banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari
Audiclub.fi etusivulle forum

Esson baari Keskustelut asiasta ja sen vierestä. Ei tekniikkakysymyksiä!

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #1  
Vanha 09.04.2017, 09:31 A5 coupén hankinta

Nykyinen käyttöauto on rullannut alla jo rattoisat 170tkm yhdeksän vuoden aikana ja sairastuin ja pari vuotta sitten erittäin pahaan autokuumeeseen. Mielessä on jatkuvasti pahenevasti pyörinyt A5 Coupén hankinta. Hankintaa jarruttaa kuitenkin ajatus siitä, että autolla pitäisi tulla toimeen useita vuosia ja useita kymmeniä, ellei jopa satoja tuhansia kilometrejä. Tästä syystä haluaisin pelata ns. varman päälle, joka nyt kuitenkin autosta puhuttaessa on lähinnä riskin pienentämistä siedettävälle tasolle. Uuden auton kilometrien olisi hyvä olla reilusti alle 200tkm, mielellään lähempänä 100tkm tai jopa alle.

Pienten bensaturbojen luotettavuusongelmat hieman häiritsevät, joten ajatuksena olisi TFSI:n hankinnan kohdalla aloittaa omistussuhde moottoriremontilla. En vain tiedä jaksaako moiseen harrastamiseen lähteä käyttöauton kohdalla. Hintaetu pitäisi olla merkittävä ja silti moottorissa on omat riskinsä myös jakopään osalta. Sekin on täysi arvoitus, missä kunnossa hankitun "aihion" moottori on ja tuleeko sen korjaamisesta ylimääräistä päänvaivaa.

3,2 V6 FSI on ilmeisesti jakopään osalta vielä pieniä turbokoneitakin riskialttiimpi ja jotenkin vaikeastihengittävä moottori ei istu omaan ajatusmaailmaan. Polttoaineenkulutus ja moottorin tarjoama ilokerroin ei mahda oikein kohdata tämmöisessä.

En ole koskaan omistanut diesel-autoa ja siksi hieman vierastan tätä ajatusta. Lamppuöljypelin kohdalla pitäisi mennä sitten suoraan kunnon moottoriin ja siksi 3.0tdi kiinnostaa hyvämaineisena. 2.0tdi on vähän niinkuin tylsä ratkaisu.

Vaihteiston suhteen mieltymys käyttäautossa on automaatti. Tiptronicin ongelmat taas hieman arveluttavat ja siksi ensisijainen valinta taitaa olla S Tronic. Tämä taas kaventaa tarjontaa merkittävästi ja nostaa hintaa aika tavalla. Manuaali + diesel vaikuttaa ajatuksen tasolla huonolta yhdistelmältä kaupungissa, jossa suurin osa risteyksistä on tasa-arvoisia.

Optimi vaihtoehtona olisi siis tällä hetkellä A5 3.0tdi S Tronic S-line 2012 facelift. Näistä suurin osa on kuitenkin budjetista pahasti yli. Saksasta löytyy muutama n. 20-25ke peli, kun suurin osa huitelee kolmen kympin tuntumassa tai sen huonommalla puolella. Veroja näihin tulee ilmeisesti luokkaa 7-8ke. Suomessa ollut lähiaikoina myynnissä muutama, joissa hintalaput siellä reilusta 30ke ylöspäin, kalleimmat melkein 40ke.

Tarvitsisin omien kelailujeni rinnalle hieman kokemusperäistä keskustelua aiheen tiimoilta.

Onko Tiptronic miina, johon ei kannata astua? Voiko 2.0TFSI:stä saada järkevällä rahamäärällä oikeasti luotettavan? Uskaltaako ostaa halvimman 3.0tdi stronicin saksasta? Pitäisikö vain lopettaa haaveilu ja syödä pitsaa? Saako manuaalidieselistä jännetupentulehduksen ja tenniskyynärpään? Oiskokelläänmyydä?

Viimeksi muokannut kenax 09.04.2017 09:50
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 09.04.2017, 16:52

Itse olen ajellut 3.0Tdi manuaalilla nyt parisen kuukautta. Tykkään kovasti ja jännetupintulehdus loistaa poissaolollaan.

3.0Tdi-koneelle ei mielestäni löydy vakavaa haastajaa A5-sarjasta. Siinä on kivasti potkua sekä potentiaalia ja kulutus varsin kohtuullinen. Toki koneen korjaaminen ei ilmaista ole, varsinkin polttoainepuolen osat maksavat julmetusti.
J-M Koopikka J-M Koopikka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 09.04.2017, 17:10

Ei S5 ole poissuljettu vaihtoehto? Näyttäisi asettuvan 20-30keur välimaastoon V8:lla, ja on vielä maltillisesti ajettuja. Tosin ikää tuon hintaisilla on sitten se 10 vuotta.
vV8m5 vV8m5 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #4  
Vanha 09.04.2017, 18:32

Lainaus:
Onko Tiptronic miina, johon ei kannata astua?
Päinvastoin s-tronic (varsinkin ensimmäisen polven ääs-tronic) taitaa olla se ongelmallisempi laitos.
54mmy 54mmy ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #5  
Vanha 09.04.2017, 18:32

Sopivasti sattuu kysymys sikäli, että itsellä vähän samankaltainen miettiminen ollu päällä jo hetken, tosin autoina A4 B8 ja A6 4F Fl.

Ehdottomasti suosittelen koneeksi tuota 3.0TDi:tä, luotettava sekä vähä kulutuksellinen, mutta kulkua on silti. Jos automaattia haluaa niin tuo uusi tippi on ymmärtääkseni hyvin kestävä ja ehkä jopa luotettavampi kuin S-tronic. Manuaalikin ihan ok, koska vääntää alhaalta, näissä ainakin A4:Ssa tosin poskilaakeri vikoja ollu, varmaan A5:ssa sama?
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #6  
Vanha 09.04.2017, 18:46

S5 olisi kyllä maukas laite, mutta käyttiksenä ehkä vähän turhan suuriruokainen.
Jape Jape ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #7  
Vanha 09.04.2017, 18:55

Eikös nuo uudemmat 2.0tfsi koneet ole vapaita noista öljyongelmista? Ite ainakin tykännyt tuosta 2.0tfsi + s-tronic paketista ja vikoja ei ole ensimmäisten 86tkm matkalla ollut. Tietysti kaikki hajoaa aikanaan, mutta samalla lisääntyy tietämys merkkiliikkeen ulkopuolella ja korjaukset ei ehkä jatkossa maksa enää toista munuaista.

Tuommoista kävisin koittamassa eka, toki isompi moottori on aina mukavampi mutta näkyy myös hinnassa.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #8  
Vanha 09.04.2017, 18:59

Noiden pienten turbojen kohdalla huolettaa myös niin ikään koko vag-konsernia piinaavat jakopääongelmat. Fakta toki kuitenkin on se, ettei tänä päivänä oikein mahda löytyä semmoista varmaa valintaa näistä autoista.

Käyttiksessä moottorin ei tarvitse nyt mikään aivan huipputehokas olla, kunhan nyt normiliikenteen mukana pysyy.

S5:n kohdalla ehkä veekasia maukkaampi olisi se 3.0TFSI. Mahtaa kuitenkin realistisesti ajateltuna olla nuo ässät pois tästä haaveilusta.
J-M Koopikka J-M Koopikka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #9  
Vanha 09.04.2017, 19:05

Mutuna tuosta V8n janoisuudesta, niin ainakin vanhemmat V6-koneet ei kyllä paljoa hävinny kulutuksessa kaseille, mutta menopuolessa kylläkin
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #10  
Vanha 09.04.2017, 19:10

B7 RS4:llä kokeillut maantiellä ja kaupungissa päästä eri ajotavoilla eri tuloksiin ja sitä ei saanut kyllä alle kymppiin mitenkään. Lompakko itkisi verta 50km päivittäisellä työmatkalla sen johdosta.

Edelleen, tässä ollaan hankkimassa (semi)järkevää käyttöautoa, jota ajaa kuitenkin mielellään. :)
J-M Koopikka J-M Koopikka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 09.04.2017, 19:15

Lähinnä kun spekuloit tuola aikasemmin tuota A5 3.2:ta, sekään ei taida olla ihan mikään pieniruokaisin. Riippuen, että paljon tulee tuon tuon työmatkan päälle muuta ajoa, niin dieseli ei taida oikein vielä noilla kilsoilla kannattaa. Sillä käyttömaksulla kun saa aika monta litraa bensaa.
rob-s rob-s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #12  
Vanha 09.04.2017, 19:15

3 kpl A5 (1.8TFSI, 2.0TFSI ja 3.0TDI) omistaneena ja nyt A4 B8.5 2.0TFSI sanoisin, että FL malliin kannattaisi satsata koska niissä mm. bensaturbokoneet ovat saaneet korjatut mämmänrenkaat. Muutenkin alusta on hiljaisempi eikä auto nitise niin paljon sisällä kuten prefl malleissa.

3.0TDI kone on riittävän tehokas, taloudellinen ja varmatoiminen. Ainoastaan imusarja lienee niissä tyyppivikana. Coupe korimalli on klassisen tyylikäs!
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #13  
Vanha 09.04.2017, 19:15

Kun puhutaan "uudesta" tipistä ja "alkupään" stronicista, niin missä menee vuosimallien suhteen rajat?
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #14  
Vanha 09.04.2017, 19:19

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
Lähinnä kun spekuloit tuola aikasemmin tuota A5 3.2:ta, sekään ei taida olla ihan mikään pieniruokaisin. Riippuen, että paljon tulee tuon tuon työmatkan päälle muuta ajoa, niin dieseli ei taida oikein vielä noilla kilsoilla kannattaa. Sillä käyttömaksulla kun saa aika monta litraa bensaa.
Nimenomaan taisin spekuloida, että se on moottorina epäluotettavampi ja lisäksi kulutus kova eikä kuitenkaan mene ns. mihinkään.
skeletorR skeletorR ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #15  
Vanha 09.04.2017, 20:08

Ymmärtääkseni kaikki kolme litraset on tipillä, vaikkakin kerran mulleki kombinaatio myyty S-troniccina myyjän epätietoisuutta.
Jokapäiväisessä käytössä en kyllä muuta yhdistelmää huolisikaan, kokemusta itsellä B7, B8 ja B9 mallisina.
+RISU +RISU ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #16  
Vanha 10.04.2017, 04:36

Itse olen ymmartanyt niin etta tipit on parillinen maara vaihteita (6/8) ja S-tronic 7-vaihdetta. Eipa ole sen ihmeemmin valitettavaa tuosta omasta 2.0TFSI koneellisesta, kuluvia osia mennyt mita mennyt, yksi suutin ja kaasupoljinasetelma. Muuten kovaa ajoa. Bensaa kylla minun ajoilla on kulunut varmaan kympin keskaria, ei ole jaksanut sen kummemmin laskeskella. Joten varsinkin viritettyna ja raskaalla kaasujalalla, ei 2.0TFSI ole mikaan saastopossu.
Facelift varmaan kannattaa hankkia, niin ei ainakaan ole oljynsyontiongelmaa. Tyomatka-ajoon varmaan ite ottasin diesel-koneellisen.
Harjula Harjula ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #17  
Vanha 10.04.2017, 08:22

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja skeletoR
Ymmärtääkseni kaikki kolme litraset on tipillä, vaikkakin kerran mulleki kombinaatio myyty S-troniccina myyjän epätietoisuutta.
Jos tässä viitataan tipillä käsivalintamahdollisuuteen, niin kyllä, kaikissa 3.0TDI:n automaateissa on sellainen ominaisuus laatikon tyypistä riippumatta. Jos taas tipillä viitataan turbiiniautomaattiin, niin ei todellakaan pidä paikkaansa. B8 A4 ja A5:ssa turbiiniautomaattia oli ison diiselin yhteydessä alkupään malleissa, noin 08-09 ja noin 10 mallivuoteen se vaihtui 7-vaihteiseen Stroniciin. Jossain vaiheessa (mallivuosi '11?) Stronic vaihtui uudempaan generaatioon, missä on mm. vaihdettava öljynsuodatin. Korjatkaa viisaammat, jos lukuihin jäi virheellistä tietoa. Näitä uudempia Stronic-laatikoita pidetään myös varmempina toiminnaltaan kuin ekat generaatiot.

Yleisesti myös vannotaan turbiiniautomaatin nimeen ennemmin kuin Stroniciin. Molemmissa on kuitenkin omat vikansa, jännittäjille automaattilaatikot ylipäätän harvemmin sopii. Voin erittäin lämpimästi suositella automaattia ison dieselin jatkeeksi, tai vähintäänkin sellaista kokeilemaan. Itse en tykännyt juurikaan manuaalista 3.0TDI:n jatkeena, mutta tämä on hyvin voimakkaasti makuasia.

Jos vähiten haluaa jännittää voimalinjan puolesta, niin suositukseni olisi alkupään 08-09 A5 176kW versio 3.0TDI:stä turbiiniautomaatilla. Faceliftiin tulleen 180kW version jakoketjun kiristimen mahdolliset ongelmat saattavat aiheuttaa Stronicin ohella lisäjännitystä heikkohermoisille. Faceliftissä plussaa pienemmistä päästöistä ja kulutuksesta, siksi toisekseen voimalinja toimii hienosti jokapäiväisessä ajossa. Jos tykkää ajaa enemmän kuin jännittää, niin voin suositella kyllä lämpimästi myös faceliftiä kaikkine mahdollisine murheineen, tosin kokemukset rajoittuvat vain A4 koriin.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #18  
Vanha 10.04.2017, 08:30

Ei sitä suotta pidä jännittää, mutta lähinnä yritän tässä hankintavaiheessa minimoida riskiä mahdollisimman paljon.

Liekö tuo faceliftin 180kw kiristinasia ratkaistavissa osia vaihtamalla moottori paikoillaan vai vaatiko moottorin irrotuksen? Näissä taisi olla ketjujakopää moottorin takapäässä?

Tuo 08-09 tiptronic on hinnaltaan aika paljon houkuttelevampi kuin facelift stronic, joten sikäli ihan mielenkiintoista.

Edit: niin ja tosiaan, automaatti on kyllä aika pitkälti must-have, tässä on 19v mennyt automaattikäyttiksellä enkä aio siitä kyllä ihan heti vaihtaa pois.

Viimeksi muokannut kenax 10.04.2017 09:08
Harjula Harjula ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #19  
Vanha 10.04.2017, 11:53

Myös jakopäähän liittyvä kommenttini siirtyi näemmä pois tästä ketjusta, eli 180kW version jakopääremppa ei purata moottoria pois, mutta laatikon kyllä ja on näin ollen aika isotöinen homma silti.
Tuohis Tuohis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #20  
Vanha 10.04.2017, 12:16

Kokemusta A4 2.0Tdi manuaalilla, tylsä ja vaatii kepin heilutusta aivan liikaa. Sen jälkeen A5 Coupe 3.0Tdi stronicilla. Erittäin hyvä käyttöauto. Kulutus pientä suhteessa kulkuun ja auton painoon. Makuasioita mutta omasta mielestä tuo 3.0Tdi ehdottomasti stronicilla, käyttömukavuus aivan omaa luokkaansa. Ja samalla saa ulkonäköä. Sporttinen auto vaikka onkin nokivasara.
Kummassakaan autossa ei ollut mitään vikaa missään vaiheessa, pl. normaalit kulutus osat. Molemmilla ajoin reilut 100tkm, välillä 100-200tkm.
Nyt omalla autolla ajot jääneet viikonloppuisiin herkutteluhetkiin RS5:lla.
ttenhunen ttenhunen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #21  
Vanha 10.04.2017, 13:42

Oma 3.0 TDiQ S-Tronicilla (CCWA + märkä 7-vaihteinen) on toiminut hienosti - nyt mittarissa 140tkm. Eli ainakaan mulla ei ole miina lauennut.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 10.04.2017, 13:48

Arvoitus onkin, mitä tapahtuu kun on tuplat tuosta mittarista =)
nikos nikos ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #23  
Vanha 10.04.2017, 14:13

Minulla on 3.0TDI manuaali ja coupe ollut nyt reilut pari kuukautta. Mittarissa oli vajaat 70tkm ostohetkellä ja nyt olen päästellyt reilun kymppitonnin lisää.
Halusin nimenomaan manuaalin ja olen pitänyt tästä yhdistelmästä. Ajan enemmän taajamien ulkopuolella, joten tuota kepin hämmentämistä ei juuri ole. Aika laajalla alueella tuntuu vetävän, joten ei taajamassakaan nyt ihan mahdotonta sotkemista ole.
Taitaa olla makuasia tuo millä laatikolla ottaa, moottorina tuo V6 tdi on kyllä yliveto.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #24  
Vanha 10.04.2017, 14:16

Makuasioita tosiaan, jos ei nyt ihan susi moottori-aski yhdistelmä satu, jossa ei oikein meinaa olla oikeaa pykälää mihinkään. Varmasti auttaa tuo laaja vetoalue siihen hämmennyksentarpeeseen.

Itse kuitenkin sen verran mukavuudenhaluinen ja leikkikalut löytyy erikseen, niin käyttikseen automaaginen aski.
Allekirjoittanut Allekirjoittanut ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #25  
Vanha 10.04.2017, 17:11

Täysin makuasioita nämä laatikkomieltymykset, se on todettu jo useassa muussakin ketjussa vuosien varrella. Tosin monet tuomitsevat iso diesel ja manuaali -yhdistelmän suotta tunnepohjalta ja jopa ilman omakohtaista kokemusta. Omistuksessa on ollut 3.0TDIq-tekniikka kolmessa eri kopassa: A6 C6, A5 Coupé ja nykyinen A5 Sportback. Kaksi ensimmäistä manuaalina ja nykyinen S-tronicilla.

Kova aski sopii ainakin kaksiovisen A5:n luonteeseen hienosti, tuntui että moottorin+quattron mukavat ominaisuudet sai hyödynnettyä täysimittaisesti kelillä kuin kelillä. Sportbackin 7-vaihteinen S-tronic on toiminut minulla täysin moitteetta (mittarissa 95tkm), tosin huomaan ajavani pääsääntöisesti S:llä - se muistuttanee eniten edellisen manuaali-A5:n käyttäytymistä ja mm. kaasupolkimen liikkeeseen reagoimista. Itselle sopivin vaihteiston yleisajoprofiili olisi jossain D:n ja S:n välissä. Minulla olisi käyttöä myös ns. rattiläpysköille, jotka tästä yksilöstä nyt sattuvat puuttumaan. Vaihdekepin tippitoiminnon käyttö ei vaan tunnu lainkaan luontevalta, makuasia varmaan sekin.

Olen todennut olevani lopulta manuaalivaihteistojen mies. Jotenkin ei vaan ole tullut koskaan totuttua niihin hetkiin, kun totean olevani laatikon kanssa eri mieltä tilanteeseen sopivasta vaihteesta. Tosin täytyy todeta, että ainakin tämä S-tronic vaihtaa pääsääntöisesti (= lämpimänä) kuin ajatus ja reagoi erilaisiin ajotilanteisiin riittävän nopeasti.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #26  
Vanha 10.04.2017, 19:43

Olen tottunut ajamaan kaikkia automaatteja, joita olen päässyt kuskaamaan. Aika nopeasti sen oppii kertomaan kaasupolkimella askille, mitä haluaa sen tekevän.

Onhan se hienoa kepittää menemään, mutta todellisuus on kuitenkin se, että käyttöautolla tulee ajettua sitä arkiajoa ja siihen automaatti vain tuntuu ainoalle vaihtoehdolle. Leikkimiseen on sitten tuo ajo-ominaisuuksiltaan muutenkin pilattu väline. :)
+RISU +RISU ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #27  
Vanha 10.04.2017, 20:18

Ei muuta kuin Janne ebay:sta lapyskarattia metsastamaan. On yksi parhaista paivityksista mita omaan olen tehnyt.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #28  
Vanha 11.04.2017, 06:35

Tuolle nettiautothreadissa linkkaamalleni audille on tarjottu IF Kuntoturva. Onko tuo tosiaan niin hyvä, kuin mille mainoksissa kehutaan? Eli onko ihan sama, mitä autosta porsii tuon puolen vuoden aikana, niin IF korvaa täysin? Minulla on jo ennestään IF:issä vakuutukset, joten sikäli tuo ei vaikuta mihinkään.

Hämmentää vain, kun tuosta kuntoturvasta ei löydy oikein mitään googlella poislukien markkinointimateriaalia.. Onko siis kyse niin uudesta tuotteesta, ettei siitä ole käyty keskustelua vai täh?
James Potkukelkka James Potkukelkka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #29  
Vanha 11.04.2017, 08:07

Kannattaa lukea tämä https://www.if.fi/web/fi/sitecollect...uutusehdot.pdf
edit. erityisesti kohdat "mitä vakuutus ei korvaa" sekä viimeisten sivujen kuntoturvan piiriin kuuluvat osaluettelot.
elexter elexter ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #30  
Vanha 11.04.2017, 08:57

Eli tuohon 115tkm ajettuun autoon IF:in turva korvaisi käytännössä:
- Moottorin viat (sisäiset mekaaniset viat)
- ECUn hajoaminen
- Laturin ja starttimoottorin hajoamisen
- Termari, vesipumppu, jäähdytinkenno
- Automaattivaihteisto (poislukien turbiiniviat)
- Tasauspyörästö
- Jarruputken, letkut ja tehostin
- Turvatyynyt ja niiden sähköt
- Kallistuksenvakain
- Ohjauskomponentit ratin ja renkaiden väliltä

Eli siis käytännössä ei korvaa oikeastaan mitään sellaisia vikoja, joita kyseisen auton tekniikalle olisi edes foorumeilla listattu "tyyppivioiksi". Kalleimpia vikoja näissä tekniikoissa lienevät:
- Suutin ja dieselpumppu ongelmat (Ei korvaa)
- Tiptronicin turbiiniviat (Ei korvaa)
- Vähäisestä ajosta johtuvat tukkeutumiset/karsotittumiset (EGR, imusarjan/läpät, DPF) (Ei korvata)
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #31  
Vanha 11.04.2017, 09:21

Itsekkin noita uudempia 3l tdi:tä pitkään jo katselleena takaraivossa kummittelee se, että niihin päässee tekemään sen 2,5-4ke rempan jakopäähän jossain vaiheessa omistusta. Tiedä sitten miten se eroaa 2l tfsi männänrengasrempasta kustannuksiltaan. Kaikkea siis A4-A8 väliltä on tullut pohdittua ja sumplittua. Jos ei olisi jatkuvassa yt-kierteessä niin olisi helpompi ostaa jotain. Nimimerkillä 10v ja 1-2yt:tä per vuosi.
Eli ajatus, että ajaa vaikka 100tkm -> 300tkm niin siihen kyllä voi mahtua vaikka mitä. Samalla esim se -12 vuosimallin ikäkin alkaa lähestyä helposti 20 vuotta.

Ehkä pitäisi ostaa vain toinen tuollainen vanha C4. 450tkm ilman merkittäviä vikoja, josta siis omaa ajoa 180tkm. Eli riittävän poljettu oli jo kun ostin sen. Nyt siinä on tuprauttelua, joten pitäisi alkaa availemaan sisuksia.
Caddy on meillä ollut nyt kohta 10v ja 200tkm. Alustavaa pumppusuutin oiretta ilmeisesti, mutta nekin onneksi on tullut reilustu alas hinnoissa. Ehkä 3l jakopäärempassa käy samoin, hinta tulee alas kun siihen keksitään kustannustehokkain tapa korjata.

Viimeksi muokannut Puuhapete 11.04.2017 09:33
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #32  
Vanha 11.04.2017, 09:35

Onko niitä jakopäämurheita ollut myös B8-sukupolven laitteissa (CAPA jne.)? Minulla oli kuva, että ne ovat olleet lähinnä B7:n ongelma, eli moottorit '05-'08 noin.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #33  
Vanha 11.04.2017, 09:36

Kun joku keksi miten ketjukamat vaihdetaan koneen takapäästä ilman laatikon irroittamista ja vain katsomalla konehuoneeseen, tulee siitä kustannustehokasta.

Työn määrä ei tule koskaan laskemaan. Eikä tarvittavien osien lista.
protoni protoni ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #34  
Vanha 11.04.2017, 10:16

Ymmärtääkseni 176 kW versioissa ei ole niinkään ollut ketjuvammoja verrattuna vanhempiin 150 - 170 kW versioihin. Itsellä ollut pari tommosta ja näiden perusteella voin ainakin varauksetta suositella. Yksi oli ajettu reilu 300 tkm, eikä ilmennyt rapinoita kylmänä tahi kuumana.
Allekirjoittanut Allekirjoittanut ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #35  
Vanha 11.04.2017, 11:28

Lainaus:
Ei muuta kuin Janne ebay:sta lapyskarattia metsastamaan. On yksi parhaista paivityksista mita omaan olen tehnyt.
Näin se kyllä täytyy tehdä, jos arvelen pitäväni tätä autoa pidempään.
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #36  
Vanha 11.04.2017, 11:37

Kyllä 176kw CAPA/CCWA on ongelmattomin. Tosin mitään säästöpossujahan ne eivät ole eli vähän ajavalle 2.0TFSI on kyllä järkevämpi valinta eikä käytännön suorituskyvyssä ole mitään yön ja päivän eroa. Toki TFSI:n kanssa ei ole koskaan tippiä tuossa korissa eli s-tronic -jännitystä olisi tarjolla :)
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #37  
Vanha 11.04.2017, 12:10

Meillä olisi vieläkin -12 vuoden Passatti ja vähillä kilsoilla, jos se ei olisi ollut niin pirun tylsä. Ja siinä oli kuitenkin varusteita klikkailtu listalta paljon normi suomipassattia enemmän. Moottorina 2.0tdi. Se oli oikeasti tylsä. Kävin jopa testaamassa 1.6l versiota aikanaan. Se vasta hirveä olikin maantiellä. Vastaavan tehoinen 1.9tdi PD Caddykin on vikkelämmän tuntuinen, ja sekin on hidas.
Eli paljon ajavalle ehkä se viihtyvyyskin on autossa tärkeä pointti. Muuten sitä ajaisi varmaan satasen romuilla, jos pitää päästä vain lyhyttä väliä siirtymään.
Siksi ainakin itselle tuo 3.0tdi on listalla korkealla. Toki myös 3.0tfsi on suhteellisen mahdollinen.

En ole edes karkealla tasolla tsekannut mikä voisi olla ero ajokustannuksissa esim noiden 3l bensan ja diisselin erotus, jos kilsoja tulee esim 30tkm. Se voi olla 100e kuussa tai enemmän..
A5:n kohdalla kun tuo 3l tfsi on myös saatavilla.

Viimeksi muokannut Puuhapete 11.04.2017 12:17
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #38  
Vanha 11.04.2017, 12:19

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis
Kyllä 176kw CAPA/CCWA on ongelmattomin. Tosin mitään säästöpossujahan ne eivät ole eli vähän ajavalle 2.0TFSI on kyllä järkevämpi valinta eikä käytännön suorituskyvyssä ole mitään yön ja päivän eroa. Toki TFSI:n kanssa ei ole koskaan tippiä tuossa korissa eli s-tronic -jännitystä olisi tarjolla :)
Kuitti tälle. Tuo vanhempi hihnavetoinen TFSI on jo ihan perusrivakka käyttöautoon, ainakin B7-kopassa. Ei mikään tajunan räjäyttäjä, mutta käyttikseen käypänen. B8 CAPA+kova aski -yhdistelmä on kyllä selvästi rivakampi, muttei tosiaan useita kertaluokkia.

Ainkain hihnakoneinen menee kantateitä jonossa körötellessä alle seiskan, jos pitää päästä muista väliläl ohikin, nousee kulutus vähän yli seiskaan. En pidä pahana. Tuoreempi ei ole varmaan ainakaan huonompi. Kylillä sitten ysin ja kympin väliin.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #39  
Vanha 12.04.2017, 09:02

Kyllä tämä on nyt vahvasti kallistumassa tuonne CAPA/Tiptronic suuntaan.
Harjula Harjula ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #40  
Vanha 12.04.2017, 09:25

Tarkkoja jos ollaan ni CCWA+Tiptronic suuntaan, CAPA:t taitaa olla vaan manuaalin yhteydessä. Samasta koneesta kuitenkin kyse.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #41  
Vanha 12.04.2017, 09:30

Näin siispä.
masuuuu masuuuu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #42  
Vanha 12.04.2017, 10:13

CCWA+Tiptronic kombo löytyy täältäkin, tosin A4 kyseessä.. 234tkm mittarissa eikä ole ongelmia ollut. Jos koeajolla et oo vielä käynyt tuolla tekniikalla varustellulla autolla, niin saapi kyllä ottaa yhteyttä, samalla kylällä kun asutaankin. :)
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #43  
Vanha 12.04.2017, 10:29

En ole käynyt. Voisin kyllä ihan mielellään käydä.
tumi tumi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #44  
Vanha 12.04.2017, 13:01

Onko kokemuksia miten S5:n 4.2 fsi koneessa jakopää kestää? Noita olisi tiptronicilla ja voisi olla yksi vaihtoehto jos ei tule paljoa kilometrejä.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #45  
Vanha 12.04.2017, 15:29

Taitaa niissä se kulutus olla niin posketon, että ei viitsi. Ainakaan B7 S4 ei mene millään alle kymppiin normaaliajossa maantielläkään. Lienee melko hyvän matkaa toisella kymmenellä yhdistetty ja yli viidentoista kaupunkipyörittely semmoisella. Ei viitsi lähteä siihen.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #46  
Vanha 12.04.2017, 15:37

Uudemmat menee kyllä selvästi pienemmällä kuin vanhemmat (B8 vs. B7), koskee bensaa ja dieseliä yhtälailla.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #47  
Vanha 13.04.2017, 10:17

Jos tuollaista kävisi katsomassa, niin mihin pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota? Onko jotain selkeitä tyyppivikoja korissa/alustassa/sisutuksessa/jne?
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #48  
Vanha 13.04.2017, 10:26

Korin kunto. Kaarien maalinlähtö, lakan hilseily puskureista.
Jakoketjun ääni
Koeajo kylmästä kuumaksi, jotta näkee laatikon toimivan hyvin.
Moottorijarrulla kierroslukumittari ei saa heijata yhtään.

Ja mitä nyt yleensä katsotaan kun autoa ostetaan. Kyllä sä tiedät.
haltsu haltsu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #49  
Vanha 31.07.2017, 19:15

Täällä ollaan kanssa ihastuttu A5 ja diesel hakusessa. Kertokaas mikä käytännön ero on tuolla 2.7 tdi:llä ja 3.0 tdi:llä? Näyttäis olevan multitronic aski. Ajokilometrit pyörii tuolla 200tkm ympärillä. Joten ihan perus asioiden lisäksi, onko jotain erikoista mitä pitäisi ottaa huomioon koeajolla?
Zeronine Zeronine ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #50  
Vanha 31.07.2017, 19:25

Tuossa pulla on aika hyvin kiteyttänyt ne oleellisimmat.
Kylmäkäynnistyksessä eritoten mahdollinen ketjun ääntäminen ja laatikon toiminta lämpimänä. Itse kävin erään kerhotoverin kanssa dsg:llä varustettua 3c Passattia koeajamssa ja laatikko alkoi lämpimänä töksähtelemään/empimään ykkösellä liikkeelle lähtiessä. Multitroniccia ei käsittääkseni saa kuin etuvedon yhteyteen, mutta laatikkona ilmeisen luotettava.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #51  
Vanha 31.07.2017, 19:52

Lainaus:
Täällä ollaan kanssa ihastuttu A5 ja diesel hakusessa. Kertokaas mikä käytännön ero on tuolla 2.7 tdi:llä ja 3.0 tdi:llä? Näyttäis olevan multitronic aski. Ajokilometrit pyörii tuolla 200tkm ympärillä. Joten ihan perus asioiden lisäksi, onko jotain erikoista mitä pitäisi ottaa huomioon koeajolla?
Käy kokeilemassa niin selviää :)

2.7 on päästöiltään/kulutukseltaan/veroiltaan jotakuinkin sama mitä 3.0, mutta häviää tehossa/väännössä aika selkeästi. Ja oliko vielä niin, ettei 2,7-koneen jatkoksi tainnut saada kardaania edes lisävarusteena, kun 3.0 se on vakiona.

Viimeksi muokannut Ilkka L 31.07.2017 20:01
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #52  
Vanha 31.07.2017, 19:54

Tuli tosiaan hankittua taannoin 3.0tdi tiptronic. Siinä on satunnaisesti joissain tilanteissa, etenkin moottorijarrulla johonkin liikenneympyrään tai risteykseen tullessa sellaista, että auto lähtee pienellä viiveellä liikkeelle kaasua painaessa. Tämä on ilmeisesti sitä empimistä? Luulen sen olevan joku softassa oleva "vika", sillä S-moodissa tottelee kaasuun kyllä välittömästi. Pitää ehkä tehdä askin adaptaatio jos sillä paranis.

Edit: Kannattaa kyllä tuo 3.0tdi tippi combo hankkia, erittäin miellyttävä. Tuolla ei halutessaan kyllä jää liikenteessä jalkoihin.
andre_ andre_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #53  
Vanha 12.08.2017, 21:37

En haulla löytänyt tätä ketjua parempaa paikkaa heittää kysymystä autoverotuksesta:

Tämän linkin takaa löytyy mobile.de.stä 2012 A5 coupe 3.0TFSI

Miten ihmeessä autoon johon ei ole "ennakkotapausta" voi arvoida autoveron määrän? Automatch löytää A6:ia kutosbensalla ja sieltä voisi poimia 125tkm ajetun jolla vero ~8400€. Tosin on melkein kaksi vuotta vanhempi mutta verotushinta on haarukassa tullin myynti/pyyntihinnan kanssa? Löytääkö jostain taulukon mitä verotusprosenttia tuollaiseen sovelletaan? Automatchista löytyy ässä-Audien päätöksiä "samalla" koneella mutta eihän A5 ässä ole.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Automatch.JPG‎
Views:	120
Size:	94,8 Kt
ID:	54340   Click image for larger version

Name:	Tullin mahtiinternet.JPG‎
Views:	104
Size:	131,6 Kt
ID:	54341  
protoni protoni ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #54  
Vanha 13.08.2017, 10:18

Jos saat co2-päästöt kaiveltua, niin verottajan sivulta voit katsoa millä prosentilla rankaistaan. Sitten nettiautosta ihmettelemään myytyjä ja myynnissä olevia mitä moinen voisi Suomessa maksaa. Vaihtoehtoisesti voipi selailla taulukoita jo verotetuista josko siellä olisi joku osuma riittävän liki.
KimmoL KimmoL on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #55  
Vanha 13.08.2017, 12:18

Vero tuosta mobilen autosta on 8033€ , jos laskuriin on uskominen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Autovero A5 3.0 TFSI.jpg‎
Views:	97
Size:	91,8 Kt
ID:	54345  
andre_ andre_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #56  
Vanha 13.08.2017, 17:11

Ilmeisesti laskuriin on uskomista, tulos mätsää noihin automatch.de:n hakuscriptin tuloksiin. Olisihan se hieman tyhmää autontuontiyritykseltä pitää laskuria jonka tulokset eivät ole paikkaansa pitäviä.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat...o2verotauluko/

Tuolla linkissä näkyy antavan tämän aikakauden autoille kaksi eri taulukkoa ja tuloksiin verraten on tuo 2009-versio. Kerkesin jo rakentamaan itselle excelin selkeyttämään eri automallien autoverojen määrää, nyt pitää lisätä sinne tuo veroprosentti-ominaisuus. Harmittavasti näyttää dieselin hankita taloudellisemmalta/budjettiin mukavammalta kuin bensan mutta aika näyttää miten käy.
tommi_n tommi_n ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #57  
Vanha 17.08.2017, 21:56

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja haltsu Näytä viesti
Täällä ollaan kanssa ihastuttu A5 ja diesel hakusessa. Kertokaas mikä käytännön ero on tuolla 2.7 tdi:llä ja 3.0 tdi:llä? Näyttäis olevan multitronic aski. Ajokilometrit pyörii tuolla 200tkm ympärillä. Joten ihan perus asioiden lisäksi, onko jotain erikoista mitä pitäisi ottaa huomioon koeajolla?
Vetotapa tosiaan erona näiden mallien välillä, 2.7tdi on aina etu- ja 3.0tdi neliveto. 2.7tdi:tä muistelen nähneeni multitronicin lisäksi joskus myös manuaalilla, vaikka lieneekin harvinainen. Coupéssa 3.0tdi:stä oli aluksi tarjolla vain manuaali, tiptronic tuli myöhemmin 2008 ja vaihtui s-troniciin 2010 vuoden aikana. Myynti-ilmoituksissa nuo automaatin versiot ovat välillä iloisesti sekaisin, se kannattaa varmistaa jos tämä on kynnyskysymys.

Aiemmin mainittujen juttujen lisäksi pyöränlaakereiden rallatusta kannattaa koeajolla kuunnella, niitä menee näistä jonkun verran.

Ja jos 2.7 ja 3.0 tdi:den välillä harkitsee, niin kannattaa koeajolla tunnustella myös tuota vetotapa-asiaa vaikkei talvesta olisikaan huolissaan. Ainakin etuvetoinen A4 vetelee kiihdytettäessä vähemmänkin vääntävällä koneella, kun taas 3.0 TDIq istuu tiessä kuin tauti vaikka olisi vähän huonompikin alusta tai pito.

Mulla on myynnissä tuollainen 3.0 tdi Coupé, jos satut pääkaupunkiseudulla liikkumaan niin sitä saa kyllä tulla testaamaan, vaikkei vakavissa ostoaikeissa vielä olisikaan.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #58  
Vanha 17.08.2017, 22:02

Lainaus:
Tuli tosiaan hankittua taannoin 3.0tdi tiptronic. Siinä on satunnaisesti joissain tilanteissa, etenkin moottorijarrulla johonkin liikenneympyrään tai risteykseen tullessa sellaista, että auto lähtee pienellä viiveellä liikkeelle kaasua painaessa. Tämä on ilmeisesti sitä empimistä? Luulen sen olevan joku softassa oleva "vika", sillä S-moodissa tottelee kaasuun kyllä välittömästi. Pitää ehkä tehdä askin adaptaatio jos sillä paranis.
Tämä taisi hävitä ihan niinkin yksinkertaisesti, kuin pistämällä vaihdelaatikko unohtamaan adaptaatiot.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #59  
Vanha 17.08.2017, 22:50

Esimerkillistä raportointia, kiitos.
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #60  
Vanha 27.08.2017, 23:32

Paljonko se laakeri maksaa per kulma ja kauanko sen vaihto vie arviolta aikaa?
Varsinaisesti en A5 Coupéa ole katsellut mutta kieltämättä se Tommin myynti-ilmoitus pisti silmään...
Zikke Zikke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #61  
Vanha 28.08.2017, 01:05

Rapee huntti...
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #62  
Vanha 28.08.2017, 07:21

Vaihto ei sinällään vie kauaa. Laakeri itsessään voi olla vaan kovassa, eli työkaluja saattaa huutaa. Laakerin vahdoista tarkemmin foorumin muissa topikeissa.
tommi_n tommi_n ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #63  
Vanha 28.08.2017, 21:00

Marmorilla näyttäisi laakerisarja olleen ilman alennuksia parisataa, kun viimeksi tuollaisen vaihdatin. Eipä tuossa muuten sen kummempaa, mutta näistä mun autoista menneet alle 80 000 km ja alle 150 000 km kohdalla (yksi kummastakin). Saattaa siis yllättää myös vähemmän ajetuissa yksilöissä.

En mäkään ollut A5:sta enkä varsinkaan Coupéa aikanaan ostamassa, mutta aika nopeasti se mieli muuttui kun tuohon törmäsin. Tuohon pätee oikeastaan kaikki järkisyyt millä A4 ostetaan, lukuun ottamatta takatiloja ja -ovia, joiden puutteesta ei ainakaan meillä kahden hengen perheessä ollut harmia. Ulkonäöllisesti sitten ollaan kuitenkin aika eri sarjassa, tai eivät ainakaan mulle käyneet ikinä tuntemattomat jossain parkkipaikalla spontaanisti kehumaan autoa, kun A4:lla vielä ajelin. Käytettynä ostaessa hintakaan ei ole valtavasti vastaavaa A4:sta kalliimpi, ja hyvin varusteltuja ja pidettyjä yksilöitä on todella paljon helpompi löytää. Vilpittömästi voin siis suositella (vaikkei siihen vilpittömyyteen taida kukaan tällä hetkellä uskoakaan).

Viimeksi muokannut tommi_n 28.08.2017 22:33 Perustelu: Yksi viesti parempi kuin kaksi
turbokiisseli turbokiisseli ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #64  
Vanha 29.08.2017, 10:36

Tarvikkeena laakerin saa luokkaa 65-75€ ihan laatumerkiltä, kuten SKF/FAG ja vaihtotyön ohjeaika on 1,6h. Ei pitäisi olla kynnyskysymys autoa hankkiessa jos 100tkm välein joutuu pyöränlaakerin vaihtaa?
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #65  
Vanha 29.08.2017, 10:44

Ja mitä tulee A5 Coupén tilaan, niin edelliseen käyttikseen (Volvo C70) verrattuna aivan huikean hyvä laite. Tavaratilaa molemmissa on vähintäänkin riittävästi, Audissa merkittävänä lisänä vielä kaatuvat takapenkit joita volvossa ei ollut. Tyhjässä autossa mahtuisi minun kokoinen (180/80) vielä nukkumaankin suorin vartaloin.

Ainoat miinukset coupeissa noin ylipäänsä tulee ovien pituudesta ja siitä että etumatkustajan tai kuljettajan pitää nousta kyydistä että joku pääsee taakse, mutta siihen kyllä tottuu ja mikäli kyse on minunkin tapaan kahden hengen taloudesta, niin tuota ongelmaa ei hirmu usein tule. Perheautoksi tätä en kuitenkaan edes vitsillä kutsuisi, vaikka takapenkiltä ISOFIXit löytyykin. Ehkä sen ensimmäisen lapsen ensimmäiset vuodet menee, mutta kyllähän sitä sitten kultaisen noutajan ja 2,3 lapsen taloudessa tarvitaan jotain aivan muuta.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	photo5782665395658926722.jpg‎
Views:	342
Size:	60,2 Kt
ID:	54583   Click image for larger version

Name:	photo5782665395658926721.jpg‎
Views:	332
Size:	125,2 Kt
ID:	54584  
VilleP VilleP on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #66  
Vanha 29.08.2017, 11:10

Ihemtyttää miksi takaluukku ei coupessa aukea ikkunan kanssa kuten sportbackissä. Lastaus aukko avuttoman pieni kontin kokoon nähden.
tommi_n tommi_n ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #67  
Vanha 29.08.2017, 22:19

Piti ihan tutkia ja päädyin, että syy lienee ulkonäöllinen. Sportbackissä on lasin yläpuolella parikin vaakasaumaa, kun lasi ei tietty voi jatkua luukun reunalle asti ja pitänyt laittaa listaa päälle peittämään luukun kehystä. Oiskohan herra de Silva saanut coupén kohdalla vielä kynäillä vapaammin, mutta sb:ssä joutunut taipumaan käytännöllisyyden edellä.

Meillä turvakaukalon ilmestyminen matkavarusteisiin johti coupésta luopumiseen, sehän menisi taakse hienosti kun on ne isofixitkin mutta eihän sitä varsinkaan muksu kyydissä saa sinne mitenkään. Kaikkine kantokahvoineen härveli on sen verran iso, ettei mene taitetun etupenkin ja B-pilarin välistä kuin hivuttamalla, mikä taas alkaisi äkkiä käydä selän ja sisustan päälle. Kaukalon toki saisi myös apukuskin paikalle (isofix siinäkin ja airbagin saa pois), mutta sitten taas toinen aikuinen on ilman paikkaa koska hyvän ajoasennon hakeneen kuskin takana on ahdasta ja toisella puolella turvakaukalo estää penkin taittamisen eteen.

Pakko siis oli lopulta taipua ja hankkia takaovet, mikä kyllä harmittaa kun ei tuo sb vaan mitenkään ole niin nätti kuin coupé. Jonkinlainen toivo elää, että josko sitten voisi palata asiaan kun rattaita ei enää tarvitse tunkea konttiin ja muksu osaa itse kömpiä takapenkille.
nikos nikos ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #68  
Vanha 29.08.2017, 22:44

Meillä coupe ajaa ihan oikean perheauton virkaa.
Lapset 4- ja 8-vuotiaat ja hyvin pärjätään. Molemmat saa itse turvavyöt kiinni, niin ei tartte niitä pujotella.
Täytyy toki todeta että kumpikin vanhemmista on noin 170cm pitkiä, jolloin taakse jää tilaa riittävästi.
Kontissa on yllättävän paljon tilaa pidemmällekin reissulle.
Ja on se vaan niin mukava auto!
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #69  
Vanha 30.08.2017, 21:07

Lainaus:
Pakko siis oli lopulta taipua ja hankkia takaovet, mikä kyllä harmittaa kun ei tuo sb vaan mitenkään ole niin nätti kuin coupé. Jonkinlainen toivo elää, että josko sitten voisi palata asiaan kun rattaita ei enää tarvitse tunkea konttiin ja muksu osaa itse kömpiä takapenkille.
Minun poika kömpi itsenäisesti coupén takapenkille sekä kiinnitti turvavyön seitsemän vuotiaana. Toki oli harjoitellut sitä A4:sen kanssa jo pitempään. Perheautona tämä meilläkin toimii, joskin meitä on vain kaksi :)
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #70  
Vanha 02.09.2017, 00:24

Siis onhan tuo A5 Coupé muodollisesti pätevä ja tilat riittää mulle enemmän kuin hyvin. Ei se laakeriremppakaan aiheuta isompaa kynnystä. 8P tai 8V lähinnä on mielessä, enemmän vaakakupissa painaa pienemmät käyttökulut, tiloissa ja kulussa A3 on kyllä huonompi vaihtoehto... Ja onhan kutosdieselin voima vaan hieno.

Viimeksi muokannut Styroks 02.09.2017 00:47
haltsu haltsu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #71  
Vanha 06.09.2017, 15:14

Tuli hommattua 3.0tdi. Vetotapa ja teho saivat ylipuhuttua. Yllättävän hyvät sisätilat tässä on kuljettajalle, vaikka olen lähes 2m pitkä. Päätilaa on ja jalat mahtuu olemaan kivasti. Tosin takapenkille ei mahdu kuin pelkkä torso
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #72  
Vanha 06.09.2017, 15:21

Liekö se A4:ssäkään sen kummemmin tilaa takapenkillä, jos etupenkillä on tuon mittainen mies?
andre_ andre_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #73  
Vanha 06.09.2017, 16:04

Coupe on akseliväliltään 57mm sedania lyhyempi (59mm sportbackia lyhyempi) joten ~sen verran voisi olettaa takapenkin jalkatilan olevan lyhyempi.
tommi_n tommi_n ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #74  
Vanha 07.09.2017, 23:17

Pitää varmaan aika hyvin paikkansa. B8 A4:sta en ole omistanut, mutta koeajomuistikuvien perusteella takajalkatilat ovat samaa luokkaa A5 sportbackin kanssa. Eli 180 cm kuskin taakse mahtuu toinen aikuinen ihan hyvin.

Coupéssa taas joudun hiukan tinkimään ajoasennosta, ja silloinkin takana mahtuu aikuinen istumaan lähinnä yhdessä (tosin ihan OK) asennossa. Ei kuitenkaan ole tuntien istumiseen kestävä ratkaisu. Apukuskin puolella taas on väki saanut jaettua jalkatilan sovussa pidemmmilläkin matkoilla, eli kolmella aikuisella toimii Coupé vielä ihan hyvin. Tätä toki edesauttaa jos joku kolmesta on max sen noin 175 cm pitkä, jolla pää ei takana vielä osu kattoon pääntukeen nojatessakaan.
hauno hauno ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #75  
Vanha 06.11.2017, 19:34

Eikös tämä coupe ole vielä oletetusti tiptronic laatikolla? Käyttöön otto 15.1.2009. Valimistenumerolla yritin tietoa löytää mutta aika surkeita ovat nuo netin vin decoderit. Tässä vielä tuo numero jos joku fiksumpi siittä saisi jotain irti WAUZZZ8T39A017556
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #76  
Vanha 06.11.2017, 20:00

Tiptronicilla on joo.

Tsekkaa autodna:

https://www.autodna.com/vin/WAUZZZ8T39A017556

Siitä kympillä auton historia. Näköjään löytyy tietoa.
hauno hauno ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #77  
Vanha 06.11.2017, 20:48

Kiitoksia. Sieltähän löyty vaikka mitä. mm italiasta, liettuan ja viron kautta tullut suomeen. Ehkäpä tuon voinee unohtaa, varsinkin kun myyjä sanoi että ranskasta lähtöisin.
kenax kenax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #78  
Vanha 06.11.2017, 21:42

Kuulostaa melko hyvälle. Voihan se olla, että se on joku vanha moottoririkkoinen tai jotain ja siihen on liettuassa vaihdettu joku varastetun tai mällätyn auton moottori. Toisaalta se voi olla se liettuassa korjattu lunaripeli. Noista ei kyllä osaa sanoa..

Käy katsomassa ja tee itse johtopäätökset. Ehkä en kuitenkaan kahta kymppiä siitä maksais, kun samaan hintaan saa vähän luotettavammalla historialla olevan pelinkin..
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari > A5 coupén hankinta


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Pois päältä
HTML koodi on Pois päältä



Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 01:31.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.