hölmön nököistä kun tuollainen auto on keula maassa aamulla. Mahtaisikohan auttaa jos koittaisi vaihtaa nuo jäännöspaine pitoventtiilit?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Meillä tuollainen vm-03 mallin allroad ja vasta etutolppien vaihto auttoi. Tippui myös pakkasella seistessä ja välillä ajossakin. kesällä pysyi ylhäällä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mulla tipahti joku vuosi sitten 2006 vuosimallin samasta pelistä vasen etunurkka aina alas kun oli yli 20C pakkasta, ja tietysti nousi ylös kun pisti auton käymään. En tuolloin keksinyt muuta kuin vaihtaa vasemman etutolpan, jolla ongelma poistui kolmeksi vuodeksi, kunnes nyt tuli takaisin..

                                                            No, nyt tein siten, että pistin auton talliin lämpimään, kuivamaan, ja nostin ja laskin seuraavana päivänä jousituksen ihan ylös ja alas kolme kertaa, ja kas ongelma poistui! Eli täytyy olla siten, että järjestelmään kertyy kosteutta ajan mittaan, joka sitten jäätää jonkin venttiilin. Kiitokset tälle foorumille josta vinkki löytyi!

                                                            Mahtaakohan tässä A6 4F koppaisessa olla jokin kuivain jossain, ja mahtaako sieltä pystyä kuivaamaan jotain "ryynejä"?

                                                            Tuolta löytyy jo ainakin kokonainen kompura sopuhintaan: http://www.air-suspension-shop.com/A6-C6-4F

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X