Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dremel vs. muut pienoisporat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Dremel vs. muut pienoisporat

    Pitäisi tuollainen jokamiehen puuhastelutyökalu hommata. Ei tule ihan jokapäiväiseen käyttöön, mutta voisi olla kätevä esim. S-line etuspoilerin sovittamiseen normipuskurin yläosaan ja kaikkeen muuhun pikku puuhasteluun.

    Dremel on varmaan ihan hyvä, kuten Proxxon mutta mites nuo halvemmat Ryob, Einhell, Deuzer, Kinzo yms. Biltema, Honkkari, Claes Olsson, marketti versiot. Einhelliin sopisi ainakin Dremelin työkalut ja oliko jopa 2v. takuukin.

    Tossa Honkkarissa pyörähtäessä oli joku Dremel juhlasetti myynnissä pakissa 99,90? missä oli 79 osaa ja muuta pientä ja Motonetissa 49,90? Dremel 300 + 25 osaa, joka on jo tosi edukas.

    Jotain kokemuksia kaipailisin...

    #2
    Minulla on Dremel, ja joku halpisvekotin. Molemmat toimii tällä hetkellä yhtä huonosti. Dremelin tehonsäätö ei toimi kunnolla, ja hiilet on kunnossa mutta silti ei pelaa oikein. Pora pitää aina pyöräyttää käsin käyntiin että lähtee pyörimään.

    Toinen pora taas ei toiminut ollenkaan, piti vetää letkukiristin moottorin ympärille että se alkoi ottamaan edes kohtuullisesti kierroksia. Ilmeisesti ankkuri ottaa kiinni johonkin, eikä se pyöri sen takia kunnolla. Ja kuumenee "riittävästi".

    Jotain pitäis ostaa tilalle, mutta enpä ole vielä saanut päätettyä että mitä?

    Comment


    • #3
      Jotenkin oli jostain syystä sellainen kutina, että Mikko on ensimmäinen vastaaja!:D Mikolla nuo vehkeet taitaa olla vähän kovemmalla käytöllä.

      Comment


      • #4
        Itsellä on honkkarista ostettu Deuzer.
        Olen mä sillä jarruosia puhdistanut kerran ja toisen kerran tehnyt jotain muuta mutta jossain se nyt lojuu.
        Tietty jos ostais laadukkaampia hiontakiviä/laikkoja ja sen sellaista, niin ehkä se olis ihan ok mutta ne mukana tulleet on ainakin ihan hanurista.
        Tehonsäätö tuossa ainakin toimi sen kaks kertaa ihan kivasti. Ja on siinä sellainen vaijeriletkukin mukana millä pitäisi päästä vaikeampiin paikkoihin.

        Comment


          #5
          Dremelin stylus. Tuo on minusta todella kätevä käyttää verrattuna normaaliin "putkimalliseen" pienoisporaan. Paljon tarkempi ja tukevampi käyttää varsinkin yhdellä kädellä jos toisella joutuu pitämään työstettävästä kappaleesta kiinni.

          Comment


            #6
            http://www.axminster.co.uk/product.a...file=1&jump=44

            Comment


              #7
              IKH:lta kyselin kunnon sähkökäyttöistä vinkua jokin aika sitten ja löytyy Kress-merkkinen (1050TME) malliltaan. Kierrosnopeus 10000-32000 r/min. 8 millin kiinnitysleuat istukassa. Painoa noin 1,7 kiloa.

              Hintaa jäis jotain 180 euroa. Vaikutti kunnon laitteelta. Tosin ammattikäyttöön...

              Comment


                #8
                Minulla on Dremel ja enpä ole ollenkaan varma onko se yhtään sen laadukkaampi mitä nuo halpisvehkeet.

                Comment


                • #9
                  Aikanaan kun olin poraa ostattelemassa, niin Proxxonista kuulin/luin paljon suosituksia, joten sellainen tuli hankittua. Väitettiin ominaisuuksiltaan vastaavaksi kuin Dremel, mutta kestävämmäksi. Käyttöä tosin ollut vasta alle ½ h, joten omakohtaiset kokemukset aika vähissä.

                  Comment


                    #10
                    Itsellä nykyään dremel, kun tuollainen halppisvekotin kärähti ja väsyi kunnolla (ensin nopeuden säätö, sitten samoja oikeita kuin Mikolla, ja lopuksi savutus).

                    Dremel on kyllä parempi. Otin sitten sellaisen jossa ei ole portaatonta kierrosluvun säätöä, vain pari asentoa. Riittää mulle niinkin.

                    Comment


                      #11
                      Kokemuksia löytyy dremelistä ja proxxonista. Molemmat sopii pieneen harrasteluun, mutta eivät kyllä kestolla ole säväyttäneet. Proxxon vaihdettiin takuuna 4 kertaa ja joka kerta oli sama vika. Laakerit korkkas. No nyt oon hukannut dremelin kuitin ja senkin laakerit kiljuu ajoittain. Proxxonin istukka on kyllä sata kertaa parempi kuin dremelin ja muutenkin se vaikuttaa enemmän työkalulta. Dremeli on vähän semmonen muovilelu ja aika kolhon kokoinen. Silti joku vastaava tarttis taas hankkia risojen tilalle. Varmaan hommaan sen satasen dremel pakin. Kestää luultavasti sen aikaa kun teriä riittää. Motonetissä noita näytti olevan iso pino. Tällä kertaa tarttee vaan pitää kuitti tallessa.

                      Comment


                        #12
                        Samalainen Dremeli täällä kuin Okkimilla. Tehonsäätö ei kauaa toiminut. Nykyään toimii vain 4-5 isointa pykälää, pienemmillä ei lähde käyntiin tai lopulta pysähtyy.

                        Sanoisin, että se suurin ero työstöä ajatellin on niillä terien ja päiden laadulla, ei niinkään itse työkalulla. 10e:llä 100-osaa sarjat on ihan mukavia määrältään, mutta niiden laikkoja menee pussillinen per 10cm leikkausta ja hiomakivet ovat lujuudeltaan kuin poretabletteja.
                        Viimeksi muokannut jasso; 1.4.2009, 11:35.

                        Comment


                          #13
                          Olen muuten huomannut että nuo lasikuituvahvisteiset laikat on paljon kestävämpiä kuin ne normaalit. Ei hajoa säpäleiksi jos tarttuu johonkin, ja kestää paljon kauemmin.

                          Mahtaa olla hyviä nuo poretablettihiomakivet :)

                          Comment


                            #14
                            Noiden halpissarjojen lasikuitulaikat muuten kestää ihan suht hyvin. Ne normaalit mustat tai ruskeat kulumisen lisäksi myös murtuvat todella helposti. Hyvä jos saat kiristettyä ehjinä. Ja jos vähänkin käsi heilahtaa väärässä suunnassa tai lasket dremelin pöydälle niin palat lentää

                            Comment


                              #15
                              Joo näin on. Ja kuinkahan monesti on tullut mietittyä että onneksi ei osunut silmään. Ne suojalasit kun on aina liian kaukana.

                              Comment


                              • #16
                                Otsalla?

                                Mihin noi poretabletit on edes tarkoitettu? Itse laitan joka aamu sellaisen veden sekaan mutta jos tuollaista ajatteleekin koskettavansa metallin kanssa yhteen, on ilmassa vain punaista pölyä.
                                Muoviin ne saattaisi toimia jotenkin.

                                Comment


                                  #17
                                  Ne suojalasit kun on aina liian kaukana.
                                  Olen kerran saaanut rälläköinnin seurauksena pikkuruisen metallipalan silmään ja sen pois poraaminen simmusta oli sen luokan operaatio, ettei sen jälkeen suojalasit ei ole koskaan olleet niin kaukana etteikö niitä jaksaisi hakea.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla on semmoinen Einhelvetin kone. Halpa oli, kun laukkuineen ja aikamoisen "terä"valikoimen kanssa maksoi vissiin 19,90. Ei se ole kovalla käytöllä ollut, mutta on sillä joskus hiottu aika pitkältä matkalta pontti pois parkettia asentaessa... Ja hyvin se ainakin siinä pelasi...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Omaan myös molemmat. Aidon dremelin ja yhden halpakopion.. olisiko mallia Biltema, ei nyt muista.

                                      Jos tulee epäsäännölliseen käyttöön niin nuo halvat toimii siinä missä dremelkin. Kuten täällä onkin todettu, ei niiden dremelien ja muiden mukamas "parempien" kanssa ole sen enempää juhlaa. Hajoaa nekin.

                                      Melkein voisin suositella ostamaan jotain halpa"kopiota".

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsellä oli Dremelin kone, noh ensin hajoaa se istukka muutamaan kertaan, sitten kierrostensäätö ja lopuksi koko härveli simahti, pari kuukautta se kestikin sitten. Täältä tulee myöskin äänet halpa"kopioille".

                                        Comment


                                          #21
                                          Pari halpa kopiota on ollut, bilteman vehje hajosi n. 5min käytön jälkeen ja kuittihan hävisi tietenkin johonkin.

                                          Kyllä noilla jotain puuta ja muovia työstää, metalli kannattaa jättää rauhaan tai korkeintaan jotain ihan kevyttä hiontaa. Ehkä parhaiten just muovia leikkaa kovertaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Metallin työstöön valinta on minun mielestäni paineilmavinku ja kovametalliterä. Ja ne pelkät terät maksaakin sitten parin halpisdremelin verran, mutta jo alkaa työ maittaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itsellä muutaman vuoden takainen liki 100 euron Dremel seisoo kaapin nurkassa. Laakerit hajosivat hintaan nähden aivan liian äkkiä ja pienellä käytöllä. Takuumies oli kuitenkin ehtinyt livahtaa kotiin, joten tappio jäi omaan piikkiin. Muuten kampe toimi kaikin puolin niin kuin pitääkin, kylläkin puun työstössä.
                                              Tietääkö kukaan saako noihin vaihdettua laakereita?

                                              Comment


                                                #24
                                                Dremelin stylus. Tuo on minusta todella kätevä käyttää verrattuna normaaliin "putkimalliseen" pienoisporaan. Paljon tarkempi ja tukevampi käyttää varsinkin yhdellä kädellä jos toisella joutuu pitämään työstettävästä kappaleesta kiinni.
                                                Tähän +1

                                                Se 100 euron juhlasetti vaikuttais kyllä ihan pätevältä, tarviketta olis ainakin (vähäksi aikaa) riittävästi!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Yhden Dremelin hajotin kerta-ajolla rälläköidessäni ohutta peltilevyä. Uusi tuli takuuseen ok.

                                                  Nyt on Bauhausin 5v-takuinen halpis; Toiminut vähäisessä käytössä tyydyttävästi, mutta mukana seuranneet hiomakivet hajosivat yksi toisensa jälkeen peltilätkään porattujen reikien aventamisessa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Fermin halpiskone

                                                    Itse hankin vähän aikaa sitten Fermin halpiksen:

                                                    http://tinyurl.com/clsm86

                                                    Jämäkän oloinen laite, joskin vakioterät ovat melko heppoisen oloisia. Se vähä mitä olen käyttänyt niin on vaikuttanut ihan kelpo laitteelta.

                                                    Hinta ei ainakaan ole paha...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itsellä on toi 99 e Dremel ollut 1 vuoden melkein. Nyt ujeltaa joku laakeri, ja kaikki kivipäät mennyt rikki. Audin kylmäkäynnistys suuttimen irroituksessa. Katkaisu laikkoja meni useita koriliiman leikkaukseen, eli räjähtelivät yksi toisensa jälkeen. Yllättävän tehokas pikkulaite kuitenkin. Itse ostin 12 e sellaisen ison tarvike setin motonetistä ihan yhtälaadukkaita noi kivet ja laikat on ainakin kun dremelin vastaavat.Hyvin sillä 0,75 millistä peltiä leikkaa ja autosta putsasin pahoja ruoste paikkoja.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Yhden halpisvehkeen jälkeen olen käyttänyt vain paineilmakäyttöisiä vaikka onkin tönkömpiä käyttää.
                                                        En muista mikä merkki oli mutta jostain säästötalosta ostin 25e hintaan, en käyttänyt ensimmäiseen vuoteen kertaakaan ja sitten kahden-kolmen tunnin jatkuvan käytön jälkeen savut pihalle.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ilmeisesti Dremelin laatu tippunut samalla tavalla kuin muissakin sähkötyökaluissa "entiset hyvät merkit".

                                                          Mulla nimittäin on vanhahko dremeli, ikää varmaan 10v? Koska ne nyt ikinä suomeen tulikaan myyntiin? About heti silloin ostettu kun kaupoissa alkoi näkymään. Sellanen iso musta pötkylä, vähän aikuisten elokuvatyyliin. Painaakin melkosesti ja piuha on jäykkää :)
                                                          Ainoa mitä on hajonnut on istukan "kiristemet" tms. Menevät pyöreeksi ja avaimella ei oikein enään saa kiinni. Tuntuu että niidenkin laatu olis heikentynyt, koska ostin vuosi sitten yhden ja se on jo nyt lähes pyöreä vaikka varoen käyttänyt.

                                                          Onneksi en ole noita uusia vehkeitä sitten ostanut, kun olen unelmoinut niistä kun ovat pienempiä ja sähköjohtokin taipuu.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itse hommasin pienois malli hommiin tuon dremelin styluksen ja hyvin on pelanu. Ei sillä kyllä mitään jarrulevyjä halkasta, mutta kevyessä muovi/puu hommissa hyvä peli.

                                                            Selkeästi helpompi käsitellä kuin sellainen pötkylä malli.

                                                            Lisä plussana vielä pora istukka ja sopivan pienet minimi kierrokset.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X