Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kännykkä ja ajaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kännykkä ja ajaminen

    Miten arvon raadin mielipiteet jakautuvat asiassa? Tekeekö kännykkään puhuminen (ilman hands-freetä) ajamisesta niin vaarallista, että se pitää näin tiukoilla laeilla kieltää?

    Itse en vaan voi todeta, että kännykkään puhuminen jotenkin muuttaisi omaa ajamistani. Toki en pysty liikenneympyrään ajamaan ruuhkassa ja vilkkuja käyttämään, mutta silloin en edes yritä puhua puhelimeen. Tilanteeseen nähden häiritsevä toiminta on muutenkin ollut kiellettyä liikennelaissa aina, oli kädessä kännykkä tai suklaapatukka. 90% ajosta on kuitenkin sellaista, että voin väittää kykenevän tekemään sen aivan yhtä turvallisesti kännykkään puhuen kuin sitä ilmankin. Pystyn ja havainnoin aivan samoja asioita oli känny korvalla tai ei.

    En yleensä edes pidä toista kättä ratissa vaan lepuutan ovella tai käsinojalla.

    Saman voin yleistää ystäväpiiriini. He, joiden kyydissä kokee olon turvalliseksi ilman kuskin kännykkäpuhelua, kokee sen myös kännykän kera. En ole havainnut mitään muutosta, vaikka kuski puhelimeen vastaisikin. Ne tuttavat, joiden kyydissä puolestaan pelkää kuskin jutellessa kännykään, pelkää aina myös ilman kuskin puhelua. Ihan samat ajovirheet tekevät oli kännykkää tai ei.

    Eli perseestä moinen laki minun mielestäni.
    184
    Kyllä
    32,61%
    60
    En
    54,89%
    101
    Täh?
    12,50%
    23
    Viimeksi muokannut jasso; 1.6.2011, 12:35.

    #2
    Siinähän oli hyvä alustus äänestykselle. Tarkoitatko jasso nyt yleisesti puhelinyhteyttä ajaessa esim. hands freen kanssa, vai puhelimen pitämistä korvalla toisella kädellä?

    Comment


      #3
      Tuo kännykkäjuttu on vähä 2-piippunen juttu. Ei se kännykän käsittely sitä huomiota vie vaan se puhuminen, yhtä vaarallista se on "kätösetvapaana"-romuilla, ehkä vaarallisempaakin, kun pitää arpoa aina niitä volume ja kuittausnappeja.

      Comment


        #4
        En osaa vastata.

        Koetko kännykkään puhumisen ajamisen ohessa vaaralliseksi?
        Kyllä tavallaan ja riippuu tosiaan vielä henkilöstä, joka puhuu. Joku, jolla ei olisi muutenkaan asiaa (ehkä enää) auton rattiin terveydellisistä syistä esim näkökyvyn takia tai hidastuneiden refleksien takia jne, on aivan erilainen tapaus kännykän kanssa kuin vaikkapa sinä.

        Suunnilleen joka päivä näkee liikenteessä jonkun 70km @ 100-nelikaistaisella kännykkä korvalla köröttelevän. Itselleni tulee pakosti mieleen ekana ettei homma onnistuisi satasen vauhdissa ja siksi ajaa noin hiljaa samalla muuta liikennettä osittain häiriten.

        Tekeekö kännykkään puhuminen ajamisesta niin vaarallista, että se pitää näin tiukoilla laeilla kieltää?
        Ei tee. Tämä on eri asia, mutta et kysy tätä tuossa äänestyksessä :)

        Oletin että tässä on kyse nyt luuri korvalla ajelusta, kun kerran viitattiin laittomuuksiin.

        Comment


          #5
          Niin, ajon aikana puhuminenhan ei ole kiellettyä, vain kännykän käsittely. Autoon integroitua langallista hands-freetä taas saa pitää kädessä. Täysin onnettomasti valmisteltu ja toteutettu laki.

          Tuossa samassa laissahan myös on maininta ettei auton ilmastoinnin tai radion tjms säätimiä saa käyttää siten että keskittyminen tai ajokyky heikkenee.

          Itse olen autolla ajanut reilun 13 vuotta ja koko ajan ollut kännyklä mukana. Viime vuonna vasta ostin elämäni ensimmäisen BT-handsfreen ja kyllä se vaan helpottaa näinkin kovan keppimiehen ajamista, ainakin kaupunkiolosuhteissa. Sinänsä tuo ei laki ei onnettomuuksia vähennä varmasti lainkaan, sakkotulojen nousu painaa vaakakupissa enemmän.

          Comment


            #6
            Näyttää, että olen huomattavassa vähemmistössä, kun pidän puhumista vaarallisena. Tai no tekstaaminen on kyllä huomattavasti vaarallisempaa.
            Ei olisi tarkottanut, että ei ole koskaan missään tilanteessa vaarallista, joten ainoa vaihtoehto on kyllä.

            Silti molempia itse harrastan välillä. Puhuminen on vähemmän vaarallista maantiellä, mutta kaupungissa minä en voisi ainakaan puhua ja ajaa jollei olisi automaatti auto.

            Comment


              #7
              Päivittäin näkee kaupunkiliikenteessä kännykkä korvalle ajelevia autoilijoita, jotka vaihtelevat kaistaa ilman vilkkua ja tekevät muutenkin yllättäviä manööverejä liikenteessä. Moniajossa häikkää selkeästi sen verran, että kännykkään puhuminen + autoilu on selkeä turvallisuusriski.

              On tullut myös huomattua, että monelle kesken ajon soiva kännykkä on niin pyhä ja tärkeä asia, että puhelimen esille kaivaminen (jostain hankalasta paikasta) saattaa jo aiheuttaa liikenteeseen keskittymisen herpaantumisen. Tämäkin selkeä turvallisuusriski.

              Mutta, on varmastikin paljon tilanteita, joissa kännykkään puhuva kuljettaja ei aiheuta vaaratilanteita. Tosin niin on rattijuoppojenkin kanssa.

              On myös totta, että monet HF-järjestelmät on aivan pepusta. Sotkevat liikaa taustamelua puheen joukkoon, jolloin vaikea saada selvää mitä HF-käyttäjä sanoo. Ei hyvä tuokaan.

              Niin tai näin, yleisen turvallisuuden nimissä kännykän käpistelykielto autoiltaessa on ihan hyvä asia.

              Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä puolueeton tutkimus siitä, miten kuljettaja joka puhuu kännykkään ja sama kuljettaja ilman kännykän häiriötä, pystyy suoriutumaan esim. yllättävästä väistötilanteesta autolla.

              Comment


                #8
                Korjasin äänestyksen porkkis-standardiin :) Ja joo, pollin asettelu meni vähän päin persettä. Nussuttelu hyväksytty...

                Päivittäin näkee kaupunkiliikenteessä kännykkä korvalle ajelevia autoilijoita, jotka vaihtelevat kaistaa ilman vilkkua ja tekevät muutenkin yllättäviä manööverejä liikenteessä.
                Voisin väittää, että tekevät samat manööverit myös ilman puhelinta.
                Viimeksi muokannut jasso; 1.6.2011, 12:36.

                Comment


                  #9
                  Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä puolueeton tutkimus siitä, miten kuljettaja joka puhuu kännykkään ja sama kuljettaja ilman kännykän häiriötä, pystyy suoriutumaan esim. yllättävästä väistötilanteesta autolla.
                  Jossain myytinmurtajissa ne teki näitä testejä, myös alle sallitun rajan pöhnäs, sekä väsyneenä ajaminen. Kannattaa yrittää bongailla nää jaksot. Niissä huomattiin, että on paljon henkilöstä kii. Esim joillakin taskuparkki parani pikkupierus :)

                  Comment


                    #10
                    puolueeton tutkimus siitä, miten kuljettaja joka puhuu kännykkään ja sama kuljettaja ilman kännykän häiriötä, pystyy suoriutumaan esim. yllättävästä väistötilanteesta autolla.
                    Ei ole puolueeton, eikä edes tutkimus, mutta oma yksittäinen kokemus talvelta: Eli jouduin kuvailemaasi yllättävään tilanteeseen ja tilanteen jälkeen tuli olo, etten olisi selvinnyt väistöstä, jos käytettevissä olisi ollut vain toinen käsi. Puhuin puhelimeen bt:n kautta.

                    Comment


                    • #11
                      Mä en yleensä puhu ajon aikana kännykkään, tekstareita tulee läheteltyä sitäki enempi. Ei oo vielä kolahtanu ku tietää kännyyn katsomatta et mikä kirjain löytyy mistäki kohtaa ja kuin monella painalluksella, ja katseen voi pitää kanssaliikennettä seuraamassa...

                      Suurempi vaara on nämä kuskit jotka ei osaa ees kirjottaa mustekynällä nimeänsä paperille oikein, ja ajokortti on voitettu jostain arpajaisista(säälistä läpi ku on jo 16. kertaa suorittamassa inssiä)...

                      Kovinkin vahva Täh?

                      Comment


                      • #12
                        Jossain myytinmurtajissa ne teki näitä testejä, myös alle sallitun rajan pöhnäs, sekä väsyneenä ajaminen. Kannattaa yrittää bongailla nää jaksot. Niissä huomattiin, että on paljon henkilöstä kii. Esim joillakin taskuparkki parani pikkupierus :)
                        Mä oon ajanu melkein oikeeta autoa(Riku Palaa -Ralli) 9 kaljan jälkeen tehden sellasen ajan yhelle EK:lle etten oo vielä tänä päivänä sitä kyenny selvinpäin alittamaan :D Tiiä sit et mistä se kertoo...

                        Comment


                          #13
                          Uutisointia

                          Ajonaikaisen kännykkään puhumisen vaikutuksia on myös tutkittu varsin paljon ja tulokset puhuvat omaa kieltään. Penkokaa netistä jos huvittaa ja tehkää omat johtopäätöksenne.

                          Esimerkiksi:

                          Kännykkätutkimuksia 1

                          Kännykkätutkimuksia 2

                          Kännykkätutkimuksia 3

                          Comment


                            #14
                            Näkisin asian niin että kännykkään puhuminen ei aiheuta vaaratilanteita, mutta vaaratilanteeseen joutuminen puhelin korvalla voi olla erittäin vaarallista.

                            Comment


                            • #15
                              Eilisen, vähäisehkön liikenteen aikaan suoritetun 460 km ajorupeaman aikana kolme huomiota:
                              1) Voyager tms. minivan ilmestyi kolmion takaa valtatielle eteen. Vallitseva rajoitus 80 km/h. Voyager jatkoi etenemistään vauhdin vaihdellessa 60-90 km/h välillä. Menin parin kilometrin jälkeen ohi paikan avautuessa, ja kas, ~30 v. mieshenkilö puhelin korvalla.
                              2) T5 portteri. Vallitseva rajoitus 80 km/h, saavutin vakionopeudensäädin päällä ajellen portterin aika nopeasti. Taas vauhti vaihteli 60-90 km/h välillä, eikä kaistakaan meinannut aina ihan riittää. Ohi leveäkaistatien alkaessa ja rajoituksen hypätessä satkuun, ja kas, ~40 v. mieshenkilö puhelin korvalla.
                              3) Avensis Lahdessa Renkomäen ja Hollolan välisellä tienpätkällä. Vauhti aika tasainen 60 km/h, eli vallitsevan rajoituksen mukainen. Yhdessä risteyksessä kevyttä arpomista, mutta matka jatkui eteenpäin. Seuraava risteys, jossa oikealle kääntyville oma kaista, ja suoraan meneville omansa. Tojon takaa ensimmäinen auto siirtyi vilkku päällä oikealle kääntyvien kaistalle, minä sitten toisena sen takaa jatkoin suoraan. Vähän ennen risteyskohtaa Avensis lyö liinat kiinni keskelle suoraan menevien kaistaa, hetken päästä syttyi jo vilkkukin. Jäi sitten siihen, kun sentään huomasi tuon takaansa lähteneen kääntyjän. Siitä sitten kirosanojen kera väistö ohi, ja kas, ~40 v. mies puhelin korvalla. Jotenkin pystyin kuvittelemaan mielessäni puhelun etenemisen: "Oon ny tässä keskellä tietä, tästäks mä käännyn?".

                              Aika ikävä otanta yhdelle päivälle. Kaksi ekaa ei niinkään vaarallisia, mutta ärsyttäviä. Heille vähintäänkin vakionopeudensäädin pakolliseksi puhelun aikana, jos ei kerran tasaiseen ajonopeuteen kykene puhuessaan keskittymään. Kolmas selkeästi vaarallinen, joskin olisi pitänyt aiemman risteysarpomisen perusteella jo osata itsekin ennakoida mahdollinen tilanne. Joka tapauksessa oma asenne muuttui taas aavistuksen kielteisemmäksi, vaikka en kannatakaan kaikkien lakien ja asetusten sorvaamista ns. heikoimpien lenkkien mukaan.

                              Joskus maantiellä tulee itsekin juteltua kännykkään ilman handsfreetä, joskus katseltua sähköpostejakin. Kaupungissa ei, ja maantielläkin yhä vähemmän. En koe olevani niin tärkeä henkilö, että pakko olisi joka hetkellä kyetä puhelimeen vastaamaan.

                              Comment


                                #16
                                Elävästi muistuu mieleen sattumalta näkemäni pätkä Dr. Philiä, jossa teinityttö väitti sitkeästi ettei tekstailu vaikuta hänen autoiluunsa. Laittoivat simulaattoriin, ja taisi alle puolen minuutin kolahtaa; ei mennyt oppi silti perille. Totesi vain, että "tää on simulaattori, se on eri asia oikeella autolla". Se itsesuggestion voima...

                                Itse puhun ajaessa korkeintaan hf:n kautta, ja sittenkin luultavasti vaarannan liikennettä, mutta taidan aika pitkälti kuulua tuohon Kendan eloisasti kuvaamaan kuljettajaryhmään ;)

                                (ja Kenda, ei herneitä tuosta ylemmästä please; en suinkaan tarkoittanut sinua verrata jenkkiläiseen teinityttöön :)

                                Comment


                                  #17
                                  Villen huomiot on sitä tasoa mitä tuolla tien päällä näkee. Takana ajaessa ei voi olla varma mistä on kyse joten puhelu (hf:n kanssa tietenkin) poliisille ja kertomus rattijuoppoepäilystä. Siellä kun saattaa olla sellainenkin sen puhelimessa puhumisen lisäksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olen hämmästynyt tuloksista ja argumenteista. Porukka perustelee kännykän vähäistä merkitystä ajon aikana sillä, että ei niitä vaaratilanteita ole paljoa ja että suurin osa ajosta on "helppoa". No mikäs siinä jos ei voi vilkkua laittaa päälle tai ohjata rattia molemmin käsin äkkitilanteissa, kun eihän niitä vaaratilanteita tosiaankaan usein ole.

                                    Suoraan sydämestäni teille jotka äänestitte "Ei." Jos joskus aiheutatte kolarin, jossa pahimmassa tapauksessa ihmishenki menetetään, ja osasyynä oli kännykän käyttö, niin toivottavasti saatte kovimman mahdollisen rangaistuksen mitä laki sallii ja muistatte ikuisesti millaisen kärsimyksen olette aiheuttaneet. Voitte jeesustella takaisin minkä jaksatte, mutta minä en hyväksy sitä ajatusta että kännykän käyttöä yritetään oikeuttaa typerillä perusteluilla. Tietenkin nämä kuskit joilla on yliluonnolliset reaktioajat, vahvat käsivarret ja täydellinen tilannetaju, ovat poikkeuksia. Tällaisia sankareita on onneksi teillämme paljon, joten ei syytä huoleen.

                                    Jos ette koe kännykän käyttöä vaaralliseksi ajon aikana, niin ette varmaan sitten ole katkeria sille kuskille joka kännykkään puhuessaan ajaa läheisenne päälle. Eihän kukaan voi pitää itseään oletuksena parempana kuskina kuin muut, joten omakohtaiset näkemykset kännykän käytöstä ajaessa, tulee yleistää myös muihinkin liikenteessä ajaviin yksilöihin. Kolarin aiheuttanut kuski kun on varmaan kokenut että ei kännykkään puhuminen ole ajon aikana vaarallista. Ergo hän on toiminut oikein ja hänen näkemyksiään tulee kunnioittaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Olipas vuodatus. Tarkoititko kaikkea kännykkään puhumista vai kännykän pitämistä konkreettisesti kädessä? Jos handsfree-laitteen kanssa puhuminen rinnastetaan kännykän käyttöön niin silloin lienee yhtä vaarallista puhuminen yleensäkin, edes keskustelu muiden samassa autossa matkustavien kanssa.

                                      E: Ja minä muuten äänestin "kyllä". Teillämme on enenevässä määrin kädettömiä kuskeja jotka on jalostanut ABS ja ESP kavereineen. Ikääntyvä väestö oma lukunsa. Vähemmistönä todelliset moniosaajat joille tuo kännykän käyttö ei muka vaikuta millään tavalla.

                                      Comment


                                        #20
                                        No jopas on Arto paatoksellinen ja katkera ...

                                        Ei tämä ole mustavalkoista, se kai on tullut kommenteissa jo esille. Siinä mielessä hankala tai jopa turha äänestys. Ihmetystä herättää (siis minussa) se, miksi juuri kännykän käyttö on kielletty. Moni muu tällä hetkellä sallittu asia on paljon vaarallisempaa. Ja niin kovin henkilökohtaista. Kuten ajaminen yleensäkin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Oletko Artsi siis sitä mieltä että kaikki liikennetilanteet ovat yhtä vaarallisia ja vaativat yhtä suurta keskittymistä? Oletko itse yhtä valppaana vilkkaasti liikennöidyssä taajamassa kuin ilta-aikaan harvasti liikennöidyllä valtatiellä?

                                          Asia on minusta kaikkea muuta kuin yksioikoinen, ihmisen käyttäytymiseen ajon aikana vaikuttaa hyvin moni tekijä ja tuo kännykän käsittely ja siihen puhuminen yhtenä niistä. Itse en katso että kännykän käyttö olisi aina ja absoluuttisesti vaarallista, mutta sellaisiakin tilanteita on.

                                          Itse kyllä pidän itseäni parempana kuljettajana kuin osa muista kuljettajista, on varmaan kyllä minuakin parempia.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                            Olipas vuodatus. Tarkoititko kaikkea kännykkään puhumista vai kännykän pitämistä konkreettisesti kädessä? Jos handsfree-laitteen kanssa puhuminen rinnastetaan kännykän käyttöön niin silloin lienee yhtä vaarallista puhuminen yleensäkin, edes keskustelu muiden samassa autossa matkustavien kanssa.

                                            E: Ja minä muuten äänestin "kyllä". Teillämme on enenevässä määrin kädettömiä kuskeja jotka on jalostanut ABS ja ESP kavereineen. Ikääntyvä väestö oma lukunsa. Vähemmistönä todelliset moniosaajat joille tuo kännykän käyttö ei muka vaikuta millään tavalla.
                                            Aloituksessahan on kyse nimenomaan ilman handsfreetä tapahtuva kännykän käyttö. Miksi edes kysyt "tarkoititko kaikkea kännykkään puhumista vai kännykän pitämistä konkreettisesti kädessä"?

                                            Vuodatus tai ei, niin se että pidät toisella kädellä kännykkää kun puhut siihen, vaikuttaa kykyysi käyttää autosi hallintalaitteita. Handsfree poistaa yhden häiriötekijän tästä yhtälöstä, mutta edelleen uskon että myös itse puhuminen vaikuttaa keskittymiseesi, mutta kykenet ainakin käyttämään molempia käsiäsi autosi ohjaamiseen.

                                            Kyllä minä tiedostan että kirjoitukseni on kärkäs, mutta miksi perustella vaarattomuutta sillä että ajaminen on pääasiassa helppoa ja että vaaratilanteita on harvoin? Sitten kun tilanne tulee eteen niin lienee varmaankin parasta että ennen kaikkea molemmat kätesi ovat nopeasti käytettävissä ja keskityt muun liikenteen seuraamiseen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Aika jännä muuten huomata kun töissä (ajan rekkaa) menee esim. puhallusratsiaan kännykkä korvalla poliisit ei ole moksiskaan mutta kun menee omalla henk. autolla niin johan kirjottavat sakon samantein =)

                                              Eli kysymykseen vastaten; itse en koe vaaralliseksi (poislukien taajama) puhua puhelimeen ajaessa mutta tienpäällä on niiiiin paljon kuskeja joille pelkkä auton ajaminenkin tuottaa ongelmia niin nämä sankarit voisivat jättää kännykän kotiin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                                Oletko Artsi siis sitä mieltä että kaikki liikennetilanteet ovat yhtä vaarallisia ja vaativat yhtä suurta keskittymistä? Oletko itse yhtä valppaana vilkkaasti liikennöidyssä taajamassa kuin ilta-aikaan harvasti liikennöidyllä valtatiellä?
                                                Nyt on kyse siitä että käytät kännykkääsi ilman handsfreetä kun puhut siihen. Miksi tuot esille tällaisia näkökantoja? Miten ne liittyvät siihen mihin otin kantaa?

                                                Jopas tässä sohaistiin ampiaispesää, mutta sanoin mitä mieltä olen ja seison sanojeni takana. Kun puhut puhelimeesi, pitäen sitä toisella kädellä, niin kykysi hallita ajoneuvoasi heikkenee ja et kykene reagoimaan yllättäviin tilanteisiin. Tämä on mielestäni vaaraa lisäävä elementti ja jos joku on eri mieltä, niin sitten on.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Toin näkökantojani esille siksi, että olen sitä mieltä että ihminen, tai ainakin osa ihmisistä ei käytä täyttä aivokapasiteettiaan kaikissa liikennetilanteissa. Jos liikennetilanne on ns. rauhallinen ja ajo-olosuhteet hyvät, kännykän käyttö ei mielestäni merkittävästi lisää riskiä joutua onnettomuuteen.

                                                  On totta että kyky reagoida yllättäviin tilanteisiin heikkenee, mutta toisaalta taas on liikennetilanteita jossa yllättävien tilanteiden todennäköisyys on pieni tai erittäin pieni. Jos ei katso pystyvänsä erottelemaan erilaisia liikennetilanteita, kannattaa tosiaan jättää kännykkään puhumatta.

                                                  E: Mainittakoon vielä, että olen myös itse monesti ollut sellaisessa liikennetilanteessa jossa olen liikkunut ko. tieosuudella yksin. Tällöin en kännykkään puhumalla ole edes voinut vaarantaa ketään muita kuin itseäni. Mielestäni minulla on oikeus näin tehdä omalla vastuullani, kaikki eivät tietysti ole samaa mieltä tästä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    "Ei se kännykkään puhuminen, surffailu tai tekstailu minun tekemänä ole vaarallista. Mutta muiden tekemänä on." Tuo tuntuu olevan asenteena välistä. Samahan pätee Suomessa monessa paikassa ja asiassa.

                                                    Ei kyllä tiheässä liikenteessä ole hyvä juttu räplätä sitä kännyä, vaikka tulee itsekin sitä välillä tehtyä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Liikenne ei kyllä yhtään sen turvallisemmaksi muutu lisäämällä kieltoja ja rajoituksia. Niin kauan kun ihmiset ylipäätään liikkuu onnettomuuksia tulee aina sattumaan tavalla taikka toisella. Asenteista se on kiinni miten niitä onnistuu välttämään.

                                                      Niin nyt on kännykän pitäminen kädessä kiellettyä ajettaessa autoa. Seuraavaksi kielletään radion säätäminen, tikkarin syönti, nenän kaivaminen, jne. jne... Koska ajaminen on 100% turvallista? Sitten kun on 1000 lailla kiellettyä asiaa... 10 000, 100 000..? Pitääkö joka asialle tehä lakipykälä vai voisko niitä asenteita muokata?
                                                      Viimeksi muokannut Thuppu; 1.6.2011, 15:24.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tulee puhuttua ajaessa puhelimeen, ja ilman HF:ää. Ja sen verran nyt puolustelen, että on automaatti auto ja tottumuksesta on vasen käsi koko ajan ratissa (=vilkun käyttö mahdollista).

                                                        Ja sitten haluaisin tarttua tähän "kaksin käsin" ohjaukseen. Miksi yleistetään että se on se oikea tapa? Joo, autokoulussa opetetaan niin. Mutta itse ainakin omasta mielestä käsittelen rattia nopeammin yhdellä, kuin kahdella kädellä. Myönnän toki, että se on tarkempaa kahdella kädellä. Mutta itse ainakin olen huomannut toimivani paremmin yhdellä kädellä äkillisissä tilanteissa (ei tieteellisesti testattu). Olenko siis täysin yksin ja väärässä tämän asian suhteen vai löytyykö kaltaisiani myös täältä?
                                                        Ajelen siis itse 99% ajosta yksi käsi ratissa. Tämä jäi aikoinaan tavaksi kun ajelin autoa työkseni viitisen vuotta ja työautot oli manuaali käyttöisiä.

                                                        Ja itse aiheeseen palaten vielä. Kuten aikaisemminkin on tuotu esille, miksi juuri kännykkä on se kaiken paha lain silmissä? Paperikarttaa kyllä saa lukea, toki jos se peittää koko tuulilasin niin poliisi voi sanoa jotain jos sattuu näkemään. Ja onkos läppärin käyttöä kielletty laissa? En ole perehtynyt, mutta niitäkin näkee. Tai kirjan lukeminen, tai yleensäkkin lukeminen? Tai naisilla (miksei miehilläkin, jos joku tykkää) meikkaus? Entäpä navigaattorin käyttö ajon aikana? Onko tässäkin vain se, että päästään helpoiten rahastamaan?

                                                        Ja Artolta haluaisin kysyä, kun hän niin kärkkäästi kirjoittaa, että säädätkö itse koskaan radiota tai mitään muitakaan hallintalaitteita ajon aikana? Tai puhutko kanssa matkustajille koskaan?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllähän tuo luuri ja radio häiritsee jonkin verran, kun rupee oikeen asiakseen niitä käyttämään esim viestin luku tai tietyn biisin haku. Vaan jos noi kriminalisoidaan noin voimakkaasti, niin samalla pitäisi myös kahvinjuominen, tupakanpoltto ja meikkaus yms. Saada kielletyksi samalla tavalla, noita suorituksia näkee päivittäin enemmän kun yhden ja molemmat kädet irti ratista.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Käytän 99% puheluista autossa hf. laitetta. Ottaa hippasen kupoliin just noi nopeuden/mikäkaista arpojat.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X