Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takakontin automaattinen avaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Jokuhan voisi laskea näppärästi paljon 100N/puoli lisäys pumppujen voimassa kasvattaa luukkua suljettaessa tarvittavaa voimaa? Näin nopeasti päässä järkeillen tuo voisi olla 5-10 kg luukun reunasta vedettäessä, kun huomioidaan kaasujousien tukipiste luukussa. Voisihan tuossa suorittaa vaikka jousivaa'alla ennen/jälkeen -mittauksen.

    Sikäli oleellinen tieto, ettei vedä hommaa överiksi.

    Comment


      #32
      No nyt ois asenneltu



      Eli siis musiikki on by youtube :) Käytin audioswapin "i'm feeling lucky"-nappia. Ei ois voinu paremmin osua sävelet kohdalleen.

      Elikkästä oon nyt vaihtanu pelkästään noi takaluukun A6 C5:n kaasujouset ja ostanu noi kierrejouset että pompauttaa sen takaluukun liikkeelle. Kaasujouset ostin motonetistä ja kierrejouset(työkalujouset) tilasin briteistä. Motonetin hinnat tossa näkyykin (23,5€/kpl) ja tietysti kaikkia kiinnostaa paljon tuolta briteistä tuli rahtikuluja, niin kokonaiset £4.95.. jouset siis £4.92/2kpl ja mukavasti mahtuu kirje postiluukusta.

      B6(/B7) orkkis kaasujouset taitas olla 540N voimaltaan ja noi uudet on 635N eli siis voimaa tulee lisää 190N.. kahdella pumpulla. Toihan on 17,6% lisäys voimassa eli jos jaksais ettiä jostain muun merkkisestä automallista sopivan mittaiset ja tehoiset kaasujouset niin vois mennä takaluukku mukavammin kiinni. Ite siis kävin läpi about kaikki vag-autot ja C5 osui lähimmäksi B6 mitoiltaan. Eli siis toi ei nyt kyllä mee ihan kunnolla takaluukun sisäpuolen kahvasta vetämällä kiinni ja siihen auttais varmasti jotkut kaasujouset mitkä ois tossa 540-635N välimaastossa. Tosin lukkoa kiristävä jousikin on varmaan vähän jo aikansa elänyt kun ei toi takaluukku mennyt aina kunnolla kiinni vanhoilla hengettömillä orkkis kaasujousillakaan ja onhan siinä ne säädettävät stopparitkin kai että niilläkin vois ehkä jotain säädellä. Noilla kaasujousilla +35c helteessä voikin sitten vetää leukoja takaluukussa roikkuen.

      Kierrejouset valitsin noitten motonetin kaasujousten mittojen mukaan kun toi männän päässä olevan kupin halkaisija tais olla ton 10mm, niin valikoin noi kierrejouset silleen että se sisäreikä on 10mm niin se menee kuvan mukaisesti tohon kupinvarren päälle. Pituudeltaan noi jouset on 51mm ja luukun ollessa kiinni ne painuu aikalailla kasaan. Niistähän vois näppärästi rälläkällä pätkiä kierroksia niin vois mennä voi luukku helpommin kiinni.. mutta pitänee nyt katella miten toi toimii käytössä. Orkkis kaasujousissa on taasen toi nivelen kuppi sellainen mötikkä ettei toi kierrejousi mene siihen päälle ollenkaan joten jouselle jäävä tila on varsin pieni kun luukku on kiinni.

      Kaasujousistahan irtoaa se kuppi päästä kun ottaa kaasujousen männästä kiinni esim papukaijapihdeillä ja kupista jakoavaimella. Kaasujouset taas irtoaa voimankäytöllä tai sitten pienellä ruuvimeisselillä helpottaa sen jousen siitä kupin ulkopuolelta pois, papukaijapihdeillä sen saa taas sitten helpoimmin väännettyä takasin siihen paikalleen.

      ********************
      Edit: On noi kierrejouset 51mm:nä liian pitkät kun ne rupeaa ahdistamaan luukun sulkeutumista. Mutta pitkä on pitkä ja lyhyttä voi aina jatkaa... vai miten se meni. On sen verran edukkaita noi jouset että niitä voi pätkiä ja kokeilla mikä on oikea mitta, ja sitten vaikka tilata oikean mittaiset.
      Attached Files
      Viimeksi muokannut andre_; 28.12.2010, 14:51. Perustelu: typoja ja sisältöä

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
        Illalla editoin viestiin vähän sisältöä, nyt puntille..
        Hienon musiikin olit ainakin taustalle laittanut :)
        Laitatko vähän osalistaa ja kustannuksia.

        Comment


          #34
          No niin, nyt oi vähän juttua tossa ylempänä.

          Comment


            #35
            Nohevaa pioneerin työtä, tarvinee itsekkin apinoida kyseinen paketti. Kunhan joskus jaksaa,kerkiää....

            Toihan on 17,6% lisäys voimassa eli jos jaksais ettiä jostain muun merkkisestä automallista sopivan mittaiset ja tehoiset kaasujouset niin vois mennä takaluukku mukavammin kiinni.
            Onnistuuko tuon tilanteen korjaamaan niin että jättää toiselle puolelle orggis pampun..?

            Comment


              #36
              Ehkä, tai keinotekoisesti heikentää kaasujousien tehoa :D Päiväks availemaan takaluukkua niin kyllä ne siitä notkistuu.. Onhan noi pumput vähän eri pitusia B6 vs C5. Tossa kuva missä vähän tutkailin noita vag-konsernin autojen kaasujousia.. C5 oli ainoa mikä oli sopivan pituinen ja lyhyempi ettei kiinni ollessaan ole orkkista pidempi ja pohjaa luukkua suljettaessa.. ja siten estä luukun kiinnimenoa.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut okkim; 15.12.2015, 19:15. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

              Comment


                #37
                Vois huvikseen joku päivä koittaa, jos pelkkä jousien lisäys toimisi tuohon kutosen konttiin. Ei tosin kannata minun kokeiluja jäädä odottelemaan, koska aikaa ei todellakaan tällä hetkellä ole, mutta pidän tämän kuitenkin korvan takana. Olisi tuo kuitenkin kiva lisä olla olemassa =)

                Comment


                  #38
                  Missäs postissä mä meinailin jo että kun lisää nuo jouset niin vaikeutuu tuo kontin kiinni saaminen huomattavasti???
                  Sitä ei enää siitä sisäkahvasta vetämällä voimallakaan kiinni saa kunnolla.
                  Joutuu väkisin painamaan kontin päältä kannen kiinni.
                  Tilannetta ei ainakaan helpoita uusien pumppujen asentaminen ja saatikka jos ne on vielä orkkiksia jäykemmät.

                  Hieno modihan tuo on ja toivottavaa olis tuon avaus systeemin olemassa olo jo orkkiksenakin.

                  Comment


                  • #39
                    Mahtaskohan tuollanen toimia B5 sedanin takaluukkuun?

                    Comment


                      #40
                      Mikähän tuossa sedanin luukun avauksessa olisi pointti, jos sitä ei saa muualta kuin siitä kontin napista auki? Vai saako?

                      Comment


                        #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja Antti5 Näytä viesti
                        Mahtaskohan tuollanen toimia B5 sedanin takaluukkuun?
                        Ehkä mahdollisesti.. Tuolla viidennessä viestissä vois olla jotain hyödyllistä tohon sedaniin?

                        Comment


                          #42
                          Aika lujaa lyö tossa videossa toppareita vasten ton luukun. :) Joku kaunis aamu kun löysää joku niin takalasi sisässä. :) Vai toimineeko toppareina nuo iskarit, en tietä..

                          Comment


                            #43
                            Tuolla videon vauhdilla kun luukkua aukoo, niin takuuvarmasti on parin vuoden päästä saranat solmussa, ikkuna sisässä ja takaluukku klommuilla.

                            Comment


                              #44
                              Tuli asennettua uudet pamput tuohon C5:n tänään, ei toivoakaan että saisi ponnahtamaan samanlailla ylös kuin andre_:n B6:ssa. Ilmeisesti samalla tuotenumerolla Motonetista hankittu, mutta ihan eri osat silti, itse sain käteen King -merkkiset. Luukun voi avata niin että se on katon myötäisesti, eikä se lähde vielä siitäkään ylös. Olisiko noissa sitten se ns. autotalliominaisuus, eli luukun voi jättää puoliväliin.

                              Voihan syynä olla tietysti kiinnityspisteiden erilainen geometria, tai sitten luukku on yksinkertaisesti sen verran painavampi. Oli miten oli, yritetään kokeilla tässä joku päivä miten nuo kierrejouset tuossa toimisi.

                              Comment


                                #45
                                Minulla oli A3:ssa kolme päivää King-merkkiset takaluukun kaasujouset. Aivan luokattomat. Speksien mukaan alkuperäisiä vastaavat, mutta niissä ei ollut minkäänlaista vaimennusta liikeradan lopussa. Luukku aukesi täydellä voimalla ääriasentoon asti, aivan kuten videon B5 sedanissa. Kokeiltiin vielä vaihtaa pumput takuuseen, mutta sama toiminta. Ostin sitten uudet alkuperäiset.

                                Comment


                                  #46
                                  Voiko tässä nyt todeta että motonetistä saa sitä mitä sattuu tulemaan :D

                                  Comment


                                    #47
                                    Onkos tämä nyt jotenkin yllätys? =)
                                    Viimeksi muokannut okkim; 15.12.2015, 19:16. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                    Comment


                                      #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja sallinen Näytä viesti
                                      mutta niissä ei ollut minkäänlaista vaimennusta liikeradan lopussa. Luukku aukesi täydellä voimalla ääriasentoon asti, aivan kuten videon B5 sedanissa
                                      Jepjep, tuttu tarina. Jos luukulle antaa alhaalla hieman alkuvauhtia, se pamahtaa liian kovaa auki. Menin vielä öljyämään pumput, joka entisestään pahensi ongelmaa. Kumma juttu, kun voimaa ei kuitenkaan ole niin että luukku jaksaisi itsestään nousta. Taitaa mennä palautukseen nämäkin...

                                      Comment


                                        #49
                                        Tuli taas harrastettua. Kokeiltiin tohon alpin C5:een noita mun (C5)kaasujousia kun noin 'King'-merkkiset on aikasta hanurista, syvältä ja poikittain. Samalla kokeiltiin paljon noissa B6 vs C5 takaluukuissa on painossa eroa kun niistä on otettu kaasujouset pois. Kuntosalilla kalibroidulla haukkareilla todettiin että onhan se C5 takaluukku varmaan sen verran painavampi mitä on kaasupumpuissa voimassa eroa. Geometria on aikalailla sama kun noi autot on enemmän ja vähemmän copypastella tehty. Ekassa videossa miten noi motonetin (saanee muualtakin) Lip-merkkiset kaasujouset plus ylempänä speksatut kierrejouset toimii C5:ssä. Tokassa videossa plus kuvissa näkeekin sitten miten ne motonetin King-merkkiset kaasujouset toimii... Sattuipa napsahtamaan toi kaasujousi paskaksi videota kuvatessa :D Noissa Lipeissä siis normaalin tapaan toimiva päätyvaimennus niinkuin noissa kuuluu ollakkin, Kingeissä taas ei mitään vaimennusta ja niinhän se muovinen pallonivelen kuppi napsahtikin paskaksi (lipeissä metallia). Itelle lyhentelin kierrejouset 51mm -> 45mm ja hyvin riitti voimaa avaamaan takaluukun. Riittäis selkeesti vähemmän voimakkaat kaasujouset tohon B6 avaamaan tota luukkua. Kuinkas paljon sitä luukkua mitää hyväkuntoisilla vakiokaasujousilla avata ennenkuin se lähtee itekseen aukeamaan, Jonze?? Mittailin että takaluukku lähtee aukeamaan kun sen reunasta on ~20cm sinne takaluukun tiivisteen reunaan.




                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #50
                                          Kyl mul pitää avata sillee et luukku on "vaaka tasossa" et nousis itestää. Mut en tiedä kuin kuralla noi alkuperäset on.

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja jonze Näytä viesti
                                            Mut en tiedä kuin kuralla noi alkuperäset on.
                                            Niitähän vois yrittää virkistää esim. aseöljyllä, ei tietenkään auta voiman puutteeseen, mutta mäntä liikkuu herkemmin jolloin saattaa herkemmin lähteä nostamaan luukkua ylös kun muuten jäisi paikoilleen.

                                            Meinasi olla tosiaan kakkaa lahkeessa, kun tuo pumpun pää napsahti. Yllättävän kova ääni livenä, näkyy siinä käsikin puristuvan jännityksestä nyrkkiin. Käyn tänään antamassa Motonetissa sanallisen palautteen aiheesta. Tuossa on katastrofin ainekset ilmassa, jos kummatkin puolet pettävät.

                                            Tässä vielä oma "Director's cut" aiheesta.
                                            Viimeksi muokannut alpi; 10.1.2011, 12:43.

                                            Comment


                                              #52
                                              Katselin, että noita muovisia päitä on myös metallisena saatavana. Parantaisi turvallisuutta noiden kanssa. Tosin maksavat varmaankin taas vasemman kiveksen.

                                              Comment


                                                #53
                                                Se Motonetin parempi malli (Lip) on tosiaan metallipäillä. Kävin avautumassa noista Kingin jousista, myyjä näytti jotain saldoja ruudulta tyyliin "yli 250 kpl (King+Lip yhteensä) näitä on myyty, ja 'aika pieni' osa tullut vaihdossa takaisin". Tilasi kuitenkin suosiolla nuo Lipit ja kirjoitti hyvityskuitin, eikä yrittänyt tyrkyttää uusia Kingejä tilalle.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Edelliseen viestiin viitaten, kävin tänään noutamassa uudet kaasujouset. Asentaessa huomasin, että jouset eivät olekaan Lip-merkkiset, kuten sovittu, vaan "Destekit".

                                                  Varovaisen toiveikkaana kokeilin, toimivatko jouset kuten pitää. No, samaa laadutonta paskaahan nuo olivat edellisten kanssa. Selkeästi samaa tavaraa eri merkillä. Enää en jaksanut lähteä asioimaan paikan päälle, vaan pistin palautetta maililla. Katsotaan mitä vastaavat, ohessa katkelma:

                                                  Saatteko tilattua tuotteen 12-8171 (Takakontin kaasujousi) Lip-merkkisenä? Tämä lienee ainoa vaihtoehto, jossa metalliset nivelkupit ja vaimennus lopussa kuten alkuperäisissäkin.

                                                  Yhdet King-merkkiset olen jo palauttanut ja sain vaihdossa jotkin muistaakseni D:llä alkavat, yhtä laaduttomat kuin nuo Kingit. Kummatkin edellä mainitut ovat VAARALLISIA, koska niistä puuttuu loppuvaimennus (jousi työntää täydellä voimalla loppuun asti) ja luukku repii auetessaan jousen (muoviset) päät rikki.

                                                  Jos luukku pääsee putoamaan vapaasti, takalasi suurella todennäköisyydellä särkyy ja luultavasti peltivaurioitakin syntyy. Pahimmassa tapauksessa siellä on jonkun pääkin välissä.

                                                  Kehottaisin siis vakavasti miettimään, kannattaako tällaista tuotetta pitää myynnissä!!
                                                  Viimeksi muokannut alpi; 12.1.2011, 19:38. Perustelu: jousien merkki

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Yks kaveri siel mätänetis varmaa tuon lukee ja pistää etiä päin.. On siel joku reklamaatio vastaava tai jotain.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta miten nuo jouset irtoaa ja menee paikalleen? Lähteekö ihan nyppäämällä ja menee paikoilleen painamalla vai pitääkö tuo metallinen "panta" vääntää irti?

                                                      Edit. Vaihdettu. Raottamalla pantaa irtoaa ja paikoilleen napsahtaa ihan painamalla.
                                                      Viimeksi muokannut KuiKelo; 11.2.2011, 20:06.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Suosituksia B7 sedaniin? Järeämpi pumppu vai jousi vai molemmat?

                                                        Onko jollain hyviä kokemuksia ja malliehdotuksia?

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Olisikohan noi tuolla Audilla miettiny sitä asiaa.. Eli alkuperäisratkaisu on varmaan paras?
                                                          Viimeksi muokannut okkim; 15.12.2015, 19:18. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Kiitos Andre vastauksesta..Käyn huomenna kysymässä hintaa noille osille käyttöautosta.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Alkuperäisratkaisun osien hinta Porin käyttöautossa 293 €, joten taitaa takaluukku aukeilla manuaalisesti jatkossakin ;)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X