Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6:sta (C5) ostamassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja Jassi Näytä viesti
    Sen kummemmin vikaherkkiä tippejä puolustelematta tässä on hyvä muistaa se, että nollasta sataan ero saattaa olla sekunti koska "kytkin pohjassa"-lähtöjä ei tipillä tehdä. Mutta esim. 40-->100km/h kiihtyvyyden uskoisin olevan jo huomattavan lähellä, kun kumpikin menee vaihde "lukittuna".

    Itse en muista käytännön tilannetta, jossa 0-100 kiihtyvyyttä olisin koskaan tarvinnut. Sen sijaan juuri tuo 30-40 vauhdista "oikealta tulevan alta pois heti!" tyyppisiä tilanteita joutuu kokemaan silloin tällöin. Näissä tippi on nopeampi, koska kiireessä painat refleksinä kaasu pohjaan. Kovalla askilla sulla on varmaan jo kakkonen-kolmonen silmässä kun kruisailet ja tippi taas vaihtaa heti ykköselle ja luistattaa turbiinia koko ajan yli 3000rpm. Eli maksivääntö heti käytössä.

    Itsellä ajot pääosin asutusalueella ja edellinen 6v-manuaalidiesel oli kamalin ikinä kokemani yhdistelmä. Mutta loota käyttöympäristön mukaan, sanoisin.
    Tämä teoria nimenomaan kiinnostaa, että missä tilanteissa tuo ero tulee esille. Parempia lähtöjä pitäisi saada siis periaatteessa pitämällä vasemmalla jalalla jarrua ja nostamalla samalla kierroksia. Jarru ylös ja voimaa on heti paremmin tiessä? Ja tämä ei nyt tarkoita sitä, että ottaisin tuollaisia lähtöjä koko ajan vaan kiinnostaa tuo tipin käyttäytyminen ja mistä tulee tuo sekunnin ero kiihtyvyyteen.

    Itseä tyypillisesti automaateissa ärsyttää juuri nuo 30-40 vauhdin tilanteet. Painat kaasun pohjaan niin kestää pari sekuntia ennen kuin on oikea pykälä sisässä ja jotain alkaa tapahtumaan. Manuaalilla tapahtuu välittömästi, toki riippuu mikä vaihde sattuu olemaan pykälässä.

    On muuten tuo yllä mainittu ruotsin auto eilen myyty. Heti kun aloin kauppaa hieromaan niin se meni.

    Comment


      Tosimaailmassa siellä askissa on rauhallisella ajolla aina liian iso vaihde silmässä ja sitä se tippi siinä sitten arpoo sen kriittisen hetken kun pitäis jo mennä. Helppo kompensoida kun näpyttää pykälää etukäteen käsin mutta jos keskellä risteystä huomaat että rekka tulee päälle ja pitää päästä alta pois niin kumpikohan on nopeampi: Manuaali 2. tai 3. vaihteella vai automaatti tipillä ja joko kaasu pohjassa kikkarilla karkuun tai ratista vaihtaen. Veikkaisin että kova aski lähtee aina hätäisemmin ne ekat metrit.

      Kyllähän automaattikin sitten kiihtyy kunhan sen alkuhämmennyksen jälkeen vauhtiin saa mutta joku Ahveniston ratakierros voipi olla aika paljon hitaampi verrattuna manuaaliin.

      Comment


        Helppo kompensoida kun näpyttää pykälää etukäteen käsin mutta jos keskellä risteystä huomaat että rekka tulee päälle ja pitää päästä alta pois niin kumpikohan on nopeampi: Manuaali 2. tai 3. vaihteella vai automaatti tipillä ja joko kaasu pohjassa kikkarilla karkuun tai ratista vaihtaen. Veikkaisin että kova aski lähtee aina hätäisemmin ne ekat metrit.
        Jos tuo tilanne otetaan niin että ajat tietä pitkin n. 50km/h mittarissa, niin väitän että tippi/tomaatti laatikolla karkaat nopeammin pois alta.
        Tomaatilla runnot kaasun pohjaan ja laatikko tiputtaa vaihteen alas, hetken arpomisen jälkeen tosin. Manuska askilla ajava polkee ensin kytkintä, seuraavaksi "huitoo" vaihde kepin oikeaan koloon, kytkin ylös ja hanaa. Tämä sen takia koska "normi"kuski kuitenkin ajaa tuossa vaudissa vähintään se 4.pykälä sisällä joten sillä vaihteella se lähtö ei ole räjähtävä.

        Se mikä selkeästi vaikuttaisi porukalta unohtuvat manuska ja tomaatti vertailussa, että tomaatti miettii vaihteidensa kanssa saman aikaa kun manuaali kuski vaihtaa pienempää pykälää. Tai ei välttämättä juuri samaa aikaa mene, mutta ymmärtänette pointtini.

        Comment


          Aika hitaita vaihtajia, jos käsin on on hitaampi kuin tomaatti? Käsivaihteellaha menee alle puol sekunttia yrittämättä edes pykälä silmään, sillo tomaatti vielä miettii "jaa tuolt tuli pyyntö, katotaan mitä voidaan tehdä". Mut noin perusliikennevalo-lähdöstä kai tomaatilla on helpompi ottaa ns. täyskaasukiihyjä ja aina menee samallalailla. :)

          Enempi näkisin tilannetta hidastavana esim. ahtopaineiden nousun hitauden kuin vaihdelaatikon kanssa tapahtuva hidastuminen. :)

          Comment


          • Kyllä tuo automaatti aika hyvin pelaa.
            Ahvenistoa ajatellen, automaatilla voi ajaa myös käsin vaihtamalla.
            Sitten tuo hätäseen lähtö normaalissa ajossa. Automaatti ehkä mitettii, mutta aina vaihtaa "parhaan" vaihteen ja mennään. Normaali kuski kun manuaalilla saattaa jopa laittää hädissään väärän vaihteen. Näin ollen automaatti on turvallisempikin.

            Automaatissa kun painaa kaasun niin pohjaan, että ottaa kickdownin niin ei se kauaa mieti. Oman kokemusten perusteella automaatti toimii kadulla todella hyvin, ajamalla rauhassa ja välillä revittellessä.

            Comment


              Aika hitaita vaihtajia, jos käsin on on hitaampi kuin tomaatti?
              Niin no, hieman ehkä kärjistäen kuvattu tuo vaihteen vaihto tilanne, tuo riippuu tietenkin myös kuskista, kuskin reaktio ajasta, miten pahasti pelästyy kyseistä tilannetta ymsyms.

              Comment


                50km/h 4. vaihteella lähtee jo ihan hyvin kiihtymään, ei ole edes tarve vaihtaa pienemmälle. Automaattihan on lähtökohtaisesti mukavuusvaruste, taitaa uusimmat S-Tronicit vasta päästä kiihtyvyydessä manuaalia parempiin arvoihin.

                Comment


                • Sen verran vielä tuohon vaihtamisaikaan puuttuen, että sisäsiistiksi opetettu tippi vaihtaa siitä 30-40km/h vauhdista kickdownilla lähes välittömästi ykköselle ja hatusta saa pitää kiinni. Vaikeaahan tuota on toteennäyttää ilman A/B-vertailua kovan askin kanssa, mutta itsellä on vahva mutu-tuntuma tuohon tipin nopeampaa lähtöön noista nopeuksista.
                  Se verran tullut tuolla emännän 5-vaihteisella 2.8 A4:llä leikittyä (tokihan 200hv on eri juttu kuin 300hv), että luulen tuon tomaatin turbiiniluistatuksen auttavan nopeammin eteenpäin. Itse en osaa luistattaa kytkintä kovalla askilla kaasu pohjassa kierroksia 3500-4000rpm välillä kunnes suoran veto saavutetaan ja kytkimen voi pitää ylhäällä.

                  Sääli kun näitä aakkosia ei ole saanut kovalla askilla, olisi kiva kokeilla teoriaa käytännössä...

                  Noh, nyt ollaan jo asiasta sivussa. Tärkeintä, että löydät hyvän ässän. Se on lootasta riippumatta hyvä ekoteko ;)

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja Jassi Näytä viesti
                    Itse en osaa luistattaa kytkintä kovalla askilla kaasu pohjassa kierroksia 3500-4000rpm välillä kunnes suoran veto saavutetaan ja kytkimen voi pitää ylhäällä.
                    Niin tääki osoittaa että kyllä automaatti-markkinoille on selvästi kysyntää. ;)

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja Jassi Näytä viesti
                      Sääli kun näitä aakkosia ei ole saanut kovalla askilla, olisi kiva kokeilla teoriaa käytännössä...
                      Olkoon se sitä karman tasapainoa kun minun profiilin vanhempaa lullaa ei ole saanut kuin manuaalina, edes rahalla. :)

                      Comment


                        Joo ekotekohan se on nimenomaan mielessä, kun ässää olen laittamassa ;) No vihreys ei ole mulla listan yläpäässä, kun autoja kattelen.

                        Jos jollakin harrastajalla olis ässä millä vaan laatikolla linjalla Oulu-Kokkola niin olispa hieno päästä kokeileen! Vastapalveluksena pääsee testaan 200 20V vanhusta. Ei tällä hetkellä ihan huippukunnossa, mutta hyvin se silti liikkuu :)

                        Comment


                          Mulla ei oo kokemuksia automaagista kun niitä ei ole alla ollut. Tykkään manuaalista siksi kun saa pitää kelin ja tilanteen mukaista vaihdetta sisällä. Varmaan automaatti on helpompi jos vaan kruisalee, mutta muuten minä äänestän kepin puolesta.

                          Comment


                          • Itse olen kyllä audi 1.8 t quattron kannalla lastu + karala ja kyytillä kylmää kerkiää. Sitten ei riitä teho,niin 2,7 l ja mika karala,niin on kyyti kylmää.Meidän työporukan naisella oli Audi 2.7 ja karalan mausteet,kyllä lähti.Kulutti 13 l/100 km.Hävitti pois kovan syönnin takia.laitto Audi 1.9 tdi ja taas mikan mausteet.

                            Comment


                              Jaaha.. Taas Kauko + Karala = "vetää niin perkeleesti". Oma 1.8T oli karalan ohjelmalla tosin vähän isomman ahtimen kanssa. Täyskaasulla pitempää rasitusta ja kaikki neljä mäntää halki. Kait se sit oli vaan niin paras ohjelma etten edes osannu käyttää oikein. 2 kertaa sitä jyväskylässä säädettiin ja aivan yhtä tyhjän kanssa. Mihinkään se ei menny eikä juurikaan koskaan toiminu millään tavalla kunnolla.
                              Viimeksi muokannut MikaSS; 10.3.2012, 08:41.

                              Comment


                                Eikö tuohon automaatti vs manuaali dilemmaan löydä parhaiten vastauksen koeajamalla molemmat (ja toivoa, että koeajoauton tippari on vielä kunnossa ja sopeutus ei oo päin p:tä). Itellä molemmat askit ja luonteeltaan niin erilaisissa autoissa kuin olla ja voi.

                                TT on kepittäjän unelma kapeavetoisen k04:n ansiosta, ja kepitettävää riittää... ei kiva päivittäisessä ajossa.

                                Allroadissa taas vääntävä dieseli _kunnossa_ olevalla tippurilla ja on kyllä päivittäiseen ajoon mitä parhain yhdistelmä, kaupungissa tosin kylmällä askilla vähä liian korkealle nostaa kiekkoja ennen vaihtoa, jos ajaa mummomoodilla (lähes 3krpm, ennen vaihtoa). Mutta kun lämmöt nousee, niin tuota ongelmaa ei ole, myös on kuullu että lastutuksella tulee pikkusen älykkäämmäksi noi vaihdot (oma on "ihan vakio"). Maantieajossa tuo yhdistelmä on ohitustilanteissa kiva, kun tarvii vain runnoa mono konetilaan ja auto pitää huolen hyvästä ohituskiihtyvyydestä, ja ei tarvi käydä koko vaihdelaatikon sisältöä läpi, kuten tuossa toisessa autossa.

                                Radalle en olis tuolla tippurilla ihan menos, mutta eipä toi auto ole muutenkaan sinne suunnattu. Kuten ei ole kyllä toi toinenkaan...

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja tavan ajelija
                                  Itse olen kyllä audi 1.8 t quattron kannalla lastu + karala ja kyytillä kylmää kerkiää. Sitten ei riitä teho,niin 2,7 l ja mika karala,niin on kyyti kylmää.Meidän työporukan naisella oli Audi 2.7 ja karalan mausteet,kyllä lähti.Kulutti 13 l/100 km.Hävitti pois kovan syönnin takia.laitto Audi 1.9 tdi ja taas mikan mausteet.

                                  Täällä puhuttiin nyt C5-kopan vehkeistä, eikä pikkukorisista.

                                  Kööpikalla on tuossa ihan hyvä luotaus aiheeseen. Olin itse tuossa viime syksyyn kovasti sitä mieltä, että kova sen asin pitää olla. Tuon biturbon jälkeen ei ole enää pakko. Loota toki oppii kuskin tavoille, mutta on siinä kuskillakin tottumista. Alkuun se oli juuri tuota turhautumista, kun itse painoita kaasua ja odotit, että nyt mennään, mutta ei..

                                  Itse en asvalttiradalle tuolla ehtinyt, mutta rohkenen väittää, ettei aika ole merkittävästi huonompi, kuin manuaalin,olettaen että kovan askin käyttäjä osaa asiansa.

                                  Tuohon vaihtamisen hitauteen rohkenen ottaa eri kannan, kun puhutaan 01E-laatikoista. Se kun ei ole maailman notkein loota vaihtaa.
                                  Viimeksi muokannut arto s; 10.3.2012, 08:51. Perustelu: quote

                                  Comment


                                    Arto, ei se koppa siihen vaikuta, että kuinka suuri vetoalue on ja kuinka monta vaihdetta on ;) ja btw, tuo avo-TT painaakin melki saman ku C5...
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 10.3.2012, 08:54. Perustelu: lisätty päivän huumoriannos

                                    Comment


                                      Ei siitä vetoalueesta puhe ollutkaan. Viittasin tuohon ylempänä olevaan B5-miesten keskusteluun. Ehdit vaan väliin.. =)

                                      Comment


                                        Itseltä tuli hieman OT tuohon Kaukon jälkeen. Mutta eikös tätä isoa koppaakin ole 1.8T koneella? Siitä ei ole kokemusta minkälainen iso koppa on lastutetulla jumalmoottorilla. Luultavasti ei mikään erikoisen säväyttävä paketti.

                                        Comment


                                          Onhan sitä saanut, ei jannekk:n jumalmoottorinen multsari A6 esim. ihan jalkoihin ole yleensä noilla reissuilla jäänyt mutta lähtisin veikkauksesta että loud-pedal on ollut aika syvällä.

                                          Tuo edellämainittu löpinä on aika pitkälle totta mitä MT/AT vääntöön tulee, parasta on vaan käydä mahdollisimman monta koeajamassa. Järkiseikat ja perustelut sikseen, pers'tuntumalla auto kuitenkin loppupeleissä ostetaan, vai mitä?

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Ipsi Näytä viesti
                                            Mulla ei oo kokemuksia automaagista kun niitä ei ole alla ollut. Tykkään manuaalista siksi kun saa pitää kelin ja tilanteen mukaista vaihdetta sisällä. Varmaan automaatti on helpompi jos vaan kruisalee, mutta muuten minä äänestän kepin puolesta.
                                            Sitä varten tuossa automaatissa on tippitoiminto, että sen voi pakottaa tilanteeseen sopivalle pykälälle, joko vivusta tai ratista (jos on namiskat siellä). Tätä tuleekin käytettyä esim. ohituksissa, jolloin jo lähdössä on sopiva vaihde päällä.

                                            Itse en vaihtaisi manuaaliin ja aika pitkälle olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa, siis paikaltaan lähdöstä jne.
                                            Sellaista tilannetta kun ei normaalisti tule muuten kuin liikennevaloista päänahkaa ottaessa, että paikaltaan pitäisi singahtaa mahdollisimman nopeasti. Yleensä on aina jonkun verran vauhtia pohjalla.

                                            Comment


                                              Itse olen ajanut sekaisin kortin saamisesta lähtien tomaatilla ja manuaalilla. Manuaalilla on toki helpompi pitää kierrokset siellä heräämisen rajoilla (niin vaparissa, kuin turbolla), mutta valintani perheautoksi jokapäiväiseen käyttöön olisi silti aina automaatti.

                                              1993 vuosimallin C4 vapari avantin laatikko osasi sopeutua kuljettajan pyyntöihin, ja samoin itse osasin odottaa laatikolta tiettyä toimintaa. Eli kun kun suora aukeni osasin jo hiukan ennen suoraa pyytää pelkällä kaasupolkimella laatikolta, että nyt oltaisiin lähdössä sen mitä päästään, ja jos ei paikkaa ollutkaan löysäsin kaasun ja sitten mentiin vapaakytkimellä tyhjäkäynnillä hetken aikaa. Jos taas käskytin kick-downille asti laatikko katsoi sopivan vaihteen välittömästi 2-4 pykälää pienemmälle, antoi luistaa hetken jolloin jo mentiin luiston voimalla vaikka kierroksia olisikin ollut sen 5000rpm.

                                              Eri maailmoistahan kova ja pehmeä aski ovat, sitä ei meistä kukaan kiellä. Pehmeällä askilla vain on elektromekaanisen toiminnan takia oikeasti helpompi karata alta, vaikka olisikin hiukan "alitehoisempi" peli alla, tuo on tullut itse omakohtaisesti niiiiiin monta kertaa todettua. Ei se keppi neloselta-kutoselta niin nopeasti siirry kakkoselle ja pelialueelle. Erikseen sitten tuo profiilissakin oleva 540iA, se kun ryntää jo isommallakin vaihteella enemmän kuin 1.0i Micra.

                                              Varsinkin vanhemmat TCU:lla varustetut automaatit voivat tuntua hitailta, kun laskentakyky on rajallinen, mutta kyllä sitä on tullut kiusattua 147HP automaatti etuvedolla isompitehoisia ja kevyempiä manuaaliautoja nuoruudessa.

                                              Comment


                                              • Onko näissä jotain hemmetin eksoottista noiden takapenkkien kaatamisen suhteen?
                                                Eilen koitin kaataa. Avain lukkoon (niihin takapenkkien) jne. Mitään ei tapahtunut? Meneekö vain niin hienosti jumiin, vai jotain muuta? Mitä nyt manuaalia tapailin niin ei kaiketi pitäisi muuta kuin avaimella avata lukko ja vetää vivusta.

                                                Comment


                                                  Jos haluat kaataa molemmat niin olisko ollut niin että ensin pitää pudottaa kuskin puoli ja sit vasta kaatuu toisen puolen mukana koko loppupala.

                                                  Comment


                                                  • Mulla kaatuvat A6 C5 sedanin molemmat takapenkit toisistaan riippumatta. Jos avausvipu "vetää tyhjää", avaimella avattava lukko on väärässä asennossa tai penkki ei kunnolla kiinnikään. Tuo lukkomekanismi sisältää myös herkkiä muoviosia, jotka voivat hajota ja tämän jälkeen ei vivulla tee enää mitään. Omassani on toinen penkeistä tällainen. Ruuvimeisseli tms. "kestävä tikku" käteen ja selälleen peräkonttiin makaamaan, niin sopivalla tökkäyksellä (nosto ylöspäin jompaakumpaa penkin lukkomekanismin kolon laitaa) penkki aukeaa vivusta ja sen lukituksesta riippumatta. Niin helppoa (koko homma 10 sekuntia, jos takakontissa ei ole rojua estämässä sinne sukeltamista), etten ole tuota rikkoutunutta lukkoa lähtenyt korjaamaan/vaihtamaan.

                                                    Comment


                                                      Oonkos mä nyt missannu jotain vai mistä johtuu että ei tarvi avainta penkkien kaatoon? Ònkos simolla sitä verkkoverhoa penkkien takaa kattoon? Se kun estää sen, että ei kaadu toisistaan riippumatta nuo penkit.

                                                      Comment


                                                        Tavaraverkollista mekanismia minäkin ajattelin mutta sehän löytyy tietenkin vain avantista.

                                                        Comment


                                                          Katos vaan, jäi tuo oleellinen sedan-sana huomaamatta tuossa Simon postauksessa :)

                                                          Mutta edelleen ihmetyttää tuo avaimesta löpiseminen?

                                                          Comment


                                                            Oisko tuo lukittava selkänojan kaato myös sedanin ominaisuus? Mulla oli myös samanmoinen..

                                                            Comment


                                                              Missäs nää lukot sijaitsee jos ne on ruksittuna valikoimaan?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X