Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia auton myymisestä yksityisenä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tuosta on ollutkin puhetta foorumilla ja olen käsittänyt, että sellainen on jossain vaiheessa tulossa.

    Comment


    • #32
      alkuperäinen aihe taisi olla "kokemuksia auton myynnistä yksityishenkilönä" eli jatketaan taas siitä..

      Nettiautosta on kokemusta runsaasti mutta menestys vaihteleva. Noin 10t? hintaluokkaisia saa kiertoon aina ja omasta hinnoittelusta riippuen 1-4 viikossa. 25-30t? hintaluokan kuten edellinen A4 1.8TQ oli myynnissä useamman kuukauden ja siihen tarjottiin vaihtoon kaikenlaisia pösöjä. Porsche Boxsterini joka oli hintaluokassa yli 40t? aiheutti katselijoissa suurta suosiota (käyntejä noin 200/päivä noin kuukauden ajan) meni kuukaudessa kaupaksi kun otin avo TT:n vaihdossa. Toinen yli 40t? maksava A4 Cabrio oli mulla myynnissä n. 2kk eikä "tosi ostajia" ilmaantunut ainuttakaan vaikka auto on kuin paketista vedetty ja todella hyvin varusteltu..
      Koska haluan Quattron (S4 b6), niin tarjosin ko. yksilön liikkeisiiin vaihdossa jossa myyjät aina kehuvat tuotetta mutta tarjoavat keskimäärin 5-7t? alle markkinahinnan..on se automyyjien palkka hurja nykyään!! hyvityshaitari 50t? autoon vaihdettaessa on ollut 25-41t?..pistää miettimään..ai niin piti jakaa vaan kokemuksia yksityishenkilönä auton myymisestä ja sen vaikeudesta:)

      Comment


        #33
        Jokusen auton olen myynyt suoraan ilman vaihtoa. Kyllä täytyy sanoa, että kysyy hermoja myydä autoaan netissä tai lehtien palstoilla. Kaikenmaailman renkaanpotkijoita käy autoa katsomassa ja valittelevat että kun se naapurin reiska myy samanikäistä ja parempikuntoista tonnikaupalla halvemmalla. Se minua vaan ihmetyttää, että minkä takia tuo ihmisryhmä vaivautuu sitten ylihintaista autoa katsomaan jos kerran markkinoilla on halvempiakin samanlaisia autoja tarjolla. Miksi sitä autoa ei sitten osteta siltä naapurin reiskalta? Sitten on toinen ryhmä, joka tarjoaa jonkun aivan naurettavan summan ja kun sitä ei hyväksy niin säälivästi hymyillen toteavat että parempaakaan tarjousta et muualta saa. Tiedän toki että nämä on niitä kokeilijoita, jotka saattavat hyvällä tuurilla saada auton huomattavan huokealla, mikäli myyjä on pakkoraossa.

        Joskus käy sitten niin kuten kävi A-mallin Vectraa myydessä. Auto oli Nettiautossa muutaman päivän kun eräs nuorimies soitti ja teki järkevän tarjouksen ja kauppa oli sillä selvä. Joskus kysyntä ja tarjonta kohtaavat heti, tuollaisia A-Vekkuleita oli netissäkin myynnissä pilvin pimein, joten en uskonut alkuunkaan sen menevän niin nopeasti kaupaksi. Tietysti jos autostaan haluaa eroon päästä niin hinnoittelee sen vähän alle kuin mitä markkinoilla samanmalliset ja samanikäiset ovat.
        Jos on vaihtamassa autoa liikkeessä suunnilleen samanhintaiseen tai vähän kalliimpaan, niin taatusti liikkeet tekevät jonkun ala-arvoisen tarjouksen. Jostakihan heidänkin pitää kate ottaa. Useimmiten vanhasta pääsee helpoimmin eroon antamalla se vaihdossa, olkoonkin että useimmiten siitä joutuu vähän kärsimäänkin.

        Lopuksi pitää vielä ihmetellä niitä ihmisiä, jotka eivät koskaan tee huonoja autokauppoja, vaan aina pärjäävät tonnitolkulla oli se autokauppa millainen hyvänsä. Moni muukin tunnistaa luultavasti tämän lajityypin lähipiiristään. Itse täytyy tunnustaa, että koskaan en ole autokaupoissa vielä pärjännyt. Aina olen loppujenlopuksi ollut maksun puolella.

        Comment


          #34
          Mitä itse kaupitellut.. niin yllättävän vähän ollut ihan täysin turhan kysyjiä. Aikoinaan kun typ44 10vT Lötköä kauppasin, pari ostajaa, toinen tuli katsomaan ja keskusteltiin hinnasta ja auto lähti samantien mukaan. Joskus 200 20vtq:ta myydessä, pari "tarjousta" tuli, vaikka sitten sanoikin että teretuloa noutamaan niin ei sitten kuulukaan yhtään mitään.. Kunnes sitten tosiostaja (onneksi auto pääsi hyvään kotiin) ilmoitteli itsestään..

          Ihmiset tuntuu vaan kuvittelevan että se mobilen halvin ja vähiten ajettu on aina paras. - Ja sitten kun luetaan joku auton osto-opas jonkun tietyn auton perusviosta niin sitten kuvitellaan et siinä ehdottomasti on kaikki paskana.

          Toisaalta, moni myy 10v vanhaa autoa hyvänä, vaikka siihen ei koskaan olisi mitään tehty. (usein sen 10v vanhan auton alusta yms. on aika kaukana siitä mitä sen pitäisi uutena olla..) Ainakin omasta mielestä vaikka auto olisikin vanha, sen tulee toimia kuten uudenkin.

          Comment


          • #35
            Vajaa pari vuotta sitten myin -86 2.2 lötkön pois nykyisen kulkineen tieltä ja auto meni nettiauton kautta päivän sisään tai siis ostaja varasi sen, mutta haki vasta viikon päästä...pimeällä parkkipaikalle vilkaisi nopeasti ja veti parin minuutin lenkin, jonka jälkeen kauppa oli valmis. Taisi olla hinta (1,5k?) kohdillaan kun noin nopeasti meni, kun olin vielä 3kk aiemmin vaihtanut siihen osaa melkein 500?:lla...piti pitää itsellä pidempään, mutta autokuume iski. Hinta oli suht alhainen 280tkm ajetulle tuolloin, mutta kolmosen synkrot lämpöisenä vaihtaessa narahti, nii sen vuoksi pyyntihintaa laskin... Meni ensimmäinen vieraan kanssa tehty autokauppa kivuttomasti, kun muut myynnit ja ostot on tehty aina jonkun tutun kanssa.

            Vinkkinä voi sanoa, että monipuoliset myyntikuvat edistävät aina myyntiä. Yksi auton ulkokuva ei paljoa kerro.

            Comment


            • #36
              Lopuksi pitää vielä ihmetellä niitä ihmisiä, jotka eivät koskaan tee huonoja autokauppoja, vaan aina pärjäävät tonnitolkulla oli se autokauppa millainen hyvänsä. Moni muukin tunnistaa luultavasti tämän lajityypin lähipiiristään.
              Toisilla on vain pakottava tarve valehdella vaimolleen, itselleen ja/tai muillekin. :) Harvemmin autokauppoja kykenee kuitenkaan rationaalisesti perustelemaan, ellei osaa ymmärtää autoa käyttöesineeksi.

              Comment


              • #37
                Ilmastoimattoman ja perusvarusteilla olevan 1.8 vapari A4 -00 (150tkm) myyminen kesti viime talvena itseltäni n. 4kk. Toki hintakin oli aluksi yläkanttiin (kuitenkin vastaavien tasolla), mutta ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. 14k? lähdin tiputtelemaan, 11.5k? oli lopullinen :)

                Comment


                • #38
                  Toivottavasti aiheeseen liittyvä kysymys eli mitenkä olette hoitaneet myytäessä auton maksun +10k€ autoissa? Tässä kun oma auto on myynnissä ja voi olla että jo viikonloppuna vietäisiin pois, niin tuli mieleen käytännön asiat. AKE:n luovari, kauppakirja tai vastaava on hyvä tietysti tehdä, samoin ottaa kopiot ilmoitusosasta yms. Mutta miten rahapolitiikka. Käteinen on aina varmin ja helpoin, mutta haluaako kukaan yli 10k€ kantaa junassa mukanaan. Mieluiten myisi rahojen vaihto avaimiin periaatteella. Audihan ei itseltä lähde ennen kuin rahat on oikeasti itsellä...

                  Meni yöunet, kun yhtäkkiä illalla tuli yhden ostajaehdokkaan kanssa juteltua, että mahdollisesti viikonloppuna hakisi pois. Keskustelun jälkeen tuli sellainen paniikki olo, että ei sitä haluakkaan myydä pois. Hitto, kun autot pysyisivät vain autoina eikä perheenjäseninä, niin niistä voisi luopua helpommin. Nyt koitan tässä samalla siemailla vähän Balvenieta, että rauhoittuisi ja saisi unen päästä kiinni...
                  Viimeksi muokannut jaarli81; 3.4.2008, 00:47.

                  Comment


                  • #39
                    Anteeksi että olen eri mieltä, mutta miten käteinen on helpoin tapa tehdä "suurilla" summilla kauppaa?

                    Eikö olisi helpointa, että myyjä siirtää rahat tilille ja jos ei jaksa odottaa paria pankki päivää (jos tarvetta on), niin tulostaa kuitin verkkopalvelun tilin siirrosta.

                    Comment


                    • #40
                      Taannoin kun ässän myin, niin siinä oli melkoinen sumpliminen rahojen kanssa. Rahaa kun piti siirrellä se 25ke.

                      Osan sain käteisenä, ja sitten ostaja siirteli eri tileiltä mun tileille rahaa. Tietenkään pankit eivät joka tilin osalta täsmänneet, eli kuitit talteen ja sitä rataa.

                      Luovarit ja toiset avaimet lähetin vasta sitten uudelle omistajalle kun koko kauppasumma näkyi tilillä.

                      Samalla kaavalla olen muutkin autoni myynyt, ja aina on kaupat menneet nätisti.

                      Comment


                      • #41
                        Itse olen maksut yleensä hoitanut molempiin suuntiin pankkishekillä. Ei tarvitse kantaa isoa rahatukkoa povarissa. Mielestäni ihan helppo ja turvallinen keino.

                        Comment


                        • #42
                          Eikö olisi helpointa, että myyjä siirtää rahat tilille ja jos ei jaksa odottaa paria pankki päivää (jos tarvetta on), niin tulostaa kuitin verkkopalvelun tilin siirrosta.
                          Kun muistelee tapausta Tommi Aura, niin ei tuokaan vaihtoehto ihan ongelmaton ole :/
                          (Niin ja kai se olisi parempi jos ostaja ne rahat siirtäisi ;) ;)

                          Comment


                          • #43
                            Anteeksi että olen eri mieltä, mutta miten käteinen on helpoin tapa tehdä "suurilla" summilla kauppaa?
                            Tarkoitin sillä homman helppoutta visuaalisessa mielessä. Näet rahat omin silmin. Jotenkin vähän jännäkakkaa olisi housuissa jos ostaja sanoo, että siirtänyt rahat tilille, mutta missään ei näy. Saahan sitä kuitin toki tulostettua. Kokemusta kun ei ole tämän hintaluokan auton myymisestä eli 10-15k?. Tuo quattron käyttämä tapa, että luovari ja toiset avaimet jälkikäteen. Tarkoitatko pelkkää AKE:n luovaria vai ilmoitusosaa?

                            Comment


                            • #44
                              Nettipankki on ollut toimiva ratkaisu. Myyjä voi suorittaa kauppasumman ostajan luona ja jos ostajan ja myyjän pankki on sama, voi
                              samoin tein tarkistaa omalta tililtään, että suoritus on perillä. Jos on eri pankkiryhmittymä, ostaja näyttää päätteeltä juuri tehdystä maksusta tulostettavan kuitin. Vieraalla päätteellä on mainitun vilunkimiehenkin vaikea tehdä kolttosiaan, kun päivämäärät ja kellonajat jne. pitää täsmätä.

                              Comment


                              • #45
                                Tuo Matin mainitsema hra A:n tapaus on varmasti vaikuttanut näihin tilisiirtojuttuihin, ja porukka on tarkempana nykyään.

                                Ja tarkoitin sitä ilmoitusosaa, en Ake:n luovaria.

                                Comment


                                • #46
                                  Koko ketjua en lukenut läpi, yövuoro töissä takana, eikä kokemusta ton hintaluokan autojen ostosta/myynnistä. Mut taas täytyy suunsa avata :D

                                  Eikös se olis maksun saamisen suhteen kaikista varmin tapa vaihtaa autoa välillä yksityinen/yksityinen, että sopis sen autonvaihtotapahtuman sellaiseen ajankohtaan jolloin pankit on vielä auki, ja jos yhteisymmärrykseen kauppahinnasta päästään ni sit siirtyminen ostajan pankin konttoriin ja tilisiirto/papereiden teko siellä, pankkivirkailijoista sais sopivasti todistajatkin autokaupoille ja rahojen siirtyminen varmistuis samalla?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Kenda
                                    Eikös se olis maksun saamisen suhteen kaikista varmin tapa vaihtaa autoa välillä yksityinen/yksityinen, että sopis sen autonvaihtotapahtuman sellaiseen ajankohtaan jolloin pankit on vielä auki, ja jos yhteisymmärrykseen kauppahinnasta päästään ni sit siirtyminen ostajan pankin konttoriin ja tilisiirto/papereiden teko siellä, pankkivirkailijoista sais sopivasti todistajatkin autokaupoille ja rahojen siirtyminen varmistuis samalla?
                                    Elämme 2000-luvulla. Aika jolloin ihmiset etsii googlesta millainen vessapaperi on hyvää ärtyneelle anusaukolle, jokaisella firmalla pitäisi olla täydellinen kataloogi tuotteistaan kotisivuillaan ja tilauslomake, ettei vaan tarvisi käydä sosiaalista kanssainkäymistä vieraiden ihmisten kanssa. Epäilen vahvasti että joku jaksaisi nähdä vaivaa moisesta.. :)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Edellisen autokaupan hoidimme myyjän kanssa tilinpitäjäpankkini tiskillä. Olin hieman yllättynyt, että edes palvelumaksua ei peritty. Myyjä sai kuitin kouraan ja marssimme siitä lähimpään kuppilaan täyttelemään papereita. Myyjä tarjosi eväät.

                                      Kerran olen pankkitiskillä kysellyt virkailijaa todistajaksi ja hän kieltäytyi, koska olisi joutunut tavallaan välikäteen eli joutunut tutustumaan asiapapereihin ja henkilöllisyyksiin, ymmärrettävää. Todistajathan löytyvät yleensä helposti.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Itse myytiin just perjantaina A6 pois.
                                        Ostaja varmisti jo aikaisemmin viikolla, että pankkisiirrolla vai käteisellä.
                                        Sanoin, että otetaan nyt ihan varmuuden vuoksi käteisellä, vaikka kyseessä oli 12ke luokkaa oleva summa.

                                        Helppohan se oli sitten mennä heti lauantaina hakemaan toinen auto.

                                        Ja itse ostin Golfin käteisellä myös. Kun raha oli aika isoa mikä oli mukana, niin auton myyjä maksoi tingatun osuuden sitten nettipankin kautta mulle ;)

                                        Edit: Ja noista kauppakirjoista. Itse käytin nettiautosta printattavaa kauppakirjaa, niitä tehtiin kaksin kappalein.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Mitähän se 80 olis ollu myynnissä, kolmisen viikkoa varmaan ja kaupan meni, ei taideta laskea "luksuskulkineeksi" kuitenkaan... Kolme kauppas vaihtoa ja yks tuli paikan päälle katsomaan potin korjaten. Hintapyyntö ku on realistinen eikä elele pilvilinnoissa, niin ei pitäisi olla ongelmia myymisen kanssa. Itsekin käytin tuota nettiauton lomaketta kauppakirjana, itselle ja ostalle luonnollisesti omansa. Maksu suoritettiin omalta koneeltani nettipankin kautta, pystyi heti katsoa että maksu oli tullut kun oli vielä sama pankki.

                                          Itse en edes ajattele liikkeestä ostoa, yksityinen on ainoa vaihtoehto ku seuraavan auton ostan.

                                          Comment


                                            #51
                                            Mun mielestä, käteinen on ehdottomasti paras vaihtoehto. Tai sitten niin, jos ostajalla ja myyjällä tili samassa pankissa (OP, SHB... ) niin tilisiirto on OK kun sen voi samantien varmistaa että raha on vaihtanut omistajaansa.

                                            Muussa tapauksessa en luovuttaisi autoa ennen kuin raha näkyy fyysisesti omalla tililläni..

                                            Comment


                                            • #52
                                              Elämme 2000-luvulla. Aika jolloin ihmiset etsii googlesta millainen vessapaperi on hyvää ärtyneelle anusaukolle, jokaisella firmalla pitäisi olla täydellinen kataloogi tuotteistaan kotisivuillaan ja tilauslomake, ettei vaan tarvisi käydä sosiaalista kanssainkäymistä vieraiden ihmisten kanssa. Epäilen vahvasti että joku jaksaisi nähdä vaivaa moisesta.. :)
                                              Shakal, tottahan tuo on osittain, mutta kun totuus oikeasti se että niiden ihmisten kanssa menee niin paljon aikaa että 24 tuntia ei riitä vuorokaudeksi.

                                              Netti helpottaa kyllä mun mielestä monen elämää, antaen samalla pilkun viilaajille ja snobeille etsiä sitä prinsessa-vessapaperia ja muuta tarpeellista ;)

                                              Comment


                                              • #53
                                                Eikös se olis maksun saamisen suhteen kaikista varmin tapa vaihtaa autoa välillä yksityinen/yksityinen, että sopis sen autonvaihtotapahtuman sellaiseen ajankohtaan jolloin pankit on vielä auki
                                                Kaikilla ei ole mahdollisuutta/halua käyttää arkipäivää autokauppoihin, varsinkaan jos pitää matkustaa kaemmaksi. Kellokortti ei anna armoa. Muuten kyllä tuo konsti on varmimmasta päästä.

                                                Itse olen sen verran nuori, että shekki on minulle täysin tuntematon maksuväline. Kyllähän äippä sellaisella 80-luvulla vielä kuittasi arkisia ostoksia, mutta itse en pysty tunnistamaan shekkimaksun validiutta. Ei siis kelpaa minulle.

                                                Entäpä jos myyjällä on autosta velkaa, ja auto on rahoitusyhtiön omaisuutta; miten kaupat silloin tehdään?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ostajaehdokas kun kaiveli lompakkoaan esille ja maksoi käteisellä niin ei oikein voinut
                                                  vastustaakaan. Vähän jännäkakka kuitenkin liikkua kaupungilla tuollaisella setelinipulla, mutta
                                                  kun en koskaan ole lompakkoa (tai avainta, kännyä tjms) kadottanut niin aika rauhallinen
                                                  olin kuitenkin. Kunnes pankkitäti vertasi mummonmarkkoihin =:O

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kaksi autoa olen myynyt, molemmat <3k€. Toisen nettiauton kautta noin kahdessa kuukaudessa ja toisen kaverin emännälle. Olen myös ostanut yksityiseltä muutaman pirssin, mutta nekin halpoja joten ei ole tarvinnut suurempia rahoja siirrellä.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Itse ostin urssin pankkishekillä, paperin palahan on arvoton ennen kuin olet sen omalla nimmarilla allekirjoittanut. Siinä mielessä turvallinen.

                                                      Shekin kanssa vaikka omaan pankkiin allekirjoittamaan ja sitten samalla tallettaa omalle tilille.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja KariM
                                                        Entäpä jos myyjällä on autosta velkaa, ja auto on rahoitusyhtiön omaisuutta; miten kaupat silloin tehdään?
                                                        Velkaosuus maksetaan rahoitusyhtiölle(pankille).
                                                        Sitten tarvittaessa faksaillaan kuitteja ja luovareita.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Onkos muuten AKE:n luovari ja esim.nettiauton kauppakirja periaatteessa sama asia vai kannattaa kummatkin täytellä?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Kyllä ne molemmat kannattaa täyttää. Jos uusi omistaja ei siirrä autoa nimiinsä sen viikon aikana niin kauppakirja riittää todisteeksi siitä, että auto on vaihtanut omistajaa ja pääset siitä lopullisesti eroon.

                                                            Melko varmaksi voisin sanoaa myös sen, että kauppakirja ei korvaa ilmoitusosaa kun siirrät ostamaasi autoa omiin nimiin. Näistä syistä sanoisin että molemmat kannattaa tehdä.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              AKE:n luovari ja ilmoitusosa on kaksi täysin eri asiaa.
                                                              Jos itse ostat auton, niin ilmoitusosa pitää olla aina myyjän nimikirjoituksella. Sitä ei korvaa mikään kauppakirja tai luovari.

                                                              No, onhan noita huijarit onnistuneet muljaamaan.

                                                              Jompi kumpi - AKE:n luovari tai kauppakirja - riittää + se ilmoitusosa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X