banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari
Audiclub.fi etusivulle forum

Esson baari Keskustelut asiasta ja sen vierestä. Ei tekniikkakysymyksiä!

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 17.03.2017, 18:14 Dieselien kehitys ja myynti loppuu

Yritin hakea oliskos tästä aiheesta keskustelua mutta en löytänyt. Modet yhdistää jos tarpeeen.

Eli mitä mieltä olette dieseleiden tulevaisuudesta? Miten käy jälleenmyyntiarvon, miten isojen autojen moottorit jatkossa (A6->), tuleeko raippaverot että valtiot pääsee dieseleistä eroon, lisääntyykö myös tehokkaammat hybridit vai hypätäänkö suoraan sähköön, jne.

Nythän on jo aika monta merkittävää autovalmistajaa ilmoittanut että harkitsevat vakavasti ettei 2020 jälkeen enää myisi dieseleitä ja samaa on valtioiden taholta kuulunut.

Otsikko ei ole tarkoituksella trolli!

Viimeksi muokannut jokes911 17.03.2017 18:15 Perustelu: lisäys
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 17.03.2017, 19:35

Itse olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että diesel on aikansa nähnyt henkilöautoissa. Moni vannoo sen nimeen ja nykyisten arvonalenemista on vaikea sanoa. Aika sen näyttää. Meillä on tuo E-tron ja kokemuksien perusteella bensa/diesel on kiviajalta tuohon verrattuna. Meillä on ajosta nyt 95% sähköllä vaikka autolla ei pääse kuin ~50km ilman bensaa. Tosin päivässä ei tule kuin hiukan yli 20km ajoa eli riittää hyvin.
+RISU +RISU ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 17.03.2017, 19:50

Taalla intiaanimantereella ainakin VAG-konsernin diesel-aika on ohi, sattuneesta syysta vetaytyivat markkinoilta kokonaan. Ja melko nihkeasti noita diesel-pumppuja huoltoasemilta loytyy, jos dieselilla ajaisi, pitaisi aika tarkkaan tietaa mista tankkaa.
Lipponen Lipponen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #4  
Vanha 17.03.2017, 19:53

Meillä on pensiinimoottorinen vekotin ykkösautona ja minun työmatkakulkineena enimmät kilometrit turpaan saavana diesel. Voisin hyvinkin kuvitella että tuon dieselin korvaisi sähkövatkaimella tulevaisuudessa. Menee vain tovi ennen kuin 100km päivä suoritteesta selviävät autot on tonnipommi luokassa.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #5  
Vanha 17.03.2017, 22:02

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja +RISU Näytä viesti
Taalla intiaanimantereella ainakin VAG-konsernin diesel-aika on ohi, sattuneesta syysta vetaytyivat markkinoilta kokonaan. Ja melko nihkeasti noita diesel-pumppuja huoltoasemilta loytyy, jos dieselilla ajaisi, pitaisi aika tarkkaan tietaa mista tankkaa.
Kokemusta ei minulla ole kuin enemmän itä rannikolta, mutta kyllä sieltä tuntuu löytyvän lähes jokaiselta asemalta diesel pistooli. Etenkin isojen teiden varsilta ( siellä ne rekat kulkee).
Mutta se on totta että VW kusi nilkoilleen hyvin alkaneen diesel valloituksen alkuvaiheessa ja nyt kärsii siitä. Mutta vain dieselien osalta. Audi kasvattaa myyntiään jo kuudetta vuotta putkeen.

Diesel tulee kuitenkin kuolemaan henkilöautoissa. Tuotantokustannukset päästöjen takia on niin isot, ettei se vaan enää kannata. Nyt moottorin suunnittelussa ja tuotannossa kulut on 20/80 perusmoottori / päästöjä vähentävät laitteet. Eli ei mitään järkeä.
b7567 b7567 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #6  
Vanha 17.03.2017, 22:05

Mihinköhän se raakaöljyn jalostamisessa syntyvä diesel meinataan tulevaisuudessa tunkea, jos henkilöautot lopettaa sen käyttämisen. Paljonkohan muuten on henkilöautojen osuus dieselin kokonaiskulutuksesta?
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #7  
Vanha 18.03.2017, 00:37

Eiköhän se prosessijätteenä saada myytyä vaikka Suomeen. Täällä on kuitenkin jotain W123 aikakauden vehkeitä ajossa nyt ja näillä näkymin vielä pitkän aikaa.

Totisemmin, ei dieselien myynti tai käyttö yhdessä yössä lopu. Varmasti vero-ohjauksella tehdään taas jostain polttoaineesta eri hintaista kuin viime tai ensi vuonna.
J-M Koopikka J-M Koopikka on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #8  
Vanha 18.03.2017, 06:57

Veneet, laivat ja liikkuvat koneet tulevat vielä käyttämään naftaa mailman tappiin, joten kyllä sille jalostetulle tavaralle käyttöä löytyy
tuxo tuxo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #9  
Vanha 18.03.2017, 07:58

Ei sovi unohtaa, että polttoöljyä palaa myös kattiloissa. Suomessa vaihtuu tämän vuoden aikana aika paljon kattiloita raskaalta kevyelle öljylle, koska päästörajat muuttuu 1.1.2018 alkaen
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #10  
Vanha 18.03.2017, 08:57

Pienten autojen osalta bensa, kaasu ja sähkö on varmasti hyvä ratkaisu. Itsekin aion ainakin toisen auton vaihtaa pistokehybridiin (halpa Ampera tai BMW i3 holskeista).

Mutta isomman auton osalta diesel on itselleni ainoa ratkaisu. Oma ajo on kaupunkipainotteista ja isoissa bensoissa aidot kulutukset tuppaa olemaan sen 12-15 vaikka mitä joku väittäisi. Dieselillä pääsee 8-9 litralla. Samoin jos vähänkin ajelee reippaammin niin dieselien kulutus ei juurikaan muutu toisin kuin bensoissa joissa se kasvaa merkittävästi. Olen ihmetellyt esim. miten bensa maistuu tuollaselle A4 2.0TFSI moottorille (automaatti ja quattro): Ei missään nimessä vähäkulutteinen ja A4 kori on vielä pieni. Tuo sama kone A6 farkkukorissa tai sitten 3.0TFSI A8 korissa niin johan on kulutukset tapissa. Taidan silti kallistua ison dieselin kannalle vaikka 2020 on jo lähellä.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #11  
Vanha 18.03.2017, 10:59

Henkilöautoista varmaan vähenevät, mutta polttomoottoridieselit eivät ole katoamassa muista ajoneuvoista mihinkään. Niiden rinnalla henkilöautojen dieselit nyt ovat muutenkin aina olleet pikkumarginaali.
arto s arto s on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #12  
Vanha 18.03.2017, 11:29

Olen yhtä mieltä siitä, että isoon koppaan diesel on nykyvehkeissä oikea valinta, poislukien nimenomaan performanssiversiot.

Vaikka se itsestäni tuntuu aika kaukaiselta ajatukselta elämä ilman dieseleitä ha-puolella, en pidä kovin kaukaa haettuna ajatusta hybriditekniikasta dieselien korvaajana. Nimenomaan kaupungissa sähköavusteet korvaavat polttoaineen, tai ainakin vähentävät merkittävästi. Ilmanlaadulle hyvä juttu. Isolla tiellä kulutuslukemat tasoittuvat muutenkin.

Täyssähköautojen murrosta odotellessa. Seuraavaksi jännitetään sähköverkkojen kanssa.
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #13  
Vanha 18.03.2017, 11:36

Kyllä mäkin käyttöautossa dieselin näen aika hyvänä vaihtoehtona. Talouden mursun kulutus viimeisen 20tkm ajalla taisi olla 5,8L ja joka päivä sillä veivataan kaupungissa ja motarilla. Maantiellä menee aina alle vitosen, kun käy jollain vähän pidemmällä reissulla. Voimaa on vähän vajaa 200hv ja se riittää mukavaan etenemiseen. Kilsoja tulee varmaan n. 30tkm/vuosi. Muutenkin mun mielestä moderni dieseli hyvällä automaatilla on aika hemmetin vaivattoman oloinen kampe ajella. Tietyt dieselit taipuu GTi-tyyppiseen profiiliinkin aika mukavasti. Joku aika sitten mulla oli BMW 123d ja en kyllä keksi mitään syytä, miksi sen olisi tarvinnut olla bensakoneella (pl. tuon koneen tyyppiviat). Kulki reippaasti ja kulutus oli varsin maltillista. Nimenoman semmoinen tietty helppous ajamisessa jäi parhaiten mieleen. Voimaa tuli heti, kun kaasua tarjosi ja kun en muutenkaan autoillani niin hirveästi revittele, ei kapeampi käyttöalue tuntunut rangaistukselta. Vetoa oli 1500-5000r ja tuolla alueella ei tarvinnut odotella, että kone olisi "alueella". Kyllä mä silti tykkään myös Kesäauton kolmelitraisesta remmiahdetusta koneestakin :)

Viimeksi muokannut JM 18.03.2017 11:46
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #14  
Vanha 18.03.2017, 12:01

Isojen bensahybridien ongelma on se ettei niitä ole. BMW:llä on muutama mutta niiden määrät on aivan onnettomat, Audilla on myös joitakin jotka rakennettu tuon 2.0TFSI:n ympärille ja Mersulla muistaakseni C-kopassa.

Mutta kaikkien noiden volyymit on tällä hetkellä aivan onnettomat, koska diesel hakkaa ne mennen tullen käytettävyydellään ja taloudellisuudella. Mielestäni on ongelma että suurin osa hybrideistä on jatkanut Priuksen esimerkkiä ja tehneet koneista onnettoman puhdittomia nuhapumppuja. Ihan sama ongelma oli sähköautoilla kunnes Tesla tajusi ettei kukaan halua ostaa mitään sähköistä invamopoa vaan kunnon auton. Model 3 tulee mullistamaan ns. normaalien ihmisten markkinan koska sitä vastaavaa premium-autoa ei sähköisenä ole. E-Golf ja Passat ovat lähimpänä koska VW sentään tajusi, ettei noita hybrideitä tai sähköautoja tarvi pakosta suunnitella erinäköisiksi kuin tavallisia autoja. Omaan tajuntaan ei mahdu miksi nämä kaikki hybridit ja sähköautot ovat järjestään kummallisia ja rumia. Koska saa A6:n, 5-sarjan tai E-Mursun bensahybridinä tai järkevänä latausversiona sellaiseen hintaan että se kannattaa ostaa?
Hezekiel Hezekiel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #15  
Vanha 18.03.2017, 14:03

Samaa olen miettinyt, että miksi hybridien on perinteisesti pakko olla ollut sellaisia peräpuikon näköisiä? Japsit ovat olleet eturintamassa, ja sillä suunnalla valmistetut autot eivät pahemmin jaksa kiinnostaa joten uusia avauksia odotellessa... PSA:lla on ollut hybridi muutamassakin korimallissa, jossa polttomoottori vetää etupyöriä ja sähkömoottori takana. Jostain syystä ei ole isommin lyönyt itseään läpi kuitenkaan.
Porukat tilasivat hiljattain Mersu GLC 350e:n, siinä on sentään bensakoneessa reilut 200 heppaa ja sähkömoottorissa reilut sata lisää. Auton pitäisi saapua heinäkuussa. Mielenkiinnolla odotan millainen laite mahtaa olla.
pantealex pantealex ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #16  
Vanha 18.03.2017, 14:38

Q7 on ainoa diesel hybrid Suomen markkinoilla, kaikki muut on bensakoneella, joukossa myös isoja autoja: XC90, GLE, X5 vai kaipaako joku vielä isompaa bensahybridiä, semmoinenkin löytyy: Cadillac Escalade
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #17  
Vanha 18.03.2017, 15:32

Joo, nuo kaikki on kyllä tiedossa mutta kaikissa on käytännössä kuusinumeroinen hinta.
panu panu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #18  
Vanha 18.03.2017, 20:31

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jokes911 Näytä viesti
Isojen bensahybridien ongelma on se ettei niitä ole. BMW:llä on muutama mutta niiden määrät on aivan onnettomat, Audilla on myös joitakin jotka rakennettu tuon 2.0TFSI:n ympärille ja Mersulla muistaakseni C-kopassa.

Mutta kaikkien noiden volyymit on tällä hetkellä aivan onnettomat, koska diesel hakkaa ne mennen tullen käytettävyydellään ja taloudellisuudella. Mielestäni on ongelma että suurin osa hybrideistä on jatkanut Priuksen esimerkkiä ja tehneet koneista onnettoman puhdittomia nuhapumppuja. Ihan sama ongelma oli sähköautoilla kunnes Tesla tajusi ettei kukaan halua ostaa mitään sähköistä invamopoa vaan kunnon auton. Model 3 tulee mullistamaan ns. normaalien ihmisten markkinan koska sitä vastaavaa premium-autoa ei sähköisenä ole. E-Golf ja Passat ovat lähimpänä koska VW sentään tajusi, ettei noita hybrideitä tai sähköautoja tarvi pakosta suunnitella erinäköisiksi kuin tavallisia autoja. Omaan tajuntaan ei mahdu miksi nämä kaikki hybridit ja sähköautot ovat järjestään kummallisia ja rumia. Koska saa A6:n, 5-sarjan tai E-Mursun bensahybridinä tai järkevänä latausversiona sellaiseen hintaan että se kannattaa ostaa?
Lexuksella on isoja bensahybridejä, jotka näyttää samalta kuin normaalimallitkin. Yks asiakas kehui, että sähköavusteinen V6 menee neloskoneen kulutuksella. Ja laatu on parempi kuin Mersussa, jolla aiemmin ajoi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pantealex Näytä viesti
Q7 on ainoa diesel hybrid Suomen markkinoilla, kaikki muut on bensakoneella, joukossa myös isoja autoja: XC90, GLE, X5 vai kaipaako joku vielä isompaa bensahybridiä, semmoinenkin löytyy: Cadillac Escalade
PSA:n "neliveto" Hybrid4 on diesel, mutta järkevyys on kyseenalainen, kun lisäpaino syö osan kulutusedusta ja käyttövoimavero on suuri.
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #19  
Vanha 19.03.2017, 09:36

Eikös mersulla ole E ja C hybridit ja varmaan vielä joku katumaasturihybridi. Taitaa löytyä bensana ja dieselinä.
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #20  
Vanha 19.03.2017, 12:45

Lexuksen isot hybridit ei juuri ole mitään kulutusihmeitä ja vanhemmissa sähköviat vaivaa. Tuo PSA:n Hybrid4 ei ole myöskään mitenkään onnistunut malli koska perinteisellä dieselillä pääsee vähemmällä. Tosin tuossa on se sähköavusteinen neliveto.

Nuo C- ja E-mallien bensahybridit on nyt tutkinnan alla. Niitä ei näytä olevan montaa edes saksassa ja Mobilessa monet ovat merkanneet diesel/hybrid auton petrol/hybrid autoksi. Täytyy tutkia minkä moottorin pohjalle tuo hybridi on rakennettu ja miten onnistunut se on. E-mallin diesel hybrid on parin taxiautoilijan haastattelun mukaan ihan onnistunut ratkaisu.
JouniH JouniH ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #21  
Vanha 27.03.2017, 17:15

Olen kans tarkkaillu hybridi malleja. Olen vain aina tullut siihen tulokseen, että sähkömoottori on asennettu lisäämään tehoa eikä säästämään polttoainetta.

Jossain lehdessä oli vuosia sitten Q5 diesel, bensa ja bensa hybrid testissä. Hybrid hävisi testin. Perusteluna iso polttoaineen kulutus. Pelkkä 2.0tfsi kulki pienemmällä kuin hybridi. 2 litranen diesel voitti testin.

Ehkä saksalaiset merkit odottelee ja julkaisee sitten kerralla "kaikkiin" korimalleihin sähkömoottorilla toimivan version. Model 3 odotellessa. :)
mj mj ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #22  
Vanha 27.03.2017, 22:17

Toi Q5 ei toki oo pistokehybridi, joten ei siltä voi edes odottaa mitään. Mitä se kulkee sähköllä, 2km myötätuuleen? Mut ens keväänä tuleva Q5 pistoke on eri homma, kun voi hoitaa sähköllä kaikki lyhyet ajot
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #23  
Vanha 28.03.2017, 10:45

Tuossa A3 E-tronissa on kyllä suunnittelu tehty niin, että kulutus on maximoitu mahdollisimman pieneksi. Matkan pituudesta riippuen voi ajotilan valita sopivaksi (puhdas sähkö, hybrid auto, hybrid hold tai akkujen lataus). Pidemmällä matkalla kulutus on ollut 1,4l - 3,5l välillä (riippuen matkan pituudesta). Kaikki alle 50km reissut mennään sähköllä eli suurin osa (90%) meidän ajoista. Helmikuusta lähtien talon aurinkovoimala on pystynyt lataamaan suurimman (nyt taitaa mennä jo 100%) osan auton viemästä sähköstäkin eli halpoja kilometrejä sen suhteen. Auton hintahan on ihan hanurista eli sitä ei saa tuolla keinoin koskaan säästettyä.

Saisi Audi julkaista myös kokonaan sähkökäyttöisen mallin kuten VW teki, harkitsisin vakavasti.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #24  
Vanha 28.03.2017, 11:27

Niin no, eikai se aurinkovoimala ihan ilmainen ole ollut, ja saa jonkun aikaa ajella, että maksaa sijoituksena takaisin.
Näin sivukaneettina, kun meillekkin paneeleita kaupattiin. Olisi mennyt aika pirun pitkä aika, että olisi päässyt edes +/-0.
JouniH JouniH ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #25  
Vanha 28.03.2017, 14:35

Aurinkopaneelin takaisinmaksu taitaa olla noin 15 vuotta tällähetkellä.

Eihän siitä mihinkään pääse, että diesel moottorit on teho verrattuna kulutukseen tämänhetken paras moottori. :)

A3 e-tronista kun loppuu sähkö niin ollaanki painavan ja onnettoman laiskan auton kyydissä. Tosin sitä tuskin kukaan ostaa pitkänmatkan autoksi. Varmasti toimii loistavasti pienessä kaupunki pyörityksessä.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #26  
Vanha 28.03.2017, 16:09

Ei se minusta nyt ihan onnettoman laiska ole pelkällä bensallakaan. Toki rippuu siitä mihin vertaa. Ihmisillä vaan nykyään vähän hämärtyy tuo tehontarve kun dieselissä pitää olla vähintään 250hv ja bensassa vähintään sama.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #27  
Vanha 28.03.2017, 16:35

Lainaus:
Eihän siitä mihinkään pääse, että diesel moottorit on teho verrattuna kulutukseen tämänhetken paras moottori. :)
Näin se kyllä on. Itsellekin valikoitui tuo 3.0TDi, kun ei bensapuolella ole kilpailevaa saman tehoista moottoria, jolla pääsisi omassa ajossa alle 10l/100km.

Se on kyllä totta, että tehopuoli on jokseenkin hämärtynyt nykyautoissa. 40hv urGolffilla on keho liikkunut paikasta A paikkaan B joskus aikaisemmin aivan mainiosti.
panu panu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #28  
Vanha 28.03.2017, 18:00

Ei hybridi täysin hyödytön ole matka-ajossakaan. Sen verran kumminkin on nopeudenmuutoksia ja mäkiä, että välillä pääsee akku latautumaan ja sähköapua hyödyntämään, jolloin kulutus jää hieman pelkkällä bensalla ajoa alhaisemmaksi.
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #29  
Vanha 28.03.2017, 18:32

Mun mielestä nuo eriasteiset sähköautot on ihan jees, kunhan vaan hinnat olis järkevät. Mielestäni se mitä Prius on tehnyt noiden pienten hybridien kulutuksen kohdalla on se mitä pitäisi saada skaalattua noihin isoihinkin. Eli kun tuo Prius kuluttaa sen 5 litraa oli sitten kaupunki tai maantie niin näkisin että olisi tosi hyvä konsepti jos joku toisi markkinoille A6 kokoluokan auton joka veisi bensalla 7 litraa kaupunki/maantie ja tehoa olis tarjolla ainakin hetkittäisesti (esim minuutti) 250hv. Väittäsin että tuosta tulis aika suosittu vaihtoehto jos se moottori vielä tuntuisi normiajossa pirteältä eikä sellaselta tussulta kuin nuo Priukset.

Lexuksen 450h on hyvä esimerkki mutta Toyotalla kun oli valikoimassa vain 'liian' isoja vapaasti hengittäviä bensakoneita tuosta parituksesta 3.5litrasen V6:n kanssa ei tullut mitään kulutusihmettä. Vois kuitenkin toimia aika hyvin esim. 1.6 litrasen bensaturbon kanssa josta otettais se 150hv ja loput tuosta sähkömoottorista hetkellisesti.
JouniH JouniH ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 28.03.2017, 20:43

Onhan se tehontarve lisääntynytkin koska autot painaa nykyisin aika paljon enemmän kuin silloin aikanaan. Varsinkin hybridit joissa akusto ja muu tekniikka tuo painoa lisää.

Eipä silti ostaisin heti teslan valmistamia akkuja tallin täyteen ja katot täyteen paneeleita jos ois ylimääräistä rahaa niihin. Puhumattakaan model S. :)

Mainittakoon vielä, että ruotsissa tuo diesel-autoilu on halvempaa verrattuna suomeen. Profiilin A3 käyttömaksu on 2900kr ja A6 3200kr per vuosi. Tosin tämänpäivän lehdessä oli juttu, että päästörajaa lasketaan 95grammaan ja sen ylittävältä osalta 100kr per gramma. Jonka jälkeen aletaan olemaan samassa kuin suomessa.
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #31  
Vanha 28.03.2017, 20:56

Totta tosiaan, että kaikella tekniikalla on ns. takaisinmaksuaika. Tosin jos moista miettisi, niin jäisi kauppaan maalämpö, aurinkopaneelit, sähköautot yms. ja talossa olisi suora sähkö- tai öljylämmitys ja pihalla vanha bensa Volvo. Kaikki uusi maksaa jotain, mutta esim. talon arvo nousi melkein saman verran mitä tuo 7kw paneelisysteemi maksoi (arvioitu). Ainakin se on paljon mielenkiintoisempi kohde myyntimarkkinoilla jos tuon meinaa joskus myydä. ˜6kk vuodessa on mukava saada 0€ sähkölaskuja. Paneelit tuottaa enemmän kuin meidän vuosittainen kulutus eli saa jopa myytyä sähköä eteenpäin tosin hinta ei paljoa ilahduta (0,9x spottihinta). E-tronin ostoa ei voi järkisyillä perustella mitenkään, autolla hintaa yli 52t (varusteineen)...sillä olisi saanut autoa paljon enemmänkin, mutta on se vain melko mukava laite (kaikkine vikoineen)
Ugemi Ugemi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #32  
Vanha 29.03.2017, 06:27

Mielestäni tuo 0,9* spottihinta on melko hyvin tuotteelle, jota päästät verkkoon silloin kun luoja suo ja itse et käytä. Markkinoilta saa kuitenkin ostettuakin ns.spottisähköä, jossa toki on jokin fee mukana.
Tuota en kyllä allekirjoita, että talon arvo nousee kympillä, jos ostaa kympin aurinkopaneelit katolle. Moni katsoo ylimääräiseksi huoltokohteeksi yms. myös. Toki itseänikin kiinnostaisi aurinkosähkö, mutta en varmasti siitä ylimääräistä maksaisi->tuo hypoteesisi kiinnostavammasta kohteesta voi osin pitää paikkansakin, mutta ei varmasti kaikkien osalta.
Ja kyllä se maalämpö on aika validi ostos, joka maksaa itsensä takaisin vs. nuo sähkö ja öljylämmitykset.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #33  
Vanha 29.03.2017, 09:50

Odottelen itse, että paneelit tulisivat halvemmaksi, tai kehittyisivät vielä. Niilläkin on kuitenkin se elinikä, ja 15v kuluttua saa suunnitella uusimista.
Tämä on vähän asian sivusta, mutta sähköautot yleistyy ja samalla tulee enemmän ajankohtaiseksi myös sähkön omatuotanto. Sähköhinta on kuitenkin tällä hetkellä matalalla Suomessa.
Meille tarjottiin paneeleita, millä saa about 30% kulutuksesta tuotettua itse. Suorasähkölämmitys kun on. Paneeleille ilman asennuksia olisi tullut hintaa noin 10te. Siihen päälle asennus. Ja niille luvattiin 15 vuoden elinikä. Toki ne pitempään kestää, mutta 15v kuluttua on varmasti jo paljon parempia paneeleita tarjolla.

Olisi todella houkuttelevaa tuottaa liikkumiseen tarvittava energia kotona. En kuitenkaan mitään lantakaasuautoa sentään halua :)

Kun puhutaan dieselautojen katoamisesta niin ei bensa-autot ole yhtään enempää turvassa tiukentuvilla päästötavoitteilla.
jpeltopuro jpeltopuro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #34  
Vanha 29.03.2017, 10:26

Samaa mieltä Jarin kanssa, myös maalämmön takaisinmaksuajasta, mutta josko jätetään se nyt tästä keskustelusta pois, kalahtaa liian moneen :)

Itsellä myös suunnitelmana laittaa aurinkopaneelit ja ajella sähköllä, ja jos olisi talossa tuollaiset valmiiksi, niin maksaisin siitä enemmän.

Tällä hetkellä ongelmana on perinteisten merkkien pian vanhentuva hybriditekniikka. Esimerkkitapaus Q7 etron. Kiinnostaisi, mutta kun sitä ei sitten saa 7-paikkaisena, ja on monimutkaisempi ja teknisesti epävarmempi kuin puhdas sähköauto taikka perinteinen diesel. Se toinen ongelma on joko Teslan hinta tai minun maksukyky. Pitäisi saada järkevänkokoisia sähköautoja vaikkapa 50-80k€ hintaluokkaan, noin 150k€ laitokset ovat pikkasen tyyriitä ansiotulonsaajille.
Otto. Otto. ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #35  
Vanha 29.03.2017, 13:00

Tällä hetkellä omakotikokoluokan aurinkovoimaloissa on hintataso n. 1,5 €/Wp (alv 24%) sisältäen laitteet ja asennuksen. Eli tyypillinen 20x265Wp (=5,3kWp) paneelin voimala on jopa alle 8k€ avaimet käteen.

Laadukkaissa paneeleissa on tehontuottotakuu min 80% 25 vuotta.

Voimalan mitoituksesta, hankinnasta ja käytöstä löytyy hyvää dataa esim. Motivan sivuilta: https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusi...a/aurinkosahko

Aurinkopaneelit ei vaadi huoltoa, ei edes talvella - lumenluonti paneeleiden päältä keskitalvella on täysin hukkaan heitettyä aikaa, koska tuotantoakaan ei talvella ole. Keväällä tuotantoa tulee helmi-maaliskuun vaihteesta eteenpäin, jolloin paneeleita voi halutessaan putsailla.

Invertterit ovat myöskin huoltovapaita ainakin tavallisen käyttäjän kannalta. Valmistajilla on takuut vaihtelevasti 5-10 vuotta ja rahalla saa ostettua lisätakuita.
Killeri Killeri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #36  
Vanha 29.03.2017, 14:46

Ja nyt palataan siihen asiaan mistä tämä topicci todella on kyse, kiitos!
Limit Limit ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #37  
Vanha 01.04.2017, 10:07

Vaihdoin bensasta dieseliin. Isokone ja kohtuu verotus. Eikä harmita edes. Rahaa kun kuluu, voin pelastaa jonkun omalla kulutuksellani. Voi sitten minua kiittää, kun siltä tuntuu.
Zikke Zikke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #38  
Vanha 01.04.2017, 19:01

Sanotaan mitä sanotaan, mutta kyllä voimakkaalla Dieselillä on mukava ajella, kun vääntöä on tarjolla heti tuhannesta kierroksesta alkaen! Kulutuskaan ei päätä huimaa, kun Biturbollakin pääsee matkassa alle kuuden.. Suorituskyky kuitenkin S-Audien tasoa.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #39  
Vanha 11.04.2017, 05:43

http://www.hs.fi/autot/art-2000005165125.html

Kyllä uhkaavasti näyttää todeksi muuttuvan jollain aikajänteellä. Suomessa nyt on sinänsä helppoa kun polttoainevero on niin perkeleellinen että pienellä veronalennuksella saisi normaaliin perusmoottoriseen bensa-autoon saman käyttökustannuksen kuin dieseliin ilman murhapäästöjä.

Isommat ja kalliimmat moottorit ainakin tuon artikkelin mukaan olisi edelleen kustannusjärkevyden rajoissa myös dieselinä joten maamoottorien ystävien ei tarvi ihan heti ampua itseään.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #40  
Vanha 11.04.2017, 07:55

Onneksi noita diisseleitä saa sitten Euroopasta halvalla jatkossa, kun kaikki haluaa päästä eroon niistä.
Ei vanhoja kuitenkaan romuteta suoraan,vaan niitä roudataan esim tänne Suomeen. Ja Suomessa jatketaan 20v vanhoilla autoilla ajamista.

Typen oksidit on siis ainoa päästö mikä on pahaa. Muut päästöt on suoraan kuin kukkasia putkesta.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #41  
Vanha 11.04.2017, 09:57

No eilen oli hiilidioksidi, tänään typen oksidit ja huomenna jokin muu. Kaikki toki päästöjä yhtälailla ja mielellään niistä kaikista pääsisi eroon, mutta panoitus tuntuu elävän kuin dieettisuositukset.
panu panu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #42  
Vanha 14.04.2017, 16:45

Lähepä jollain sähköautolla Lappiin, niin pisimmilläkin toimintasäteillä joutuu pitämään 2 lataustaukoa. Kasvaa matka-aika melkoisesti :D

Polttokenno olis toimivampi tällaisessa pitkien välimatkojen maassa.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #43  
Vanha 14.04.2017, 16:49

Lainaus:
No eilen oli hiilidioksidi, tänään typen oksidit ja huomenna jokin muu. Kaikki toki päästöjä yhtälailla ja mielellään niistä kaikista pääsisi eroon, mutta panoitus tuntuu elävän kuin dieettisuositukset.
Ja tällä viikolla oli 98E5:sen poistuminen :D Mikähän on seuraava uutisankka, häkäpöntöt pakollisiksi kaikkiin autoihin?
Kilu7 Kilu7 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #44  
Vanha 14.04.2017, 17:32

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
... häkäpöntöt pakollisiksi kaikkiin autoihin?
No mikä ettei. Ajaahan sillä Juha Sipiläkin :) Ehkei enää kuitenkaan.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori...kkeella/35726/
hoff4 hoff4 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #45  
Vanha 04.05.2017, 07:40

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a...124.1493746086
Natte Natte ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #46  
Vanha 04.05.2017, 10:03

https://tekniikanmaailma.fi/autot/tm...9-b5f7d5dc-500
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #47  
Vanha 04.05.2017, 12:48

Jess, kohta saadaan halvalla käytettyjä dieselautoja saksasta suomeen. sarkasmia.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #48  
Vanha 04.05.2017, 14:52

Eivät sitten maininneet tuossa TM:n artikkelissa, että yksi pahimpia katupölyn aiheuttiaja on teiden suolaus ja siitä aiheutuva hienojakoinen pöly jota kadut on täynnä.
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #49  
Vanha 18.05.2017, 17:09

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...eista/cbZcAkLA

Volvo otti ilmasen medianäkyvyyden tuolla päätöksellä jonka ajoitus on kuitenkin enemmän linkissä strategia päivitykseen ja nykyisen moottoriportfolion statukseen kuin siihen että halusivat olla ensimmäisiä.

Kuitenkin jutussa mainitut vuosiluvut ovat aika lähellä ja isojen hybridien aika alkaa olla täällä. Esim. BMW 5-sarjan pistokehybridi ja Volvolla taitaa olla myös sellainen tulossa V90 sarjaan pian.
Audiowille Audiowille ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #50  
Vanha 11.07.2017, 15:18

Katsokaapas Nikola One, mitenlie uskottava "0-päästöinen" raskaan kaluston konsepti. Viittaan keskusteluun dieselin käyttämisessä raskaassa kalustossa. Mitä tuo hydrogen polttoaine oikein kansankielellä on? :D
LauriJT LauriJT ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #51  
Vanha 11.07.2017, 15:28

Onhan se vety puhdasta palaessa mutta tehdessä vähän toinen juttu
Matts Matts ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #52  
Vanha 11.07.2017, 17:59

Minä olen varautunut neljälle bensa-autolla, viimeinen hankinta 5,5 ltr koneella. Tuon dieselin joutaa myydä vaikka pois.
Killeri Killeri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #53  
Vanha 14.11.2017, 16:13

Audilla riittää uskoa dieseliin.
Hege Hege ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #54  
Vanha 14.11.2017, 19:47

Kaukaalla tehdään biodieseliä ja Neste myy myös vastaavaa tavaraa. Kyllähän tuossa vois olla ratkasu. Jakeluverkosto viellä aika pieni.
villho villho ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #55  
Vanha 15.11.2017, 12:02

Ei tuo siltikään taida viherpesuksi riittää; oli tankissa sitten e-Dieseliä tai dinoöljyä, niin ei se paljoa lohduta, jos kaupungeissa putkien päistä puskee NOx:ia paikallispäästöinä.
Arvid Arvid ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #56  
Vanha 15.11.2017, 12:37

Biodieselin jalostus ei ole järkevää, koska se on energiaa tuhlaava monimutkainen prosessi. Järkevämpää olisi vain mädättää biomassa metaaniksi, eli biokaasuksi ja käyttää se puhdistettuna suoraan moottoreissa. Päästötkin biokaasusta ovat vain vettä ja hiilidioksidia, joista jälkimmäinen pitkälti sitoutuu biomassaan uudelleen.
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #57  
Vanha 20.12.2017, 10:28

Otetaan tämä topic takaisin ylös. Viime aikoina jopa VW:n isot pomot ovat ehdotelleet dieselin tappamista. Tai ainakin E4 ja vanhemmat.

Suomessa odotellaan vielä uutisia kuinka autoilun verotusta ollaan muuttamassa. Huomasiko kukaan PS:n pressaehdokkaan kommenttia jossa totesi esim. että käytetyllä diesel Toyotalla ajavat olisivat kärsijöitä kun taas erinäisten hydridiautojen ostajat voittaisivat (käytti tietenkin possua esimerkissään).

Oliko tuossa kommentissa ns. Freudian slip eli esimakua dieselverotuksen kiristymiseen?
Thuppu Thuppu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #58  
Vanha 21.12.2017, 14:05

VW:lle varmaan helpotus tappaa diesel ku vähäpäästöisen tekeminen taitaa olla tuskaa. :D
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #59  
Vanha 21.12.2017, 16:06

Ainahan siinä säästön mahdollisuus piilee, kun kataloogia supistetaan ja tuotantomäärät pidetään samana. Sähkövehkeiden myynnin näkökulmasta voi olla hyväkin, että ultrapihit dieselit jää tulematta. Tuo poliittinen ilmapiiri kun on dieseltekniikan osalta aika hylkivää, niin sehän olisi oivallista korvata sähköllä, kun sen kysyntä kuitenkin on kasvamaan päin.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #60  
Vanha 22.12.2017, 11:06

Aivan järjetön rahansäästö kun ei tarvitse tehdä dieseliä.
protoni protoni ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #61  
Vanha 22.12.2017, 11:18

Ei ainakaan mun rahoja säästä. Tiedä sitten tuleeko se valmistajallekkaan paljon halvemmaksi esim. johonkin isohkoon Q7 kokoluokan autoon ahtaa taloudellinen bensakone, hyrbidit, akut jne vs diesel-pannu. Vaan kyllähän se totta on että diesel-autojen kulta-aika oli 15v sitten kun ei vielä edellytetty näin huimaa määrää saastelaitteita.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #62  
Vanha 22.12.2017, 19:28

Vaikea kuvitella dieselistä päästävän eroon, kun raskaalle liikenteelle ei taida korvaavaa voimanlähdettä vielä olla, kuten ei myöskään meriliikenteelle joka tosin käyttää valtaosin raskasta polttoöljyä. Uskoakseni jalostamot tekevät dieseliä vielä pitkään ja niin kauan kuin sitä on tarjolla, en usko kulutukseltaan taloudellisten henkilöautojen jotain muuta käyttävän. Sähkö tekee toki tuloaan näihin mutta ei se vielä pysty aikoihin dieseleitä korvaamaan.

Viimeksi muokannut Ilkka L 22.12.2017 19:41
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #63  
Vanha 22.12.2017, 19:41

Kyllä tuon raskaan liikenteen voi tarvittaessa vaihtaa kaasuksi kun jo laivatkin sillä kulkevat. Itse asiassa millä tahansa polttoaineella voidaan erilaisia moottorikäyttöisiä kulkineita käyttää, mutta taloudellisuus on riippuvainen politiikasta.

Esimerkiksi jos nostetaan dieselvero niin, että pitää vähintään 30tkm ajaa vuodessa jotta kannattaa, niin jo jää aika moni auto kauppaan.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #64  
Vanha 22.12.2017, 19:50

Kaasua toki on tarjolla, mutta ei sitäkään määrättömästi riitä. Käsittääkseni tuotantokapasiteetti ei taida vastata kulutusta, jos totaaliseen kaasun käyttöön maantieliikenteessä siirryttäisiin.

Oma veikkaus on, ettei vielä seuraavaan kymmeneen vuoteen dieselit häviä liikenteestä mitenkään merkittävästi. Mutta katsotaan miten käy. Itse olisin kyllä hyvinkin kiinnostunut sähköautosta, kunhan sellaisen toimintasäde Suomen olosuhteissa ja suorituskyky olisi riittävä.
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #65  
Vanha 22.12.2017, 20:14

Jos ei oteta huomioon päästöjä niin onhan diesel edelleen normaalissa ajossa varsin mukava ajaa ja kulutus yleensä kohtuullisempi entä vastaavan tehoisessa bensa-moottorissa. Kyllä nämä julkisuudessa vellovat puheet kaupunkien kielloista varmasti vaan vaikuttaa myyntiin.
Raskaassa kalustossa tullaan varmasti vielä hetki ajamaan dieselillä, se on vielä taloudellisempi ratkaisu. Työpaikalla parhaiten liikkuvat autot on kuitenkin 20 h miltei tauotta ajossa vuorokaudessa, vain kuljettaja vaihtuu lennosta.
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #66  
Vanha 23.12.2017, 09:16

Tämä dieselin parjaus on siitä jännä juttu että vaikka bensakoneessa onkin oma luonteensa niin ainakin isot autot liikkuu mukavasti väännöllä jota dieselistä tunnetusti löytyy.

En ole vielä huomannut että esim. TM-testeissä olisi alkanut isojen (A6, 5-sarja, E-sarja tai maasturit) kohdalla koe-ajoautot olemaan bensoja. Kyllä ne järjestään on vielä dieseleitä koska ne koneet ovat järkevimpiä monelle.

Samoin aamun Hesarissa oli esittelyssä Mersun S-sarja ja Volvon V90 Cross Country. Kummankin osalta diesel sai hehkutusta ja sitä jopa suositeltiin.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #67  
Vanha 23.12.2017, 09:43

Parjaus liittyy päästöihin pääasiassa, ei muihin ominaisuuksiin. Dieselien päästörajat on niin tiukat, että kehityskustannukset kasvaa aivan järjettömiksi. Siksi siis valmistajatkin niitä parjaa.

Kyllä iso maasturi isolla bensallakin kulkee. Laitetaan ahdin tai kaksi niin vääntöä on ihan tarpeeksi. Kulutus on toki eriasia.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #68  
Vanha 23.12.2017, 10:59

Niin, minäkin olen sanonut tämän ehkä n+1 kertaa mutta tottakai se iso AHDETTU diesel vääntää enemmän kuin yleensä vaihtoehtona oleva vaparibensa. Jos otetaan vaikka samassa korissa, samalla vaihteistolla ja samoilla varusteilla jokin yleinen auto, vaikka A4. Siihen konsernin 1.9tdi tai 1.8T ja viritetään moottorit saman tehoisiksi niin eipä se kulutus enää lopulta paljon heitä.

Isot autot, kuten E-sarja/A6/BMW 5-sarja ostetaan uutena pääsääntöisesti pitkän matkan ajoon ja siinä painaa enemmän käyttökustannukset. Vai väittääkö joku kaupparatsu että ajaisi edelleen dieselillä jos jostain kumman oikusta bensiinin polttoainevero poistettaisiin ja isolla bensakasilla ajaminen olisi edullisempaa kuin dieselillä?

Päästöt on nyt tämän päivän murhe ja tänään tapetilla. 10 vuoden päästä se voi olla ohiajomelu tai sähköallergia tjms. Aina jotain.
vayne vayne ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #69  
Vanha 23.12.2017, 12:27

Kyllä mä voisin jopa ajaa :) juuri sijoitin diesel V8 koneeseen, kun siinä alkaa olemaan käyttöalue ja teho kohdallaan puhtaaseen käyttöautoon. Vaihtoauto oli Vapari V8 ja vaihtoehdot ahdetut bensa/diesel V8.
Kulutuslukemalla ei ollut mitään virkaa päätöksessä tai onko dieselveroa vai ei.

Eli löytyy niitä meitäkin ;)
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #70  
Vanha 23.12.2017, 12:32

Hyväksytään koska V8 (hauis) :)
aakman aakman ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #71  
Vanha 23.12.2017, 12:35

Vähän suppea näkemys ja viittaus TM:n testiin. Otetaan toinen esimerkki vaikka USA:sta ja siellä eniten myyty auto Fordin F-sarja, kyllä ne liikkuu isotkin autot hyvin bensamoottorilla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jokes911 Näytä viesti
Tämä dieselin parjaus on siitä jännä juttu että vaikka bensakoneessa onkin oma luonteensa niin ainakin isot autot liikkuu mukavasti väännöllä jota dieselistä tunnetusti löytyy.

En ole vielä huomannut että esim. TM-testeissä olisi alkanut isojen (A6, 5-sarja, E-sarja tai maasturit) kohdalla koe-ajoautot olemaan bensoja. Kyllä ne järjestään on vielä dieseleitä koska ne koneet ovat järkevimpiä monelle.

Samoin aamun Hesarissa oli esittelyssä Mersun S-sarja ja Volvon V90 Cross Country. Kummankin osalta diesel sai hehkutusta ja sitä jopa suositeltiin.
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #72  
Vanha 23.12.2017, 13:16

No jos nyt vaikka rajattaisiin tämä keskustelu tänne Eurooppaan. Seuraavaksi joku aloittaa Aussien V8 Holdenien perään huokaamisen, vaikkakin ihan syystä ;-P

Eikä tuo viitaus TM:ään ole kauheasti pielessä. Sitä tietenkin tukee kuluttajakäyttäytyminen ja esim. myytävät autot:

Nettiautosta kun katsoo vaikka -11 ja uudemmat 5-sarjalaiset niin diesel = 1017kpl, bensa = 43kpl, Audi A6 diesel=512kpl, bensa=39kpl, Mursu E diesel=722kpl, bensa=34kpl.

Kaikissa noissa on ahdetut bensakoneet ja silti vain aniharva on sellaisen valinnut. Enkä valitse minäkään vaikka kilsoja tulee n.10tkm ja kaikki pelkkää kaupunkiajelua.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #73  
Vanha 23.12.2017, 13:23

Jos sillä autolla ajetaan 30tkm vuodessa niin onhan se halvempaa dieselillä. Siitähän tässä on kyse. Noi ahdetut bensat on ihan yhtä ajettavia kuin dieselit ja vähän päälle, koska esim. 3.0TFSI vetää jo kuitenkin alhaalta hyvin.
Uutena hinta on myös dieselissä halvempi, koska co2 verotus. Joten Nettiauto ei oikein kelpaa referenssiksi.

Tehtaan kannalta dieselien valmistus on kalliimpaa kuin bensamoottorin, koska dieselin päästöjä koskevat normit vaativat tolkuttomasti rahaa. Olen jo aiemmin maininnut tämän tehtaanmiehen kertoman: Nykydieselin kehityksestä menee 20% itse perusmoottoriin, loput 80% menee niihin oheislaitteisiin, jotta päästöt saadaan alas. Siinä yksi iso syy miksi HENKILÖAUTO puolella diesel on alamäessä.
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #74  
Vanha 23.12.2017, 14:52

Siis mihin nettiauto ei ole referenssi? Mun pointti on, että ei niitä bensoja oo juuri kukaan viime vuosina ollu ostamasssa eikä se käyttäytyminen ole ihan hetkeen muuttumassa ellei dieselin veroja koroteta skandaalin varjolla tuntuvasti. Kyllä nuo myyntiluvut mielestäni tuohon hypoteesiin korreloi ihan kummasti.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #75  
Vanha 23.12.2017, 15:49

Lainaus:
Kyllä nuo myyntiluvut mielestäni tuohon hypoteesiin korreloi ihan kummasti.
Olen aivan samaa mieltä, nykyisellä verotuksella isot dieselmoottorit vaan ovat ostohousut jalassa kulkeville haluttavampia. Eikä sitä tarvitse ajaa 30tkm/vuosi, jotta diesel on polttoainekuluiltaan edullisempi. Kunhan referenssinä pidetään vastaavan suorituskyvyn tarjoavaa bensakonetta. Silloin se bensan kulutus on 2-3l/100km enempi ja kaupunkipainotteisessa ajossa vielä enemmän.
dazed dazed ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #76  
Vanha 23.12.2017, 15:54

Viime aikaisia uutisia seuranneena, olen kanssa miettinyt uskaltaako sitä (isoa) dieseliä enää ostaa. Mikä sellaisen jälleenmyynti tai vaihtoarvo tulevaisuudessa on?

Suomihan on aina eturintamassa toteuttamassa kaiken maailman päästöleikkauksia ja pilkulleen.

"Taakanjakoasetuksen mukaan Suomeen on vähennettävä päästöjään vähintään 39 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Prosentuaalinen vähennys määräytyy pääasiassa maiden bruttokansantuotteen mukaan."

"Velvoite koskee päästökaupan ulkopuolisia aloja, eli liikennettä, maataloutta, rakennusten lämmitystä ja jätehuoltoa. "

https://www.verkkouutiset.fi/suomen-...kittava-askel/

Sieltä saattaa tulla ihan mitä vaan raippaveroa ohjaamaan kulutusta ja nyt kun diesel on nostettu kepin nokkaan.
vayne vayne ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #77  
Vanha 23.12.2017, 16:02

Autoasioissa on lottoamista seurata tai odottaa Suomen hallituksen politiikkaa. Sitä ei tiedä kukaan, mitä vaikka ensivuonna päätetään ja onko se täysin päinvastainen päätös mitä nyt. Ainakin historian mukaan :)
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #78  
Vanha 23.12.2017, 16:08

Suomalaisen autoverotuksen ongelma on aina ollut se, ettei pitkäntähtäimen suuntaviivoja ole vedetty.

Auto on keskivertosuomalaiselle asunnon jälkeen suurin hankinta ja olisi hyvä tietää auton ostohetkellä se, miten sen hinta kehittyy auton elinkaaren aikana. Sinne tänne poukkoileva verotus ei sitä tee ja se myös hidastaa autokauppaa, jos verotukseen on odotettavissa muutoksia lyhyellä tähtäimellä.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #79  
Vanha 23.12.2017, 16:23

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jokes911 Näytä viesti
Siis mihin nettiauto ei ole referenssi? Mun pointti on, että ei niitä bensoja oo juuri kukaan viime vuosina ollu ostamasssa eikä se käyttäytyminen ole ihan hetkeen muuttumassa ellei dieselin veroja koroteta skandaalin varjolla tuntuvasti. Kyllä nuo myyntiluvut mielestäni tuohon hypoteesiin korreloi ihan kummasti.
Minun pointti oli moottoreiden käyttöominaisuudet, ei se mikä on Suomessa halvinta. Kuten edellisessä viestissä sanoin ja kuten hopsis aiemmassa viestissään sanoi.

Edit: Suomessa verotus suosii toistaiseksi dieseleitä, siksi niitä on ostettu. Ei sen takia että ne olisivat ylivoimaisia ominaisuuksiltaan verrattuna bensaan ( unohdetaan kulutus koska sen kustannukset liittyy taas kerran verotukseen). Tarkastellaan siis vain käyttöä ajamisen kannalta.
jogha jogha ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #80  
Vanha 23.12.2017, 23:33

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
...Ei sen takia että ne olisivat ylivoimaisia ominaisuuksiltaan verrattuna bensaan ( unohdetaan kulutus koska sen kustannukset liittyy taas kerran verotukseen). Tarkastellaan siis vain käyttöä ajamisen kannalta.
Itse olen suosinut isoja dieseleitä niiden tarjoaman alaväännön vuoksi, tavattoman mukavia ajaa ihan normaalissa arkikäytössä.
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #81  
Vanha 24.12.2017, 10:27

Omat kokemukset on enemmän mursuista, mutta kyllä noissa perus kauppakasseissa hyvä dieseli on aika kiva. Vrt. C180kmpressor vs C200cdi ja molemmissa automaatti jatkona. Hyvin se pakka kuitenkin sekoaa hyvällä turbokoneella. Ajelin joku aika sitten Alfan QV-mitolla ja hemmetti, että siinä oli maukas turbokone (multiair 170hv). Veti älyttömän alhaalta aina rajottajaan asti ja vei vähän bensaa. Ei tommosen jälkeen sitten taas dieseli houkuttele yhtään. Periaatteessahan tommonen perus 140hv 1.4tfsi oli jo paperilla semmonen paketti, että ei sen jälkeen dieseleitä mihinkään tarttis. Olihan se ehjänä ajossakin sitä, mutta kun tekivät niin paskan koneen... Toisaalta teki BMW aika kivan dieselinkin 123d:n nokalle. Kiersi melkein kuin perus bensakone ja kulkua riitti. Kaipa noista molemmista kivan koneen saa, mutta sen esteeksi tulee sitten ihan muut asiat.
vayne vayne ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #82  
Vanha 24.12.2017, 10:46

Juu on pienet dieselit nykyään kanssa hyviä, duuniautossa 2.0 tdi ja about 1700 kohdalla jo pari kiloa ahtoa ja menee loppuun asti . Noin 500 nm kun työntää pirun herkällä koneella heti alhaalta niin eipä paremmasta väliä peruskäytössä. Tollakaan ei tarvi paljoa yli 2000 rpm työntää että saa ripeän kiihtyvyyden. Sama Kasilla.

Sitten harrasteautot erikseen millä haetaan rajoitinta ja niitä tehoja.
protoni protoni ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #83  
Vanha 24.12.2017, 12:13

Aika tasaväkisiä pannuja varmaan molemmat tätänykyä kun bensojakin ahdetaan. Luotettavuus sekä käyttö- ja hankintakulut itsellä ainakin tärkeysjärjestyksessä kärkipäässä. Tällä hetkellä pienemmissä autoissa alkaa bensa/hybridi olemaan järkivalinta, kun taas isommissa ei oikein vielä ole dieselin voittanutta. Keskiverto suomalaisen keskiverto ajomäärällä voi varmaan tällä hetkellä ajaa kummalla vaan eikä ole vuositasolla kokonaiskustannuksissa kovin isoa eroa.
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #84  
Vanha 24.12.2017, 12:36

Itsellä 330i VS 220cdi välillä kuluissa muutama satanen dieselin eduksi. Ei siis ollut kovin suuri kynnys vaihtaa bensaan :) Tämä sisältää ajoa about 25tkm sekä kaikki muut kulut vakuutuksia ja pottoainetta myöten. Jos ajot jäisi vähemmälle alkaisi ero kutistua melko nopeasti olemattomiin.
matrikkel matrikkel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #85  
Vanha 03.01.2018, 16:20

Pakko olla Vaynen kanssa samaa mieltä 2-litran duunidieselistä, kun tsekin koirankopissa on alun kolmattasataa ja vääntöä vielä enempi - ja ajo-ominaisuudet ei korreloi liikkuvuuden kanssa niin varsin jännä härveli ajaa... :-D
nomoreford nomoreford on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #86  
Vanha 03.01.2018, 17:31

Itse odotan innolla, että pääsee jäälle kokeilemaan tsekin koirankoppia, nyt kun esp:kin saa kokonaan pois. Eikä ne ajo-ominaisuudet, varsinkaan noin korkeaksi autoksi, mitkään aivan umpisurkeat ole. Eikä "porkkistettu" tdi:kään intoa yhtään vähennä.
vayne vayne ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #87  
Vanha 03.01.2018, 19:22

Miten espi lähti pois ?
nomoreford nomoreford on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #88  
Vanha 04.01.2018, 05:29

ABS:n boxin long coding:ia muuttamalla. Ohjeet löytyi netistä.

e: Tästä viestistä löytyy linkki ohjeeseen.
vayne vayne ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #89  
Vanha 04.01.2018, 06:16

Hieno homma ! Täytyy kyllä testata.
dazed dazed ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #90  
Vanha 04.01.2018, 09:47

Länsinaapurissamme, eli ruotsissa oli uutisen mukaan käytettyjä dieseleitä myynnissä tänä vuonna 20% enemmän, kuin viime vuonna.

Ihmiset ilmeisesti haluavat eroon omistaan, eikä diesel vaihtoautona ole enää niin kiinnostava. Uskoisin, että meillä mennään perässä, juurikin tähän suuntaan.

Norjaan nyt ei kannata edes vertailla.
vayne vayne ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #91  
Vanha 04.01.2018, 10:10

Se on vähän kuin osakesijoittamisessa näiden autojen säädösten kanssa, suuri kansa jonottaa merkattavia muotiyhtiöitä ulkona :) Eipä sillä, valtion ohjauksesta ei tiedä edes jumala. Eipä siitä kauaa ole, kun diesel päätökset teki siitä todella halvan bensaan verrattuna. Sitten kansa kauhealla höngällä osti niitä ja olikohan jo saman hallituksen aikana tulikin keppiä perään.

Alkaa olla ainaki ostajan markkinat, kuten osakkeessakin kansan liikehtiessä massoilla:)
LauriJT LauriJT ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #92  
Vanha 04.01.2018, 10:54

Joo ton takia vaihoin kaikki halvempiin, kun ei enää pysty vuotta eteenpäin sanomaan mikä polttoaine on ok käyttää. Nyt on kaksi diiseliä ja yksi bensa. E-golf houkuttaisi vaan eipä uskalla autoon ihan herkällä enää paria kymppiä lyödä kiinni.
Vanha passatti jäi huollon sijariksi, kun joku käyttis on telakalla ollessaan aina muutaman päivän pois pelistä vähintään. Diiselit oli niin halvat hankkia ettei varsinaisesti kannata edes hävittää enää. Tuo altea on ehkä paras käytettynä hankittu ikinä ja maksoi todella vähän.
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #93  
Vanha 04.01.2018, 19:50

Miten se oli että valhe, emävalhe, tilasto! Olis kiva kun sais kaiken sen datan mitä näissä lööpeissä käytetään.

En väitä ettei tuo 20% ole totta, mutta haluaisin silti nähdä missä mittakaavassa Hurrit on ostamassa A6 ja isompia bensana. Väittäisin että diesel siellä vielä jyllää ainakin 2-3 vuotta.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #94  
Vanha 05.01.2018, 10:56

Eihän toi uutinen nyt sitä kerro mihin ruotsalaiset vaihtaa. Se vain kertoo että 20% on enemmän käytettyjä dieseleitä tarjolla. Johtuuko se isommasta tuonnista, vanhojen vaihtamisesta uusiin vai mistä. Sitä ei uutinen kerro...
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #95  
Vanha 05.01.2018, 13:27

No en mä sitä väittänytkään. Totesin että olis kiva nähdä itse se data eikä luottaa näihin iltapäivälehtien 'analyyseihin' joissa yhdestä luvusta ennustetaan kaikkea maan ja taivaan väliltä tai ainakin otsikossa 'annetaan ymmärtää'.

Noin 5 vuotta sitten kuuntelin yhden johtavan suomalaisen leasingyhtiön pomoa joka ihmetteli konferenssissa ääneen että mikä kansaan on diesel hysteriassa menny kun 10tkm vuotuisella ajosuoritteella ihmiset halus väkisin ostaa Polon kokosia kippoja dieselinä. Oli sitä mieltä että että niiden dieselien jälleenmyyntiarvo oli tuleva olemaan heille ongelma ja oikeassa oli. Nyt pikkubensat syrjäyttää noi dieselit jopa ilman hybridiä.

Onko muuten joku jo huomannut että Kamuxin bannereissa on alkanut näkyä enemmän bensa-autoja. Ei ole empiiristä tutkimusta takana, ihan mutu että näin on.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #96  
Vanha 05.01.2018, 15:54

Kai sen on joku tutkimuslaitos kyselyissä todennut. Ei kai siinä sen ihmeellisempää ole.
Vaikka ihan turhia nuo tutkimukset on, kun kyllä kansa tietää aina paremmin.
dazed dazed ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #97  
Vanha 19.01.2018, 06:19

Taas oli hesarissa juttua dieseleistä ja manuaaliaskeista.

Aihe selvästi puhuttaa ja hyvä näin.

https://www.hs.fi/autot/art-2000005529441.html
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #98  
Vanha 19.01.2018, 09:51

Luin eilen artikkelin automyynnistä, jossa sanottiin että pitkää matkaa ajavat ostavat nyt bensahybridejä. Pöljät, juuri siinä käytössä diesel on edelleen paras.
MrMicke MrMicke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #99  
Vanha 19.01.2018, 10:20

"Paras" on hyvin subjektiivinen asia.

Esim. monet yritykset painottavat ympäristöarvoja julkisuuskuvassaan ja yksi keino osoittaa sitä on autokannan "vihreät arvot". Ei siinä mennä aina pelkät kyseiseen autoon liittyvät kustannukset kärkenä, imago ja brändiarvo voivat ajaa yllättävän useiden eurojen edelle.

Eikä mielestäni voida sulkea pois sitäkään mahdollisuutta, että yksityishenkilöt menettelevät samoin. Jos talous ei ole arvomaailmassa tärkeimpien joukossa, päätöksiä tehtäessä muut asiat ajavat edelle. Onko se kategorisesti pöljää?

Minä ajan dieselillä pitkät matkat, ja useat lyhyetkin. Talous on minun arvomaailmassani korkealla tässä asiassa. Mutta kakkosautoksi (lasten harrastuksiin kuskaaminen, kauppareissut jne.) olen itsekin harkinnut hankkivani tulevaisuudessa sellaisen, jolla lähimatkat sujuvat jopa kokonaan ilman polttomoottoria. B5q 1.8T ei vaan suostu menemään niin pahasti rikki, että tulisi riittävän suuri impulssi auton vaihtamistarpeesta.
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #100  
Vanha 19.01.2018, 14:48

Hybridi antaa eniten säästöä kaupunkiliikenteessä, maantiellä nekin kulkee enimmäkseen polttomoottorilla, sähkö toki auttaa.
Kai ne lataushybridit ainakin yrittää olla se vihreämpi vaihtoehto nykyään, kaupungissa varmaan onkin. Itsekin olen noita miettinyt, työmatka on 7 km suuntaansa eli sen kyllä pärjää. Mutta kun ne muut ajot on käytännössä 95% maantieajoa, johon lataus ei riitä niin vielä seuraava auto tulee olemaan diesel, ihan taloudellisista syistä. Auton hankinnan voisi kyllä painottaa toisillakin syillä, nyt kuitenkin mentiin näin.
Se, että paljonko siihen seuraavaan autoon viitsii tässä vaiheessa laittaa rahaa, on myös paljon mietittänyt.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari > Dieselien kehitys ja myynti loppuu


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Pois päältä
HTML koodi on Pois päältä



Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 14:43.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.