Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Silminnäkijää/Todistajaa etsimässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Silminnäkijää/Todistajaa etsimässä

    Hei, voi vaikuttaa vähän epätoivoiselta mutta yritän kuitenkin löytää sinut, joka olit lielahden lidlissä asioimassa 25.1 ja näit kuinka valkoisella ford transitilla peruutettiin tummanvihreän audi A4:n kuskin puoleiseen etukulmaan. Ajoit itse hopean/metallin värisellä audi tt:llä. Tyhmänä ja kokemattomana en tajunnut ottaa puhelinnumeroasi ylös ja nyt vastapuolena oleva ford-mies ei suostu tekemään ilmoitusta vakuutusyhtiöön joten ulkopuolinen todistaja olisi poikaa. Mukanani ollut kaveri on kyllä ollut todistamassa itse tunnustusta mutta vakuutusyhtiö tuumasi, ettei se välttämättä riitä tämän puolueellisuuden takia.

    Kuten sanottua niin vähän epätoivoinen yritys mutta toivon parasta. Seuraan tätä ketjua mahdollisten tunnistusten toivossa.

    Niin ja tietenkin minuun voi ottaa yhteyttä myös profiilistani löytyvästä sähköpostiosoitteesta.

  • #2
    Vähän mutuilua, mutta pystyt tekemään ilmoituksen myös itse. Vakuutusyhtiöstä sitten ottavat yhteyttä fordin omistajaan. Tarvittaessa rikosilmoitus. Kyllä mun mielestä sinä olet vahvoilla, jos on todistajakin olemassa tunnustukselle.

    On tää kyllä PRGL kun ihmiset on ns munattomia.
    Edellisessä kotterossa oli naarmuja ja lommoja aika kiitettävästi, sekä sitten lisäksi takapuskurin kulma oli ajattu mäsäksi. Mistään ei ollut koskaan ilmoitusta. Mä olenkin itse aika haukka sitten näiden kanssa, ja taatusti laitan rekkarit ylös, jos näen että joku kolhii toisen autoa.
    Näin olen jo kerran tehnyt, ja näin vaivan että selvitin kolhitun auton omistajan, ja soitin ja kerroin että tarvittaessa olen todistajana.

    Comment


    • #3
      Asia on vakuutusyhtiön kanssa kyllä ns. hoidossa eli olen itse tehnyt ilmoituksen heille. Kyseinen vakuutusyhtiö siis if. Kaveri tosiaan vaikutti ihan yhteistyökykyiseltä ja ihan sovussa kirjoitin ylös oleelliset tiedot. Myöhemmin hän sitten soitti ja ilmoitti olevansa huolissaan bonuksistaan ja halusi itse pistää autoni kuntoon. Kieltäydyin kuitenkin tästä enkä sen koommin ole saanut häneen yhteyttä eikä hän ole itse tehnyt ilmoitusta vaikka vakuutusyhtiö on kuulemma toimittanut hänelle jo 3 "noottia". Asia on nyt siirtymässä siihen pisteeseen, että todistajilta pyydetään lausuntoja. Ajattelin vain, että olisi ollut mukava saada tuon TT-miehen lausunto joka takaisi jutun selviämisen kotiin päin. If:n vakuutusneuvoja kyllä sanoi, että monesti ihmiset tekevät sen ilmoituksen jos poliisi ottaa heihin yhteyttä ja vaikka puhelimen välityksellä "kovistelee" vähän. :)

      Comment


        #4
        Rikosilmoitus kehiin. Kaverisi todistaa ja kun Transhit löytyy, niin luultavasti löytyy vielä maalijäämiä jotka natsaa autoosi. Ei se kuski kuitenkaan niitä tajua siistiä pois.
        Ei sattunut olemaan valvontakameraa alueella?

        Comment


        • #5
          En tiedä tuosta kameravalvonnasta, tuota voisin toki kysäistä kun seuraavan kerran kaupassa asioin. Tosin tiedä sitten löytyykö jostain vielä noinkin vanhaa pätkää. Tosiaan siinä transitin perässä törrötti sellainen metallinen astin tai "porras" joka hajotti umpion ja hyvin vähän hipaisi itse maalipintaa. Tästä huolimatta tuon kulman rakenteet antoivat hieman periksi ja vääntyivät konepeltiin päin. Paha siis sanoa onko jäänyt maalijämiä vastapuolen autoon. Voisin silti sen rikosilmoituksen ihan näin varmuuden vuoksi tehdä vaikken vielä tiedä riittääkö nykyiset tiedot vakuutusyhtiölle vai ei.

          Comment


          • #6
            Homma sitten selvisikin eli vakuutusyhtiö ilmoitti korvaavansa vahingot ennenkuin juttu edes siirtyi käsittelijälle. Mahtoikohan vastapuoli sitten vihdoinkin tehdä ilmoituksen asiasta kun todistajaankaan ei olla oltu yhteydessä. Kiitos kuitenkin kaikille inputista, toivon mukaan tästä tuli jotain opittua seuraavaa kertaa mielessä pitäen.

            Comment


            • #7
              Poliisia se pitäs näissäkin pyytää aina paikalla. On se kumma tämä nykypäivä. Lehtiuutisissakin taas oli, ei kovin kauaa sitten, että ihan Poliisi sanoi ettei pikku jutuista heille pitäisi ilmottaa. Siis wtf? Ja sanotaan ettei autoihin kannata kameroita laittaa. Jos tällästä taistelua pikku parkkipaikka pusustakin joutuu tekemään ja Poliisi sanoo ettei kuulu heille, niin kumma maailma.. saisivat sitten laukkauttaa koko Poliisin jos kerta ei niitä asioita hoideta mihin tarvitaan juuri virkavaltaa viralliseksi todistajaksi.... no vähän kärjistetty, mutta turhauttaa niitä verojakin maksella jotain somalimerirosvojen pääntaputuksia varten.

              Comment


              • #8
                Lähipiiriläinen joutui peräänajetuksi ja soittivat kolaripaikalta poliisille, josko tulisivat kirjaamaan tiedot, niin poliisi sanoi, että sopikaa vain keskenään. - He kun tulevat paikalle, niin kirjoittavat molemmille osapuolille sakot. Vaikka toinen osapuoli oli täysin syytön peräänajoon.

                On tullut huomattua, ettei poliisia pienet autojutut kiinnosta. Auton varastaminen ei aiheuttanut minkäänlaisia toimenpiteitä, vaikka varkaus oli tapahtunut vain muutamaa minuuttia aiemmin. Vapaita partioita oli kyllä lähialueella. Sitten kun kyseessä olikin auton sijasta metalliromua, niin tulivat A:na paikalle. - Eli auto muuttuu arvotavaraksi vasta siinä vaiheessa, kun kilvet on ruuvattu irti?

                Comment


                  #9
                  Kerran minun auton perään ajoi joku nainen, ja kun siinä sitä ihmeteltiin niin poliisit ajoi ohi. Kysyivät että tarvitaanko apua, johon sanoin että ei. Ei tullut sakkoja kenellekään. Eli aikalailla tapauskohtaista tuokin.

                  Comment


                    #10
                    Jos saa ilman syytä sakon niin sen voi aina riitauttaa. En jättäisi sen takia soittamatta poliisia paikalle jos vähänkään on epäselvää.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                      Lähipiiriläinen joutui peräänajetuksi ja soittivat kolaripaikalta poliisille, josko tulisivat kirjaamaan tiedot, niin poliisi sanoi, että sopikaa vain keskenään. - He kun tulevat paikalle, niin kirjoittavat molemmille osapuolille sakot. Vaikka toinen osapuoli oli täysin syytön peräänajoon.

                      On tullut huomattua, ettei poliisia pienet autojutut kiinnosta. Auton varastaminen ei aiheuttanut minkäänlaisia toimenpiteitä, vaikka varkaus oli tapahtunut vain muutamaa minuuttia aiemmin. Vapaita partioita oli kyllä lähialueella. Sitten kun kyseessä olikin auton sijasta metalliromua, niin tulivat A:na paikalle. - Eli auto muuttuu arvotavaraksi vasta siinä vaiheessa, kun kilvet on ruuvattu irti?
                      Ei poliisi välttämättä kirjoita sakkoja vaikka heidät kutsuisi paikalle. Jokunen vuosi sitten ajoin työpakulla vasemmalta tulleen auton kylkeen. Poliisit kutsuttiin paikalle kun olin firman autolla. Kyseisessä risteyksessä oli korkeahko lumipenkka ja poliisi tuumaili tuon vaikuttaneen näkyvyyteen eikä antanut sakkoja kummallekkaan. Jos vähänkään toisen osallisen asenne arveluttaa, kannattanee poliisit kutsua.

                      Comment


                      • #12
                        Jos henkilövahinkoja sattuu kolarissa, niin pääsääntöisesti, eli aina poliisin olis tultava paikalle.
                        Henkilövahinko se on mielestäni sekin, jos pikku peräpusussa pikkurilli nyrjähtää;) (noh vaikkapa ratin heilahtaessa arvaamattomasti.)

                        Tämä siis epäselvissä tapauksissa.

                        Comment


                        • #13
                          Jos poliisi kutsutaan paikalle, kirjataan tapauksesta aina rikosilmoitus. (Tapahtuman kirjaamisen vuoksihan poliisi kutsutaan ns. todistamaan tapahtumaa, ettei osapuolten tarinat muuttuisi myöhemmin)

                          Kun rikosilmoitus kirjataan, pitää asia tutkia ja jonkinlainen päätös asiaan pitää saada (sakko/huomautus/ajokielto/..., joka voidaan antaa joko toiselle tai molemmille osapuolille)

                          Esimerkki.
                          *** *** ***
                          Itse törmäsin viime talvena auraus auton valottomaan sivuauraan (aura putsasi moottoritien vasenta penkkaa ja samalla sivuauralla kaistojen välissä olkevaa vallia) Poliisi kutsuttiin paikalle kirjaamaan tapahtuma ylös. Paikanpäällä poliisi otti osapuolien tiedot ylös, sekä kuvasi molempien autojen vahingot ja olosuhteet ylös ja totesi ettei sivuauran valot toimi. Sueraavana päivänä rikosilmoitus eteni tutkijalla, joka vielä uudelleen kuuli molempia osapuolia ja päätyi lopulta tulokseen ettei jälkikäteen voida osoittaa, olivatko valot pimeänä jo ennen kolaria vai hajosivatko ne kolarissa. Näinollen aurakuski ei saanut tapauksesta sanktioita, mutta koska jonkinlainen päätös tutkintaan piti saada, antoi tutkija minulle tapauksesta suullisen huomautuksen (auto tulisi kyetä pysäyttämään näkyvällä tien osalla)

                          Tämän jälkeen asia siirtyi vakuutusyhtiöiden asiaksi, ja poliisin kirjaama aineisto toimi aineistona (ei poliisien ratkaisut). Tapauksessa toinen osapuoli yritti korjauttaa vakuutusyhtiöni piikkiin vahinkoja, jotka eivät aiheutunueet kolarista. Poliisin valokuvien ja raportin perusteella kuitenkin voitiin todeta ettei kyseiset viat olleet aiheutuneet kolarista ja niitä ei minun vakuutuksestani korvata.

                          Lisäksi jälkikäteen kuulin että kyseinen tapaus on myös huomioitu auraskalustoon liittyvää ohjeistusta uusittaessa ja kyseinen auraustapa ei ole enää sallittu.
                          *** *** ***

                          Eli poliisin voi kutsua paikalle kirjaamaan tapahtumat ilman pelkoa sakoista jos itse ei ole tehnyt mitään väärää. Laki ei kuitenkaan salli kolaroimista liikenteessä, joten yleensä jompi kumpi osapuoli saa liikenteen vaarantamisesta sakon. Epäselvissä tilanteissa poliisien paikalla käynti yleensä helpottaa tapauksen jälkipuintia, mutta ihan pienimpiin parkkipaikkakolhuihin ei poliisia kannata sekoittaa (poliisinen resurssit ovat rajalliset), vaan tapauksen valokuvaaminen usein riittää. Kun valokuvissa näkyy molempien ajoneuvojen vauriot, rekisterikilvet sekä tapahtumapaikka, on tapauksen selvittäminen vakuutusyhtiön kanssa melko mutkatonta.

                          Comment


                          • #14
                            Poliisi aina paikalle. Aina. Sen on oppinut kun kertaalleen yksi kortiton ajeli katsastamattomalla päin punaisia ja käräjillä hommasi paikalla olemattoman todistajan paikalle kumoamaan 100% varmuudella sen mitä paikalla ollut meidän puolella ollut 90% varma todistaja todisti. Meidän piikkiin jäi.

                            Aina vaan se poliisi paikalle. Vaikka olisi ollut oma syy. Kertaalleen tehnyt niinkin ja kirjallisella huomautuksella meni mutta samalla tapahtumista on partion lausunto, osallisten tiedot ja muu tarpeellinen niin on kenenkään ihan turha narista enää mitään jälkikäteen.

                            Tietysti tämä ei olisi auttanut ketjun aloittajaa mutta hyvä että asia järjestyi muutenkin.

                            Comment


                            • #15
                              Itselläni kokemusta yhdestä töötistä. Naishenkilö ryhmittyi risteyksessä väärin ja tuli oikeaan kylkeeni. Parkkipaikalle, kun päästiin niin kuvailin kaikki vahingot puhelimellani ja kysäisin, että soitetaanko poliisit paikalle vai suostutko kirjoittamaan tapahtumat ylös ja allekirjoituksen alle.

                              Nainen kirjoitteli tarinan ja pisti alle puumerkkinsä. Kerroin hänelle siinä samalla, että miksi näin halusin ja ymmärsi ihan täysin. Tiedä sitten kuinka "pätevä" tuo lappunen olisi ollut, jos pidemmälle olisi joutunut lähtemään asiasta vääntämään, mutta varmasti jo pelkästään tuo "tunnustus" laittaa miettimään, jos yrittää luistaa vastuustaan.

                              Comment


                                #16
                                Ulkomaalaisten eikä varsinkaan diplomaattien kanssa kannata törmäillä, edes vaikka syy olisi heidän. BTDT. Oli melkoinen selvittely, kun tuli Britannian diplomaatti CD-kilpineen kolmion takaa eteen. Olivat erittäin yhteistyöhaluisia ja poliisi kirjasi tietysti kaiken ylös. No, syystä tai toisesta, mahdollisesti johtuen siitä etteivät tunteneet suomalaista systeemiä ja kieltä, tekivät ilmoituksen silloiseen vakuutusyhtiööni (Tapiola) oman yhtiönsä (IF) sijaan.

                                Tapiolan virkailija soitti että olette olleet kolarissa, haluatteko käyttää kaskovakuutusta oman autonne vaurioiden korjaamiseen. Jouduin soittamaan useita kymmeniä puheluita, sillä lopputuloksella että IF oli jo luvannut (sain erittäin asiallista palvelua) korvata vahingot, mutta Tapiola piti minua syyllisenä. Lopulta Tapiolan virkalilija (luultavasti sääntöjen vastaisesti) kertoi mitä toinen osapuoli oli heille ilmoittanut, eikä siitä mitenkään voinut päätellä tilannetta tai syyllistä - ilmeisesti ilmoituksen vastaanottaja ei ollut osannut kovin hyvin englantia. Tapiola oli sitä mieltä, että minä olen automaattisesti ja oletusarvoisesti syyllinen, koska vastapuoli on tehnyt ilmoituksen, siitä huolimatta että vastapuolen yhtiö on jo sitoutunut korvaamaan vahingot.

                                Luonnollisesti poliisi ei voinut luovuttaa minulle tai yhtiölle mitään asiaan liittyviä papereita, johtuen diplomaattisesta koskemattomuudesta. Kovan vänkäämisen ja tilanteen kurjuuden kertomisen jälkeen ystävällinen poliisitäti lopulta lähetti kopion poliisin kuvauksesta tapahtumien kulusta, josta kävi myös syyllinen ilmi, jolloin lopulta vältyin taloudellisilta seuraamuksilta. Tapiola-yhtiö ei koskaan pahoitellut tilannetta, ei edes siinä vaiheessa kun irtisanoin autovakuutuksen lisäksi kaikki muutkin vakuutukset yhtiöstä.

                                Comment


                                • #17
                                  Perheemme käytännössä kaikki koti- henkilö- ja autovakuutukset (joita ei ole ihan vähän) olivat Tapiolassa, mutta kun sain huomattavasti paremman tarjouksen Pohjolasta noin vuosi sitten ja siirsin kaikki sinne, niin Tapiola ei ole ns. silmäänsä räpäyttänyt eli asiakkuus oli ilmeisesti täysin samantekevä.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X