Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Juoksijoita?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Juoksijoita?

    Löytyykö täältä " Audi piireistä" muita juoksu harrastajia? Ehkä juoksu ei ole se stereotyyppinen autoharrastajan laji, mutta itse olen kuitenkin suht syvällä tässä juoksutouhussa. Tarkemmin ottaen suurin mielenkiintoni kohdistuu ultrajuoksuun eli maratonia pidempiin matkoihin joita ei "ulkopuoliselle" pysty järjellä selittämään. Löytyykö muita ketkä uskaltaa tunnustautua lenkkarin kuluttajaksi?

  • #2
    Mulla on penikat juoksusta niin kipeät, että seuraava kuukausi menee näillä näkymin uimahallilla. Mä en ole mikään ultraaja todellakaan, mutta kyllä viimeisen vuoden aikana 20km viikossa on tullut tampattua. Tää juoksuharrastus on tullut mulle vähän myöhäisherännäisenä lajina ja tulosmielessä asiaa ei auta se että mulla on myös tavotteita salin puolella, ja sitä myöten painoa 90kg.

    Comment


    • #3
      Itse olen 'muuntautunut' 15 kesäisestä mopoja viritelleestä ja neekeripusuja syövästä nuorikosta 45 vuotiaaksi ja viisikertaiseksi Ironman:in maalin pääsijäksi (viimeinen 24.8.2013/ Nastola) joten juoksu on tullut enempi kuin tutuksi. Silloin 90-l lopulla hieman enempi reenanneena viikottaiset juoksukilometrit olivat parhaimmillaan 50 km. hujakoilla. Olen aika 'turisti' noilla kisakentillä mutta hämmästyksekseni se ensimmäinen Ironman (1995/ Nokia) oli se josta on ennätykseni jäännyt elämään, tuolloin juoksin sen maratonosuuden aikaan 3.29 ja alla oli siis jo 3,8 km. uintia ( 1.06) ja pyöräilyä 180 km. ( 5.29).

      Jos joku mitettii mitä tehdä kuntonsa eteen ja tehokkaasti niin kyllä se on juoksu, ulko-oveltasi olet valmis laittamaan kellon käymään ja tehon säätely on hellppoa, toki ensin kropan pitää olla siinä kunnossa että se juoksu itsessään onnistuu.

      Touhu on päällänsä vieläkin ...... josko se 6 Ironman olisi tehtynä enssyksynä ? Tällöin kaverini paletti olisi jo päässyt 10 kertaan ja sitten voisi rauhoittua ?

      Comment


      • #4
        Kyllä tässä tulee taputeltua lähimaisemia 20-50km viikossa. Puolikas on se mun "kisamatka" tapahtumissa, mutta on tullu kymppikin juostua. Mulla tullu tämä juoksu kuvioihin reilusti aikuisella iällä (yli 30 vuotta), aikaisemmin inhosin koko hommaa. Nyt tajusin aloittaa tarpeeksi kevyesti, riitti kärsivällisyys kohottaa kuntoa PK lenkeillä (juoksu-kävelyä se oli aluksi) ja sitten jäikin jo koukkuun.

        Juoksu on monipuolinen harrastus oheistoimintoineen ja siihen pystyy oikeastaan kaikki panostamaan just niin paljon, kuin rahkeita riittää. Ei ole sillä tavalla välineurheilua.

        Nyt odottelen Garminin 620:sen markkinoille tuloa :). Pääsee sitten kirjoittamaan jotain siihen "mitä hankit viimeksi itsellesi" -ketjuun.

        Comment


        • #5
          Enemmän tai vähemmän aktiivisesti tulee käytyä lenkillä. Matkat ovat yleensä 6-10km kerralla ja kolmisen kertaa viikossa salitreenien ohella, tosin nyt on ollut taukoa huonojen kelien takia. Huonolla kelillä käyn vain salilla.

          Comment


          • #6
            3-4 tonnia tulee vuodessa juosten, osa suunnistukengät jalassa ja kisat lähinnä metsässä. Hiihdot ja pyöräilyt siihen päälle...

            Comment


            • #7
              Ite tulee juostua 30-40km viikossa. Alkuun oli tavoitteena ylimääräisen painon karistus, mut nyt kun se alkaa olla poltettu, niin enää ei niin mitään tavotteita oo. Mukava kuitenkin käydä töitten jälkeen nollaamassa pää ulkoilmassa, ja kuuntelemassa musiikkia.
              Nyt tuli muutaman viikon/kuukauden tauko juoksuun, kun tuli nilkan nivelpussitulehdus, et joutuu varmaan raahautumaan salille.

              Comment


                #8
                En varsinaisesti pitkää juoksua harrasta, mutta kilpaurheiluna 400 metrin aitoja ja siitä lyhyempiä ratamatkoja.

                Comment


                  #9
                  Harrastelen maratonjuoksua ja vuodessa tulee liikuttua n. 5-6tkm juosten, eli suunnilleen tuplasti sen verran mitä harraste-Audin mittariin kertyy.

                  Comment


                    #10
                    Sillon tällön tulee käytyä lenkillä. Ei mitään kummosta, ihan vain kunnon ylläpitoa. Yleensä on vaihdellu siinä 4-16km väliltä nuo lenkit. Ihan miten millonkin kulkee.

                    Comment


                      #11
                      Mä aloitin juoksulenkit tuossa syyskuun alussa, alkuun todella verkkaisesti, mutta nyt on vauhti jo parantunut. Sellaisia 4 - 6km lenkkejä muutaman kerran viikossa. Olen aina vihannut juoksemista yli kaiken tähän saakka, nyt ei enää niin hirveältä ole tuntunut, voisko sanoa, että jopa nauttinut joillain kerroilla=) Samaan aikaan elokuun loppupuolella jätin tupakit pois, niin vaikuttaa sekin asiaan.

                      Comment


                      • #12
                        Noita kolmea lajia harjoitelleena (uinti/pyörä/juoksu) tuntuu siltä että nuo kaksi aiempaa ovat niin teknisiä että niissä on aika vaikeeta päästä ns. flow-tilaan (= homma oikeasti pelittäisi), en nyt voi sanoa olevani noissa missään ns. hyvä mutta tuohon juoksuun sain tänä kesänä aivan ihmeellisen flown päälle, ensinnäkin sain tiputettua lopputalven all time high B-) painostani kolmessa kuukaudessa 8 kiloa, samalla parantuneen ruokavalion kautta kropan toiminta parani, niinpä kesällä kovia pätkiä juostessani ( 3/4/5 km-vedot) kilsa kaks meni sykettä tappiin nostaessa ja loppumatka oli vaan ns. 'perussuorittamista'. Tosi ihqu fiilis oli noissa juoksuissa, ihmettelinkin että pitää äijän ensin täyttää 45 päästääkseen moiseen 'tilaan' ?

                        Comment


                        • #13
                          Kyllähän tuota lenkkeilyä tulee käytettyä tukitoimena näille mun pääliikuntalajeille eli jääkiekolle ja hiihdolle, mutta mikään juoksija en ole. Tarkoituksena on siis syksyisin kehittää yleiskuntoa kesän jäljiltä, jotta jo alkutalvesta luistin ja suksi liikkuu eikä heti puolen tunnin jälkeen ala läähättää siellä kaukalossa. Tänä syksynä tosin on tullu lenkkeiltyä törkeän vähän. Mitään maratonmatkoja en juokse vaan lenkkien kestot vaihtelevat puolesta tunnista tuntiin. Yksi elämän parhaista hetkistä on lähteä lenkille ensilumien aikaan valoisalla ja ennen kaikkea se lenkin jälkeinen hyvä fiilis.

                          Comment


                          • #14
                            Juoksua en niin harrasta, mutta aina hyvä kestävyyskunto ollut. Tai sählyä pelasin nuorempana 12-18v about. Mutta sitten vähän jäi sähly ja kunto rapistu, tai ainakin tuntu siltä. Sitten menin armeijaan ja siellä juostiin ensimmäinen cooper testi, niin vedin 3100m, ilman yhtäkään pidempää juoksulenkkiä takana, vain sitä perus ryynäämistä. Nyt kävin pari viikkoa sitten juoksemassa coopperin, ja sanontaanko, että aika railakkaasti menny viimeset 4v intin jälkeen, niin oletin olevani ihan rapakunnossa. Salilla tosin käyn 4-5 kertaa viikossa, mutta sillä ei ole kestävyyden kanssa mitään tekemistä. Mutta tosiaan, koitin coopperia juosta niin yli 3000m meni vielä ja aikaakin jäi 30sek. Pikku breikki ja juostiin vielä vähän vajaa 9km heti perään. Vähän kun vähentäis keskikuran juomista ja panostais lenkkeilyyn niin kuka tietää mitä coopperi tulokset ja miksei pidemmätkin matkat olisi. Painoa on siis melkein 100kg tällä hetkellä ja pituutta 186cm. Läskiä ei välttämättä niinkään ole, paitsi perus elintasomaha.

                            Comment


                            • #15
                              Omasta liikuntaharrastuksesta

                              Mullakin on ollut hyvä kestävyyskunto jo nuoresta asti, kun taas voimaominaisuudet eivät ole olleetkaan niin hyvällä tasolla aivan yhtä pitkään. Vuonna 2004, kun menin armeijaan painoin vain 67 kg ja vuoden kuluttua armeijasta tullessani olin niinkin säälittävän kevyt pystyynjäätynyt pulkannaru kuin 72 kg. Tuona aikana harrastin armeijan oman koulutuksen lisäksi vain kestävyysliikuntaa, mutta armeijan jälkeen asetin itselleni tavoitteeksi voiman ja lihasmassan hankkimisen. Tavoite toteutui, sillä voimaominaisuudet kehittyi ja massaa tuli sen viiden vuoden aikana noin 20 kg. Tällä hetkellä painoa on niin paljon kuin kunnioitettavat 105 kg, mutta sitä ei todellakaan huomaa päälle päin. Joku joka ei sitä tiedä, voisi arvioida mun painoksi ehkä korkeintaan jotain 80 kg. Lihasmassa kun tunnetusti painaa enemmän kuin läski ja mahtuu pienempään tilaan. Viime vuosina olen käynyt salilla vain muutamia kertoa syksyllä peruskuntokaudella, sillä jonkinasteinen henkinen väsyminen siihen hommaan on tullut. Paljon mieluummin sitä lähtee tuonne raikkaaseen ulkoilmaan liikkumaan.

                              Sori OT!
                              Viimeksi muokannut Nolimiz; 18.12.2013, 17:22.

                              Comment


                              • #16
                                Onks kokemuksia nilkan nivelpussin tulehduksesta? Kestikö toipuminen kauan? Mitä googlella katsonu, niin ilmeisesti juoksijoilla melko yleinen vaiva.

                                Itellä vaiva paheni viime kesänä pikkuhiljaa, ja syksyllä oli jo sellainen ettei pystyny kävelemään ontumatta. Kävin ortopedillä, joka anto muutaman kerran kortisonia, ja lääkityksen, mut ei oo menny sillä ohi. Seuraava askel on kuulemma leikkaus, ellei noi auta, niin odotellaan nyt vielä jos se menis itellään ohi.

                                Melkein puol vuotta tässä on nyt ollu juoksemisesta taukoa. Kävellessä toi ei niin haittaa, mut muutama juoksuaskel tuntuu jo epämielyttävältä.

                                Comment


                                  #17
                                  Mä aloitin tammikuussa juoksemisen ja uinnin. Pyöräilyä on tullut tehtyä pari vuotta aika aktiivisesti. Tähtäimessä ensin Kiskon triathlonilla perusmatka ja sitten loppusyksystä Käringsundin puolimatka. Eka koitos olisi noihin valmistavana treeninä yyterin marathon, jota varten reenailen tällä hetkellä. Olisi sitten mukavempi kiduttaa itseään puolimatkalla, kun tietää, että kokonainenkin on juostu. Nivelpussin tulehduksesta ei ole kokemusta, mutta itse taiteilen ITB-jänteen ärsyyntymisen kanssa. Onneksi se vaiva alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Vissiin menee vähän juoksukokemuksen piikkiin. Nyt taitaa olla kasassa reipas 200km tammikuun puolivälin jälkeen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itsellä takana useita puolimaratoneja ja yksi ihka oikeakin (aikaan 4:06....). Maratonilla tuli vähän kutsua taktiikka ja ajassahan se sitten näkyi.

                                    Maastojuoksun ylin ystävä olen, tasaista asfalttia vihaan.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X