Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nahkasohvan korjaus/elvytys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nahkasohvan korjaus/elvytys

    Tuli hankittua 6-paikkainen vaalea nahkakulmasohva, joka kaipaisi ehostelua. Auton penkkeihin täältä löytyikin ohjeita, mutta voiko sohvaan soveltaa samoja ohjeita? Sohvan nahka on ehjä, mutta hieman likainen ja halkeillut. Pahin virhe sohvassa on, että yhdestä kohtaa on ilmeisesti pesty sohvaa väärillä aineille ja siitä kohtaa on hävinnyt värit. Ostin eilen kaupasta "kissasaippuaa" marseillea ja samoten nahkakyllästettä. Nämä toimivat ainakin käsinojan kanssa kun niitä kokeilin. Mitä noille halkeamille voisi tehdä? Tuo yksi kohta jossa ei ole väriä kaipaa maalia ainakin.

  • #2
    Suosittelen leathermasterin nahan korjausaineita. Itse tilasin aikoinaan auton vaaleisiin nahkapenkkeihin väriaineen, pesuaineen ja hoitoaineen Maskun kalustetalon kautta.
    Vanhoista halkeilleista penkeistä sai tehtyä todella hyvät.
    Tehtaalle pitää lähettää pieni pala nahkaa jonka mukaan saavat tehtyä väriaineen.

    Yleensä sohvan alapuolelta saa leikattua pienen palan.
    Viimeksi muokannut Visny; 11.1.2017, 11:37. Perustelu: kirjoitusvirheen korjaus

    Comment


    • #3
      Kiitos vinkistä. Pitää käydä kyselemässä kalusteliikkeistä. Tuota maalin sävyä mietin, kun sohva tietysti on kulunut ja väri ei ole täysin sama kuin kulumattomissa osissa..

      Comment


      • #4
        No tulin käyneeksi maskussa ja sieltä todettiin kuvat sohvasta näytettyäni, että maaliahan se vaatii enkä enempää apua saanut. Pienempiä naarmuja sain pois ihan pesemällä ja öljyämällä. Tämä kohta joka vaatii maalia on yhdessä selkänojassa niskan kohdalla. Saiskohan sitä jotenkin paikkamaalattua ja millä aineilla? Vai meneekö selkänojan uudelleenmaalaukseksi.
        Kuva selkänojasta https://1drv.ms/i/s!AoEnbCKZHT1LhksI75QuxfNTqs2n

        Comment


        • #5
          Kannattanee suoraan mennä esim. leathermasterin sivuille ja lueskella sieltä. Sävyn osuttaminenhan tuossa hankalinta on, muuten ei ole mitenkään vaikeaa maalailla/korjailla.

          Comment


          • #6
            Nahan maalaamisesta itsellä ei ole kokemuksia. Voisin kuitenkin veikata että paikkamaalauksella sävyerosta tulee merkittävä. Värjäysaine on vahan tapaista ainetta jolla pystyy häivyttämään sävyerot huomaamattomaksi.
            Autoduden sivuilta löytyy ainakin valmiita värisävyjä, mutta jos priiman haluaa niin väriaine tehdään mallipalan mukaan.

            Koitan kaivaa vanhasta puhelimesta ennen ja jälkeen kuvat illalla. Hirveistä auton penkeistä sai melkein kuin uudet.

            Comment


            • #7
              Noita korjaussarjoja saa suoraan sävytettynä mallipalan mukaan. Toinen vaihtoehto on ostaa sävytyskitin, jossa mukana on suurinpiirtein oikeaa sekoitettua väriä ja pienemmät pullot eri pigmenttejä, joilla väriä voi hakea kohdalleen.

              Itse olen muutamat autonpenkit maalannut uudelleen, ja niiden kokemuksella itse mieluummin maalaisin koko kappaleen uudelleen. Väin saaminen kohdalleen on vielä kohtuullinen homma, mutta kiiltoasteen osuminen tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa.

              Toki sohvan kokoiseen kappaleen ylimaalaamiseen maalia menee jonkin verran, mutta toisaalta silloin saa käytännössä uudenveroisen sohvan. Halutessaan siinä yhteydessä voi vielä hienosäätää väri omaan makuun paremmin sopivaksi, tai vaihtaa koko väri. Itse maalaustyö on melko nopea homma, jos pystyy värin vetämään ruiskulla. Pohjein teko tässä se suurin homma on ja siitäkin kuvien mukaan puolet on jo putsailuina tehty.

              Comment


              • #8
                Tuolta autodudelta saisi kai tilata tämän setin kermanvärisenä http://www.autodude.fi/tuote/nahanva..._touch_up_kit/ ? Tuon sohvan virheistä onneksi paranee suurin osa ihan kunnon pesulla. Tota kohtaa jossa väri puuttuu peittää tällähetkellä viltti ja luulen että viltti tulee olemaan sillä paikalla myös jatkossa, joten pieni sävyerokaan ei haittaisi. Koko sohvaa ei viitsi ruveta maalaamaan kun sohvalla on kokoa 280cmx210cm. samalta sivulta aattelin myös tilata sen nahan tehohoito aineen ja sitten itseltä löytyy vielä kyllästeaine kotoa joten eiköhän siitä hyvä saada.

                Comment


                  #9
                  Furnitureclinicin omilta sivuilta löytyy vaikka millaista nahanfiksaus- ja värjäyssettiä. Sieltä tilasin itselle puhdistusainetta ja löytyipä suoraa valikoimasta myös tuon oman baijerilaisen nahkajakkaroiden värillä olevaa väriä. Kannattaa sieltä myös selailla.

                  Comment

                  Working...
                  X