banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Kori, valot, renkaat
Audiclub.fi etusivulle forum

Kori, valot, renkaat Renkaat, alusta, jarrut sekä kaikki ulkonäköasiat

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
Zeick Zeick ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 07.12.2017, 15:34 A4 B8 -12 | Jurisee nopeuden mukaan - Laakeri?

Mahtaakohan nelkusta olla menossa etupään pyörön laakeri. Ääni alkanut muutamia päiviä sitten ja kuulostaa aivan siltä kuin ajaisi tärinäraidan päälle mutta huonnollisesti paljon vaimeammin kylläkin.

Aluksi ääni kuului vaimeasti ja alkuun kuvittelin sitä moottori ääneksi kunnes voimistunut. Menee siis aivan täysin nopeuden mukaan, kierroksilla, kiihdytyksellä, jarrutuksella tms. ei mitään vaikutusta ääneen. Ääni tuntuu tulevan edestä ja kuskin paikalta kuunnellen suoraan oikealta etupyörältä. Itse epäilen pyöränlaakeria ja kaveri myös mutta ihmetyttää se ettei ääni juurikaan tunnu muuttuvan vaikka ohjaa voimakkaasti kaarteeseen, kummalle puolelle tahansa (?). Tuntui kylläkin ärtyvän kun tätä kaartelu testiä tein jonkun aikaa.

Kuului alkuun voimakkaimmin 60-80 nopeudessa mutta nyt aivan hiljaisellakin (20km) nopeudella voi kuulle pientä jurnutusta. Taajuus siis nousee mitä kovempaa ajaa.
^^tomppa^^ ^^tomppa^^ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 07.12.2017, 20:09

Pyöränlaakereitahan noista on mennyt kuin tupakkia, joten se siellä varmaan jurisee. Huomaa helpoiten nostamalla etupyörän ilmaan ja pyörittää. Huomaa kädellä hyvin värinän olka-akselissa, jos laakerissa kuivaa. Monesti siinä pieneltä tuntuva karheus voi ajossa kuulua paljon pahempana.
tommi_n tommi_n ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 08.12.2017, 00:50

Kuullostaa hyvinkin pyöränlaakerilta. Mullakaan ei laakerin viimeksi antautuessa muuttunut ajon aikana käännellessä, vaikka se monesti tuntomerkkinä mainitaankin. Myöskään värinää ei pyöritellessä pahemmin tuntunut, tosin ääni oli suht vaimea vielä siinä kohtaa.
jannes jannes ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #4  
Vanha 08.12.2017, 09:14

Komppaan. Ei ole minullakaan muuttunut ääni mitenkään kurvaillessa, vaikka ulina oli jo aika voimakas.
Zeick Zeick ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 08.12.2017, 11:20

Kiitoksia vastauksista! Kyllä se erittäin todennäköisesti tuo laakeri tosiaan on. Ääni tulee sitä selkeemmin oikelta renkaalta, mitä enempi voimistuu. Täytyy nostaa autoa ilmaan ja uutta laakeria.

Kysymys: Motonet ainakin näyttää myyvän niin tarvikevaraosana kuin alkuperäisvaraosanakin nuita laakereita. Alkuperäisvaraosa luonnollisesti hiukka arvokkaampi. Kannattaako tässäkohtaa säästää ja heittää tarvikavaraosaa alle vai suoraan OE-laatua?

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/17...-laakerisarjat
jannes jannes ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #6  
Vanha 08.12.2017, 20:46

Olen itse laittanut suoraan OE-osaa varmuuden vuoksi, kun tuntuu tämä B8 syövän pyöränlaakereita innokkaasti. Niin kauan ei ole autot pihassa viihtyneet että olisi toisen kerran joutunut vaihtamaan samaa mutta paha tietysti sanoa, mikä ero noilla oikeasti on.

Eihän se hintaero kylläkään kovin suuri tainnut olla.
^^tomppa^^ ^^tomppa^^ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #7  
Vanha 09.12.2017, 00:52

Hmm, itsellä ei ole juurikaan kokemusta noiden tarvikkeiden osalta, mutta ainakaan orkkiksia ei jostain syystä ole enää uudelleen tarvinnut vaihtaa. Muistaakseni jossain vaiheessa tullut osanumeroon muutoksia, eli ETKA kääntää uudempaan. Lienee siis tapahtunut jotain päivitystä tuotteeseen. Sinänsä työläs homma, etten ehkä säästäisi tässä kohtaa ja menisin orkkiksella
buzz buzz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #8  
Vanha 09.12.2017, 06:41

Mulla meni ex-B8:ssa aikoinaan laakeri kuskin puolelta 55tkm:ssä ja orkkiosa laitettiin. Sekin meni sitten taas 137tkm:ssä. Noista tosin jo vuosia aikaa ja ehkä on parannettu osa tullut sen jälkeen.
Zeick Zeick ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #9  
Vanha 11.12.2017, 11:16

Taidanpa siis itsekin heittää orkkis osaa alle. Suurihan tosiaan hintaero ei ole. Onko konkareilla heittää jotain vinkkiä, onko työläs itse vaihtaa? onko jotain mikä vaihdossa tulisi eritoteen huomioida/hyvä tehdä?
Killeri Killeri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #10  
Vanha 11.12.2017, 11:20

Tässä jotain keskustelua asiasta.
bonus bonus ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 11.12.2017, 13:41

Itse kesällä vaihoin ja eipä siinä sen kummempaa. Ulompi nivel piti kaivaa pois boorikolostaan, että pääsi kunnolla käsiksi laakerin kiinnityspultteihin. Nivelen sivuun siirtämisen johdosta joutui sitten muistaakseni ainakin toisen alatukivarren ja raidetangonpään irrottamaan että kunnolla sai nivelen syrjään.

Taitanee saaha vaihettua ilman nivelen kans puljaamista jos omistaa pitkähkön xzn avaimen.
^^tomppa^^ ^^tomppa^^ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #12  
Vanha 11.12.2017, 18:47

Helpoiten vaihtuu, jos saat sen pitkän yläpultin auki millä ylävarret on kiinni olka-akselissa. Silloin saat olka-akselin käännettyä ulos ja pääset hyvin käsiksi neljään xzn pulttiin, joilla laakeri on kiinni. Yläpulttia ei kuitenkaan kannata alkaa rikkomaan, koska vetarin saa myös välistä kaivettua pois kolostaan, kuten Aki tuossa kertoikin. Vetarin saa myös tukivarsia irrottamatta kaivettua pois, kunhan renkaat on käännetty toiseen ääriasentoon, mutta toki purkaminen helpottaa. Hieman lisää tilaa vetarille saa poistamalla sen muovisen suojan sisänivelen puolelta, on kiinni vain kahdella muovisella 10mm mutterilla.

Vetarin nivel muistaakseni niin iso, että peittää laakeripulttien kannat siten, ettei varmaan pitkälläkään avaimella pääse niitä avaamaan vetaria irroittamatta.

Laakeri on monesti aika kovaa jymähtänyt jo kiinni olka-akseliin, joten siinä kohtaa saattaa joutua vähän tappelemaan. Ja tosiaan prässäämällä on se laakeri sitten navassa kiinni. Uutta asentaessa kannattaa tarkistaa että laakeri tulee oikein päin, koska sisäpuolella on abs anturille tunnistinkehä. Oikean asennon tunnistaa siitä, kun laakeri jo puoliksi istahtaa napaan ennen prässäystä ihan laittamalla.

Olka-akselin laakerikotelo kannattaa huolella puhdistaa, jotta uusi laakeri sinne asettuu ongelmitta. Tässä kohtaa syytä varoa abs anturia, joka kurkistaa sinne laakerikotelon sisälle. Uuden laakerin ja olka-akselin väliin voi laittaa jotain suoja-ainetta, jos haluaa olla seuraavalle asentajalle mieliksi.

Eli sinänsä siis melko simppeli homma, riippuen aika paljon siitä miten lähtee osat irti :)
bonus bonus ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #13  
Vanha 11.12.2017, 21:38

Asiaa tuli jo kovastikkin tompalta ja vielä sen verran lisään että laakeripaketin irroitusta helpottaa kun jättää kiinnityspultit huulille ja niiden kantoihin lyö.

Itsekkin jätin suosiolla yläpultin kanssa tappelun kokonaan pois
^^tomppa^^ ^^tomppa^^ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #14  
Vanha 11.12.2017, 21:50

No sama taktiikka täällä, hyvä huomio!
Zeick Zeick ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #15  
Vanha 12.12.2017, 10:54

Suuret kiitokset Tompalle + muille! Eiköhän näillä vinkeillä onnistu :)
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Kori, valot, renkaat > A4 B8 -12 | Jurisee nopeuden mukaan - Laakeri?

Avainsanat
jurnuttaa, laakeri, ulina


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä



Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 20:53.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.