Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pitkien ja sumareiden käytöstä taas

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Omassa autossa on saattovalot toteutettu sumuvaloilla ja juuri muuta käyttöä en niille ole keksinyt. Siinä ovat ihan näppärät huonosti valaistuilla pihoilla näin syyspimeällä. Kerran on ollut niin sankka sumu, että vain pelkillä sumuvaloilla näki jotakin.

    Comment


    • #32
      Kaksi käyttötarkoitusta olen minäkin löytänyt etusumareille:
      1. niiden avulla saattaa marginaalisesti parantaa itsensä havaituksi tulemista, jos jossain mutkaisella maalaistiellä sellaiseen on tarvetta, ja
      2. jos tuollaisella maalaistiellä on mäkiäkin, sumarit valaisevat mäen harjalla tulevan alamäen selvästi paremmin kuin järkevästi projisoidut lähivalot.
      Kesän ajelinkin ko. valot irtikytkettyinä, jotta toisinaan hyödylliseksi kokemani takasumarin sai päälle aktivoimatta turhaan etusumareita...

      Comment


      • #33
        Erittäin kovalla lumisateella sumareilla näkee paremmin, kuin lyhkäsillä tai pitkillä.
        Tätä pääsee oikeastaan kokeilemaan ihan pohjoisimmassa suomessa. Kun kaikki on valkoista ja kiintopisteet vähissä:)

        Comment


          #34
          Alkuperäinen kirjoittaja RS_2 Näytä viesti
          Erittäin kovalla lumisateella sumareilla näkee paremmin, kuin lyhkäsillä tai pitkillä.
          Tätä pääsee oikeastaan kokeilemaan ihan pohjoisimmassa suomessa. Kun kaikki on valkoista ja kiintopisteet vähissä:)
          Tosi on. Parkit ja sumarit päällä näkee kunnon myräkässä parhaiten. Muuten em. yhdistelmää ei kehtais kyllä käyttää :)

          Comment


            #35
            Saksalaisten logiikka sumujen katkaisijassa on raivostuttava, ensin eteen ja sitten vasta taakse. Pöllyttävällä lumikelillä kun pitäisi saada takasumu päälle ilman itseä sokaisevia etusumuja - ei tunneta tilannetta germaaniassa.
            Etusumujen johdotuksen irroittaminen tai polttimojen poisto käy isosta työstä eikä ole poistettavaa sulakettakaan. =(

            Comment


            • #36
              Itsekin tuota nahkahousujen sumarikytkentää taannoin ihmettelin Caravellessa: luulin, että takasumari ei toimi lainkaan, mutta sieltä löytyikin toinen pykälä, jossa palavat etu ja takapään sumuvalot yhtaikaa. Pitääpä tutkia tuota kytkintä, jos vaikka saisi johtojen paikkoja vaihtamalla valot toimimaan käänteisesti.

              Comment


              • #37
                Pitääpä oikein laittaa sumareita puolustava puheenvuoro:

                VAG-konserni on päättäväisesti asentanut minulle sattuneisiin yksilöihin (VW:t ja Audit) aina surkeat valot, joten KAIKKI sallittu lisävalaistus täällä metsien pimeydessä on tarpeen. Niinpä tänäänkin ajoin ässällä KAIKKI etuvalot päällä, eikä valoa ollut tiellä käytettävissä lainkaan liikaa. Toki nyt oli täysi lumipyry, mutta niin olisin ajanut sumarit päällä selkeämmälläkin yökelillä. Tässä minun Audi-tapauksessa kukaan vastaantuleva ei osaa sanoa onko sumarit päällä, koska ne on samassa umpiossa ihan siinä lyhyiden linssien vieressä, mutta auttavat selvästi lisävalaisemaan ja paikkaamaan surkeiden lyhyiden antamaa himmeää hehkua.

                Jokaisessa Xenon-juppi-öky-autossa on saamarin paljon kirkkaammat valot, eikä kukaan täällä hauku niitä! Kehutaan vaan kun on niin hyvät xenon-valot. Taitaa joillakin arvostelijoilla olla assosiaatio sumareiden ja egon kohotuksen välillä... minä ymmärrän valaistuksen turvallisuutena ja silmien kokemana mukavuutena, enkä vehkeen jatkeena, joten käytän valoja silloin, kun sitä ei auringolta ole muuten tarjolla.
                Prkl, taidan asentaa vielä lisäpitkätkin...

                Sumarit kannattaa säätää siten, että valaisevat liki saman kantaman minkä lyhyetkin, eikä vain muutaman metrin auton edestä. Eihän niillä muuten mitään teekään.
                Viimeksi muokannut QuattroTbo; 11.11.2007, 22:01. Perustelu: lisäys

                Comment


                • #38
                  Eilen illalla ajelin 25:sta Mustiolta Nurmijärvelle ja oli pimeää ja sateista, hetken tuli räntääkin.
                  Vain muutama vastaantulija piti ärsyttävän pitkään pitkiä päällä.
                  Mielestäni on parempi vaihtaa lähivaloille ajoissa, koska itse ainakin tykkään nähdä edes sen muutaman metrin eteen. Jos vastaantulija odottelee lyhyiden kohtaamista, niin se toinen ei näe eteensä yhtään mitään.

                  Sumareita käytän usein sen takia, että ne valaisevat hyvin penkereet ja näin antavat puoli sekuntia lisää aikaa reakoida, jos sieltä jokin ölli tielle yrittää.
                  Silloin kun sumuvalojen käyttö ei ole sallittua, niin laitan ne pois, jos yksikin auto tulee vastaan. Sitten taas tyhjällä tiellä valoa kansalle ja sumarit päälle.

                  Tuntuu tuota ajoa olevan sen verran nykyään tuolla pimeällä 25:lla, että taidan alkaa suunnittelemaan lisäpitkien ostoa. Kahdella lisäpitkillä varustetulla 100:lla olen ajanut ja olihan niissä valoissa selkeä ero.
                  Lisäpitkät kun kytkee vielä sumareihin rinnan, niin vähenee se napsuttelun tarve ohjaamossa.

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja QuattroTbo Näytä viesti
                    ...Sumarit kannattaa säätää siten, että valaisevat liki saman kantaman minkä lyhyetkin, eikä vain muutaman metrin auton edestä. Eihän niillä muuten mitään teekään.
                    Ei kannata! Silloin ne häikäisevät vastaatulijaa varmasti. Jos haluaa sumareista lähivaloille apuvalot, niin ne kannattaa asentaa mahdollisimman ylös. Siitä sitten sentti metrillä alas, niin ei häikäise muita.

                    Jos sumarit on oikeaoppisesti alhaalla, niin ne valaisevat tietä sen muutaman metrin, eivätkä tee sitä valoseinää siihen konepellin eteen. Se muutama metri valaistua tietä on parempi kuin ei mitään, mutta eihän siitä tosiaan ole silloin hyötyä, jos on satanen mittarissa...

                    Comment


                    • #40
                      ...niin ja URS4 4,2:ssa sumarit on ylhäällä ajovaloumpioissa. Voivat siis valaista ihan kohtuullisen kauas.

                      Comment


                      • #41
                        Ai ne ihan tehtaalla laittavat noin hölmöön paikkaan ne. No ei niillä sitten tosiaan mitään sumussa tee, mutta hyvät apulyhyet niistä kyllä sitten saa.

                        Comment


                        • #42
                          Jep! Ovat vissin tajunneet, että autoon tarvitaan "toiset lyhyet" niiden ensimmäisten surkeiden rinnalle.

                          Comment


                            #43
                            Kertoo asenteista. Minä haluan nähdä, säädetään niin että minä näen. Liikenteessähän ei siis pidä ajatella muita.
                            Oli mullakin A8:ssa sumarit, eli samat linssivalot käytännössä kuin S6:ssa. Ei niillä mitään tehny. Linssivalot edes kovin huonot olleet.
                            Se miksi noista xenon yms uusien autojen valoista ei valiteta on se, ettei niille mitään voi. Ne on pakko olla päällä, toisin kuin sumuvalot.

                            Golffissa on feikkisumarit, eli ei polttimoille paikkaa, mutta kytkin löytyy kyllä saksalaisittaen.
                            Jos se 5m mitä ehkä nuo sumarit maksimissaan näyttää eteenpäin pönkittää teidän turvallisuuden tunnetta niin sille ei kai voi mitään.

                            Comment


                            • #44
                              Itse tulee kyllä pidettyä valitettavasti sumuvaloja päällä, koska A4:kussani tuntuu olevan suhteettoman huonot lyhkäiset. Ajan paljon ns. "metsäväliä" ja varsinkin auton tullessa vastaan ei tunne ole todellakaan mukava kun näkyvyys on rajoittunut. Vanhassa 90:ssä oli Bilteman suora johtosarja akulta + Philips Nightguidet eikä voinut moittia.

                              Toisaalta tämänhetkisten polttimoiden merkistä ei ole mitää hajua, joten lyhkäisten huonot ominaisuudet voivat johtua myös niistä.

                              Onko kellään kokemusta esim. Philipsin X-Treme Power -polttimoista (Fixusella tarjouksessa), auttaisivatko ne asiaa?

                              Comment


                              • #45
                                Otin tänään lisävalot pois katsastusta varten ja samalla suuntasin omat valot, ihmekkään jos ei ole oikeen näkyny niillä kun on osottanu ihan päin p:tä.

                                Vasen umpio näyttäny ihan vasemmalle ja alas, oikee umpio näyttäny ihan alas.

                                Täytyy tänään käydä illalla testaan noita vakivaloja, miten niillä näkee nytte ku on kunnolla suunnattu.

                                Comment


                                • #46
                                  Varsinkin näihin vanhempiin autoihin suosittelen kyllä tuota Bilteman johtosarjan hankkimista, valot parantuivat huomattavasti kun katkaisimissa ja johtimissa syntyvä jännitehäviö kaikkosi. Aluksi meinasin 90:sessäni taittaa 100 wattiset polttimot, mutta tuon johtosarjan myötä ns. laillisetkin polttimot kyllä riittivät. Sarja on todella helppo asentaa, ainut mitä aluksi epäilin oli sarjan releiden kestävyyttä. Mutta normaaleilla polttimoilla ei mitään ongelmia ole sensuhteen.

                                  Tuote on luettelossa valonvahvistin nimellä.

                                  Comment


                                  • #47
                                    "Kertoo asenteista. Minä haluan nähdä, säädetään niin että minä näen. Liikenteessähän ei siis pidä ajatella muita."

                                    Jep, jep. Auta ensin itseäsi ja sitten muita...niin neuvotaan lentokoneessakin.

                                    Luuleeko joku, etten käy itse auton edestä (riittävän kaukaa) toteamassa miten kaukana/korkealla sumarit häikäisee ja milloin niiden "häikäisy" ei ole lyhyiden loistetta kummempi? Sitähän se säätäminen on. Valaisisikohan nuo jotain 15-20 metriä pitkälle... Hieman vähemmin kuin lyhyet valot. Ei minulle kukaan ainakaan valojaan vilkuttele. Silti huonolla kelillä sumuvalojen antama lisäteho on tarpeen (Audissa ja VW:ssä, ei muissa perhemme autoissa). Siis pimeällä sateessa tai muuten vaan säkkipimeällä, kun musta maa imee kaiken valon. Miksiköhän MINUA ei häikäise muiden sumarit? Onko minulla ollut suunnaton onni kohdata tiellä vain oikein valonsa säätäneitä autoilijoita?! Ettei se häikäisy nyt vaan ole osittain siellä korvien välissä...onhan ne sumarit sentään melkoinen jatke ja miehisyyden merkki. Sellainen pullisteluhan tietysti nostattaa agressioita.

                                    Ymmärrän kyllä tuon sumuvalojen käytön hyödyttömyyden ja pienen lisähäikäisyn ikävyyden kaupunkialueella tai valaistuilla teillä, mutta täällä maaseudulla ei ole mitään muuta valoa kuin se minkä kuljetat mukanasi. Helsingin valoissa tehty viranomaispäätös ja siitä johdettu omituinen asenne, että nimenomaan sumarit on ne v-mäisesti häikäisevät valot, jos ei sada tai ole sumua, ei muuta mielestäni sitä faktaa, että pimeällä on hyvä olla kunnon valot. Sillä voi pelastaa henkiä.

                                    Olen erilainen ja kapinallinen. Tää on kivaa. Provosoitukaa nyt edes vähän.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tosiaan joo, tuli nuo omat valot säädettyä kuntoon, ei näin lumisilla teillä hassummat.

                                      Putsais noi umpiot kunnolla ja tilais xenonit noihin omiin valoihin ja kattois, että pärjäisköhän sitä melki ilman lisävaloja.
                                      Jos ei pärjää ni pitää laittaa pari boschia xenonina keulalle.


                                      Keskiviikkona katsastus, saas nähä miten käy, joku kolisee kyllä edessä.

                                      Comment


                                        #49
                                        Itse on tullut törmättyä siihen, että järestään tehdas xenoneilla olevien auton valot on jostain syystä säädetty järkyttävän alas. Ei ne häikäise kunnolla säädettyinä vastaantulijoita, mutta valojen kantama on ihan toista luokkaa, kuin tuolla "lurppa" silmäisyydellä. "Eräässä" urssissa on lähi ja kaukovalo polttimoina xenonit, eikä kukaan ole räpsytellyt takaisin. Valojen korkeus on säädetty ilman mittalaitteita, mutta pieniä korjauksia on tehty pimeällä ajeluiden jälkeen, jos on valon raja mennet liian suoraviivaisesti eteenpäin ilman merkkiäkään laskeutumisesta.

                                        Toki tähän saakka on tullut ajettua vain valaistuilla teillä, ensi viikolla pääsee kokeilemaan pitkässä matkassa noita.

                                        Sumuvaloissa ketuttaa eniten tuo saksalainen logiikka, jolla etusumarit syttyy aina takasumarin kanssa samalla. Eiköhän tähänkin löydy ratkaisu pienellä sähkökuvien tarkistelulla ;)

                                        Comment


                                          #50
                                          Joo-o. yli 60tkm vuodessa ajavana ja oikeasti maaseudulla asuvana pitää vaan todeta, että ei ole sumareita tarvinnu. Sumareista ole edes apua sankassa lumisateessa kun häirittee melkein samoin kuin pitkät silloin.

                                          Taidan itekki tarkistaa onko nuo valot säädetty oikein. Jos vain löytäisi sopivan paikan.

                                          Comment


                                            #51

                                            Sumarit kannattaa säätää siten, että valaisevat liki saman kantaman minkä lyhyetkin, eikä vain muutaman metrin auton edestä. Eihän niillä muuten mitään teekään.
                                            Sanokaa vaan kusipääksi, sitähän olenkin, mutta jos huomaan tällaisen vastaan tulevan niin heitän pitkät päälle kylmän rauhallisesti.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Itse tulee käytettyä etusumareita lumettomana aikana lisälyhyinä, kun ne nuo Urssin valot on jostain syvältä. Pitkien kans sitten ilman, kun lähivalot muutenkin huonontaa näkemistä kauaksi. Ikävä vaan tulee 200:sen reletettyjä valoja...

                                              Comment


                                                #53
                                                Etusumuvalojen käyttö _joka paikassa_ tuntuu olevan lähinnä BMW-teinien juttu. Se kun on jonkun mielestä niin "cool" :') Ikinä en ole itse sumareita edessä tarvinna mutta säädetty on sillätavalla että niillä voi häikäistä kaikki turhaan sumareilla kruisailevat teiden ritarit tarvittaessa :)

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Itse heitin sumarit pois keulalta että coolerit saa paremmin ilmaa, samoin kuin vayne :)

                                                  Eihän niitä voi minään lisälyhyinä käyttää kun ne valaisevat niin lähelle että sitten todellakin näkee vain ihan lähelle. Eli aivan auton etuosassa on niin kirkas alue ettei kauemmas näe mitään.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Sumuvaloja ite käytän lähinnä siihen että muuta näkevät minut. Siis kovassa tuiskussa. Jopa täällä pk-seudun liikenteessä on tilanteita, jolloin takasumari on tarpeellinen juttu. Kun luntakin vielä kasaantuu takavalojen päälle, niin autoja ei joko nää ollenkaan tai niiden etäisyyttä on varsin vaikea arvioida, ellei kirkkaampi takasumari paista sieltä läpi. Maantiellä noista ns. sumaripelleistä on tullut se todettua, että myöskin ne etusumarit kiinnittävät huomiota sekä takana että edestäpäin, joten kaipa niillekin huonolla kelillä on käyttöä.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Zoikkelin kanssa mennään samoilla linjoilla, ensin vilautus omilla sumareilla, jos ei mene jakeluun niin pitkät päälle.
                                                      Onkos muuten 124 korisessa mersussa sumarit umpiossa vai häikäseekö ne lyhyet muuten niin julmetusti?

                                                      Saisi poliisi ottaa pienimuotoisen kampanjan ja lätkäistä rikesakon (35-50€) sumareiden väärinkäytöstä, todennäköisesti vähenisi puoleen. Eipä sinällään tuon oman kulkineenkaan valot ihan lainkirjainta täytä mutta tulee vaihdettua hivenen ennemmin lyhyille :)

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Jokaisessa Xenon-juppi-öky-autossa on saamarin paljon kirkkaammat valot, eikä kukaan täällä hauku niitä! Kehutaan vaan kun on niin hyvät xenon-valot. Taitaa joillakin arvostelijoilla olla assosiaatio sumareiden ja egon kohotuksen välillä... minä ymmärrän valaistuksen turvallisuutena ja silmien kokemana mukavuutena, enkä vehkeen jatkeena, joten käytän valoja silloin, kun sitä ei auringolta ole muuten tarjolla.
                                                        Siis jos oikeesti ottaa noin koville, niin käy ny jo kiireesti ostamassa jälkiasennus setti. Saa tätä nykyä melkeen mistä vaan varaosapuulaakista about 150€ hintaan. Ehkä et tarviis enää edes niitä sumareita, ei sillä että sun sumareiden käyttö mua haittas mut ihan vaan wink wink ;)

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Urssilla kun ajelee, on pimeällä PAKKO käyttää sumareita että näkee edes sen 2 metriä eteensä, että ihan turhat sumarit ei mun mielestä oo, koskaan ei mun mielestäni kannattaisi yleistää puhuessaan kun aina on asioilla 2 puolta. Pitkät otan pois siinä vaiheessa kun vastaantulijan valot rupeaa häikäisemään mutta kuitenkin aika varhaisessa vaiheessa,
                                                          tässä sitten on onneksi yleensä vastaantulijana asiallinen autoilija ja tiputtaa ne pitkät kanssa poeis, autokoulun opetukset on mun mielestä ihan persiistä ja huomaa että joissakin niistä tuo pitkien takaisinlaitto opetetaan vähän liian aikaiseksi... ei muuta.. sata omistajaa ei voi olla väärässä (eli urssissa on paskat lyhyet) :)

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            autokoulun opetukset on mun mielestä ihan persiistä ja huomaa että joissakin niistä tuo pitkien takaisinlaitto opetetaan vähän liian aikaiseksi...
                                                            No jos puhutaan esim. 80km/h:n tuntinopeudesta, niin ihan helposti voi pitkät laittaa päälle n.10m ennen kohtaamista, koska autot lähestyvät toisiaan 44m sekunnissa, joten 10m-0m menee aikaa se vajaa neljäsosasekunti ja siinä ajassa ei silmä ehdi reagoimaan vastaantulevan valoon, varsinkin jos katse on kohdistettu tien oikeaan reunaan kuten on opetettu.

                                                            Tietenkin on näitä jotka laittaa 50m ennen kohtaamista pitkät päälle, mut näin ei ainakaan meillä opeteta.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja cman
                                                              Onko kellään kokemusta esim. Philipsin X-Treme Power -polttimoista (Fixusella tarjouksessa), auttaisivatko ne asiaa?
                                                              Ei juuri tuosta, mutta Osram Nightbreakerit tuli ostettua, H1-pari 19,80e Motonetissa. Ensivaikutelma oli että näillähän näkee. Jos kestävät talven yli, niin olen kyllä tyytyväinen ostokseen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X