Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Asiat jotka pitää ottaa huomioon 2.5TDI:ssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Asiat jotka pitää ottaa huomioon 2.5TDI:ssä

    Tossa Diesel V6:sessa tuntuu olevan kaikkea pientä tyyppivikaa ja tiedoton voi helposti tuhota jotain moottorista. Joten tänne voitaisiin listata asiat jotka pitää ottaa huomioon tossa moottori mallissa. Tässä muutama jotka olen itse yrittänyt muistaa:

    1. Älä tyhjäkäytä pitkiä aikoja, nokat kuluu puutteellisen voitelun takia.
    2. Vaihda öljyt useammin kuin vaihtoväli käskee. Tämä myös nokkien takia.
    3. Mikäli moottoriin pitää lisätä öljyä, lisää se kylmään moottoriin. Kylmä öljy kuuman nokkaakselin päälle kaadettuna karaisee nokan ja nokka kuluu sen jälkeen nopeammin.
    4. Älä yli täytä moottori öljyjä. Huohotin menee tukkoon.
    5. Diesel järjestelmää ilmatessa diesel pumppua ei kannata päästää tyhjäksi eikä pyörittää tyhjänä. Pumppu hajoo ilmeisesti helposti(mikäli tämän oikein ymmärsin)

    Jatkakaa listaa(tai korjatkaa) mikäli jotain mieleen tulee.

    #2
    3-kohta ei kyllä pidä paikkaansa. Nokka-akselihan on itse asiassa alunperin karkaistu. Karkaistun nokan pitäisi ensin lämmetä jonnekin 300-600 asteeseen, että se olisi sillä alueella, että sille voisi jotain mikrorakennemuutosta ylipäätään tapahtua. Moottorin käyntilämpötila on kuitenkin alle 100C, joten eipä siinä lämpötilassa mitään karkaista vaikka kuinka yrittäisi. Ainakaan teräsmateriaaleilla.

    5-kohta pitää osin paikkansa. Tosin siirtopumppu pysähtyy kun siinä oleva anturi huomaa, että tankki on tyhjä. VP-pumppu ei ole sen herkempi kuivana käymiselle kuin muutkaan eli eipä sitä kuivana kannata kauheasti pyöritellä. Tosin aina siellä vähän sitä ainetta on, koska jos on ilmaa, niin ei se sisälle jäänyt aine itsestään poiskaan tule. Eli jos tankissa on ainetta niin siirtopumppu käy ja silloin ruiskupumpullekin tulee ainetta. Totta on se, että ilmaus kannattaa tehdä kunnolla ja se pitää oikeastaan aloittaa jo suodattimesta, siihen on kyllä korjausoppaissa ohjeet. Pienet ilmamäärät lähtee joko normaalistarttauksella tai sitten kaverin avustuksella yhtä suutinmutteria aavistuksen löysäämällä starttauksen aikana, jolloin konekin yleensä lähtee käyntiin.

    1-kohta pitänee jossain määrin paikkansa, tosin on ns. taksitolppatietoa.
    2-kohtaan vaikuttaa oikea öljylaatu, kun moottorin ääni muuttuu karkeammaksi on aika vaihtaa öljyt, riippuu paljon ajosta.
    4-kohta pitää paikkansa

    Comment


    • #3
      Kohta 3 on marmoritiskin väite, itse en ymmärrä metallin käyttäytymisestä mitään. Itselläni oli juuri se korkin alta löytyvä nokka kulunein.

      Kohta vitosesta sen verran, itse ainakin jättäisin sen asiansa osaavalle. Enkä rupea itse pumppua tuhoamaan.

      Comment


        #4
        Kohta 3. Marmoritiskin miehet(kään) ei taida olla alan miehiä. Karkaisuhan tarkoittaa juuri sitä, että pinta saadaan kovemmaksi eli pitäisi kestää paremmin kulutusta. Turha tuhlata moiseen montaa ajatusta.

        Comment


        • #5
          Taitaa karkaisu olla väärä termi tässä. Teräs karkaistaan yleensä n. 800 asteen lämpötilassa, mutta se alkaa päästymään jo 100-200 asteessa. On siis mahdollista, että 100-asteinen nokka päästyy kun sen päälle kaadetaan kylmää öljyä => nokka pehmenee ja kuluu nopeammin.

          Melkoisen teoreettinen mahdollisuus, mutta kai senkin voi planeettojen linjan ja sen hetkisen ilmankosteuden lisäksi huomioida.

          Comment

          Working...
          X