Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ikkunoiden kalvotukset/tummennusta lasiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ikkunoiden kalvotukset/tummennusta lasiin?

    Laissahan on kielletty auton etuovilasien tummennukset. Mutta mitä on seurannut niin liikkeellähän niitä on ja palvelujen tarjoajia tyylillä: "asiakkaan omalla vastuulla". Olen miettinyt kalvojen laittoa mutta, EI TYYLIIN AMIS! vaan kaikki muut lasit paitsi tuulilasi jollain vaaleemalla kalvolla, ei jätesäkillä. Nykyäänhän noita kalvoja on jo jokalähtöön. Onko kokemuksia ja kommentteja, vetääkö katsastusmies kalvot nenään? Vai meneekö selitys läpi "ei niitä ole tummennettu, vaan sävytetty..."
    Viimeksi muokannut Killeri; 16.8.2018, 14:23. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    varmaan paljon kiinni siitä minkälainen päivä katsastussedällä on ollut :). Kyllähän ne ei niitä helpolla hyväksy vaikka ois kuinka vaaleat.

    Comment


    • #3
      Yes, mulla on takana ihan tumma, seuraavassa aavistuksen vaaleampi ja edessä jo melko vaalea. Jännityksellä odotan mikä päivä mun katsastus miehelle sattuu, maahantuonti katsastuksessa asiasta oli kuulema mainittu, mutta ei oltu revitetty pois. Nyt olisi vuosi aikaa nauttia. Eteenhän ei tummia kannata laittaa siksikään että sateella ja pimiällä voipi näkymät olla sumeahkot :P

      Comment


      • #4
        30% saa olla etusivulasien tummennus tehtaan jäljiltä, ei siis jälkiasennettuna kalvoilla.
        Myös poliisit tienpäällä, saattavat puuttua kalvotettuihin etusivulaseihin. Näin on parille kaverille käynyt.

        Comment


          #5
          Tiedän myös kaverin jolla oli kalvot etusivulaseissa ja kun poliisit pysäytti niin joutui repimään kalvot pois ennenkuin sai jatkaa matkaa (seurasivat sivusta että kalvot kanssa lähti).

          Comment


            #6
            Mun serkku joutu myös repiin kalvot etuikkunoista.

            Comment


              #7
              Minäkin olen repinyt, kolmesti ;) Siitä on kyllä jo aikaa kymmenisen vuotta... Nyt ne vaan tuntuvat olevan vielä tarkempia noiden kanssa kuin silloin. Tummennuslakka on aika hyvä konsti, sillä ei tule liian tumma (riippuu kerroksien määrästä) eikä ne välttämättä tajua mikä siinä pinnassa on. Nimim. kokemusta on. Se lakka vaan naarmuuntuu helposti.

              Comment


                #8
                Mulla on ässässä 50% kalvot kaikissa sivulaseissa ja takana 35%... ei ole ollut ongelmia poliisien kanssa ja edellisen A4:sen katsastinkin kalvoilla ilman ongelmia. *koputtaa puuta*

                Tietty ehkä auton imagollakin on merkitystä, koska minun ekasta teini_ritsa_sierrasta kalvot revittiin aikalailla heti niiden asentamisen jälkeen, useamman kerran.

                http://pertunmaanua.net/jaarata/audi...s/P2125091.jpg

                Comment


                • #9
                  Tuttavalla oli Mersussaan Lustigin laittamat kalvot kaikissa laseissa ja ratsiassa poliisi oli sormeillut etulaseja, mutta ei ollut huomannut kalvoja. Vaihtoi sen verran tuoreena uuteen, ettei kerennyt katsastaa.

                  Tuossahan autonkatsastusta pelkääville vinkki;-)

                  Comment


                    #10
                    Kyllä ne saa kynnellä irti reunasta jos vaan kunnolla yrittää. Minulla on katseltu silloinkin vähän ihmetellen vaikkei ollut kuin se lakka laseissa. Läpi kuitenkin meni kun ei löytynyt kalvoa. Olen kyllä miettynyt jospa laittaisi tuota 50% kalvoa, se olisi sopivan "tyylikäs". Katsastukseen sitten tammikuussa lasit alhalla ;)

                    Comment


                      #11
                      Joo ilmoista ja katsatusmiehen tuulestahan se taitaa kiinni olla...
                      Jotain tollaista olin miettinyt mitä jypen ässässä on, mutta ehkä vieläkin vaaleemmalla. Kun oma aanelkku on hopean värinen niin siihen ku laittaa mustat kalvot, niin katsastus setä sanoo moro ja next...
                      Mut täytyy kokeilla kuinka ketkun käy. Muutos katsastus edessä huhti/toukokuun vaihteessa kun nakataan alle kolme tuumaa isompaa kiekkoo, jos se setä ei silloin niin paljoo kiinittäis huomiota lasien väreihin. Jännä nähä...

                      Ai niin... mitä kommetteja / kokemuksia Lustigin firmasta?

                      Comment


                      • #12
                        Koulukaverin joku tuttu oli laittanu lasin yläreunaan pienen viirun pikaliimaa ja sitte hionu hienolla paperilla sen sauman sileäksi, olivat yrittäny katsastuksessa raaputella kynnellä sitä yläreunasta irti, mutteivät saaneet ja uskoivat, ettei siinä kalvoa ole. Jos en ihan väärin muista, niin virkavaltakin oli yrittänyt samaa siinä onnistumatta.

                        Comment


                          #13
                          Jotain tollaista olin miettinyt mitä jypen ässässä on, mutta ehkä vieläkin vaaleemmalla.
                          Käsittääkseni kaupassa myytävä normi kalvot on haaleimmillaan 49% valoa läpäisevää eli just noita 50%:n kalvoja. Siitä seuraava on vissii KAI 70% läpisevä eli olis tosi vaalea, mut sitä ei taida saada mistään. En oo ainakaan löytäny ikinä. Kaveri sanoi joskus et oli löytäny 35% valoa päästävää (eli 75%:sta kalvoa) mut kuulemma myytiin vain ikkunan kokoisina paloina ja silloinkin yli 100mk kappale et siihen kun lisää vielä ison takalasin ja kaikki sivulasit niin tuleehan hintaa. Itte en kyllä oo sitä missään nähny.

                          Comment


                          • #14
                            Minultahan 70% kalvoa tulee saamaan ja johtavan valmistajan laatua.

                            Comment


                            • #15
                              On sitä tullut muutamat kalvot revittyä ikkunoista. Kerran kaverit olivat mun autolla reissussa, poliisit pysäytti turvavyön takia. No siinä lähti sit kalvotkin sakkojen kera. Toinen kerta menin tankkaamaan huoltoasemalle sattui olemaan poliisi toisella puolella mittaria. No siinä ne sitten raaputteli niitä laseja ja sai kalvot irti. No sakothan siitä sitten tuli kun ei ollut turvavyötäkään. Lisäksi vielä rekisteri otteeseen merkintä kalvoista. No siitä sitten rekisteriote "hävisi" joten piti hakea plankko konttorilta. Auto oli katsastettu viikkon ennen tapahtunutta kalvojen kanssa ja siellä ei ollut ongelmia.

                              Kalvoina Oli Sunguardin 50% joka ikkunassa poislukien tuulilasi.

                              Sen verran olen kalvoja laittanut että voin sanoa että huonoa kalvoa ei kannata laittaa siis näitä tarvikeliikkeen rullia. 3M ja Sun Guard ovat hyviä merkkejä. Sen lisäksi että niissä tummuus pysyy ne on "helppo" asentaa kun ovat ns kutistuvia kalvoja.

                              Lakoilla tuntuu olevan se ongelma että ne haalistuvat sekä naarmuuntuvat. Meillä on matkailu dösässä ikkunat tummennettu lakalla noin 5 sitten nyt ei ole tummenuksesta mitään tietoa ja lakka hilseillyt pahasti. Siinä meillä on pikkuinen kalvotus projekti edessä täytyy varata n 30m kalvoa metrin korkeana.

                              Olen itse myös etsiskellyt myös haaleampia kuin 50% etulaseihin. Ei vaan tunnu valmistajilta löytyvän. Prosentti kertoo siis sen kuinka paljon valoa menee läpi. 100% on kirkas ja 0% täysin läpäisemätön

                              Comment


                                #16
                                Ei vielä ole tarvinnut kalvoja repiä, kop, kop! Edellisessä pasuunassa oli 50% etusivulaseissa ja siitä taaksepäin 5%. Auto oli hopean värinen ja sisusta harmaa. Tummennus ei näyttänyt niin rajulta kun, jos esim. sisusta olisi ollut tumma. Auton käytin konttorillakin, laitoin teipin lasinnostimiin ja sanoin ettei saa käyttää talvella. Nykyinen auto on ihan musta ja sisusta mustaa nahkaa. Pikkaisen jännittää katsastus tässä kevään korvalla. Täytyy viedä kirkkaalla ilmalla, ei erotu tummuus läheskään yhtä selvästi kuin hämärässä tai sateella. Ja siis kalvotus samallainen kun pasuunassa.

                                Comment


                                • #17
                                  Just. Mulla oli ostaessa S:ssä etusivulaseissa todella haaleat ja erinomaisesti laitetut kalvot. Leimassa 3 ukkoa ihmettelia asiaa miltei puolituntia. Muuten olisivat mitanneet lasien tummuuden, mutta raasuilla ei ollut mittalaitteeseen virtalähdettä. Pitkällisen rapsutuksen jälkeen joku sai kalvon hiukan repsahtamaan ja kaikki olivat työhönsä tyytyväisiä...
                                  Eli ihan homma on tuurissaan. toiset saa ajaa vaikka 10 vuotta ja toisilta lähtee kalvot joka vuosi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kävin itselleni hakemassa teippi-z nimisestä liikkeestä nuo 3M kalvot.
                                    Ajattelin itse askarrella takasivut 35% ja takalasi 20% kalvolla.
                                    Leikkelivät sapluunoilla sopivat palat.
                                    Sivut saan ainakin laitettua itse tosin otan kyllä ovien lasit irti koska oven pokat on vähän hankalan muotoiset.Saapahan sitten laitettua siten ettei jää mihinkään mitään reunaa joka rispautuisi ajan kanssa pois tai näkyisi.
                                    Takalasin ajattelin kokeilla kuten kuuluukin, muotoilla ulkopuolella ensin ja sitten hieroa sisältä paikoilleen.Yhtenä palana,ei saumoja.

                                    Nyt kysymys mitä en älynnyt kysyä tuolta liikkeestä:
                                    Saako jarruvalon peittää tuolla kalvolla vai joutuuko sille jättämään aukon kalvoon?
                                    luulen että joutuu mutta onko kokemuksia?

                                    Tähän lähdettiin koska vaimo halusi pojan takia vähän häikäisysuojaa laseihin ja toinen vaihtoehto
                                    olisi nuo "kauniit" imukuppisuojat joista kieltäydyin koska:
                                    a)helvetin rumat
                                    b)en näe niistä läpi
                                    c)eivät edes suojaa auringolta
                                    d)vieläkin helvetin rumat:)

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt kysymys mitä en älynnyt kysyä tuolta liikkeestä:
                                      Saako jarruvalon peittää tuolla kalvolla vai joutuuko sille jättämään aukon kalvoon?
                                      luulen että joutuu mutta onko kokemuksia?
                                      Jos lisäjarruvalo on pakollinen varuste (taisi olla uusissa malleissa -98 ja kaikissa autoissa vm 2000 alkaen), sitä ei saa peittää.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tämä selvä.Niin mä veikkasinkin:)

                                        Comment


                                          #21
                                          Mulla on ollut kahdessa eri autossa 50% kalvot kaikissa sivulaseissa ja takalasissa 30%. Kummallakaan kerralla, kun autoja katsastin niin ei katsastussedät maininnu asiasta mitään...

                                          Joo, jos lisäjarruvalo on alkuperäisasennus, niin sitä ei saa peittää. Ammattitaitoinen kalvottaja leikkaa kalvon niin jarruvalon reunoja myöten, ettei rajoja huomaa...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Noniin nyt on kalvot heitetty kiinni takasivulaseihin jotka onnistui ihan kohtalaisesti.
                                            Takalasi ei sitten natsannut kuten pelkäsinkin.En saanut kutistettua kalvoa lasin ulkopinnalla kunnolla ja siinäkin rypistyi jo vähän.Piti sitten kokeilla kuitenkin asennusta vaikka jo tuossa vaiheessa tiesi että suteen menee.
                                            Sen sain selville että tuo 20% kalvo takalasiin on just sopiva ja 35% sivuihin.
                                            Nyt pitäs sitten selvittää että missä kannattaisi tuo takalasi teettää pk-seudulla.
                                            Teippi-Z ottaisi 150e tuosta eli olisko halvempia tiedossa?
                                            Voisin veikata kuitenkin että A4:n takalasi on sen verta vaikee ettei kovin edukkaasti saa.
                                            Voisihan sen aina halpakalvolla laittaa osissa mutta ei siitä hyvää saa ikinä ja nuo tuppaa naarmuuntumaan jo laittovaiheessa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tummennusta lasiin?

                                              Alkaa aurinko paistamaan pikkumiehen silmiin aika ikävästi ja pitäisi saada siihen helpotusta. Sivuikkunoissa olevat irtosuojat eivät oikein toimi kunnolla vaan aurinko pääsee kyllä kiusaamaan pienistäkin raoista.

                                              Yksi ratkaisu voisi olla tuo lasien tummentaminen, mutta searchin mukaan etulasia ei saa tummentaa - ainakaan kalvolla. Onko muita ratkaisuja kuin etusivulasien vaihto? Menee vähän typerän näköiseksi jos ei etusivuikkunoita pysty tummentamaan yhtään. Siistein ratkaisu olisi jos saisi liu'uttaa tummemmasta vaaleaksi etusivuikkunat.

                                              Mulla ei ole näistä tummennuksista mitään tietoa, joten vinkki olisi paikallaan kuinka paljon pitäisi auringonsäteitä estää, että se ei enää kiusaisi. 30% tuntuisi aika sopivalta vai meneekö liian tummaksi?

                                              Entä onko muita ratkaisuja ongelmaan? Normaalit sivuikkunoihin laitettavat suojat (imukuppisuojat) eivät ole hyvä ratkaisu. Aurinkolasit pysyvät päässä ainakin sen 3s - jopa 7s.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Minulla on avantissani "liukuva" tummennus takaa alkaen: 20%, kontin lasit-->35%, takaovet-->50%, etuovet (prosentit siis valonläpäisyä ilmaisevia).

                                                Autossani on vaalea sisustus, joten ulkoapäin tummennus ei ole häiritsevän tumman näköinen ja sisältäkin näkee ulos hyvin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ootko kokeillut pikkumiehen päähän semmosia aurinkolaseja jossa tulee kuminauhalenksu pääntääkse tyyliin laskettelulasit, jostain lastentarvike liikkeistä noita sai. Vois pysyä paremminpäässä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Omaan tulee 32% takalasi, loput 50% - myös etusivulasit. Ei ole aikasemmissakaan käynyt katsastajan saati sitten poliisisedän hermoon. Tummalla sisustalla on suuri merkitys kuin tummalta auto näyttää kalvoilla, ja uudemmissa Audeissa on jo aika vahva sävy ilmankin kalvoja. Näinollen tuo 50% tekee ihan tarpeeksi mulle ulkonäköä. Häikäisyssä nuo tummemmat ovat tehokkaampia mutta itse lämpösuojat ja UV-suojat ovat kaikissa melko lähelle toisiaan. Eikä sitten näytä typerältä kun loppuu ovien välissä kuin seinään tuo kalvo. Makuasioita, omassa firmassa ihmiset tilaavat edelleen melko usein "niin tummaks ku vaan saa" ,ja mitä sitä makuasioihin sotkeutumaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      niin olisikohan kenelläkään tietoa tummennuksesta ilman kalvoa?
                                                      eli jokin sävytys operaatio orkkis lasille kerta kalvohan ei ole laillinen etusivulaseille

                                                      vai joutuiskohan tilaan uuden lasin ja ottamaan sellaisella savytyksellä kuin haluaa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tietääkseni etusivulaseja ei nykyään saa jälkikäteen tummennella yhtään millään, eli pitäisi hankkia ne uudet lasit. Jos siis haluaa tehdä tuon pykälien mukaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Sävylasien teettäminen on ainoa keino, mutta kun parivuotta sitten asiaa selviteltiin, niin mielummin laittaa kalvot ja repii tarvittaessa pois.
                                                          Eivät suostuneet tekemään alle 50kpl sarjaa ja värinä olisi ollut monesta kuplasta tuttu tumma kupari, lasin paksuus olisi myös mennyt yli 7mm jolloin niiden mahduttaminen oviin olisi ollut kohtuutonta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta (16§) kieltää tuulilasin ja etusivulasien tummentamisen kalvolla tai spraylla. Autoon voi vaihtaa tehdastekoisen hyväksyttyä mallia olevan tummennetun tuulilasin tai etusivulasit.


                                                            16 §. Tuulilasi ja muut ikkunat.

                                                            1. Tuulilasin valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 75 % ja etusivuikkunoiden sekä henkilöauton takaikkunan valonläpäisykyvyn vähintään 70 %. Tuulilasissa ja etusivuikkunoissa ei saa käyttää jälkeenpäin asennettavia kalvoja eikä niitä saa muullakaan tavalla muuttaa tai peittää siten, että niiden valonläpäisykyky heikkenee. Muissakaan ikkunoissa ei saa käyttää sellaisia kalvoja tai niitä muuttaa muulla vastaavalla tavalla siten, että ikkunoista voi aiheutua haitallisia heijastuksia.

                                                            2. Jos näkyvyys taaksepäin heikkenee rakennemuutosten takia, on autoon asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin antava oikeanpuoleinen taustapeili. M(1)-, M(1)G-, N(1)- tai N(1)G-luokan ajoneuvon takaikkunaan saa asentaa tummennuskalvon, vaikka takaikkunan valonläpäisykyky tummennuskalvolla varustettuna on alle 70 %. Jos M(1)-, M(1)G-, N(1)- tai G-luokan ajoneuvon takaikkunaan asennetaan tummennuskalvo, autoon on asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin antava oikeanpuoleinen taustapeili. Jos auton takaikkunaan on asennettu autossa pakollisena varusteena vaadittu keskijarruvalaisin, ei sitä saa tummennuskalvolla peittää
                                                            Tehdastummennukset taitaa tosiaan olla ainoat lailliset tummennukset etusivulaseihin..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X